Seat Leon FR 1.8T outo "vihellys" kiihdyttäessä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jihaa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 11.6.2005 11:50

Seat Leon FR 1.8T outo "vihellys" kiihdyttäessä

ViestiKirjoittaja jihaa » 18.6.2010 21:14

Alkoi tuossa leoni oikuttelemaan tai oikeastaan ääntelemään. Kaasuttelemalla ja pinta kaasulla polkiessa kuuluu saman moinen ääni kuin vahvistimen maapiuha tms. olisi kaiutin kaapeleiden päällä, eli kiihdytysäänet kaiuttimista. No vahvistimia ei ole ja mankkakin pois päältä eikä homma korjaantunu. Sitten huomasin tiukemmassa kiihdytyksessä ja oikeastaan kun turbo tulee kunnolla peliin vihellyksen tahi sitten viuu ääneen. Vaikea selittää, mutta oiheinen klippi kertoo äänet.

http://koti.mbnet.fi/jihaa/Leon_outo_aani.mp4

Tehot tuntuisu olevan tallella ja autolla ajettu vain 77tkm. Onko jollain hajua, missä vika olisi? Turbo puolella kaiketi? Vikakoodeja en ole vielä ehtinyt lukea

miga
-
Viestit: 56
Liittynyt: 23.3.2010 20:43

ViestiKirjoittaja miga » 18.6.2010 21:47

Ainakin yks tuollainen anto tuommoista ääntä kun pakoputki vuoti? ? ?

jihaa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 11.6.2005 11:50

ViestiKirjoittaja jihaa » 19.6.2010 16:39

Vikakoodit luettu, eikä löytynyt mitään.

Juh1S81
-
Viestit: 8
Liittynyt: 2.5.2010 18:11

ViestiKirjoittaja Juh1S81 » 19.6.2010 18:38

Voi olla vuoto jossain turbon painepuolella tai sitten siipi vinossa samalla tavalla kuin tässä:
http://img195.imageshack.us/i/01012010308.jpg/

jihaa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 11.6.2005 11:50

ViestiKirjoittaja jihaa » 27.6.2010 13:05

Nyt sitten hävisi tehotkin eikä ahda oikeastaan yhtään. Lisäksi ääni kuuluu jo paikallaan kaasutellessa myös.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 28.6.2010 10:15

Itsellä oli 2.0TFSI koneesta bypass hajalla niin vinkui ja puhalsi niin että kuului kunnolla koppiin asti. Kyseessä oli kalvollinen malli ja kalvossa oli reikä. Vaihdoin uuteen mäntämalliseen (marmoritiskitavaraa) niin auto hiljeni, paineet tuli takaisin ja kulku parani.

jihaa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 11.6.2005 11:50

ViestiKirjoittaja jihaa » 28.6.2010 11:13

saako tuon bypassin testattua ihan ottamalla irti ja tutkimalla?

GTI 2.0
-
Viestit: 419
Liittynyt: 18.8.2006 22:27

ViestiKirjoittaja GTI 2.0 » 29.6.2010 5:45

saako tuon bypassin testattua ihan ottamalla irti ja tutkimalla?


Saahan tuon otettua ja puhdisteltua, jos haluaa...
Suosiolla Forgea tai muuta kestävämpää tilalle=)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.6.2010 19:02

Paremmin taitaa näissä vakioissa/lähes vakioissa toimia se orkkis bosch. Ja joo, onhan se toki ihan paska, jos viiden vuoden välein hajoaa kalvo... ;)

GTI 2.0
-
Viestit: 419
Liittynyt: 18.8.2006 22:27

ViestiKirjoittaja GTI 2.0 » 29.6.2010 20:09

Kyllä tuolla muovisella orkkis pässillä ei tee sitten yhtikäs mitään.
Talvella jäätää jne.
Kannattaa korvata edes tt:een vakio pässillä, joka taitaa olla metalli männällä?
Paras on tietysti, että saisi kokonaan pois pässin=)

jihaa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 11.6.2005 11:50

ViestiKirjoittaja jihaa » 30.6.2010 16:14

Selvisi vikakin lopulta. Vein auton laakkoselle kun omat eväät loppuivat. Tänään sitten soiteltiin ja sanottiin turbon olevat kaput. Puhuivat, että akseli tms. oli irti tai vastaavaa.

Onko miten yleistä, että turbo laukeaa alta 80tkm ajetusta autosta ja onko tuo jotenkin tyyppivika 1.8T koneissa?

GTI 2.0
-
Viestit: 419
Liittynyt: 18.8.2006 22:27

ViestiKirjoittaja GTI 2.0 » 30.6.2010 18:06

Taitaa olla tuo öljysihti öljypumpussa arka paikka... Eli olisiko voitelun puutetta? Eikai sentään akselipoikki... Sen jo pitäisi kuuron mummonkin "kuulla"?
Huonoa tuuria=( Onko autossa taakuuta jäljellä?

jihaa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 11.6.2005 11:50

ViestiKirjoittaja jihaa » 1.7.2010 6:35


Taitaa olla tuo öljysihti öljypumpussa arka paikka... Eli olisiko voitelun puutetta? Eikai sentään akselipoikki... Sen jo pitäisi kuuron mummonkin "kuulla"?
Huonoa tuuria=( Onko autossa taakuuta jäljellä?


No juu kyllä sen tossa loppuvaiheessa kuulukin, että turbo saattaa olla rikki kun särähti kierrosten laskiessa. Jotain puhuivat akselista kyllä ja saattaa olla juurikin poikki. Auto on tosiaan vm.2005, joten takuuta ei ole.

jihaa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 11.6.2005 11:50

ViestiKirjoittaja jihaa » 10.7.2010 8:10

Nyt on turbo vaihdettu ja taas toimii niin kuin pitääkin. Vanhassa turbossa tosiaan oli turbiinin(vai mikä se onkaan) akselissa noin puolen sentin-sentin välys pitkittäis suunnassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa