Moro,
Elikkäs minulla sellainen kysymys, että kun maalasin auton viime kesänä itse, tällöin ei uunia käytössä. Pohjamaaliksi tuli paikoin inerta primer 5 ja pintamaaliksi vesiohenteinen metallimaali. Ensikertalaisena lakkapinta jäi tietysti appelsiiniksi, joten ajattelin tälle kesälle viedä pirssin ihan maalarille. Hioin ensin appelsiinit vesipaperilla pois, jonka jälkeen koko auton päälle hiontaväri.
Nooh aikansa kun hiontaväri oli muhinut niin huomattiin että perhana vanha maalipinta rupeaa kiehumaan alta ja näin ollen täytyy viime kesänä maalaamani maalit raapia 80 paperilla alta pois... Osittain menee pakosta pellille asti ja nyt se kysymys:
Mulla on inerta primer 5 pohjamaalia varastossa, jolla voisin maalata periaatteessa koko auton, mutta ei uunia käytössä. Eli voinko huoleta maalata inerta primer 5:llä pohjat, ettei se ala kiehumaan hiontavärin/vesivärin alla, kun ne tulevaisuudessa maalataan ihan oikeassa uunissa?
Jos on pienikin riski, että tämä inerta rupeaa kiehumaan vesivärin alla uunitusvaiheessa niin kertokaa! En tahdo rueta samaan hiontaurakkaan uudestaan... Minulta löytyy myös 1 komponentti spraymaxin pohjamaalia, jota maalari suositteli mutta käsittääkseni tämä ei ole yhtä hyvää paljaan pellin päälle kuin inerta?
Kommentteja, pikaisesti kiitos! Auto tarviisi olla valmis pohjiltaan alkuviikosta.. :)
Inerta Primer 5 + vesiohenteinen pintamaali?
Valvoja: ffp jäsenet
Inerta on raskaankaluston maali
Ei kyllä ole raskaankaluston, vaan se on epoksipohjamaali jota käytetään pohjustamaan maalattava pinta. Toki sitä voidaan käyttää raskaan kaluston hommissa ja auton maalaamisessa, mutta ei se nyt suoraan varsinaisesti ole mitään rekoissa tms käytettävä maali. Ainut vaan, että mun muistaakseni inerta 5 primer on teollisuusbensiinillä ohennettavaa maalia, mutta ainakin inertan päälle maalattava Teknodur on ksyleenillä ohennettava ja noi käy keskenään yhteen. Itse olen käyttänyt noita vaan keskenään, enkä pohjamaalina automaalille.
Lainaus teknoksen tuoteselosteesta.
"KÄytetÄÄn pohjamaalina kemiallista rasitusta kestÄvissÄ epoksijÄrjestelmissÄ K27 ja K29 terÄs-, sinkki ja alumiinipinnoilla. Soveltuu vÄlimaaliksi sinkkiepoksi- ja sinkkisilikaattimaalipinnoille ja pohjamaaliksi TEKNODUR polyuretaanipintamaalien alle."
Joten käykö se auton maalin alle voi olla et käy, voi olla et ei.
En usko, että Inerta rupeaa kiehumaan, mutta muiden maalien tarttuvuus Inertan päälle voi olla ongelma. Ainakaan osa autojen paikkamaaleista ei tunnu tarttuvan kunnolla ja lähtee kolhaisusta Inertan päältä irti. Joku välimaali voisi toki tuonkin ongelman korjata.
Omien kokemusten pohjalta en uskaltaisi ottaa riskiä, koska maalia ei ole tuohon tarkoitettu.
Omien kokemusten pohjalta en uskaltaisi ottaa riskiä, koska maalia ei ole tuohon tarkoitettu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”