Audi ja AMF-koneen ahto-ongelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Audi ja AMF-koneen ahto-ongelma

ViestiKirjoittaja TurboJ » 17.6.2010 0:03

Audi A2 1.4 TDI '2001

AMF -moottori.
Menee vikasietotilaan aina jos isolla vaihteella kiihdyttää; huippunopeus nyt n. 130 km/h.
Heti kun koneen sammuttaa ja käynnistää uudelleen, toimii taas normaalisti. Kunnes
painaa isolla vaihteella liikaa kaasua... Tuntuu myös, että ahdot eivät nouse aivan niin
matalilta kierroksilta kuin ennen. Turbo ei ääntele eikä savuttele sinistä.
Vika ei ole ahtopaineensäätöventtiilissä.
Onkos tämä MAP-ohjattu? Turbo on ainakin hukkaportillinen, ja pumppusuutinkonehan tämä on. MAP voisi olla seuraava potentiaalinen vikakohde?
Mitä muita mahdollisia aiheuttajia voisi olla?

Tämä kolmepyttyinen on mulle vielä vähän vieras tapaus :)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 17.6.2010 16:03

Paljonko näyttää ahtoja tyhjäkäynnillä ja miten ahdot menee pyyntiin nähden ajossa?
Toimiiko hukkaportin ohjaus, letkut kunnossa?
On MAP-ohjattu.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 17.6.2010 20:44

Ei ole vag-comilla katsottu, mutta solenoidin vaihdoin jo -> ei vaikutusta.
Letkut näyttävät hyviltä, mutta ei ole vielä vaihdettu. Toisaalta kilometrejä on vasta 190 tkm.

Mutta onko letkujen ja solenoidin ohella MAP enää ainoa vikakohde?

Jos jollain on Turun seudulla vikakoodinlukumahdollisuus, niin saa ilmoittautua :)

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 22.6.2010 21:24

Kellään tietoa tästä?

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 23.6.2010 5:38

Hmm, omassa entisessä Nissanissa oli vähän samanlainen vika, en koskaan saanut selville mistä se johtui. 4-vaihteella vähän reilu 130kmh kaasu pohjassa niin aina meni samalla tavalla vikatilaan, tutkin ja vaihdoin miltei kaiken mitä itse pystyy. Tuossa autossa oli ihan kiinteäsiipinen turbo ja ei MAP-anturia lainkaan.

Ahtoputket yms oli kaikki ehjiä ja MAF-anturin vaihdoin uuteen, myöskään mitään vikatilaa ei ainakaan OBD2-scanneri löytänyt. Itse veikkasin loppujen lopuksi syöttöpumppua tai ihan itse ECUa. 3-vaihteella tuota vikaa ei saanut esille kuin isosssa ylämäessä, joten viittaisi kuormitukseen kuitenkin. Ahtopaineilla ei ollut mitään vaikutusta, oliko 1.6bar vai 1 bar.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 25.12.2010 18:05

Vihdoin saatiin vikakoodeja luettua.

17965: Charge pressure control: positive deviation: P:1557

...eli ahtaa liikaa isolla kuormituksella, mutta missä voisi vika olla?
ahtopaineensäätösolenoidin vaihtoa on kokeiltu, ei vaikutusta.
Vai olisiko vikamuisti pitänyt nollata uudestaan N75:n vaihdon jälkeen?

Jos turbo on VNT- mallia, niin jumittuneet apusiivet voisivat aiheuttaa tällaisen tilanteen.
Mutta mistä tiedän onko tässä moottorissa VNT-turbo vai hukkaportillinen? Ahdin on niin
ahtaassa välissä, ettei sinne millään meinaa nähdä.

Jos turbo ei ole VNT_tyyppiä, niin silloinhan kyseisen vian voisi aiheuttaa vuotava tai jumittunut hukkaportti.

MAP-anturi on sittem vielä yksi mahdollisuus. Miten tätä vikaa nyt kannattaisi lähteä jäljittämään?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa