1J0906283C osan käyttötarkoitus?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

1J0906283C osan käyttötarkoitus?

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 19.5.2010 17:35

Jaaha, auto herjannu tovin ahtopaineettomasta imusarjasta ja kulkupuoli ollut kuin mummolla konsanaan. Nyt on lähes kaikki alipaineputket/letkut vaihdettu, rasvattu alipainerasvalla, ja klemmaroitu. Sen verran kerkesi emäntä ajelemaan nuhapumpulla että oletan nyt siipien olevan hitusen jumissa. Vikakoodia ei ahtopaineista saa enää, mutta pakokaasujen takaisinkierrätyksestä herjaa kovin hanakasti nollauksen jälkeen. Kuinka paljon noiden VNT:n siipien pitäis liikkua, jos alipainekellon vipua tutkii ja nykii. Kuuluuko sen liikkua vapaalla kaasutettaessa vai ymmärtääkö muuttaa geometriaa vasta kuorman alla? Entäs EGR:n herkistely, koitin imee letkusta, liikkuu sen verran että just huomaa ku imee posket lommollaan. Milläs hitolla katson että onko järjestelmän alipaine riittävä? Ei tu sellasta mittaria mieleen ihan äkkiä, joka alipainetta mittais tossa kotipihalla.

Muutenkin omituinen vika kun tulee satunnaisesti, ja välillä taas kulkee suht normaalisti - mutta ei läheskään niin hyvin ku tossa 3kk sitte kun tää rumba alko.
Viimeksi muokannut Toheltaja, 28.6.2010 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Reistonen
-
Viestit: 45
Liittynyt: 1.6.2009 20:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Reistonen » 19.5.2010 21:10

Kyllä tuon vivun pitäisi kaasutellessakin liikkua. Helpoiten saa siipien jumittamisen mielestäni testattua, kun ottaa säätövivun irtin ja kokeilee käsin heilutella siipiä. Veikkaan, että sulla siivet jumittaa välillä.

Jäpälä
-
Viestit: 16
Liittynyt: 18.3.2008 21:18

ViestiKirjoittaja Jäpälä » 19.5.2010 21:19

Auto käyntiin ja nykäset sen kellon alipaine letkun irti. Jos ei tapahdu muutosta karassa niin todnäk jumissa. Ainakin omassa kotterossa se kara liikkuu helposti kun sitä letkua nykii irti ja laittaa paikoilleen.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 20.5.2010 8:36

No helvaatta, voi se sitte olla jumissakin juu. Tosin kun herjaa tosta pakokaasun kierrättämisestä niin pitäskö paskahuussiventtiilinkin liikkua ihan "itekseen" eikä puoliväkisin?

Saako noi yleensä liikkumaan jotenkin paikoillaan vai tartteeko turssi kiskoo pöydälle ja laittaa lihoiks?

Paul84
-
Viestit: 55
Liittynyt: 27.1.2005 15:26

jep

ViestiKirjoittaja Paul84 » 20.5.2010 8:59

mulla teki samaa kun VNT turbo jumissa että EGR meni siinä samalla sekaisin(vikakoodissa ilmeni).Tietenkin kun paineet on vähän liian korkeat niin vaikuttaa siihenkin.

Säätövipu pitäisi liikkua aika kevyesti kun sitä vaikka käsin liikuttelee. Itselläni vaihdoin N75 mutta ei mitään apua.Tänään tulee uusi turbo..pääsee tuostakin ongelmasta eroon.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 20.5.2010 11:36

Edelleen tosin veikkaisin alipainevaivaa, koska vipu tuntuu liikkuvan melko herkästi käsineen. Alipainettakin kone kyllä tekee, tossa kun auto käytön jälkeen seisoo muutaman tunnin, niin letku suhahtaa kivasti kun liitoksen avaa. WEIRD...

Paul84
-
Viestit: 55
Liittynyt: 27.1.2005 15:26

..

ViestiKirjoittaja Paul84 » 20.5.2010 13:28

Saamaa teki minullakin.Letkun kun otti irti niin suhahus kävi.Sillä vaihoinkin N75 mutta ei auttanut mitään.Nyt suhahtaa edelleen vaikka on uusi N75.Alipaineet ovat oikeat kun mittasin..Pitää nyt se turbo vaihtaa vielä.Luulen että varsinainen vika itselläni on tuossa turbon alipainekellossa..

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 20.5.2010 14:59

millä mittasit alipaineen? Mulla on tossa toinen 100tkm ajettu ehjä turssi, autossa kiinni olleella sahattu vajaa 80tkm, joten koitan kiskasta letkun tohon toisen kelloon ja katon miten se liikkuu, ja vertaan autossa olevaan.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 10.6.2010 22:20

Kukaan ei edelleenkään tiedä miten alipaine mitataan ja millä :) Ihan näillä näppäimillä ajan tuon auton puuhun vaikka sen pesinkin eilen. Pitkästä aikaa ajelin tänään töihin, aamusesta meni kun eläin ekat 15km, ja sitten risteyksen jälkeen olin perkele mopoautojen jaloissa ylämäessä. Kotiinpäin tullessa ei taas mihinkään kulkenu ekaan viiteen kilsaan, sen jälkeen sai pidellä ratista kiinni ettei penkin selkänoja repsahda ku lähti ohittamaan.

WEIRD?!

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 11.6.2010 8:43

Eikö kannatais tukkia koko pas....a venttiili ja jos antaa vikakoodia niin softata se pois tai porata laippaan pieni reikä. Näin ainakin käsittääkseni uudemmissa on tehty jos vikakoodia pukkaa. Kyllä tuo kakkavena senverran sitä körttiä tekee että jopa omassa vaparissa on venttiilien varsissa peukalonpaksuiset kököt ja se on siis vielä vapari. Tukkoon meni ja muuten pysyy. Oletko muuten logittanut ahtoja comilla? Noita ahtimiahan on porukka purkanut ja putsannut ihan itsekin. Joku topic oli jopa sellaisesta että rutkasti synteettistä 2-t öljyä vaan naftan sekaan niin loppuu jumit, kun menee palamatonta öljyä ahtimelle saakka. Tuntuu kyllä aika hullulta. Tosin tuon öljyn kanssa olisin itse aika varovainen jos on uudehko peli kyseessä. Oma rasvanpoltin tuntuu kyllä vaan tykkäävän. näkisit ainakin humppaako ahdot. Muuten on kyllä mielenkiintoinen käytös kulkineessa.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 11.6.2010 14:20

Jokku sano ettei onnistu egr poisto ku on ABT softa, eikä sihin pääse kii kotikonstein jos oikein ymmärsin. Täytynee kaivella EGR helvettiin sieltä ja koittaa putsailla.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 21.6.2010 20:01

Ny on rassattu paskahuussiventtiili, täysin puhdas, alipainepumpun perseestä irroitin letkun ja imee sieltä ihan siedettävän verran, mutta taasen egr:ltä tuntuu melko hengettömältä toi imu. Mistähän se ny sitte vuotaa, kö meno edelleen samanmoista ku aina ennenkin eli ihan lotolla kulkee :( Ja pitäs kiskoo torstaina savonlinnaan kauheella kuormalla muiden iloksi :)

Tosiaan ahtimen kamatkin tuntuu vaan liikkuvan yhtä herkästi kun tossa tallissa olevan irtoahtimenkin. Minkä verran tommosessa ahtopaineita pitäs olla, jos viimein laittaisin mittarin ja pääsisin niitä ihmettelemään, ni tietäis ahtaako vai eikö.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 21.6.2010 21:25

alipaine vuotaa vai on linja tulossa? tarkista alipainepumpun haaraliitos vaikka pienellä poran terällä, ettei ole tukossa. Tätä vikaa etsi golfista ukko jos toinenkin, ennenkuin friikki sen hokas.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 21.6.2010 22:00

Ja pitäs kiskoo torstaina savonlinnaan kauheella kuormalla muiden iloksi

Tuuhan piipahtaa pajalla niin laitetaan mittarit kiinni ja etitään vikaa yhessä.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 21.6.2010 22:12

No jos sulla ei juhannuksena muuta tekemistä o ni saatan vaikka tullakin - mikäli pää ei räjähdä aikaisemmin matkalla...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 21.6.2010 22:15

Kyllä tuossa on juhannukseks jo yks koneen kasaus varattu joten eiköhön siinä sivussa ehdi muutakin....

mikan
-
Viestit: 213
Liittynyt: 18.8.2004 11:23

ViestiKirjoittaja mikan » 22.6.2010 19:23

Omasta testasin siipien liikkeen laittamalla letkuun ison lääkeruiskun, jolla sai hyvin imastua. Eikös alipaine ole helpoin mitata ahtopainemittarilla? Yleensä niissä on kuitenkin se alipaineasteikkokin. :-)

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 24.6.2010 8:00

Koitan tänään vielä vaihtaa kaikki loput ohuemmatkin alipaineletkut ja vetää alipainerasvat väliin. Paas Putko privalla puhnaa tai osoitetta, pirautan jos ylipäätään pääsen Hämeenlinnasta sinne asti

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 24.6.2010 17:34

Jaha, alipaineletkuviidakko senkun menee omituisemmaks. Tossa ohjaustehostimen öljysäiliön nurkilla on 1 isompi venttiili (N18?), ja 2 pienempää erillistä made in usa kikkaretta joihin tuo alipaine on haaroitettu, ja tuosta vielä yks letku häviää jonnekin pissapojan taakse. Kun otin tosta tulipellistä veks T-haaran ja imin siitä, niin alipainetta ei tunnu, vaan jostain tulee ilmaa tilalle. Sama puhaltaessa, eli jossain siinä tehostimen nurkilla sihisee tms. Mikä ton pissapojan taakse menevän letkun virka on, ja mitä nää pienet "harmaa korkkiset" systeemit on?
Viimeksi muokannut Toheltaja, 24.6.2010 18:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 24.6.2010 18:02

itse itselleni vastaten, se lokariin menevä letku menee paineilmakellolle vissiin? Yhdestä harmaakorkkisesta lähtee letku tonne koneen alle toisen moottorityynyn nurkille, pitäskö sen olla tyynyssä kiinni? Tyynystä toiseen kun kuitenkin menee alipaineletku, jonka jo keväällä uusin, kun oli lähtenyt irti ja kulunut poikki. Kuuluuko alipainejärjestelmässä olla imu tuollekin sektorille? Tosta jostain toimintaperiaatemanuaalista kattelin että sähköllä se tekee jotain noille tyynyille, mutta sääteleekö solenoidin sitä sitten jonkun kierrosnopeuden mukaan vai kuinka se tyynyt kovettaa ajon aikana?

Viisaita vastauksia? tai saa jo olla humaltuneitakin - kuten itselläkin alkaa olemaan...

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 24.6.2010 18:30

ja jälleen monologi jatkuu. Noista toinen pienempi harmaakorkkinen säätää kaasuläppää näköjään, sen vieressä oleva samasta T-haarasta alipaineistettu 2 johtoinen (Mokkulassa koodit:1J0906283C MT2 1783F) josta tää toinen letku menee tonne koneen alle roikkumaan. Voiks tää toinen olla joku sellanen että se laskee alipaineet pois tarvittaessa että kaasuläppä menee kiinni vai mikä virka mokomalla on? Se päästää ilmaa molempiin suuntiin auton ollessa virrattomana sekä virrat päällä ollessaan. Koitin vielä käyntiin ja toi solenoidi ei mene kiinni silloinkaan. No otin letkun siitä käteen, tulppasin niin jo tyhjäkäynnilläkin VNT:n vipu liikkui heti. Sitä ei tyhjäkäynnillä o koskaan ennen tapahtunu. Voisko toi kuitenkin jollain kierrosalueella muka sitten mennäkin lukkoon? Vitun vaikeeta pähkäillä tässä issesseen :D

Jos tuon ei pitäisi päästää ilmaa läpi molempiin suuntiin niin voinko reilusti tulpata ton koko kikkareen vittuun alipainepuolelta ja lähtee turvallisin mielin yhteensä 700km reissulle?


http://www.alibaba.com/product-gs/29837 ... OE_NO.html Näköjään tuo mikä falskaa. Tuli "gurulta" komento tulpata mokoma, sillä sen toisessa päässä pitäis kans olla jotain, mutta toi letku tosiaan roikkuu auton alla semmosessa pidikkeen oloisessa, eli ei liene o koskaan ollu ees mitään päässä kiinni. Muistan sen aina olleen noin kun öljyjä oon vaihtanu.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 24.6.2010 19:54

Voi venäjä - hyvä ettei tullu paskat housuun kun tuo liikkuu taas. kuulee turbon vihellyksen selvästi ja todella lentää... Nyt vielä kun joku kertoo ton venttiilin oikean tarkoituksen niin helpottaa elämää. Taidan sen silti ostaa tiskiltä ensviikolla kun kerran tuntuu viallinen olevan.

Hienosti meni 800km keikka ilman mitään ongelmaa toiminnassa. Jaksaako moista osaa edes hankkia uutta, kun ei kerran tuntunut vaikuttavan tolla kilsamäärällä mihinkään auton käyttäytymisessä. Polttoaineen kulutuskin putosi hienosti litralla - puolellatoista matka-ajossa kun ahdot saatiin kohdalleen


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa