Sdi tyhjäkäynti epätasainen
Valvoja: ffp jäsenet
Sdi tyhjäkäynti epätasainen
Päivää kaikille. Tämä kysymys on myös HSD foorumilla, mutta ei ole saanut yhtään vastausta. Potilas on 1,9 sdi -01 AQM. Autoon vaihdettiin n. 10 kk/ 35 tkm sitten täysin huolletut ja avautumispainetarkistetut 1,9 tdi (66kw) suuttimet. Vaihtovaiheessa ja ennen moottorin käytös oli aivan moitteetonta. Pari kuukautta suuttimien vaihdon jälkeen nimenomaan tyhjänäkäynti rupesi välillä humppaamaan ja välillä kuullostaa kuin kävis kolmella. Aluksi vika oli hyvin satunnaista eikä häirinnyt, mutta nyt lähes kokoaikaista ja häiritsevää. Käynti korjaantuu heti kun antaa kaasua. Ihan vaikka 100 rpm riittää. Muuten käy ja kukkuu sekä vetää niin hyvin kun nyt sdi vetää. Iq säädetty savutuksen vuoksi niin alas kun saa. Hämmentävää tuossa on se että kylmemmillä keleillä ei tee tuota juuri lainkaan. Siis johtuuko tuo humppaaminen ohjelmasta jota ei ole suunniteltu noille suuttimille vai ihan jostain muusta? Toki motissa voi olla jokin mekaaninenkin vika, mutta epäilen koska mitään erikoista ei ollut ennen uusia isompia suuttimia ja ongelma tuli heti. Toki autolla on jo ajettu vaihdon jälkeen ja jokin voi hyvinkin olla rikki tai epäkunnossa. Olisin kovin iloinen vastauksista jotta tietäisi mistä ja miten lähteä vikaa korjaamaan.
Saako se nyt sitten liikaa kakkua tyhjäkäynnillä ja jos IQ:kin on säädetty niin pienelle kun mahdollista savutuksen takia?
Eikös se niin päin mennyt että jos IQ:ta pienentää niin syöttömäärä / mahd. savutus lisääntyy.
Ja evryllähän auto tekee samanlailla jos on välissä liian pieni vastus eli liikaa syöttöä --> kone alkaa humppaamaan tyhjäkäynnillä ja heti kun painaa kaasua niin toimii ok.
Eikös se niin päin mennyt että jos IQ:ta pienentää niin syöttömäärä / mahd. savutus lisääntyy.
Ja evryllähän auto tekee samanlailla jos on välissä liian pieni vastus eli liikaa syöttöä --> kone alkaa humppaamaan tyhjäkäynnillä ja heti kun painaa kaasua niin toimii ok.
Kiitos ruhis. Joo noinhan se on kun kuvailit. Itsellä tosiaan meni taas tuo iq arvo sekaisin ja tietty väärinpäin. Syöttö on siis niin pienellä kun vain saa, koska muuten tuo savuaa kun rantasauna märillä klapeilla. Voishan tuo silti johtua siitä että isommat suuttimet vaan antavat enemmän kakkua tyhjänäkäynnillä. Tietääkö kukaan että onko tuon ohjelmassa erikseen tyhjänäkäynnin syötön määrää? Vai onko sellaista ylipäänsä edes mahdollista säätää softalla.
Kiitos Putkolle viimeisestä. Eli ilmeisesti jotain hämminkiä on jossain. Mikähän tuon vois aiheuttaa? Osaisko kukaan valaista. Itsellä loppuu tietotaito toistaiseksi kesken. Todella vähän on tota Cortsua tarvinnut ylipäänsä korjata on ollut ehdottoman varmatoiminen peli - toistaiseksi. Ilmavaivat on sujettu pois. Mintenkäs määränsäädin vaikuttako se tyhjänäkäyntiin? Joku joskus sanoi että 250 tkm on sellanen raja jolloin antureita alkaa menemään. Autolla rullattu nyt n. 270 tkm.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa