Moottorin tukikumit rikki?
Valvoja: ffp jäsenet
Moottorin tukikumit rikki?
Olen tässä kiinnittänyt huomiota Autoni (gol iv 1.4 123tkm ) vaidekeppiin... Ajossa rattia kääntäessä vaihdekeppi liikkuu edes takas, oliko nyt oikea eteen ja vasen taakse. Kaasua painaessa vahdekeppi pyrkii muistaakseni eteen ja kaasulta höllätessä takas.. Nupulakivella kuin sekoittelisi hernekeittoa... Vielä ei ainakaan ole pamauttanut vaihdetta pois päältä...
Mitään ylimääräsiä kolahduksia/resonointia ei kuulu/tunnu... Vaikka äänestä päätellen Kiisselikonehan toi kovasti haluaisi olla.
Päkäilen nyt onko kyseessä vaaraton ominaisuus, vai orastava raivostuttava tyyppivika. Mistä tietää ovatko nämä moottorin tukikumit paskana? Kuinka paljon ne saa joustaa?
Mitään ylimääräsiä kolahduksia/resonointia ei kuulu/tunnu... Vaikka äänestä päätellen Kiisselikonehan toi kovasti haluaisi olla.
Päkäilen nyt onko kyseessä vaaraton ominaisuus, vai orastava raivostuttava tyyppivika. Mistä tietää ovatko nämä moottorin tukikumit paskana? Kuinka paljon ne saa joustaa?
Itselläni hieman sama homma tuossa G3:ssa...vaihdekeppi ei tosin liiku kovin paljoa, hyvä että silmällä huomaa...Paitsi kiihdytyksessä, jolloin vaihdekeppi kyllä "nykyttää" edestakaisin...Öljyjä autoon vaihtaessa huomasin, että moottori pääsee liikkumaan melko vapaasti ainakin ylös-alas-suunnassa (etuosasta) kun vain käsillä heilutteli...Tämä ei liene normaalia, eli luultavasti ainakin moottorin etukannatinkumi vaihtoon...?Voi olla jo korkea aikakin, autolla kun rullattu jo 340tkm...
Täällä on Borassa -05 37tkm laatikon puoleinen tukikumi rikki, meinasin ainakin kovasti virhevastuuseen koittaa vedota, kunhan merkkiliikkeeseen pääsen käymään. Ei luulis olevan mikään järjettömän hintainen vaihtaakaan, mutta niinhän sitä monta kertaa luulis, ennenkuin kuulee marmoritiskillä hinnan..
-
- -
- Viestit: 45
- Liittynyt: 16.5.2006 18:18
Mulla kans tossa omassa IV golfissa tuo kumi rikki, kävin marmoritiskiltä kyselemässä niin pyysivät 131,90. Motonet tarjoaa samanlaista kumia hintaan 39,90. Onko kenelläkään kokemuksia tosta motonetin kumista että kuinka kestää? Jos kerran kuitenkin on kulutustavaraa niin mielummin sen motonetin ostaa kerran vuodessa kun marmoritiskiltä!
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Mulla kans tossa omassa IV golfissa tuo kumi rikki, kävin marmoritiskiltä kyselemässä niin pyysivät 131,90.
Et kysellyt tuolta.
ps. Hyvää voi mainostaa :)
Noniin... edellinen ongelma saatu autosta pois niin voi keskittyä seuraavaan. AZD koneesta vaihdelaatikonpuoleinen tukikumi on väljä, ja ajossa vedolle siirryttäessä tai moottorijarrutuksen alussa nykäisee melko kovasti. Seuraava vaihe lie sitten vaihteiden loikinta päältä pois. Eli korjattavaksi menee..
Onko porukalla nyt faktallista tietoa motonetin 40e tukikumin ja merkkiliikkeen tukikumien eroista niin kestossa, asennettavuudessa ja jämäkkyydessä? Etka näyttäisi että marmorilla tukikumi tulisi sen metallikehyksen kanssa, tarvikkeet ilmeisesti pelkkänä kumiosana. Asennus taisi vaatia hieman ainetta rikkovia menetelmiä vanhan kumin irroittamiseksi metallista?
Onko tuohon saatavana jotain korvaavaa tukikumia, joka kestäisi pidempään? Minun puolesta voisi olla jämäkämpikin. Rapakon takaisia foorumeita selatessa löysin jotain uretaanisia tai sentapaisia kumeja joiden valmistus vaan kuulemma oli lopetettu jo.
Onko porukalla nyt faktallista tietoa motonetin 40e tukikumin ja merkkiliikkeen tukikumien eroista niin kestossa, asennettavuudessa ja jämäkkyydessä? Etka näyttäisi että marmorilla tukikumi tulisi sen metallikehyksen kanssa, tarvikkeet ilmeisesti pelkkänä kumiosana. Asennus taisi vaatia hieman ainetta rikkovia menetelmiä vanhan kumin irroittamiseksi metallista?
Onko tuohon saatavana jotain korvaavaa tukikumia, joka kestäisi pidempään? Minun puolesta voisi olla jämäkämpikin. Rapakon takaisia foorumeita selatessa löysin jotain uretaanisia tai sentapaisia kumeja joiden valmistus vaan kuulemma oli lopetettu jo.
Kaivellaas vanhaa topiccia esiin.. Kuinka paljon ehjällä tukikumilla varustettu moottori pitäisi heilua käsivoimin? AZD -koneella varustetussa golffissa tuntuu ainakin n. 1 cm "lotkaaminen" vaihdelaatikon puoleisessa tukikumissa. Olisko syytä vaihtaa? Nykimisongelmia en ole havainnut ajossa. Autolla ajettu 123 tkm, todennäköisesti alkuperäinen kumi, mutta mitä nyt aikasempia lueskelin aiheesta, että on niitä kumeja takuun aikanakin vaihdeltu..
Sopiiko korvakkeeseen siis jokin vahvempikin gummi, eikä pelkästään tuohon 1.6:een tarkoitettu?
Sopiiko korvakkeeseen siis jokin vahvempikin gummi, eikä pelkästään tuohon 1.6:een tarkoitettu?
Itsellä oli selkeää "tyhjää" vanhalla tukikumilla sen sentti puolitoista. Uuden motonetin kumin kanssa liikkeet väheni sitten reilusti alle senttiin kun vaihde päällä autoa tökki eestaas. Vanha kumi siis oli selvästi väljä.
Ajossa nykimisen huomasi vedolta moottorijarrutukselle siirtyessä selvänä nykäisynä.
En taas varmana mene sanomaan, mutta GTI:n/dieselin tukikumin pitäisi olla jäykempi, ja mennä 1:1 paikalleen. Ota varulta esim motonetissä kumpikin tukikumi tiskille ihmeteltäväksi ja vertaa niitä keskenään. Itse en näin tehnyt, mutta nyt tekisin.. :P Tuota jäykempää kumia hakisin itsekin nyt jos tarve olisi uusia.
Lisäksi vaihtohommaan kannattaa hommata uudet pultit. Pultit hain marmorilta, kun olivat hieman erikoisemmat malliltaan. Alle kympin taisi maksaa 5 pulttia.
Ajossa nykimisen huomasi vedolta moottorijarrutukselle siirtyessä selvänä nykäisynä.
En taas varmana mene sanomaan, mutta GTI:n/dieselin tukikumin pitäisi olla jäykempi, ja mennä 1:1 paikalleen. Ota varulta esim motonetissä kumpikin tukikumi tiskille ihmeteltäväksi ja vertaa niitä keskenään. Itse en näin tehnyt, mutta nyt tekisin.. :P Tuota jäykempää kumia hakisin itsekin nyt jos tarve olisi uusia.
Lisäksi vaihtohommaan kannattaa hommata uudet pultit. Pultit hain marmorilta, kun olivat hieman erikoisemmat malliltaan. Alle kympin taisi maksaa 5 pulttia.
Eivät ole hienokierre, mutta olikohan toiset 10.9 ja toiset 8.8 lujuuksisia. Momentit on sitä luokkaa kuitenkin etten enää vanhoilla pelaisi kun kerran vedin uudet momenttiin avaimella plus asteet päälle.
Kaikkitietävä Haynes käskee ne uusia niin uusin. Ei ole niin iso investointi että ainakaan itse säästäisin tuossa. :)
Kaikkitietävä Haynes käskee ne uusia niin uusin. Ei ole niin iso investointi että ainakaan itse säästäisin tuossa. :)
Uudet pultit kipaisin eilen marmorilta...5kpl ja 25.xx euroo en muista senttejä nyt paljonko oli. Tuumas tiskillä myyjä et jotku o säästelly ja laittaneet sitte vanhoilla ja sen puheen mukaan on pudonnutkin sitte poikki menneiden pulttien takia paketti siltä puolen alas......liekkö totta vai pelkkää mainos puhetta, sai ostamaan ne? No ostin kuites. Pultti liikkeestä ois varmaan saanu edullisemmin jos ois ollu vaa mallikappaleet ottaa mukaan. Uusi tukikumi tarvike liikkeestä ja siinä on ainaki sama osanumero kuin alkuperäisessä, puuttuu vain merkki leimat siittä.
Kävin omaani kysymässä merkkiliikkestä tukikumeja, 94 euroa vasen ja 104 euroa oikea, pultit 5 euroa/ kpl. Moottori AZD ja ERT laatikko, vm.2001 Golf
Motonetistä hinnat: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/183240/3 vasen
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/183348/2 oikea.
Varastossa ei kaikkia ole joten ei pääse vertaamaan,
oletteko kokeilleet esim. 1.8 T tukikumeja, http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/183242/8,
meneekö päikseen? Onko moottorin tuennassa merkittävää eroa?
Motonetistä hinnat: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/183240/3 vasen
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/183348/2 oikea.
Varastossa ei kaikkia ole joten ei pääse vertaamaan,
oletteko kokeilleet esim. 1.8 T tukikumeja, http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/183242/8,
meneekö päikseen? Onko moottorin tuennassa merkittävää eroa?
Mä otin omaan golffiin diesel -mallin tukikumin, laatikon puolelle siis. Täysin saman mallinen kuin mitä 1.6 koneiseen tarkoitettu, ainoana erona että kumi on muutaman millin paksumpi dieselversion hyväksi. Ja meni heittämällä paikalleen. Suosittelen ostamaan sellaisen, hinnassakaan ei ollut kuin n. 10 € eroa.
Eli osta tuotenro 18-3242.
Eli osta tuotenro 18-3242.
Itse en oo golffiin vaihtanu mutta 124 mersuun tuli vaihdettua . Auto pukeille ja kakkosnelonen öljypohjaa vasten ja varovasti halli tunkilla tukee. Tukikumin pultit irti ylä ja alapuolelta ja nostaa sen verran että kumin saa ujutettua välistä pois.,..
Ja uusi tilalle niin että menee "hahloihin"
Korjatkaa konkarit jos meni ihan metsään...
Ja uusi tilalle niin että menee "hahloihin"
Korjatkaa konkarit jos meni ihan metsään...
Juu tunkilta altapäin tukien vaan.
Kannattaa vielä irroittaa ensin tukikumi korista, jolloinka tuennan toimivuuden näkee, ja jos tuenta vielä tuossavaiheessa pettää jää kone vaan sen irtonaisen korvakon varaan. Vaihdelaatikon/moottorinpuolen jos irroittaa ensin on kone suoraan tyhjän päällä, mutta korvakko tiukasti kiinni auton korissa. :)
Kasaus päinvastaisesti, ensin korvakko huulille sekä moottoriin että koriin, ja sitten tiukkii kohdalleen. Jonkinlaiset merkit siellä taisi olla jopa.
Kannattaa vielä irroittaa ensin tukikumi korista, jolloinka tuennan toimivuuden näkee, ja jos tuenta vielä tuossavaiheessa pettää jää kone vaan sen irtonaisen korvakon varaan. Vaihdelaatikon/moottorinpuolen jos irroittaa ensin on kone suoraan tyhjän päällä, mutta korvakko tiukasti kiinni auton korissa. :)
Kasaus päinvastaisesti, ensin korvakko huulille sekä moottoriin että koriin, ja sitten tiukkii kohdalleen. Jonkinlaiset merkit siellä taisi olla jopa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa