joo ajattelin jos tosta jonkunasteisen turbopelin sais aikaseks..en aatellu sitä leimata turbolla
vaan ihan noin kokeilumielessä ajattelin tämän tehdä.
siis vähän opetella tätä jutun juonta mahdollisimman halvalla.
auto on siis 1.8 passat vm.92 koneessa 79Kw eli ilmeisesti pf kone.
ja nyt niitä tyhmiä kysymyksiä:
saako tuosta toimivan turbopelin näin,
laitan turbon sovitepalalla tuohon omaan pakosarjaan, siihen tietty öljynpaine- ja paluuletku.
ahtoputket tietty jne "perusasiat"
mikäli olen oikein käsittänyt niin sitten tarvitsisin vielä ahtopaineen tuntevan bensanpaineensäätimen ja seossuhdemittarin pääseekö näillä toimivaan konstruktioon?
tuo tekstipuolella oleva turbotusFAQ on luettu ja hakuakin koitin hieman käyttää..
eli riittääkö että ostan tohon bpaineensäätimen ja seossuhdemittarin..turbotus pitäs jotenkin noin muuten onnistua kun pari dieselkonetta ahtanut..kiitos ja anteeksi mikäli teksti epäselvää.
umpikeulapassatin turbotus..tyhmiä kysymyksiä.
Valvoja: ffp jäsenet
Näistä budjetti-turbo laitteista tahtoo monasti tulla sellaisia koskaan toimimattomia ikuisuusprojekteja, joihin kuitenkin menee yllättävän paljon rahaa kun ensin polttaa x-määrän kannentiivisteitä ja sen jälkeen polttaa mäntiin reiän tai pari.
Mutta kun alat tekemään kuitenkin, niin dokumentoi projekti sillai TSI-mielessä ja pistä nettiin kuluineen päivineen.
Jos nyt lähtisin itse tekemään vastaavaa projektia, niin varmaan yrittäisin kokeilla ajaa vakio sarjaa vingulla virtaavammaksi ja kohdistaa pakosarjan kanteen paremmin. Sitten sopivan pienikokoinen ja edullinen ahdin esim. KKK K03 tai garrettin T25 ja putkella laippaan kiinni. Paksumpi kannentiiviste ja uuden pultit. Kertova bensanpaineen säädin ja todella maltillisella ahdolla liikkeelle. Sytytyspuolen hommat voi varmaan T-Tech tai joku muu kertoa...
Mutta kun alat tekemään kuitenkin, niin dokumentoi projekti sillai TSI-mielessä ja pistä nettiin kuluineen päivineen.
Jos nyt lähtisin itse tekemään vastaavaa projektia, niin varmaan yrittäisin kokeilla ajaa vakio sarjaa vingulla virtaavammaksi ja kohdistaa pakosarjan kanteen paremmin. Sitten sopivan pienikokoinen ja edullinen ahdin esim. KKK K03 tai garrettin T25 ja putkella laippaan kiinni. Paksumpi kannentiiviste ja uuden pultit. Kertova bensanpaineen säädin ja todella maltillisella ahdolla liikkeelle. Sytytyspuolen hommat voi varmaan T-Tech tai joku muu kertoa...
Oman kokemukseni mukaan suosittelen budjettiturbotusta vai kokeneemmille ropaajille, joskus se on ihan fiksu ratkaisu. Omaan maasturiin piti saada semmoinen 20heppaa lisää tehoa, että pääsee helposti satkua ajamaan motarilla.
Alunperin oli ideana myös pultata tuo hyllyssä +10vuotta maannut Ihin ahdistin välilaipalla orkkis pakosarjaan. Tämä jäi tekemättä koska sain röökiaskin hinnalla turbolle tehdyn pakosarjan ja downpipen. Turbokäyttöön erinomaisesti soveltuva kaasutinkin oli hyllyssä joten siitäkään ei välittömiä kustannuksia syntynyt. Turbotuksesta aiheutuvat kustannukset taisi olla alle 50e, ja hyvin on pari vuotta jo porskuttanut (ok, kone on pari kertaa hajonnut, mutta ei voi ahtamista syyttää vesiletkun halkeemisesta ja ajamisesta ilman vesiä).
Karkeat kokonaiskustannukset kun lasketaan myös hyllyihin vuosien aikana kertynyt materiaali:
Ahdin 100e
Laipat+putket 20e
Letkut (öljy+ahto+bensa) 40e
Bensapumppu 30e
Kaasutin 80e
+työtä noin 5tuntia
En tosiaan suosittele ensimmäiseksi rojektiksi, enkä jos tarkoituksena on hakea vähäänkään isompia tehoja.
Alunperin oli ideana myös pultata tuo hyllyssä +10vuotta maannut Ihin ahdistin välilaipalla orkkis pakosarjaan. Tämä jäi tekemättä koska sain röökiaskin hinnalla turbolle tehdyn pakosarjan ja downpipen. Turbokäyttöön erinomaisesti soveltuva kaasutinkin oli hyllyssä joten siitäkään ei välittömiä kustannuksia syntynyt. Turbotuksesta aiheutuvat kustannukset taisi olla alle 50e, ja hyvin on pari vuotta jo porskuttanut (ok, kone on pari kertaa hajonnut, mutta ei voi ahtamista syyttää vesiletkun halkeemisesta ja ajamisesta ilman vesiä).
Karkeat kokonaiskustannukset kun lasketaan myös hyllyihin vuosien aikana kertynyt materiaali:
Ahdin 100e
Laipat+putket 20e
Letkut (öljy+ahto+bensa) 40e
Bensapumppu 30e
Kaasutin 80e
+työtä noin 5tuntia
En tosiaan suosittele ensimmäiseksi rojektiksi, enkä jos tarkoituksena on hakea vähäänkään isompia tehoja.
Mikä ruisku on PF-koneessa? Tämä määrää eniten siinä miten vaikea/helppo näitä on halvalla turbottaa. Ja kun ei ole läpihengittävää kantta, niin 1.6 ja 1.9 turbodieseleistä saa sopivan pakosarja/turbo/downpipe -paketin suoraan, samoin öljykierron kokonaisuudessaan, 1.6:sta mukaanlukien öljypohjan jossa valmis paluureikä.
Alkuperäisen imusrjan *pitäisi* mahtua orkkiksen pikkuturbon kanssa tuonne. Jos ei mahdu, hioo vaikka laippoja hieman.
Dieselin turbot on tällaiseen juuri hyviä; ei maksa mitään ja riittää bensakäytössä noin neljänneksen isommalle teholle kuin dieselkoneessa.
Jos et puristuksia meinaa tuossa tiputtaa, niin välijäähdytin on aivan EHDOTON.
Peltikeulassa kenties haasteellista toteuttaa fiksusti, kun vesicoolerikin on kallis ratkaisu.
Sitten on tietty aina vesiruiskut; tällaiseen halpispuuhasteluun sopisi ehkä Saabin vanha 70-luvun ratkaisu jota rallissakin käyttivät: Tavallinen sumuttava suutin sojottamaan turbon imuaukkoa kohti. Pesuripumpulla sille vettä painekytkimen ohjaamana (siis esim. aina kun ahtoja on yli 0.3 bar tms.) Täysillä pyörivä imusiipi hajottaa vesiroiskeet hienoksi sumuksi, ja ahtoilma jäähtyy. Toimivaksi todettu härpäke, mutta ajan mittaan kuluttanee turbon siipiä. Tehdas-Saabissa uskalsivat tuolla kikottimella nostaa ahtoja 0.5 bar. Teho kasvoi vähintään 15 heppaa.
Oma suunnitelma 8V bensakoneen turbotukseen on alkuperäinen matalapuristeinen alakerta, pientä kanavoiden viilailua ja Megasquirt. Modattu vaparidieselin pakosarja, ahdin joku T25, Mitsu tai pikku-Schwitzer. Pikkuinen kiinacooleri, ja dowpipe putkikäyristä hitsaten, loppuputkisto vaikka eBaysta halpa rosterisetti. Noilla pitäisi päästä 170-180 hv lukemiin ilman että tarvitsee itse moottorin sisään yhtään osaa vaihtaa. Toki Passatin kopassa voimaa tarvitaan enemmän kuin kakkiksessa :)
Alkuperäisen imusrjan *pitäisi* mahtua orkkiksen pikkuturbon kanssa tuonne. Jos ei mahdu, hioo vaikka laippoja hieman.
Dieselin turbot on tällaiseen juuri hyviä; ei maksa mitään ja riittää bensakäytössä noin neljänneksen isommalle teholle kuin dieselkoneessa.
Jos et puristuksia meinaa tuossa tiputtaa, niin välijäähdytin on aivan EHDOTON.
Peltikeulassa kenties haasteellista toteuttaa fiksusti, kun vesicoolerikin on kallis ratkaisu.
Sitten on tietty aina vesiruiskut; tällaiseen halpispuuhasteluun sopisi ehkä Saabin vanha 70-luvun ratkaisu jota rallissakin käyttivät: Tavallinen sumuttava suutin sojottamaan turbon imuaukkoa kohti. Pesuripumpulla sille vettä painekytkimen ohjaamana (siis esim. aina kun ahtoja on yli 0.3 bar tms.) Täysillä pyörivä imusiipi hajottaa vesiroiskeet hienoksi sumuksi, ja ahtoilma jäähtyy. Toimivaksi todettu härpäke, mutta ajan mittaan kuluttanee turbon siipiä. Tehdas-Saabissa uskalsivat tuolla kikottimella nostaa ahtoja 0.5 bar. Teho kasvoi vähintään 15 heppaa.
Oma suunnitelma 8V bensakoneen turbotukseen on alkuperäinen matalapuristeinen alakerta, pientä kanavoiden viilailua ja Megasquirt. Modattu vaparidieselin pakosarja, ahdin joku T25, Mitsu tai pikku-Schwitzer. Pikkuinen kiinacooleri, ja dowpipe putkikäyristä hitsaten, loppuputkisto vaikka eBaysta halpa rosterisetti. Noilla pitäisi päästä 170-180 hv lukemiin ilman että tarvitsee itse moottorin sisään yhtään osaa vaihtaa. Toki Passatin kopassa voimaa tarvitaan enemmän kuin kakkiksessa :)
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 24.8.2007 8:18
Kyllä toimivan bensaturbon aina parilla sataa tekee! Oikein soiva projekti aloittelijoille, eli ei muuta kuin tekemään mars mars ja ripirapi.
Muista hyvä projektitreadi johon paljon kuvia, varsinkin niitä "jälkeen" niin saadaan mielenkiintoista lukemista näihin iltapäiviin.
*tähä sellane hymiö ku syö popkornii tms"
Muista hyvä projektitreadi johon paljon kuvia, varsinkin niitä "jälkeen" niin saadaan mielenkiintoista lukemista näihin iltapäiviin.
*tähä sellane hymiö ku syö popkornii tms"
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa