Auto Passat 3BG 2004 TDI 96kw
Katsastettu ja hylätty:
Jarrutehostin ei toimi. Muutaman kerran painettaessa tehostus häviää. Vika siis esiintyy esim. kun jarrua pitää pumpata. Esim jos kovassa vauhdissa painaa jarrua (muttei anna pysähtyä), nostaa jarrun ylös ja painaa uudelleen niin eipä se enää meinaakkaan pysähtyä. Liekö jarrutehostin sökö vai jossain vuoto. Mistähän noita vuotoja kannattaa lähteä etsimään?
Passat jarrutehostus häviää
Valvoja: ffp jäsenet
Sama vika -02 96kW Passatissa. Tarkistin kaukalosta, ettei tehostinservo ui vedessä. Seurasin servoon tulevaa letkua edestä katsoen moottorin vasemmalle puolelle sinne EGR:n tienoillee, enkä löytänyt letkusta vikaa. Onko alipainepumppu tosiaan siellä vai olenko seurannut väärää putkea. Heti kun tulee pakkasta, tehostus häviää likipitäen kokonaan, ja palautuu, kun ilmanlämpötila yli 0:n.
Minulla oli tuossa Borassa tuo alipainepumpulta lähtevä letku (tai oikeastaan muoviputki) entinen, kuten kuvassa näkyy. Mitään vikaa ei päältä näkynyt, mutta kun sen otti irti ja pikkasen taivutti, niin näkyi halkeamat. Teippiä ympäri ja taas mentiin, tilasin uuden Slamitlita ja nyt OK.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=766397
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=766397
nimi62:
Jarrutehostin tarvitsee alipaineen lisäksi myös normipaineen toimiakseen. Ajotilanteessa tehostimessa vaikuttaa alipaine molemmin puolin tehostimen kalvoa. Kun jarrupoljinta painetaan, niin tehostimen kalvon edessä ja takana olevien kammioiden välinen kanava sulkeutuu ja heti sen jälkeen matkustamon puoleiseen kammioon päästetään ulkoilman paine. Tämä paine-ero saa aikaan tehostuksen. Jarrupoljinta höllätessä vastaavasti ulkoilmakanava sulkeutuu ja kammioiden välinen avautuu, jolloin matkustamon puoleiseenkin kammioon tulee alipaine ja paine-ero häviää ja tehostus lakkaa.
Nyt kun kerran 0C on selkeästi rajapyykki tehostimen toiminnassa ja jos kerran moottori ei mene vikatilaan (=turbon säätö pelittää = alipainetta muodostuu alipainesysteemiin myös pakkasellla), niin tehostimessa tuntuisi olevan vettä, joka estää paine-eron syntymisen. Ainoa keino lienee tehostimen vaihto uuteen.
Jarrutehostin tarvitsee alipaineen lisäksi myös normipaineen toimiakseen. Ajotilanteessa tehostimessa vaikuttaa alipaine molemmin puolin tehostimen kalvoa. Kun jarrupoljinta painetaan, niin tehostimen kalvon edessä ja takana olevien kammioiden välinen kanava sulkeutuu ja heti sen jälkeen matkustamon puoleiseen kammioon päästetään ulkoilman paine. Tämä paine-ero saa aikaan tehostuksen. Jarrupoljinta höllätessä vastaavasti ulkoilmakanava sulkeutuu ja kammioiden välinen avautuu, jolloin matkustamon puoleiseenkin kammioon tulee alipaine ja paine-ero häviää ja tehostus lakkaa.
Nyt kun kerran 0C on selkeästi rajapyykki tehostimen toiminnassa ja jos kerran moottori ei mene vikatilaan (=turbon säätö pelittää = alipainetta muodostuu alipainesysteemiin myös pakkasellla), niin tehostimessa tuntuisi olevan vettä, joka estää paine-eron syntymisen. Ainoa keino lienee tehostimen vaihto uuteen.
No jatkan tähän vielä näin ajan kuluttua :
Vika siis oli kuitenkin tehostimeen mennyt vesi, joka jäätyessään teki :
1.) Jarrut ei pitäneet
2.) Jarrut piti sitten tosi hyvin - vaikkei edes polkenut.. Siinä savu nousi jarruista ja valoja paloi kojelaudassa vaikka minkälaista. Rupesi vetokin loppumaan, kun jarrut päällä ajoi.
Ongelmat korjaantuyi, kun sai auton lämimään talliin, ja tehostin irti, ja pumppasin pikkuhiljaa tyhjäksi. Kara lapttiaa vasten ja "remputtamaan". Kyllä se vesi sieltä pois osasi.
Yksi talvi ajettu sen jälkeen ilman ongelmia.
Vika siis oli kuitenkin tehostimeen mennyt vesi, joka jäätyessään teki :
1.) Jarrut ei pitäneet
2.) Jarrut piti sitten tosi hyvin - vaikkei edes polkenut.. Siinä savu nousi jarruista ja valoja paloi kojelaudassa vaikka minkälaista. Rupesi vetokin loppumaan, kun jarrut päällä ajoi.
Ongelmat korjaantuyi, kun sai auton lämimään talliin, ja tehostin irti, ja pumppasin pikkuhiljaa tyhjäksi. Kara lapttiaa vasten ja "remputtamaan". Kyllä se vesi sieltä pois osasi.
Yksi talvi ajettu sen jälkeen ilman ongelmia.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa