Muutoskatsastus (Vanteet)
Valvoja: ffp jäsenet
Muutoskatsastus (Vanteet)
En tiedä tuliko oikealle puolelle tämä viesti, mutta siirtäkää jos tarvetta.
Elikkäs olen hankkimassa golf V:hen uusia vanteita / renkaita ja aloin stressailemaan muutoskatsastusta.
Jos jollain on tietoa tai muuten kommentoitavaa niin kaikki tänne, että sais olon vähä rennommaksi :D
Vakio: 205 / 55R16 91V Rengas
Vanteet: 16''
Uudet renkaat: 225 / 40R18
Uudet vanteet: 18x8 / 5x112 jaolla / 45 ET:llä
Jako ja ET täsmää, ainut erilaisuus on keskireikä joka on vakiona 57. jotain ja uusissa vanteissa se on 73.1 (Tosin vanteiden mukana tulee sovitin jolla ongelma korjataan).
Autossa myös 15mm madallus ja nyt olen pähkäillyt huolehdinko turhaan vai pitäisikö renkaiden / vanteiden mennä muutoskatsastuksesta heittämällä läpi?
Jos unohdin mainita jotain tärkeää niin sanokaa ihmeessä...
- aSC
Elikkäs olen hankkimassa golf V:hen uusia vanteita / renkaita ja aloin stressailemaan muutoskatsastusta.
Jos jollain on tietoa tai muuten kommentoitavaa niin kaikki tänne, että sais olon vähä rennommaksi :D
Vakio: 205 / 55R16 91V Rengas
Vanteet: 16''
Uudet renkaat: 225 / 40R18
Uudet vanteet: 18x8 / 5x112 jaolla / 45 ET:llä
Jako ja ET täsmää, ainut erilaisuus on keskireikä joka on vakiona 57. jotain ja uusissa vanteissa se on 73.1 (Tosin vanteiden mukana tulee sovitin jolla ongelma korjataan).
Autossa myös 15mm madallus ja nyt olen pähkäillyt huolehdinko turhaan vai pitäisikö renkaiden / vanteiden mennä muutoskatsastuksesta heittämällä läpi?
Jos unohdin mainita jotain tärkeää niin sanokaa ihmeessä...
- aSC
ja kokeilevat että keventäjä menee auton alla ottamatta mihinkään kiinni,näin ainakin mulla kun omat kiekot katastin
Laki vaatii 8cm maavaraa matalimmasta kohdasta, ja ettei mikään korin osa saa ottaa maahan jos toisen puolen renkaat tyhjentyvät.
Noiden ehtojen mukaan mennään, ei heidän keventäjänsä mukaan.
Käsittääkseni halkaisijan 26 mm muutos lasketaan varsinaisesta vannekoosta, ei vaihtoehtokoosta.
Minulle sanoivat viimeksi konttorilla, että katsotaan mallisarjan suurinta rengaskokoa ja siihen tuuma lisää korkeutta ja 30mm leveyttä. Eli jos jossain tuon Golfin mallissa on esim. 17" vanteet niin 18" vannetta ei tarvitse muutoskatsastaa
Autohan pitää muutoskatsastaa vain jos tuumat ylittyvät kahdella. Elikkä jos rekisteriotteessa lukee 16'' niin 17'' saa laittaa alle ilman muutoskatsastusta, mutta niiden pitää silti täyttää lakisääteiset kriteerit. Renkaat eivät saa olla liian leveät ja ne eivät myöskään saa olla missään kontaktissa auton kaariin ajettaessa. Renkaan pitää liikkua vapaasti kaaren sisällä.
Soitin eilen parille katsastusasemalle ja kummastakin sanottiin, että ei pitäisi olla ongelmia jos kantavuudet ovat myös kohdillaan. Toisessa paikassa oli kuitenkin vähän tiukkapipoisempi kaveri joka mainitsi, että oli JUURI EILEN hylännyt yhden auton sen takia, että renkaan leveys oli ollut liian suuri sovituspalojen takia (Tarvitsen sovituspalat, koska keskireiän koko on muuten liian suuri).
Kuulin myös, että ET saa mennä suuntaan tai toiseen 15mm... Toisessa katsastuspaikassa ei mainittu tuosta mitään.
Käyn tänään töiden jälkeen hakemassa nuo uudet vanteet ja jos on aikaa niin illalla muutoskatsastukseen.
Voin vaikka postailla tänne sitten lopputuloksen mikä tuli tuomioksi.
- aSC
Soitin eilen parille katsastusasemalle ja kummastakin sanottiin, että ei pitäisi olla ongelmia jos kantavuudet ovat myös kohdillaan. Toisessa paikassa oli kuitenkin vähän tiukkapipoisempi kaveri joka mainitsi, että oli JUURI EILEN hylännyt yhden auton sen takia, että renkaan leveys oli ollut liian suuri sovituspalojen takia (Tarvitsen sovituspalat, koska keskireiän koko on muuten liian suuri).
Kuulin myös, että ET saa mennä suuntaan tai toiseen 15mm... Toisessa katsastuspaikassa ei mainittu tuosta mitään.
Käyn tänään töiden jälkeen hakemassa nuo uudet vanteet ja jos on aikaa niin illalla muutoskatsastukseen.
Voin vaikka postailla tänne sitten lopputuloksen mikä tuli tuomioksi.
- aSC
"ja tuo kuvion pysyminen kaaren sisällä ei tunnu riittävän poliiseille. Viime viikonloppuna pysäytettiin ja otteeseen tuli merkintä laittomasta rengastuksesta".
- Jos olet muutoskatsastuttanut autosi niin ei poliiseilla ole mitään sanottavaa tuohon, ihan turha jaella mitään varoituksia. Jos vaihteeksi olet taas itse valinnut renkaan tyypin, vanteen ja siinä on pienikin mahdollisuus, että ne voivat olla lainvastaiset niin kannattaa käyttää katsastusasemalla tai jollain tuttavalla ihan varmuuden vuoksi jotta voitte tarkistaa, että renkaat täyttävät lakisääteiset määräykset.
- Jos olet muutoskatsastuttanut autosi niin ei poliiseilla ole mitään sanottavaa tuohon, ihan turha jaella mitään varoituksia. Jos vaihteeksi olet taas itse valinnut renkaan tyypin, vanteen ja siinä on pienikin mahdollisuus, että ne voivat olla lainvastaiset niin kannattaa käyttää katsastusasemalla tai jollain tuttavalla ihan varmuuden vuoksi jotta voitte tarkistaa, että renkaat täyttävät lakisääteiset määräykset.
Kuulin myös, että ET saa mennä suuntaan tai toiseen 15mm
Tässä lienee taustalla rakennemuutospäätöksen kohta jossa sanotaan ettei raideleveys saa muuttua yli 30mm, mutta minusta tuo nyt ei ole ihan pelkästä ET:stä kiinni koska vanteen leveys ei ole vakio.
EDIT: No meneehän se sittenkin juuri noin. Aamuväsymystä kun ei ajatus oikein kulje vielä :)
Viimeksi muokannut Una, 7.5.2010 8:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toisessa paikassa oli kuitenkin vähän tiukkapipoisempi kaveri joka mainitsi, että oli JUURI EILEN hylännyt yhden auton sen takia, että renkaan leveys oli ollut liian suuri sovituspalojen takia (Tarvitsen sovituspalat, koska keskireiän koko on muuten liian suuri).
Keskireikään tulevat sovitteet on sitten taas täysin eri asia ku levittvät spacerit.
Keskireikään saa laittaa sovitteen.
Niin mihin verrattuna? Samassa autossa voi olla alkuperäisvanteessa lukuisia eri offset-vaihtoehtoja. Offset eli ET-lukema on aika pitkälti sidoksissa vanteet leveyteen, joten ET sinänsä ei yksin kerro vanteesta yhtikäs mitään.Kuulin myös, että ET saa mennä suuntaan tai toiseen 15mm
Itselläkin on ollut tällä viikolla auton alla sekä ET22 että ET30 vanteita -molemmat tulivat lähes millilleen yhtä paljon ulos pyöränkaaresta.
Vaikea mennä sanomaan tuosta tietämättömänä.
Esitin henkilölle kysymyksen, että tuleeko 2 et:n heitossa olemaan ongelmia katsastuksen suhteen ja hän selvitti asiaa sanomalla "ET saa mennä suuntaan tai toiseen 15mm".
Muissa paikoissa ei tosiaan mainittu mitään asiasta, ehkäpä juuri sen takia, että se ei pelkästään ole noin yksinkertainen mitä minulle selitettiin.
Esitin henkilölle kysymyksen, että tuleeko 2 et:n heitossa olemaan ongelmia katsastuksen suhteen ja hän selvitti asiaa sanomalla "ET saa mennä suuntaan tai toiseen 15mm".
Muissa paikoissa ei tosiaan mainittu mitään asiasta, ehkäpä juuri sen takia, että se ei pelkästään ole noin yksinkertainen mitä minulle selitettiin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”