3C takajarrut
Valvoja: ffp jäsenet
3C takajarrut
Hei
Mikähän takajarruissa mättää kun ulommat (näkyvät) levyt pahasti ruosteessa eikä näyttäisi jarruttavan kuin levyn keskeltä eli kirkasta keskellä vain n.2cm. Sisäpuolen levyt kirkkaat koko matkalta.
Korjaamolla tutkittu ja liikkuvat osat toimii ja palat on uudehkot kuin levytkin. Käskivät painaa jarruja kunnolla aina jarrutuksessa(?). Korjaamolla levyt hiottiin tasaiseksi eli ruosteet pois mutta ei vaikutusta.
Atohan on Passat variant -08 2.0TDI 170 heppanen. Jarrutus sinänsä toimii mutta on vaan niin ruman näkööset.
Mikähän takajarruissa mättää kun ulommat (näkyvät) levyt pahasti ruosteessa eikä näyttäisi jarruttavan kuin levyn keskeltä eli kirkasta keskellä vain n.2cm. Sisäpuolen levyt kirkkaat koko matkalta.
Korjaamolla tutkittu ja liikkuvat osat toimii ja palat on uudehkot kuin levytkin. Käskivät painaa jarruja kunnolla aina jarrutuksessa(?). Korjaamolla levyt hiottiin tasaiseksi eli ruosteet pois mutta ei vaikutusta.
Atohan on Passat variant -08 2.0TDI 170 heppanen. Jarrutus sinänsä toimii mutta on vaan niin ruman näkööset.
Kyllähän korjaamon arviossa vinha perä lienee, mikäli kaikki jarruosat liikkuu ja toimii kuten pitääkin. Jos autolla ajetaan paljon rauhallista matka-ajoa moottorilla jarrutellen, takajarrut ovat perin vähällä käytöllä, vaikka tuon ikäisessä passatissa onkin aktiivinen jarruvoiman jako akselittain.
Jarrusatuloissa sylinteri on sisäpuolella, joten se pala painuu aina hieman paremmin levyyn kiinni hennoissa jarrutuksissa.
Muutama (lue kymmenkunta) reippaampi jarrutus saattaisi saada ulkopuolenkin palat mukautumaan paremmin levyyn ja näin kitkapinnan ottamaan paremmin kontaktia koko levyyn.
Vanhaa kummelivitsiä mukaillen "Jarrut tykkää kun niitä käytetään" :D
Jarrusatuloissa sylinteri on sisäpuolella, joten se pala painuu aina hieman paremmin levyyn kiinni hennoissa jarrutuksissa.
Muutama (lue kymmenkunta) reippaampi jarrutus saattaisi saada ulkopuolenkin palat mukautumaan paremmin levyyn ja näin kitkapinnan ottamaan paremmin kontaktia koko levyyn.
Vanhaa kummelivitsiä mukaillen "Jarrut tykkää kun niitä käytetään" :D
Flashmn: ilmeisesti olet sisämieltä, ettei esim "karhuvillalla" saa levyjä kirkkaiksi ihan asianmukaisesti?
Ja nimenomaan levyn kitkapinnan keskiosa kirkastuu ja sekä sisä- että ulkoreuna ovat ruosteisia?
Jos palat olisi jostain syystä kuluneet vinoiksi voisi kitkapinnan toinen reuna (ulko tai sisä) olla kirkas. Levyjen ja palojen vaihdolla tilanne voi muuttua, mutta eihän sekään ihan ilmaista ole.
Ja nimenomaan levyn kitkapinnan keskiosa kirkastuu ja sekä sisä- että ulkoreuna ovat ruosteisia?
Jos palat olisi jostain syystä kuluneet vinoiksi voisi kitkapinnan toinen reuna (ulko tai sisä) olla kirkas. Levyjen ja palojen vaihdolla tilanne voi muuttua, mutta eihän sekään ihan ilmaista ole.
Flashmn: ilmeisesti olet sisämieltä, ettei esim "karhuvillalla" saa levyjä kirkkaiksi ihan asianmukaisesti?
Kyllä juurikin näin, mun mielestä sorvilla voidaan ottaa levy puhtaaksi ja samalla valssataan pois uurteet mitä levyissä on, kunhan pysytään minimirajan yläpuolella.
Mun mielestä tommoset karhunvilla/santapaperitemput on enemmän nyrkkipajatoimintaa, aika pahasti saa levyt olla ruosteessa ettei se ruoste lähde pois jarruttelemalla ja jos ne on oikeesti niin pahat, niin sitten tehdään niinkuin tossa ylemmässä sanoin.
Mut joo, tossa Rolle mainitsikin noista jarrupaloista, onhan toikin mahdollista tosiaan että niiden vaihtamisella saattais toimia, jos niissä on muotoutumisongelmia. Kun ne sanoi että ne liukutapit oli kunnossa, niin oliko ne satulan liukuholkit myös. Nyt en muista miten VW'ssä noi menee, mutta jos siellä holkit, ettei ne ole päässeet kulumaan ovaalin mallisiksi, jolloin satula pääsee vääntymään jarrutuksessa ja palat ei ota enää kunnolla kiinni.
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa