3C takajarrut

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Timoko
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.12.2009 21:34

3C takajarrut

ViestiKirjoittaja Timoko » 12.5.2010 8:24

Hei

Mikähän takajarruissa mättää kun ulommat (näkyvät) levyt pahasti ruosteessa eikä näyttäisi jarruttavan kuin levyn keskeltä eli kirkasta keskellä vain n.2cm. Sisäpuolen levyt kirkkaat koko matkalta.
Korjaamolla tutkittu ja liikkuvat osat toimii ja palat on uudehkot kuin levytkin. Käskivät painaa jarruja kunnolla aina jarrutuksessa(?). Korjaamolla levyt hiottiin tasaiseksi eli ruosteet pois mutta ei vaikutusta.
Atohan on Passat variant -08 2.0TDI 170 heppanen. Jarrutus sinänsä toimii mutta on vaan niin ruman näkööset.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 12.5.2010 9:06

Kyllähän korjaamon arviossa vinha perä lienee, mikäli kaikki jarruosat liikkuu ja toimii kuten pitääkin. Jos autolla ajetaan paljon rauhallista matka-ajoa moottorilla jarrutellen, takajarrut ovat perin vähällä käytöllä, vaikka tuon ikäisessä passatissa onkin aktiivinen jarruvoiman jako akselittain.

Jarrusatuloissa sylinteri on sisäpuolella, joten se pala painuu aina hieman paremmin levyyn kiinni hennoissa jarrutuksissa.

Muutama (lue kymmenkunta) reippaampi jarrutus saattaisi saada ulkopuolenkin palat mukautumaan paremmin levyyn ja näin kitkapinnan ottamaan paremmin kontaktia koko levyyn.

Vanhaa kummelivitsiä mukaillen "Jarrut tykkää kun niitä käytetään" :D

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 12.5.2010 15:04

Korjaamolla levyt hiottiin tasaiseksi eli ruosteet pois mutta ei vaikutusta.

kuullostaa ammattimaiselta touhulta..

Jos sulla on toinen puoli levystä kirkas (männän puoli) ja toinen ruosteinen niin menisin veikkaamaan että liukutapit on juntturassa...

Timoko
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.12.2009 21:34

ViestiKirjoittaja Timoko » 12.5.2010 15:39

Liukutappia ne korjaamollakin veikkasi ennen tutkimista, mutta ne olivat kunnossa.
Täytynee vielä jarrutella lujemmin ja katsoa mitä tapahtuu jos ei tule toisenlaisia vinkkejä / tietoa.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 12.5.2010 15:54

joo, kokeileppa jarrutella ensin ja kato muuttuuko tilanne.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 12.5.2010 16:38

Flashmn: ilmeisesti olet sisämieltä, ettei esim "karhuvillalla" saa levyjä kirkkaiksi ihan asianmukaisesti?

Ja nimenomaan levyn kitkapinnan keskiosa kirkastuu ja sekä sisä- että ulkoreuna ovat ruosteisia?

Jos palat olisi jostain syystä kuluneet vinoiksi voisi kitkapinnan toinen reuna (ulko tai sisä) olla kirkas. Levyjen ja palojen vaihdolla tilanne voi muuttua, mutta eihän sekään ihan ilmaista ole.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 12.5.2010 17:25

Flashmn: ilmeisesti olet sisämieltä, ettei esim "karhuvillalla" saa levyjä kirkkaiksi ihan asianmukaisesti?

Kyllä juurikin näin, mun mielestä sorvilla voidaan ottaa levy puhtaaksi ja samalla valssataan pois uurteet mitä levyissä on, kunhan pysytään minimirajan yläpuolella.

Mun mielestä tommoset karhunvilla/santapaperitemput on enemmän nyrkkipajatoimintaa, aika pahasti saa levyt olla ruosteessa ettei se ruoste lähde pois jarruttelemalla ja jos ne on oikeesti niin pahat, niin sitten tehdään niinkuin tossa ylemmässä sanoin.

Mut joo, tossa Rolle mainitsikin noista jarrupaloista, onhan toikin mahdollista tosiaan että niiden vaihtamisella saattais toimia, jos niissä on muotoutumisongelmia. Kun ne sanoi että ne liukutapit oli kunnossa, niin oliko ne satulan liukuholkit myös. Nyt en muista miten VW'ssä noi menee, mutta jos siellä holkit, ettei ne ole päässeet kulumaan ovaalin mallisiksi, jolloin satula pääsee vääntymään jarrutuksessa ja palat ei ota enää kunnolla kiinni.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 12.5.2010 18:42

Ei nykyään kannata paljoa jarrulevyjä sorvailla kun uusia levyjä saa halvimmillaan muutamilla kympeillä.

3C passatissa sähköisen käsijarrun takia rakenne on vähän erilainen. Liukusatula kyllä sekin.

Timoko
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.12.2009 21:34

ViestiKirjoittaja Timoko » 14.5.2010 7:41

Meinasin itse ottaa palat käteen ja vaihtaa päittäin mutta siinä tarvitaankin PC jolla plokataan käsijarru pois, joten se homma jäi tekemättä. Liikkeessä homma olisi maksanut n.100e (käyttöauto).
Jarrutellaan taas ihan huvikseen.....

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 14.5.2010 11:14

Niin että mitenkä?jarrupalojen vaihtoonkin tarvitsee nykyautoissa PC:tä?Ei hyvää päivää,mihin tää vielä johtaa....

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.5.2010 12:15

Asia johtaa ajoneuvojen kehittymiseen paremmiksi. Hoppa Fordi vain käyttöön jos ahdistaa, tai siirtyminen ihan kauramoottoriin.

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 14.5.2010 13:06

Saako tuon sähköisen käsijarrun "palojenvaihtoasentoon" VCDS:llä?

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 14.5.2010 13:42


helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 15.5.2010 17:14

Saa ne palat vaihdettua ilman tietokonettakin.
Mäntää pyörittää ja välillä painelee mäntää sisään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa