Ongelma olisi seuraavanlainen.
Auto on -01 cordoba tdi, eli sellainen farkkumallinen perusmörkö.
Jokunen aika sitten takalasin pyyhin lakkasi toimimasta sen kummempia selittelemättä, ja ajattelin että 'korjautan kun kerkeän'.
Nyt juttu sitten eskaloitui, eli takaluukku aiheuttaa mitä kummallisimpia oireita. Ekaksikin sumuvalot syttyvät ja sammuvat miten sattuu, takalasin lämmittimen merkkivalo palaa satunnaisesti riippuen säätilasta, ja takaluukun avaamisesta varoittava valo myös palaa miten sattuu. Eilen sammui ajovalojen päälläolemisesta ilmoittava lamppu, ajovalot kyllä toimivat edelleen.
Eli varmaan tarttis tehrä jotain asialle. Takaluukkuun menevien johtonippujen heiluttelu läpivientien kohdalta aiheuttaa hienon diskoefektin kojetauluun. Olen kuullut että Cordobassa olisi tällaista vikaa useastikin ja nopea googlaus varmistaa huhut.
Kysymys kuuluu että jos joku on tuollaisen shown avannut ja korjannut, voisiko vinkata mihin kannattaa varautua.
Itselläni on hyvin rajalliset mahdollisuudet korjata autoa pihalla, mutta kohtapuoleen saan sen tuttavan luokse talliin päiväksi missä sen voi repiä auki ja katsoa mitä siellä on tapahtunut. Tuskin niitä sähköjohtoja paikkailemalla voi sen suurempaa tuhoa aiheuttaa kuin mitä siellä nyt on menossa? Ja jos tarvii kattopahvit repiä irti, niin onko se miten suuri operaatio.
Kiitos.
Cordoban takaluukun+kojetaulun sähköongelmat
Valvoja: ffp jäsenet
Moro
Itsellä kans 01 Cordo. Mulla ei ole (vielä) ilmennyt tuota vikaa, mutta taitaa olla aika vakiovika wv poloissa/ cordoissa. Ne piuhat on yleensä kaiketi siitä läpivientikumin kohdalta poikki/murtuneet, sen takia sulla on se disko siinä kojetaulussa. Ei kun kortonki auki ja korjaamaan, kattoa tuskin tarvii avata. Mihinkäs ne nyt siellä murtuis ? Ne jotka ovat ongelman jo korjanneet voivat ystävällisesti antaa lisää vinkkejä.
Itsellä kans 01 Cordo. Mulla ei ole (vielä) ilmennyt tuota vikaa, mutta taitaa olla aika vakiovika wv poloissa/ cordoissa. Ne piuhat on yleensä kaiketi siitä läpivientikumin kohdalta poikki/murtuneet, sen takia sulla on se disko siinä kojetaulussa. Ei kun kortonki auki ja korjaamaan, kattoa tuskin tarvii avata. Mihinkäs ne nyt siellä murtuis ? Ne jotka ovat ongelman jo korjanneet voivat ystävällisesti antaa lisää vinkkejä.
Niin sitä katon avaamista sen takia mietin että se on todella ahdas se läpivientipaikka, ja jos johtoa tarttee uusia aivan saranan kohdalta niin siihen väliin ei paljon mahdu tekemään. Siksi mietin että jos avaisi kattoa ja vetäisi johtoja takaisinpäin sitä kautta kun eivät tuntuneet ainakaan toiseen suuntaan antavan periksi.
Läpivientien kohdalta johdot murtuu ja katkeilee. 1.5mm^2 piuhaa vain tilalle. Itse jouduin taannoin ottamaan molemmilta puolilta c-pilarit auki, jotta sain riittävän pitkältä uusittua piuhat. Uudet johtosarjat maksaa satasen luokkaa per puoli, joten parin tunnin virkkaamisella pääsee ihan hyville tuntiliksoille, varsinkin kun ajattelee että johtosarjan vaihtoa varten joutuisi joka tapauksessa purkamaan paikat auki. Pilarien suojamuovien lisäksi joudut ottamaan luukun yläreunan muovilistan pois, tämän jälkeen myös kattoverhoilu tippuu reunastaan auki. Mahdollisesti myös takaluukun sisäpuolen muovin, jotta saat löysiä tarpeeksi.
Ja tämä toimi siis -99 mallin cordoba varioon.
Ja tämä toimi siis -99 mallin cordoba varioon.
Heh, säikähdinpä huolella. Tuossa motaria ajellessani rupesi yhtäkkiä hehkutuksen lamppu vilkkumaan. Katsottiin manuaalista ja se väitti että kyseinen valo kertoo moottorinohjausjärjestelmän viasta. Soitto liikkeeseen paljasti että kyseessä onkin "vain" se että jarruvalot eivät toimi enää, ja näin tosiaan oli, yksikään jarruvalo ei palanut ja sulakkeet yms olivat kunnossa.
Ihanata.
(edit: sulakkeet missä luki että ne kuuluivat valoihin olivat kunnossa. tyhmähän mä olin kun en tajunnut että renkaan kuva tarkoittaa jarruvaloja)
Ihanata.
(edit: sulakkeet missä luki että ne kuuluivat valoihin olivat kunnossa. tyhmähän mä olin kun en tajunnut että renkaan kuva tarkoittaa jarruvaloja)
Viimeksi muokannut acd, 9.5.2010 19:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Läpivienti avattiin ja mahdollinen vian syy löytyi.
Jotenki sellanen fiilis jäi että tuo saattaa aiheuttaa pientä häiriötä sähköissä.
Täysin mutu-tuntumaa kyllä.
Eli ilmeisesti takalasin pissapojan letku murtunut, vettä vuotanut jo valmiiksi hieman murtuneiden johtojen päälle, ja siellä tapahtui sitten oikosulku ja johdot sulivat yhteen. Tästä aiheutui luonnollisesti sulakkeen palaminen ja moottorin varoitusvalo syttyi.
Tutkittiin hieman sitä läpivientiä ja onpas se kyllä *askamaisen tiukka paikka. Siinä saa hetken äheltää uusia johtoja paikoilleen.
Jotenki sellanen fiilis jäi että tuo saattaa aiheuttaa pientä häiriötä sähköissä.
Täysin mutu-tuntumaa kyllä.

Eli ilmeisesti takalasin pissapojan letku murtunut, vettä vuotanut jo valmiiksi hieman murtuneiden johtojen päälle, ja siellä tapahtui sitten oikosulku ja johdot sulivat yhteen. Tästä aiheutui luonnollisesti sulakkeen palaminen ja moottorin varoitusvalo syttyi.
Tutkittiin hieman sitä läpivientiä ja onpas se kyllä *askamaisen tiukka paikka. Siinä saa hetken äheltää uusia johtoja paikoilleen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”