Flekti jää pyörimään sytytysvirtojen ollessa päällä...?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

Flekti jää pyörimään sytytysvirtojen ollessa päällä...?

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 28.4.2010 8:50

Potilaana 16V gti kakkis...Korjailin tuossa Golffista talven rottatuhoja kun olivat käyneet muutamia piuhoja talvisäilytyksen aikana jyrsimässä lähinnä sulakerasian takaa...Auton moottoria käytellessäni huomasin, että aina sytytysvirtojen ollessa päällä, flekti pyörii...

Käsittääkseni tuota flektiä ohjaa syylärin alalaidassa oleva lämpötila-anturi...?Vaihdoin anturin uuteen käytettyyn, mutta vika ei korjaantunut...Lisäksi otin anturin piuhan pois flektin pyöriessä, ei vaikutusta vaan flekti pyörii edelleen...Kokeilin irroittaa sulaketaulusta releitä yksitellen ja ainakin kahden releen irroituksella flekti pysähtyi...Vaihdoin nämä releet uusiin-->ei vaikutusta...Mikäs tuon flektin oman releen numero oikein on...?

Onkos tuossa flektin ohjauksessa nyt jokin vikasuojatoiminto, että jos jokin johto tai maapiste on poikki, niin se pyörii koko ajan...?Omasta mielestäni olen melko huolella kaikki johdot käynyt jo läpi, joita ei ihan vähän tuon ikäisessä ilmastoidussa autossa ole...=) Ja missä muualla vika voi enään olla...?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.4.2010 20:12

Ainakin osassa malleja flektin jälkikäyntiä ohjaa myös lämpökytkin kaasarin takana (tai jossain sielläpäin), siellä siis saattaa olla toinenkin lämpökytkin jossain...

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 29.4.2010 9:52

Hmmm, tuossa 16V mallissahan taitaa sylinterikannessa olla parikin lämpöanturia, toinen ainakin on mittaristolle, mutta pitääpä tutkailla mitä se toinen niistä tekee...Pitäisikö flektin sammua, jos otan johdon tästä anturista pois...?Tuntuisi kuitenkin, että ei tuon ikäisessä autossa niin edistyksellistä tekniikkaa ole, että olisivat jonkun varotoimen kehitelleet esimerkiksi jonkun poikki menneen johtimen varalle...?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 6.5.2010 19:31

Tänään tuli taas tutkittua ongelmaa sen verran lisää, että minkään muun sylinterikannessa olevan anturin johtimen irroitus ei pysäyttänyt flektiä...Mittailin siihen syylärin alalaidassa olevalle anturille tulevien piuhojen arvot yleismittarilla ja jokaiseen tuli 12-14V jännite...Kuuluuko näin olla...?Myös flektille tulevista 2 johdosta toiseen tuli reilu 12V ja toiseen ei mitään (maadoitus?)...Kävin myös sulaketaulun takaa kaikki piuhat vielä kertaalleen läpi, mutta mitään normaalista poikkeavaa ei löytynyt...Eihän yhden flektin ohjaaminen näin monimutkaista voi olla... :/ Kävikin tuossa mielessä, että kuinka vaikea tuollainen flektin ohjattu toiminta olisi itse toteuttaa...Suora virta akulta flektille piirin sulkevan lämpötila-anturin kautta ja homma pitäisi olla siinä...?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.5.2010 19:40

Mulla on niin yksinkertainen johtosarja flektille että se toiminnan näkee jo suunnilleen otsallaankin.

Ota akun vierestä, puhallinmoottorista ja anturista liittimet irti niin saat se johtosarjan käteen ihmeteltäväksi. Sellainen puolen metrin pätkä. Takaisin laitettaessa liittimetkään ei käy väriin paikkoihin.

E: Mjaa... Ostoilmoituksestasi päätellen sulla olisi ilmastointi? Eikös se ohjaa flektin päälle kun halutaan kylmää?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 6.5.2010 23:34

^Jep, kyseessä on ilmastoitu malli...Jos flekti tosiaan pelaa noin kun sanoit, niin sitten tuon vian etsintä saattaa ehkä helpoittuakkin, sillä ilmastoinnin puolellakinhan se vika saattaapi olla...Pitää ottaa ilmastoinnin piuhat vielä tarkempaan syyniin...Mites jos haluan tuon flektin pelaamaan ilman tuota ilmastoinnin ohjausta, niin menisikö se kytkentä noinkin yksinkertaisesti kuin tuossa yllä arvuuttelin...?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 7.5.2010 10:13

Mulla on itsellä ilmastoitu 8v mk2 Golffi ja siinäkin flekti on päällä aina, paitsi kun sisätilapuhallin on siinä asennossa, että se puhaltaa vain sisätilaan (ei lasille), ja ilmastointi ei päällä. Jos lasille laittaa puhaltamaan ilman ilmastointia, niin silloinkin flekti tärähtää heti käyntiin.

Todennäköisesti noin ei kuulu olla, joten jos tähän löytyy joku vastaus, niin kiinnostaa itseänikin. Mulla myöskään lämpömittari ei nouse normaalilämpöihin juuri koskaan, vaikka termostaattikin on vaihdettu muistaakseni pariinkin kertaan. En tiedä käykö tästä johtuen kone todella rikkaalla, mutta öljyjen sekaan ainakin bensaa pääsee. Vetoja autossa on kyllä hyvin.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 8.5.2010 20:17

^ Heh, kiitoksia Heikki vihjeestä, "vika" löytyi... :) Elikkäs kokeilin väännellä sisätilapuhallinta eri asentoihin ja heti lakkasi flekti pyörimästä...Mulla on kojetaulu ja kaikki vermeet siitä ympäriltä riisuttu pois, niin ei hajuakaan missä asennoissa flekti lopetti/alkoi pyörimään, mutta ainakin kahdessa asennossa se pyörähti välittömästi käymään ja muissa asennoissa se pyörähti käymään juuri kun lämpömittarin viisari oli ylittänyt asteikon puolivälin...Eli taitaa olla sullakin ominaisuus, ei vika...

Mutta tässä herääkin kysymys, etä miksi tuo on toteutettu tuolla tavalla...?Aloin tässä miettimään ja edellinen omistaja taisi tosiaan jotain mainita, että lämmöt eivät tuossakaan yksilössä ikinä nousseet sinne puoleen väliin...Nytkin sai melko kauan kylläkin käytellä ennen kun lämmöt olivat siellä puolessa välissä ja flekti pyörähti käymään...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa