1.6 Bora -03 huoltojuttuja

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

1.6 Bora -03 huoltojuttuja

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 5.5.2010 20:23

Otsikon mukainen kulkine BCB moottorilla, esittäisin pieniä kysymyksiä tuohon tee-se itse huoltoon liittyen.

1. Miten tuosta lähtee tuo moottorin päällä oleva suojamuovi irti? Mitään kiinnitys systeemiä en oo sille löytäny. Ilmeisesti saman suojamuovin yhteydessä on ilmansuodatin kotelo josta löytyy sitten suodatin.

2. Mistä löydän raitisilmasuodattimen ja miten siihen pääsen käsiksi vaihtotarkoituksessa? Manuaalisella ilmastoinnilla varustettu.

3. Sytytystulppien vaihdosta sen verran kysyttävää että mitä erikoistyökaluja tarvin niiden vaihtoon työn onnistumiseksi. Haulla löysin jotain juttua rikkoutuneista puolista vaihtotyön yhteydessä ym...

4. PA-suodattimen löysin jo tankin vierestä, mitenkä tämän suodattimen letkujen liittimet, lienee vissiin todella nopeaan liitettävää mallia tai muuten tankki pääsee valumaan tyhjäksi? Ja suodattimen vaihdon jälkeen lienee viisasta odotella jonkin aikaa virtojen kytkemisen jälkeen että pumppu pumppaa paineen järjestelmään ja täyttää suodattimen...

Mitä mieltä arvon raati on vielä tästä pakoputken etukiinnikkeestä jonka murtuminen lienee ominaisuus. Tämän kestävyys oli korjaamolla varmistettu asentamalla kaksi metallista klemmaria putken ympärille kiristäen putkea apurunkoon josta välillä resonoi mukavasti. Ahdistaako liikaa putken liikkumista moottorin kallistelun mukana lisäen riskiä haitariputken ennenaikaiseen murtumiseen? Entäpä saako tuota etupään haitariputkea tarvikkeena ollenkaan? Motonetin luettelosta ei löyty jostain syystä tätä Bora mallinimikettä ollenkaan.

5. Vaihteistoöljyjen tarkistus paikka olis vielä kiva tietää, laatikko ERT. Laatikon etupuolelta vai päädystä?

Kiitos jo etukäteen vastauksista... :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.5.2010 20:46

4. PA-suodattimen löysin jo tankin vierestä, mitenkä tämän suodattimen letkujen liittimet, lienee vissiin todella nopeaan liitettävää mallia tai muuten tankki pääsee valumaan tyhjäksi? Ja suodattimen vaihdon jälkeen lienee viisasta odotella jonkin aikaa virtojen kytkemisen jälkeen että pumppu pumppaa paineen järjestelmään ja täyttää suodattimen...
Liittimet on muistaakseni sellaiset pikaliittimet jotka lähtee kun sopivilla pihdeillä oikeassa asennossa puristaa. Takaisin menee painamalla.

Ei se odottelu taida auttaa kun polttoainepumppu ei käy ellei moottori käy. Koita käyntiin vaan niin ilma suodattimesta pitäisi kulkeutua takaisinvirtauksen mukana tankkiin. Voihan sitä tietty käyttää virtoja päällä muutaman kerran niin pumppu surauttaa sekunnin kerrallaan. Toissakesänä viimeksi tollasen vaihdoin enkä muista että käynnityksessä olisi ollut mitään ihmeellistä...

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 5.5.2010 22:18

1. Miten tuosta lähtee tuo moottorin päällä oleva suojamuovi irti?

Irroita (edestäkatsoen) oikealta keskeltä letku kiinnikkeestään, ja vasemmalta takaa huohottimen letku putsarikotelosta. Napakka nykäisy neljästä nurkasta ylöspäin, ja kotelo irtoaa. Joko etu- tai takasivu ensin.

2. Mistä löydän raitisilmasuodattimen ja miten siihen pääsen käsiksi vaihtotarkoituksessa?

Apukuskin edestä, konepelti auki, pyyhkijäkoneiston suojamuovissa on muutama ruuvi, jotka irroittamalla luukku aukeaa, ja raitisilmasuodatin pitäisi olla näkösällä. Vaihdettavissa siis helposti.

3. Sytytystulppien vaihdosta sen verran kysyttävää että mitä erikoistyökaluja tarvin niiden vaihtoon työn onnistumiseksi.

1. kohdan putsarikotelo pois, niin näet tulppien päällä olevat puolat (4kpl). Puolat pitää nostaa tulppien päältä pois vaihdon ajaksi (tietenki... :) ), joten irroita johtojen kiinnikkeitä vähän. Kampea varovasti puolia ylös jotta saat tartuttua niihin sopivilla pihdeillä/muulla työkalulla napakasti. Sitten vain nostat ne ylös ja varot ettet revi niitä johdoista irti.
Alkuperäisissä puolissa voi niitä nostettaessa irrota tulpanreikään metallinen ulko-osa, joka pitää kaivaa tietenkin pois tulpan päältä ennen jatkotoimenpiteitä. En tiedä onko tuo korjattu ko BCB koneen puoliin, mutta oma AZD oli "vanhoilla" puolilla, ja niitä irroitettaessa kolmesta neljästä irtosi tuo metalliosa. Tarvikepuolat ~100e/4kpl.

Sytytystulpat irtoavat "normaalilla" ohkaisella tulppa-avaimella ja pitkällä varrella.

Siitä alkuun... Olikos motonetin kuvastossa Golf IV ja Bora eri laareissaan? Jokseenkin samoja autoja nuo kuitenkin ovat tekniikaltaan, joten jos jotain palikkaa ei Boran alta löydy, voi se hyvin olla sama kuin Golfissa.

Ei se odottelu taida auttaa kun polttoainepumppu ei käy ellei moottori käy.

Mielestäni jokin pumppu alkaa surisemaan kun kääntää virrat päälle. Onko se sitten mikä pumppu niin sitä en osaa sanoa, mutta tankin seutuvilta ääni kuuluu.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 6.5.2010 8:10

Siitä alkuun... Olikos motonetin kuvastossa Golf IV ja Bora eri laareissaan? Jokseenkin samoja autoja nuo kuitenkin ovat tekniikaltaan, joten jos jotain palikkaa ei Boran alta löydy, voi se hyvin olla sama kuin Golfissa.


Jokseenkin kaikki olennaisimmat osat on lueteltu tyyliin "golf/bora", aika pitkälle siis samaa rompetta niissä.

4. PA-suodattimen löysin jo tankin vierestä, mitenkä tämän suodattimen letkujen liittimet, lienee vissiin todella nopeaan liitettävää mallia tai muuten tankki pääsee valumaan tyhjäksi? Ja suodattimen vaihdon jälkeen lienee viisasta odotella jonkin aikaa virtojen kytkemisen jälkeen että pumppu pumppaa paineen järjestelmään ja täyttää suodattimen...


Sieltä ei kyllä tule sen enempää polttoainetta mitä pa-tankin päältä tulevassa letkussa on, samoin toisesta suunnasta jonkun verran saattaa bensaa valua, mutta ei pitäis käynnistyvyyteen vaikuttaa. Määrä voi vaikuttaa suurelta mutta eipä sieltä juuri paria desiä enempää ainetta valu + suodattimessa olevat aineet. Käyttää tosiaan pari kertaa virtoja päällä suodattimen vaihdon jälkeen niin polttoainepumppu pumppaa suodattimen täyteen eikä sitten ala kone rykimään suotta.
Liittimien irroituksesta oli vwvortexin foorumilla oikein kuvat mutta tällä hetkellä ko. sivusto jökkyrässä. Niitä liittimiä ei sitten kannata hajottaa, lähtevät ihan helposti (kai) kun oikein osaa irroittaa... marmorilta ei saa liittimiä erikseen, pitää hommata esim. pa- pumpulta suodattimelle tuleva letku jossa on liittimet....

Mun mielestä se on kyllä polttoainepumppu joka surisee kun virrat laittaa päälle.. pari kolme sekuntia hyrräilee. Ttekee muuten saman jutun kun oven avaa...

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 6.5.2010 20:47

Kiitokset vastauksista, vielä tuon vaihteistoöljyn tarkistus/täyttötulpan paikka pitänee etsiskellä. Ilmansuodatin tuli katottua sekä raitisilmasuodatin, pärjännee vielä tämän kesän. Samalla tuli kierrettyä auto ympäri asti jarrujen osalta ja joka pyörässä uuden veroiset jarrupalat. Loppujen lopuksi melko huoltoystävällinen auto uskoisin. Jotenkin tuntuu oudolta ronkkia tuota matalaa saksalaista kun exä oli melko korkea alustainen 626 masa jonka alla mahtu työskentelemään pikku nostolla.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 7.5.2010 8:34

Se öljyn tarkastusproppu todennäköisesti on vaihdelaatikon päässä, iso kuusiokoloruuvi. Helpoiten sinne pääsee käsiksi kun ottaa pyörän ja sisälokarin irti. Voi kyllä onnistua ilmankin ko. toimenpiteitä mutta eipähän niin paljoa mene likaa sinne reikään jos on mennäkseen.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 4.6.2010 0:54

Lueskelin tuosta LongLife huoltohommasta pitkin nettiä niin yllätys oli se että tuo auto onkin niin viisas että osaa longlifelle laskuri nollatessaan alkaa ottamaan huomioon ajotavan ja olosuhteet jonka mukaan sitten ruinaa huoltoa kun katsoo tarpeelliseksi. Sen verran löysin kuitenkin negatiivista palautetta tulleen moottorien kunnosta pidempään ajettuina longlifella että kiinteän 15 tkm välin valinta on todellakin järkevää joka tullee oletuksena kun mittariston kautta laskuri nollataan ilman testeriä? Laskeeko ajotietokone tällöinkin aikaa myös? Vag-com on menossa hankintalistalle...

Isohko hallitunkki tuli ostettua Kuva

Mistä kohdalta tuollasella olis järkevin nostella autoa huoltotoimenpiteissä, kylmän rauhallisesti helman nostokohdasta?

ConD vastasi tuossa ylempänä että tulppien vaihdossa voi puolasta irrota metallinen ulko-osa tulpanreikään, onko puola tällöin rikki ja käyttökelvoton?

Öljyvuodon sattumalta löysin ykkössylinterin puoleisesta päästä moottorista, öljypohja oli hiukan märkä ja lienee aiheutuneen yksinkertaisesti siitä kun tämä auto on viimeisimmällä omistajallaan ollut ns. "talliauto" niin tiivisteet moottorissa ovat kovettuneet. Tällainen ikuisuusprojektihan tästä nyt tuli eli päämääränä olis loppujen lopuksi laittaa jokainen nippeli toimintaan eli uusia kuskin oven lukkopaketti ja vaihtaa sisätilatutkat sekä myöskin uusia rämisevä katalysaattori. Sisätilatutkien pimeänä olo selvis huollon yhteydessä kun testeri kävi autossa kiinni...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.6.2010 1:37

...joka tullee oletuksena kun mittariston kautta laskuri nollataan ilman testeriä? Laskeeko ajotietokone tällöinkin aikaa myös?
Laskee koska on tullut matka tai aika täyteen kun pitää huoltoon mennä.

...helman nostokohdasta?
Juu ei todellakaan helmasta mikäli haluaa pitää sen ehjänä. Pohjasta löytyy hallinosturin paikat ja muistaakseni niistä kerrotaan ohjekirjassakin. Edessä se on sellainen puolikkaan kämmenen kokoinen rypytetty kohta. En muista miltä se takana näyttää.

Ite olen ottanut tavaksi nostaa takana iskarin alapään nurkilta mikäli peräylitys sen sallii. Eipähän tarvi renkaiden vaihdossa nostaa kun muutama sentti niin rengas on irti maasta.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 4.6.2010 5:59

Ilmeisesti se puolan metallihässäkkä on jokin häiriösuojus. Jonkin aikaa ajelin aikanaan omilla joista kahdesta puuttui ne, mutta muiden oireiden eliminoimiseksi vaihdoin puolat uusiin missä nuita metallihässäköitä ei ollut.

Eli toimi ne, mutta 100% varmuuteen mahdollisesta vaikutuksesta ns. täyteen toimivuuteen en uskalla sanoa mitään.

Auton nostamisessa hallitunkilla on vielä kivana apuna ns. Jackpad. Muutama sentti kumia tuohon nostolautaselle korin väliin niin vähenee naarmut alustassa.
Borassa tahi varianttigolfissa voi olla hankala yltää jousen alapäähän tunkilla takaapäin, joten paikkoja voi joutua metsästämään.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 5.6.2010 20:18

Jääkiekko on kanssa aika oivallinen tunkin pehmuste, ja esim. laudanpalakin auttaa jo kummasti. Kyllä mun mielestä ihan huoletta voi helmasta nostella kun siinä ihan sitä varten on nostokohdatkin merkitty.
Jos on isompaa ropaamista edessä, oon laittanu yleensä apurungon alle pölkyn pätkän jonka varaan on laskenu auton. On paljon tukevammin sen kuin pelkän tunkin varassa, eikä ole vaaraa tunkin pettämisestä...

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 8.6.2010 21:20

Tuolla kuvan tunkilla nyt kokeilin nostaa suoraan helman pokkauksesta ilman välikappaleita ja ihan hyvin onnistu kun tuossa tunkissa on itsessään lautasessa kumilaatta. Myöhemmin sitten hoksasin sen hallinosturin nostokohdan sisempänä pituus suunnassa tuolla kohdalla josta tulen seuraavalla kerralla nostamaan puukapulaa välikappaleena käyttäen. Kyllähän tuo helma sen kestää kun siinä on triplana peltiä, mutta sisempänä alustassa oleva kohta on vaan aika paljon tukevampi. Kaiken A ja O on laittaa tunkin alle kova vanerin palanen jota pitkin tunkki pääsee liikkumaan helposti auton noustessa. Oon nähny helmoja miten on joillekkin käyny ku ei oo tunkki päässy liikkuun.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 9.6.2010 9:48

Oon nähny helmoja miten on joillekkin käyny ku ei oo tunkki päässy liikkuun.

Joo, mäkin nään aina kun katson oman auton apparin oven alahelmaa... :/
Edellisen omistajan toilauksia, onko sitten vallan nostettu siitä helmapellistä vai onko tunkki lipsahtanu mutta mukavasti on lytyssä, oven ja helman välissä n. 4 mm rako.
Onko kenelläkään kokemusta millä tapaa em. lommoja pystyisi oikomaan?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 9.6.2010 10:27

Onko kenelläkään kokemusta millä tapaa em. lommoja pystyisi oikomaan?


Itse ajoin auton paikalliseeen maalaamoon/autopeltikorjaamoon. 300e velottivat kuskinpuolen helman oikaisusta, massauksesta ja maalaamisesta, enkä jäljestä valita.
Helman olivat oikaisseet jollaintapaa tartuntanauloilla kiskoen ilman reikien porailua siis. Sitten normi massahommat päälle. En ollut siis itse seurailemassa mutta kun kyselin suorituksesta tällaisen selityksen sain.

Jaa miksikö tuo piti oikaista? Pöljyyksissäni renkaita vaihdoin auton omalla tunkilla eikä toinen puoli ollut sitten pitävällä alustalla ja niinhän se auto "kaatui" tunkin päältä pois. Jäi sitten senverran kantamaan tuosta helmasta että sai toisella tunkilla avitettua auton ylös ja renkaan paikalleen. Ostin muuten sen jälkeen "oikean" hallitunkin, jonka 45kg rovia mielellään kannan autolle ja takaisin kun muistelen tuota episodia :P

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 9.6.2010 18:06

Eli ei mitään hirveän tyyristä lystiä. Olis tosiaan hyvä että sais oikaistua kun talvella huomaa tuon "vian" paremmin kun jäätä kertyy helpommin oven ja helman väliin, ja repsikat repii ovia miten sattuu vaikka kuinka karjuisi, ei kuulu kuin rutinaa... ;)

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 9.6.2010 20:26

Vittu vihon viimestä hommaa nuo puolikkaat pukit joiden kyytille saa ajettua keulan tai perän aina kerrallaan. Ristin ne tänään kytkimen poltto telineiksi. Oikeen pahalta tuntu kytkimen käytössä tänään ku ajoin keulaa ylös pukeille tarkotuksena tiukata öljypohjan kiinnityspultteja. Ei sentään käry kuitenkaan haissu mutta tulipa kitkapinnat hiottua kunnolla. :D Oudoksuttaa myös kun reilu kuukausi sitten tuli vikakoodit sisätilatutkista ettei muka toimi ollenkaan mutta hyvin nuo tuntuu toimivan. :P

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 17.6.2010 21:12

Olipas "iloinen yllätys" ostettuani Alfamerin korjausoppaan Golf & Boraan, mutta autoni on liian uusi tälle oppaalle eikä BCB-moottoria ja ERT-vaihteistoa käsitellä tässä opuksessa ollenkaan... Kannessa silti lukee vuosimallit 98-03.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 18.6.2010 6:10

Katselin nuita kojausoppaita itse aikanaan, ja totesin että suomenkielinen olisi kaikista se huonoin vaihtoehto. Siihen on kasattu kahden englanninkielisen tekstit samoihin kansiin suomennettuna, ja unohdettu juuri 1.6 16v koneet aika hyvin.

Englanninkielisistä 98-00 on siis "väärä" ja 01-03 "oikea". Soittelin itse aikanaan alfamerille että kaiffari siellä tarkistaa kummasta Haynesin englanninkielisestä kirjasta löytyy AZD ym. 1.6 16v koneet ja tilasin sitten jälkimmäisen.

Jos saa lohduttaa, niin 1.4 kone on aika liki tuota 1.6 konetta osien sijoittelulta ja toimivuudeltaan, joten sitä voi vähän soveltaa.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 20.7.2010 11:38

Miten tuosta saa sen suojamuovin irti että pääsee normaaliin huoltoon kuuluvan vaihteiston öljyn tarkistuksen tekemään? Ylhäältä päin näyttäs olevan joillakin oudon näköisillä klipseillä pulteissa kiinni kun pyörä irroitettuna katselin pyöräkoteloa eikä näiden pulttienkaan toista päätä löytynyt. Mikä neuvoksi? Pitääkö nuo peltiset klipsit vaan vääntää paskaks ja sitten alhaalla olevat ruuvit aukoa normaalisti että laatikon päätyyn tarkastusruuville pääsee käsiksi? Klipsit korvattaneen muttereilla ja isoilla prikoilla?

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 20.7.2010 21:58

Kyllä ne klipsit ehjänä pitäis lähteä, taisivat ihan pyörittämällä aueta esim pihdeillä.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 20.7.2010 23:24

Joo, no pitää yrittää sitten seuraavassa huollossa tai renkaiden vaihdon yhteydessä seuraavan kerran. Saattaa olla käytännöllisempää jos korvaan ne isoilla prikoilla ja muttereilla. Mitä mieltä simeoni oot pohjapanssarista, kaveri sano että kannattaa ostaa ja omasta mielestäni se on vaan tiellä kun alkaa autoa huoltamaan. Ja ei varmaankaan mikään yllätys niin se on tuosta edellinen omistaja/ammattitaitoinen huoltomies rikkonut joten tästä syystä puuttuu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.7.2010 23:57

Onko ne klipsit sellasia pyöreitä peltilätkiä joissa on monisakaraisen tähden muotoinen reikä keskellä ja siitä painetaan kiinni?

Jos ne on niitä, niin ne vielä lähtee ruosteisenakin irti mutta mutteri ei lähdekään... Lienee varaosanakin suhteellisen edullisia.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 25.7.2010 13:27

Mulla on tosiaan se Fixuksen peltilevy golffissa, eihän sitä minkään kannon päälle sovi ajaa mutta tuo nyt sentäs jotakin turvaa kun on tuota soratietäkin ajettavana (tie muotoiltu "hyvin" ; keskellä tavaraa ja muutenkin tienmuoto aika kaareva raapii heti heitoissa jos ajaa keskellä tietä), mutta en kyllä pois sitä viitsi ottaakkaan. Vw:n originaali panssari taitaa olla huomattavasti järeämpää tekoa, näkyy se sitten hinnassakin.
Huoltohommia toi pohjapanssari ei mun mielestä paljoa rajoita, pari minuuttia menee kun sen levyn on irroittanut (montussa/nosturilla). Näyttäis siltä että pysyy moottorikin puhtaampana tuon pp:n ansiosta.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 5.12.2011 20:05

Tulipa sytytystulpat vaihdettua kun tein ison huollon tuohon kotterooni ja se on pakko myöntää että Bilteman sytytyspuolien ulosvedin sarja on korvaamaton apu tuossa. Ulosvetimillä puola lähtee oikein suorassa ehjänä irti, todella helposti. Jos itse meinaa vaihdella tulppia niin suosittelen sen reilu 30 euroa uhraamaan tuohon sarjaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa