Tarttis vähän apua 1.6 16V vikakoodia pukkaa.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Paarma
-
Viestit: 27
Liittynyt: 5.1.2010 14:15

Tarttis vähän apua 1.6 16V vikakoodia pukkaa.

ViestiKirjoittaja Paarma » 4.5.2010 17:30

Eli -04 Golf 1.6 16V, meillä palaa vikavalot EPC ja moottrin vikavalo. Vikakoodeja tulee vaihtelevasti, 17961,17912,17962,01039,16555,16786 notta sillä lailla. EPC ei lähde pois nollaamalla, moottorin vika valo kyllä hetkellisesti. Auto kehottaa menevään korjaamolle eli siis emissio ja workshop tekstit tulee. Kaasuläppä putsattu ja vaihdettu, EGR putsattu. Kone käy kylmänä ihan ok, lämpimänä on sitten niin sekaista että. lambdan arvot näyttävät kylmänä ja lämpimänä hyviltä.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 4.5.2010 18:39

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01039

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 171/000369

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 402/001026

Tuossa alkuun "selvennyksiä" nuihin muutamaan vikakoodiin. Kaikkia ei tuolla wikissä ollut.

EGR voi jumittaa vaikka se on putsattu, BTDT. Uusi EGR maksaa merkkiliikkeessä ~250e, saksasta hieman toistasataa euroa. Vaihto on hitaasti itse tehden tunteroisen homma sopeutuksineen vag-comilla. Toimintaa voinee tutkailla Vag-comilla jotenkuten, mutta ei tullut itse testattua ennen vaihtoa rikkinäisellä miten se käyttäytyi.

Mikäli moottorin lämpötila-anturi on särki, se voi aiheuttaa sitten monenmoista vikaa mitä on nyt aika paljon tutkailtu. Kierrosten heittely juuri lämpimänä voisi viitata siihen että lämpötila koneesta ei näy ECU:lle oikein.

Miten auto ajossa käyttäytyy? Onko käyntiongelmat siis vain tyhjäkäynnillä vai ajossa vai sekäettä? Onko kaasuläpän puhdistuksen/vaihdon jälkeen läppä sopeutettu?

Paarma
-
Viestit: 27
Liittynyt: 5.1.2010 14:15

ViestiKirjoittaja Paarma » 4.5.2010 19:32

Ongelmat pahenivat tasan viikko sitten. Ajamisesta tuli miltei mahdotonta kun ECU yrittää korjata "jotain" kierroksilla, ryntäilee tai ei meinaa pysyä käynnissä. Vaeltavaa tyhjäkäyntiä on ollut jo pidempään ( 750-1000 ), nyt se vaihtelu on vain niin hurjaa että ei viitsi kauaa pitää käynnissä. Löysin täältä hieman lisää selityksiä noille vikakoodeille http://www.pdfqueen.com/html/aHR0cDovL3BpY3MudGRpY2x1Yi5jb20vZGF0YS81MTcvMTM1MjM3OTM4ZHRjLnBkZg==

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 4.5.2010 20:02

Omassa autossa kierrokset humpasivat tyhjäkäynnillä 600-2000 kun kaasuläppä oli putsattu, muttei sopeutettu. Kierrokset tippuivat pienen röpellyksen saattelemana, ja auto tuntui ettei pysy käynnissä kuin justiinsa. Ajossa sitten pätkytteli hervottomasti osin kaasuläpästä ja osin EGR:stä johtuen.

Oma veikkaus olisi että vaihdat lämpötila-anturin ja sopetat kaasuläpän. Yhtäkkinen muutos vaikuttaisi anturin "kajahtamiselta", ja muut hommat sitten "korjausyrityksistä".

Oletko itse vikaa setvinyt vai jokin paja?

Paarma
-
Viestit: 27
Liittynyt: 5.1.2010 14:15

ViestiKirjoittaja Paarma » 4.5.2010 20:09

Itse ollaan vikaa etsitty, täytyy vaihtaa tuo lämpötila anturi ja sopeuttaa kaasuläppä. Ei näitä vehkeitä viitsi pajalle viedä kun tuntuvat tietävän vielä vähemmän, ja valohoidosta saa maksaa parisataa euroa.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 4.5.2010 20:21

Juu, aivan.. mietin vaan että eikö paja ole osannut, mutta selkesi. Itsellekin oli aika mysteeri alkuun tuo homma, ja käytin kaasuläpän sopeututtamassa merkkiliikkeessä. Sen jälkeen tulikin vag-comi hankittua, enkä kyllä ole katunut.

Tuo EGR oli hämärä kun siitä ei varsinaisesti vikakoodia tullut, mutta jumissa se oli ja aiheutti MAP-anturin vikakoodia ja epäselvää käytöstä. Kaasuläppä taas kuulostaa teillä aivan samoin oireilevan kuin itsellä. Jos en aivan väärin muista niin omasta koslasta on tuo lämpöanturi vaihdettu entisen omistajan toimesta.

Paarma
-
Viestit: 27
Liittynyt: 5.1.2010 14:15

ViestiKirjoittaja Paarma » 4.5.2010 21:58

Kuulostaa noi viat ihan samalta kun meillä, kokeillaan sitä lämpötila anturia ja sopeutellaan läppää. Palailen kun saan homman eteenpäin.

Kiitos avusta.

Paarma
-
Viestit: 27
Liittynyt: 5.1.2010 14:15

ViestiKirjoittaja Paarma » 7.5.2010 20:53

No niin, lämpötila-anturi vaihdettu ja uusi kaasuläppä sopeutettu. Toimii ainakin toistaiseksi hienosti.

Kiitokset vielä ConD:lle.

P.S sen lämpötila-anturin vaihtaminen oli kyllä saksalaisen helppo, meni ensikertalaiselta 5 min.

Paarma
-
Viestit: 27
Liittynyt: 5.1.2010 14:15

ViestiKirjoittaja Paarma » 7.5.2010 20:59

Niin unohdin mainita että, antaa sitten kaiken maailman vikakoodia ( 5 erilasta ) imusarjan ilman määrästä, vuodosta jne..kun tuo lämpötila-anturi oli rikki. Anturi marmoritiskiltä 42€ tiivisteen kanssa.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 7.5.2010 21:27

Hyvä että auttoi!

Ei näiden kanssa työkseen jaksa tolskata. Monesti merkkiliikkeen korjaustapa on "vaihdetaan se mistä koodia pukkaa, ja ihmetellään sit lisää". Koita siinä sitte olla tyytyväinen ko meni 500e kaasuläppään turhaan. Kovaa ajoa vaan :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa