Bensa venton nykiminen
Valvoja: ffp jäsenet
Bensa venton nykiminen
eli 1.8 venootti alko oireilemaan. 2000-3000 kierrosalueella nykii hirmusesti. Sitten kun antaa kaasua nii nykiminen loppuu. Tuntuu kuin joku olisi tukossa. Vaihdettu bensapumppu, bensasuodatin, Lambda antrui korjattu. Mikähän voisi olla vikana?
Mites ylävesiletkun lämpötila anturi. Nouseeko koneen lämmöt normisti siihen 90 asteenseen mittarissa.
itsellä oli ventossa lämpötilan nousu verkkaista ja esiinty tota nykytystä ja ratkaisu löyty tolla anturin vaihdolla. Nopee kokeilla ku nyppää hetkeksi anturin liittimen auki ja jos meno tasaantuu ni vika mitä ilmeisemmin siinä.
itsellä oli ventossa lämpötilan nousu verkkaista ja esiinty tota nykytystä ja ratkaisu löyty tolla anturin vaihdolla. Nopee kokeilla ku nyppää hetkeksi anturin liittimen auki ja jos meno tasaantuu ni vika mitä ilmeisemmin siinä.
Kyseessä on 1-piste ruisku ? Ruiskuyksikön päällä on polttoaineen paineensäädin, se voi olla tukossa. Kuvassa osa nro. 1
http://mikhauta.pp.fi/muut/ruiskuyksikko.jpg
Osa nro.16 on tyhjäkäyntisäädin/moottori. Sisältää pienen moottorin ja muovisia hammasrattaita, rattaista voi olla hampaat kuluneet, joten säätö ei toimi.
http://mikhauta.pp.fi/muut/ruiskuyksikko.jpg
Tyhjäkäynti edelleen 1500 kierrosta
Osa nro.16 on tyhjäkäyntisäädin/moottori. Sisältää pienen moottorin ja muovisia hammasrattaita, rattaista voi olla hampaat kuluneet, joten säätö ei toimi.
Tämän kirjoitin myös sinulle aikasemmin =)
Kerro kuinka kävi venton kanssa =)
"vento on yksipisteruisku, samanlainen kuin golffin RP kone. (oletan)
itelläni oli samat oireet ja vika oli monen summa:
-kumilaippa oli rikki takaa
-lambda anturin johto poikki ja signaalipiuha otti maihin
-paineensäädin (ruiskun sisällä) oli tukossa
-alipaine letkut tukossa ja sulanu (oli viety pakosarjan päältä)
-tulpilla ajettu miljoona =)
-virranjakajan pyörija oli hapettunu
-ilmansuodattimesta ei menny ilma läpi edes paineilmalla =)
-bensansuodatin tukossa
-tyhjäkäyntimoottori rikki
-väärät tulpanjohdot
ja nää kaikki kun korjattiin/vaihdettiin ni auto oli kuin uusi =)
toivottavasti näistä on jotain apuja=)"
Kerro kuinka kävi venton kanssa =)
"vento on yksipisteruisku, samanlainen kuin golffin RP kone. (oletan)
itelläni oli samat oireet ja vika oli monen summa:
-kumilaippa oli rikki takaa
-lambda anturin johto poikki ja signaalipiuha otti maihin
-paineensäädin (ruiskun sisällä) oli tukossa
-alipaine letkut tukossa ja sulanu (oli viety pakosarjan päältä)
-tulpilla ajettu miljoona =)
-virranjakajan pyörija oli hapettunu
-ilmansuodattimesta ei menny ilma läpi edes paineilmalla =)
-bensansuodatin tukossa
-tyhjäkäyntimoottori rikki
-väärät tulpanjohdot
ja nää kaikki kun korjattiin/vaihdettiin ni auto oli kuin uusi =)
toivottavasti näistä on jotain apuja=)"
Itselläni kenties sama kone (ABS). Oireet vähän erityyppiset. Vaihdoin tuossa viime viikolla venttiilikopantiivisteen ja sen jälkeen alkoi ontumaan kaasua painaessa. Ei nyt ole mitenkään varmaa että se siihen liittyisi, mutta ainakin alkoi oireilemaan niihin aikoihin. Mielestäni kaikki letkut ja piuhat on kiinni, kuten ennen tiivisteen vaihtoakin.
Käynnistäessä kierrokset meinaa tippua nollaan ja auto meinaa sammua, ellei vähän poljeskele kierroksia. Vähän lämmittyä tyhjäkäynti toimii hyvin, mutta kun vaihdetta vaihtaa ja painaa taas kaasua, niin alkaa moottorijarrutus ja parin sekunnin päästä nykäisee kun alkaa ottaa kierrosta. Eli tuossa n.2000 kierroksen paikkeilla tuo kaasun painaminen aiheuttaa tuon takertelun. Välillä tuntuu tasaisessa ajossakin tuo ontuminen.
Onko tuo lämpötila-anturin oireita kenties? Ei ole kuitenkaan sellaista röpöttelyä, mitä mulla oli tuossa vanhemmassa RP koneisessa Golfissa, johon auttoi tuo lämpötilaanturin vaihto.
Käynnistäessä kierrokset meinaa tippua nollaan ja auto meinaa sammua, ellei vähän poljeskele kierroksia. Vähän lämmittyä tyhjäkäynti toimii hyvin, mutta kun vaihdetta vaihtaa ja painaa taas kaasua, niin alkaa moottorijarrutus ja parin sekunnin päästä nykäisee kun alkaa ottaa kierrosta. Eli tuossa n.2000 kierroksen paikkeilla tuo kaasun painaminen aiheuttaa tuon takertelun. Välillä tuntuu tasaisessa ajossakin tuo ontuminen.
Onko tuo lämpötila-anturin oireita kenties? Ei ole kuitenkaan sellaista röpöttelyä, mitä mulla oli tuossa vanhemmassa RP koneisessa Golfissa, johon auttoi tuo lämpötilaanturin vaihto.
No niin. Tyhjäkäynti löytyi. Tyhjäkäyntimoottorin naarasliittimessä oli kaksi johtoa irti,joita ei kyllä havainnut muuten kun kuorimalla johdonsuojaa vähän pois ja vetämällä ohuista piuhoista.Välillä toimi kun sai kontaktin. Pienet liittimet pistokkeen sisältä saa pois erikoistyökalulla ja uusia liittimiä löytyy varaosaliikkeestä. Kannattaa siis tarkistaa kaikki liittimet huolella! Vaihdoin tulpat ja tulpanjohdot mutta tasaisessa kahdeksankympin ajossa vielä pieni nykäys silloin tällöin.Liekö ominaisuus??? Voiskohan tuommonen vika olla kaasuläpän potentiometrissä? Kulunut-huono kontaktipinta???
Nykiminen jatkuu ja jatkuu. Ei anna okein ''lipua'' kaupunki ajossa millään vaihteella. Tuntuu kuin auto tukehtuisi. Vaihdettu seuraavat osat.
- Lämpötila-anturi
-Kaasarin/ruiskun kumilaippa
-edellesessä viestissä mainittu tyhjäkäynti korjattu
- tulpat ja tulpanhatut korjattu
-virranjakaja kansi tsekattu
- polttoainepumppu ja suodatin vaihdettu
Voisko vika olla esim virranjakajan kannessa? Päältäpäin näyttää ihan ok, nastakin kunnossa. Vai onko vika bensan saantipuolella. Vai kenties tuo kaasuläpän asento tunnistin?
- Lämpötila-anturi
-Kaasarin/ruiskun kumilaippa
-edellesessä viestissä mainittu tyhjäkäynti korjattu
- tulpat ja tulpanhatut korjattu
-virranjakaja kansi tsekattu
- polttoainepumppu ja suodatin vaihdettu
Voisko vika olla esim virranjakajan kannessa? Päältäpäin näyttää ihan ok, nastakin kunnossa. Vai onko vika bensan saantipuolella. Vai kenties tuo kaasuläpän asento tunnistin?
sulake taulu katottu eikä siellä mitään poikkeavaa ollu. Bensapumpun kannenliitin katottu ei vikaa. On se kyllä kumma että ei saa pelaamaan vaikka kaiken rahan ja ajan laittaa. Vikakoodit luettu ja korjattu. Ilmottaisihan vikakoodilukija tuon asentotunnistimen vialliseksi jos siihen olisi aihetta. Auttakaa nyt miestä mäessä.
No ainakin RP koneessa, olettaen että noissa "hienommalla" moottorikoodilla olevissa paskoissa koneen maadotukset kulkee akulta kusinpesunestesäiliön alle ja sieltä kulkee vaihdelaatikon kylkeen.
Ne kannattaa puhistaa KUNNOLLA ja uusia järkevällä johdolla mikäli niitä eiijjoo uusittu. Aika arassa paikassa muhimaan erinäkösten nesteiden kanssa vuosien saatossa.
Siellä haarotuskappaleen alla käsittääkseni mitään radikaaleja johtoja ei pitäisi olla. Koppa sieltä luultavasti tihkuttaa, vaihdettavissakin sekin.
Moottorin ja ohjausyksikön välinen maadoitus sijaitsee venttiilinkopan reunassa ainakin RP koneessa... Samaa tuskin on kolmosessa, mut neuvotaan nyt joutessaan. Kaikkihan näiden kanssa tappelee ajottain.
Kuva
Tuossapa ainakin pari sellaista mitkä oleellisesti jo vaikuttaa auton käyttäytymiseen...
Kurkkaa nuo perusasiat, neuvotaan sit lisää.
Ne kannattaa puhistaa KUNNOLLA ja uusia järkevällä johdolla mikäli niitä eiijjoo uusittu. Aika arassa paikassa muhimaan erinäkösten nesteiden kanssa vuosien saatossa.
Siellä haarotuskappaleen alla käsittääkseni mitään radikaaleja johtoja ei pitäisi olla. Koppa sieltä luultavasti tihkuttaa, vaihdettavissakin sekin.
Moottorin ja ohjausyksikön välinen maadoitus sijaitsee venttiilinkopan reunassa ainakin RP koneessa... Samaa tuskin on kolmosessa, mut neuvotaan nyt joutessaan. Kaikkihan näiden kanssa tappelee ajottain.
Kuva
Tuossapa ainakin pari sellaista mitkä oleellisesti jo vaikuttaa auton käyttäytymiseen...
Kurkkaa nuo perusasiat, neuvotaan sit lisää.
Noniin auto edelleen v'ttuilee
päästäisenä vaihdettu
-virranjakan kansi
-pyöriä
-tankki puhistettu
Sytytystä sääjettiin korvakuulolta ja röpeltäminen loppu ja potkua tuli tuhnuun vähän lisää!
Mutta edeleen tuo nykiminen kaupunkiajossa ja suurissa nopeuksissa nykäsy tuntuu kun kaasupoljinta päästää aavistuksen verran takasin tasakaasulla ajettaessa.
Eli edelleen apuja kaivataan.
Edit: virranjakajan kannen vaihon jälkeen auto alko taas röpeltämään kiihdyttäessä. Mitenkä saan tai miten yleensä saa tuosta venootista sytytystä säädettyä? Vika on kyllä pikkuhiljaa paikallistunut sinne sytytyksen puoleen.
päästäisenä vaihdettu
-virranjakan kansi
-pyöriä
-tankki puhistettu
Sytytystä sääjettiin korvakuulolta ja röpeltäminen loppu ja potkua tuli tuhnuun vähän lisää!
Mutta edeleen tuo nykiminen kaupunkiajossa ja suurissa nopeuksissa nykäsy tuntuu kun kaasupoljinta päästää aavistuksen verran takasin tasakaasulla ajettaessa.
Eli edelleen apuja kaivataan.
Edit: virranjakajan kannen vaihon jälkeen auto alko taas röpeltämään kiihdyttäessä. Mitenkä saan tai miten yleensä saa tuosta venootista sytytystä säädettyä? Vika on kyllä pikkuhiljaa paikallistunut sinne sytytyksen puoleen.
Jos säädät ihan ohjearvoon niin sillä se ei nyi eikä röpellä jos muuta vikaa ei ole. Toisaalta sytytyksen ajoitus tuskin itsestään menee pieleen, jos kerran ongelma alkoi suht äkillisesti eikä jako ole hypännyt. Itse kuitenkin katsoisin nuo ajoitukset vielä kerran manuaalin mukaan (joita on useimmissa kirjastoissa) koska se ei maksa mitään. Ainakin tietää ettei tarvitse niiden kanssa enää ihmetellä ennen seuraavaa hihnanvaihtoa.
Nykii vielä vallan ärsyttävästi. Tulipa mieleen tuossa selatessa saitteja, että kun siinä viirranjakajan kannen päällä on se muovikuori, noh muovikuoressa on kiinnitys klipseille omat paikat (kolot) jossa kuuluisi olla metalliset ''kynnet' ''liuskat'' mihin nuo klipsit sitten puree,' toinen metallinen ''kynsi'' näyttäis puuttuvan. Voiko tämä olla syy nykimiseen?
Noniin tänään pesasin auton moottorin siinä toiveessa että alkais mukamas jotenki pelaamaan :D vaan ei. MUTTA tarkemmin kaasutellessa ja kuulostellessa kuului napsumista eli samanlainen ääni kuin sormella saisi sähköiskun jostain esim paidasta. ELI AUTO LYÖ LÄPI. tämä ääni kuului puolasta mutta korjaajalta kysyessä puola kuulemma pelaa tei ei pelaa. Ihmettelen kyllä läpilyömistä, koska tulpanjohdot ja hatut yms ovat uudet ja kuljetettu juurikin niin että ei olisi kosketuksissa mitenkään runkoon.
nonnii auto tohtorilla käyny. Ei vikaa löydy mistään! pitää vissii vikakoodit lukassa uudestaan. Onko virranjakaja vaikea purkaa irti asti. Suuri epäillys on että virranjakajan akselille menny jäähytinnestettä tämä siksi, koska ylävesiletkun liitin on näimmä vuotanu ja oletettavasti skeidaa menny sinne virranjakan akselille.
Vaihdoin itse toissapäivänä virranjakajan omaan 1.8i Ventoon, nykiminen loppui taas jälleen kerran ja käynti parani huomattavasti. Itselläni on kokemusta kyseisestä hommasta ennestään. Olen aikaisemmin vaihtanut Ventoon seuraavat osat, että nykiminen loppuisi:
- bensapumpun rele
- virranjakajan kansi, tulpanjohdot, pyörijä
- jarrutehostimen alipaineletku imusarjalle
- ruiskutusyksikkö
- sytytyspuola
- varmaan vielä jotain jonka olen unohtanut
Joskus nykiminen on loppunut hetkeksi jonkun toimenpiteen jälkeen, iloisesti palatakseen kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Jos vaihdat virranjakajan, joudut säätämään sytytyksen kohdalleen asianmukaisilla laitteilla. Jos aiot irrottaa virranjakajan eikä sinulla ole siitä hommasta aikaisempaa kokemusta voisi ehkä olla syytä viedä auto korjaamolle. Sytytys ei ole enää samassa kohdassa irrottamisen jälkeen. Pahimmassa tapauksessa auto ei lähde enää käyntiin.
- bensapumpun rele
- virranjakajan kansi, tulpanjohdot, pyörijä
- jarrutehostimen alipaineletku imusarjalle
- ruiskutusyksikkö
- sytytyspuola
- varmaan vielä jotain jonka olen unohtanut
Joskus nykiminen on loppunut hetkeksi jonkun toimenpiteen jälkeen, iloisesti palatakseen kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Jos vaihdat virranjakajan, joudut säätämään sytytyksen kohdalleen asianmukaisilla laitteilla. Jos aiot irrottaa virranjakajan eikä sinulla ole siitä hommasta aikaisempaa kokemusta voisi ehkä olla syytä viedä auto korjaamolle. Sytytys ei ole enää samassa kohdassa irrottamisen jälkeen. Pahimmassa tapauksessa auto ei lähde enää käyntiin.
nonnii viaksi osottautui PUOLA. Hiukka vi'utus päällä kun satoja euroja laittanu ja 50 osassa vika... Noh ompahan netki sitten vaihettu. Kiihytysnykiminen loppu, mutta tasakaasulla harvoin pätkäsee. Mistä lie se vika vielä kiikastaa, mutta pääasia että nuinki hyvin pelaa. Oiskohan vika sytytyksessä? paljonko kustantaa sytytyksen säätö kyseiseen autoon.
Sytytyksen tarkistus/säätö autokorjaamolla ei varmastikaan ole kallis operaatio. 5min homma. Satunnainen nykiminen tuskin johtuu väärin säädetystä sytytyksestä. Jos sytytys on liian aikainen, kone nakuttaa. Jos sytytys on liian myöhäinen, kone hyytyy tai on voimaton. Satunnainen nykiminen viittaa siihen, että sinulla on vielä joku vika jossain polttoaine/sytytys/alipaine- järjestelmässä. Itse olen ajanut 5päivää ilman nykimistä virranjakajan vaihdon jälkeen. En luota siihen että vika oli virranjakajassa ennen kuin on vähintään 1000km nykimätöntä ajoa takana. Ennen virranjakajan vaihtoa vaihdoin myös puolan, se ei poistanut nykimistä.
Pakko päivittää tätä topicia.
500km nykimätöntä ajoa virranjakajan vaihdon jälkeen, ja toissapäivänä nykiminen alkoi taas.
Tällä kertaa "lievänä" eli ystävällinen muistutus (nykäisy) silloin tällöin siitä että vika ei suinkaan ole poistunut, vaan muhii pinnan alla ja on nyt heräämässä. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, auto nykii todennäköisesti ensi viikon puolella taas tosi pahasti.
Kertaan vielä vaihdetut osat (uskokaa tai älkää)
- alipaineletku jarrutehostimelle
- bensapumpun rele
- moottorin jäähdytysveden lämpötila-anturi
- ruisku, täydellisenä, kumilaippa todettiin olevan kunnossa
- puola
- alkuperäisen virranjakajan pyörijä, kansi, tuplanjohdot ja tulpat
- virranjakaja (käytetty) asennettu tämän omalla vanhalla kannella + pyörijällä
- lambda mitattu korjaamolla ja todettu olevan hyvin rajojen sisällä
- kaikki johtosarjojen liittimet avattu, putsattu elektroniikkaspraylla ja suojattu elektroniikkarasvalla
Mahdolliset "ehdokkaat" mitä ei vielä ole vaihdettu
- bensapumppu tankissa
- polttoainesuodatin
Ehdotuksia otetaan vastaan jos jollain on kokemusta jonkun osan vaihtaminen joka olisi poistanut nykimisen, mitä yllä ei mainita.
500km nykimätöntä ajoa virranjakajan vaihdon jälkeen, ja toissapäivänä nykiminen alkoi taas.
Tällä kertaa "lievänä" eli ystävällinen muistutus (nykäisy) silloin tällöin siitä että vika ei suinkaan ole poistunut, vaan muhii pinnan alla ja on nyt heräämässä. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, auto nykii todennäköisesti ensi viikon puolella taas tosi pahasti.
Kertaan vielä vaihdetut osat (uskokaa tai älkää)
- alipaineletku jarrutehostimelle
- bensapumpun rele
- moottorin jäähdytysveden lämpötila-anturi
- ruisku, täydellisenä, kumilaippa todettiin olevan kunnossa
- puola
- alkuperäisen virranjakajan pyörijä, kansi, tuplanjohdot ja tulpat
- virranjakaja (käytetty) asennettu tämän omalla vanhalla kannella + pyörijällä
- lambda mitattu korjaamolla ja todettu olevan hyvin rajojen sisällä
- kaikki johtosarjojen liittimet avattu, putsattu elektroniikkaspraylla ja suojattu elektroniikkarasvalla
Mahdolliset "ehdokkaat" mitä ei vielä ole vaihdettu
- bensapumppu tankissa
- polttoainesuodatin
Ehdotuksia otetaan vastaan jos jollain on kokemusta jonkun osan vaihtaminen joka olisi poistanut nykimisen, mitä yllä ei mainita.
Olisiko tankissa jotain paskaa joka lilluisi bensan seassa ja välillä tukkisi bensan saantia? Oletko tarkistanut muita alipaineletkuja? Jokin pieni alipainevuoto ei tunnu sellaisenaan mutta esim. kostealla ja viileällä kelillä hoikentaa seosta juuri sen verran että käyntihäiriö alkaa erottua ajossa. Jopa parin nuppineulan nupin kokoinen vuoto keskimmäisen vaimentimen liitoksessa tuntui kylmällä koneella jos seokset on jo valmiiksi laihan rajalla.
Eilen ja tänään nykiminen yltyi jo siihen pisteeseen, että kone sammui liikennevaloissa ja meno oli todella nykivää.
Pysähdyin parkkipaikalle, konepelti auki ja sain sen verran havaittua että kun kone sammui, ruisku jäi säätelemään jotain itsekseen.
Kokeilin heilutella alipaineletkuja, ei vaikutusta, kone sammui uudelleenkäynnistyksen jälkeen.
Taas uusi yritys, tällä kertaa vedin ruiskun vasemmalla puolella olevaa sähkökaapelia hieman eri paikkaan. Nykiminen loppui?
Eli olisiko vika ollut tässä johdossa, joka on liittimellä kiinni ruiskun vasemmalla puolella? Itse liittimen olen aikaisemmin avannut, puhdistanut, ja suojarasvannut ilman vaikutusta.
Tämän 0€ maksavan toimenpiteen jälkeen auto kulki taas todella hienosti.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Kosketushäiriö / johto murtumassa ruiskun sähköjohdoissa? Se selittäisi nykimiset.
Kun vaihdoin virranjakajan viimeksi, minulla oli tulpat irti. Olisinkohan siinä samassa koskenut sen verran tuohon piuhaan, että myös silloin vika poistui johdon liikuttamisen ansiosta?
Jos (lue:kun) nykiminen alkaa uudestaan, siirtelen taas tuota johtoa ja päivittelen tätä ketjua.
Kommentteja muilta? Sipowitz, saitko nykimisen poistettua?
Pysähdyin parkkipaikalle, konepelti auki ja sain sen verran havaittua että kun kone sammui, ruisku jäi säätelemään jotain itsekseen.
Kokeilin heilutella alipaineletkuja, ei vaikutusta, kone sammui uudelleenkäynnistyksen jälkeen.
Taas uusi yritys, tällä kertaa vedin ruiskun vasemmalla puolella olevaa sähkökaapelia hieman eri paikkaan. Nykiminen loppui?
Eli olisiko vika ollut tässä johdossa, joka on liittimellä kiinni ruiskun vasemmalla puolella? Itse liittimen olen aikaisemmin avannut, puhdistanut, ja suojarasvannut ilman vaikutusta.
Tämän 0€ maksavan toimenpiteen jälkeen auto kulki taas todella hienosti.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Kosketushäiriö / johto murtumassa ruiskun sähköjohdoissa? Se selittäisi nykimiset.
Kun vaihdoin virranjakajan viimeksi, minulla oli tulpat irti. Olisinkohan siinä samassa koskenut sen verran tuohon piuhaan, että myös silloin vika poistui johdon liikuttamisen ansiosta?
Jos (lue:kun) nykiminen alkaa uudestaan, siirtelen taas tuota johtoa ja päivittelen tätä ketjua.
Kommentteja muilta? Sipowitz, saitko nykimisen poistettua?
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
Aikoinaan irroitin liittimen ruiskun päästä, putsasin sen venakopan vierestä kulkevan osuuden, rapistelin karisevat johtosarjan eristeet irti ja lisäsin jotain letkua suojaksi. Ei ollut vielä rikki menneitä piuhoja. Sinne näyttää kertyvän öljyn ja hiekan sekaista paskaa joka varmaan kannattaa silloin tällöin putsata ja tsekata piuhojen kunto.
Joo kyyhytys nykiminen ja on loppunu PUOLAN vaihhdon jälkeen. eli taas sai tukun seteleitä laittaa turhaan. Vikakoodinlukiahan ei puolaa huomaa. Puola oli päällisin puolin kunnossa eikä ollut mitään lämpenemisen merkkejä. Ainoa vika tai ominaisuus se nyt on että auto pätkäsee joskus ei niin pahasti kuin ennen mutta katkoo sytystä joskus tämä siis ominaisuus nyt.
Sama kone -93 Golfissa, vähän samantapaista ongelmaa. Auto on nyt pari kertaa sammunut tien päälle (tietenkin ruuhka-aikaan liikennevaloihin), niin että ensin vähän nykinyt ja samalla kierroslukumittari hyppinyt oudosti 1000-2500rpm välillä. Sitten kun sammunut ja yrittänyt startata niin ei lähde käyntiin, parin minuutin päästä yleensä sitten lähtee käyntiin kun aikansa startannut ja yleensä niin että ei jaksa ottaa aluksi kierroksia mutta yhtäkkiä "herää" ja on niin kuin mitään ongelmaa ei olisi ollutkaan.
Aluksi epäilin että bensatankissa on vettä (auto seisoi talven yli paikallaan ulkona, jonka seurauksena akku meni vaihtoon yllättäen), mutta ei ainakaan kosteudenpoistaja ole auttanut asiaan. Lisäksi tänään parkkihallissa kun kone ei hetken pysähdyksissäolon jälkeen taas startannut niin bensa haisi aika vahvasti, eli kone ainakin saa soppaa. Sytytyspuolella lienee siis jotain häikkää? Tulpat vaihdettu 10tkm sitten.
Yksi havainto joka asiaan liittyy tuntuu vähän ufo-tieteeltä, mutta sellainen mielikuva on ollut että auton nykimistä ennen on autolla ajettu jyrkkää mäkeä alas. Muuten auton toiminnassa ei yleensä ole mitään häikkää. Auto starttaa kylmänäkin laakista vaikka kilometrejä on takana ~300tkm. Nuo hetkelliset sammumiset poikkeuksena.
Aluksi epäilin että bensatankissa on vettä (auto seisoi talven yli paikallaan ulkona, jonka seurauksena akku meni vaihtoon yllättäen), mutta ei ainakaan kosteudenpoistaja ole auttanut asiaan. Lisäksi tänään parkkihallissa kun kone ei hetken pysähdyksissäolon jälkeen taas startannut niin bensa haisi aika vahvasti, eli kone ainakin saa soppaa. Sytytyspuolella lienee siis jotain häikkää? Tulpat vaihdettu 10tkm sitten.
Yksi havainto joka asiaan liittyy tuntuu vähän ufo-tieteeltä, mutta sellainen mielikuva on ollut että auton nykimistä ennen on autolla ajettu jyrkkää mäkeä alas. Muuten auton toiminnassa ei yleensä ole mitään häikkää. Auto starttaa kylmänäkin laakista vaikka kilometrejä on takana ~300tkm. Nuo hetkelliset sammumiset poikkeuksena.
Noniin tänään sitten tapahtui se mitä oottelinkin. Aamulla starttasin kylmän koneen ja parin minuutin käynnin jälkeen sammui. Sen jälkeen piti startata pari minuuttia kunnes taas hörähti käyntiin. Sen jälkeen tuli ensin ajettua n. 20km , jonka jälkeen auto oli 1.5h parkissa. Lähti sitten taas hyvin käyntiin eikä ongelmia seuraavan 20km matkan aikana. Auto parkissa sitten 5-6h jonka jälkeen taas lähdettiin liikkeelle, eikä ongelmia. Auto tunnin-pari parkissa, ei ongelmaa taaskaan startatessa ja vajaan 10km matkan aikana. Sitten auto oli alamäessä ja sivulle kallellaan parkissa n 4h ja sit alkoi ongelmat. Auto ei lähtenyt laakista käyntiin. Jonkun aikaa kun starttasi niin kone hetkellisesti kävi nytkähdellen, kunnes sammui. Sen jälkeen ei edes luvannut, 10min jälkeen luovutin ja jätin auton itä-helsinkiin ja lähdin kotiin muulla kyydillä.
Mikäs tuossa nyt sitten olisi. Vuosi sitten autoon vaihdettu laturia, sytytystulpat ja tsekattu muutenkin sähköosat koneen puolelta. Auto siis seisoi talven yli ulkona, mutta on tässä jo muutama tuhat pyöräytetty kunnes tuli tämä tilanne eteen. Bensapumppu pyörii kyllä ja startatessa on hetken starttaamisen jälkeen haissut bensa enemmän tai vähemmän. Otin videota, laitan myöhemmin linkkiä niin saa ihmetellä oikein äänienkin kanssa.
Autona siis vm 93 Golf 1.8 66kW -koneella. 284tkm ajettu.
Mikäs tuossa nyt sitten olisi. Vuosi sitten autoon vaihdettu laturia, sytytystulpat ja tsekattu muutenkin sähköosat koneen puolelta. Auto siis seisoi talven yli ulkona, mutta on tässä jo muutama tuhat pyöräytetty kunnes tuli tämä tilanne eteen. Bensapumppu pyörii kyllä ja startatessa on hetken starttaamisen jälkeen haissut bensa enemmän tai vähemmän. Otin videota, laitan myöhemmin linkkiä niin saa ihmetellä oikein äänienkin kanssa.
Autona siis vm 93 Golf 1.8 66kW -koneella. 284tkm ajettu.
No nyt se lähti käyntiin. Kun tossa menin lauantain jälkeen ekaa kertaa autolle niin eihän se heti startannutkaan, eipä lupaillut edes. Konepelti auki ja tarkistin kaikki sytkän johdot ja yleensäkin kaikki liittimet. Uusi yritys, ei startannut. No otin akun kengät irti ja sitten löysäsin ruiskuun menevää toista letkua, sieltä tuli bensaa eli tankilta ruiskulle asti bensaa kyllä tuli. Irroitin samalla kaikki tulpat koneesta, ekan sylinterin tulppa oli hieman kostea, muut kuivia. Tulpat takasin kiinni, irroitin puolankin päästä johdon ja tungin takaisin paikalleen. Akun kengät kiinni ja kaverin vinkkinä viimeisenä silauksena "lyö nyrkillä ruiskuun pari kertaa, toimii aina"-metodia. Sitten avaimesta kokeilemaan ja hörähti melkein heti käyntiin. Ja käynnissä pysyi. Eikä matkan varrella pk-seudun länsilaidalle ollut mitään nykimisiä tai muita ongelmia, ei edes tossa vikassa jyrkässä ylämäessä vaikka siinä on lähes aina nykinyt.
Eli olisko sitten ruiskussa vaan jotain paskaa/kosteutta?
Eli olisko sitten ruiskussa vaan jotain paskaa/kosteutta?
Ajettu 1000km edellisen viestini jälkeen.
Olen todennut että satunnaisen nykimisen aiheuttaja on ruiskulle menevä vasemmalla puolella oleva liitin / johto.
Jos johto on samassa asennossa kun mitä tehtaalla on aikoinaan laitettu, kone nykii ja pätkii niin että sillä voi tuskin ajaa.
Jos johdon vetää sivuun, tässä tapauksessa kannen päällä menevän muovikotelon liitoskohdan väliin, missä se sattuu pysymään paikoillaan, auto toimii moitteitta.,
Suosittelen kaikille nykimisongelmien kanssa tappelevien tarkistamaan tämän, sen huomaa heti kun auto käy tyhjäkäyntiä jos johtoa liikuttaa ja kone joko sammuu tai käynti tasautuu.
Hyvää kesää kaikille Ventoilijoille!
Olen todennut että satunnaisen nykimisen aiheuttaja on ruiskulle menevä vasemmalla puolella oleva liitin / johto.
Jos johto on samassa asennossa kun mitä tehtaalla on aikoinaan laitettu, kone nykii ja pätkii niin että sillä voi tuskin ajaa.
Jos johdon vetää sivuun, tässä tapauksessa kannen päällä menevän muovikotelon liitoskohdan väliin, missä se sattuu pysymään paikoillaan, auto toimii moitteitta.,
Suosittelen kaikille nykimisongelmien kanssa tappelevien tarkistamaan tämän, sen huomaa heti kun auto käy tyhjäkäyntiä jos johtoa liikuttaa ja kone joko sammuu tai käynti tasautuu.
Hyvää kesää kaikille Ventoilijoille!
Hei
Mullakin samaa ongelmaa auto lämpösenä pätkii kylmänä ei niinkään.Mulla ei oo mitään tietoa maadotus paikoista laturi maadottuu silmämääräsesti starttiin ja startti maadoittuu akun kanssa jäähdytin neste säiliön sivulla olevan pultin alle.Koneesta ei näytä menevän minkäälaista maajohtoa edestä runkoon.imusarjalta tehostimelle menevä letku fuskaa vähän kun taivuttaa.Imusarjan ja kaasuttimen välinen kumilaippaa antaa imuäänen kun lyö kaasun pohjaan.Lisäksi Käsijarru päällä palaa neste ja öljy valo eli kyseessä ois kai maa vika.Missä kaikkialla on koneen maadoitus pisteet nyt maadoittaa vain ja ainostaan tuosta jäähy neste säiliön alta.
Paljon kuuluu olla tyhjäkäynti nyt 600 kierrosta ja jos pitää pintakaasua ei pätki kiihdytyksessä hävittää vaan tehoa.
Mullakin samaa ongelmaa auto lämpösenä pätkii kylmänä ei niinkään.Mulla ei oo mitään tietoa maadotus paikoista laturi maadottuu silmämääräsesti starttiin ja startti maadoittuu akun kanssa jäähdytin neste säiliön sivulla olevan pultin alle.Koneesta ei näytä menevän minkäälaista maajohtoa edestä runkoon.imusarjalta tehostimelle menevä letku fuskaa vähän kun taivuttaa.Imusarjan ja kaasuttimen välinen kumilaippaa antaa imuäänen kun lyö kaasun pohjaan.Lisäksi Käsijarru päällä palaa neste ja öljy valo eli kyseessä ois kai maa vika.Missä kaikkialla on koneen maadoitus pisteet nyt maadoittaa vain ja ainostaan tuosta jäähy neste säiliön alta.
Paljon kuuluu olla tyhjäkäynti nyt 600 kierrosta ja jos pitää pintakaasua ei pätki kiihdytyksessä hävittää vaan tehoa.
vaihdoin molempiin ruiskuun meneville johtosarjoihin kaikkiin johtoihin tavalliset liittimet, sen jälkeen nykiminen oli mun omasta lopullisesti (1,5v vianetsinnän jälkeen) poissa.
voin kertoa, että oma -92 Vento meni tuon vian korjaamisen jälkeen samantien myyntiin, koska sillä oli mahdollista ajaa "normaalisti" ja kehtasi myydä eteenpäin
Vento kun on kyseessä, oli vain ajan kysymys ennekuin seuraava paikka hajoaa
onnea "matkaan"
voin kertoa, että oma -92 Vento meni tuon vian korjaamisen jälkeen samantien myyntiin, koska sillä oli mahdollista ajaa "normaalisti" ja kehtasi myydä eteenpäin
Vento kun on kyseessä, oli vain ajan kysymys ennekuin seuraava paikka hajoaa
onnea "matkaan"
1.8rp Golf nykii ja röpeltää kylmänä pirusti, voimaa ei yhtään ja kuulostaa 2-tahti kevarilta joka röpöttää pirusti jos ajaa vähän alle tehopiikki alueen. Lämpimänä toimii ok mutta tehoa ehkä kateissa. Kulutus noin 10-13litraa / 100km. Kokoruiskupömpeli paketin vaihdoin ja kumilaippa näytti ehjältä.
Jako hampaan pielessä?
Jako hampaan pielessä?
Sen enempää asiaa perehtymättä mutta voiko vika olla tällänen?
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee- ... -puhdistus
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee- ... -puhdistus
Oisko jollain gurulla antaa hyvää vinkkiä mistä lähtä etsiin vikaa ventosta kun oireet on seuraavanlaisia:
Hitsasin velipojan ventoon(1.8 75hv vm.96) pakoputken "ulostulo" osan viimeseen pönttöön kun oli ajansaatossa murentunut matkanvarrelle ja hitsihommien jälkeen ei enään millään saa käymään kunnolla :) Akunkenkä oli irti operaation ajan! Kun täräyttää auton käymään,käy se 2 tai 3 pytyllä ja kun kierrokset saa nostettua n.2500/3000rpm alkaa käymään ihan normaalisti mutta kun tyhjäkäynnillä yrittää pitää niin sammuu heti ja kaikki pytyt ei ole mukana.?
Kun kierroksia pitää vähän aikaa n.2500-3000 niin katalysaattori alkaa meneen punahehkuseksi ja auto pitää sammuttaa kun muuten leimahtaa liekkeihin koko kottero(näin meinasi jo kerran käydä :) )
Nyt vaihdettu osia : Virranjakajan kansi ja pyörija, tulpat, sytytyspuola ja kaasarin kumilaippa. Jakoremmi näyttäs olevan ihan ok.
Hitsasin velipojan ventoon(1.8 75hv vm.96) pakoputken "ulostulo" osan viimeseen pönttöön kun oli ajansaatossa murentunut matkanvarrelle ja hitsihommien jälkeen ei enään millään saa käymään kunnolla :) Akunkenkä oli irti operaation ajan! Kun täräyttää auton käymään,käy se 2 tai 3 pytyllä ja kun kierrokset saa nostettua n.2500/3000rpm alkaa käymään ihan normaalisti mutta kun tyhjäkäynnillä yrittää pitää niin sammuu heti ja kaikki pytyt ei ole mukana.?
Kun kierroksia pitää vähän aikaa n.2500-3000 niin katalysaattori alkaa meneen punahehkuseksi ja auto pitää sammuttaa kun muuten leimahtaa liekkeihin koko kottero(näin meinasi jo kerran käydä :) )
Nyt vaihdettu osia : Virranjakajan kansi ja pyörija, tulpat, sytytyspuola ja kaasarin kumilaippa. Jakoremmi näyttäs olevan ihan ok.
Tänään hain uudet tulpan johdot ventoon ja sehän tärähti tulille niinku pitääkin,vanhoissa johdoissa ei päällisin puolin näkynyt mitään vikaa ja ei pimeälläkään näkynyt merkkejä että ois läpi lyönyt jostakin.! Mielessä oli kyllä itelläkin että oisko se voinu olla niin tukossa tuo pakari että ei jaksa käydä mutta onneksi en alkanu sitä vielä pois irrottaan.
Itselläni ventossa juurikin samoja oireita ja antaa vikakoodin 00523 INTAKE AIR TEMP SENDER g42... Eli imuilman lämpötilaanturi.. mutta misssä se sijaitsee ? koitin netistä tutkia ja jossakin foorumilla vihjailtua että sijaitsee ruisku yksikön sisällä mutta miten on ?
moottorina 1.8l ADZ
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... engine.jpg
moottorina 1.8l ADZ
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... engine.jpg
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 27 vierailijaa