Eli siis ajatuksena olisi rakentaa nuo modit tuohon alh-koneiseen toledoon, kuitenkin muutama juttu ihan tarkistuksena.
Evry: Varastossani on 1Kohm potikka ja 320ohm kiinteä vastus jolla tarkoitus toteuttaa tuo evry, potikka tulee siis moottorin johtosarjaan pinnien 2 ja 3 väliin? Kyseinen johtosarjahan löytyy jotakuinki täältä seudulta?
http://nikipro.com/evry.jpg
MAP-mod Map-anturilta tulevaan piuhaan nro 4, piuha poikki ja potikka väliin, toimiiko? Millaisilla vastusarvoilla kannattaisi aloittaa? potikoita löytyy 5K ja 20K, kiinteitä vastuksia 320, 680, 5.6K, 15K.
Evryn ohjaus ON-OFF kytkimellä ja MAP-modin ohjaus ON-On kytkimellä, joko alkuperäinen tai modattu.
Jos joku viitsisi kertoa onko tiedot oikein niin huomenna ehtisi modauksen rakentamaan ja ajamaan penkissä. Ennen modausta ja modauksen jälkeen.
Jari-Pekka
Seat toledo 1.9tdi ALH evry + map-mod
Valvoja: ffp jäsenet
Linkittämäsi kuva on pumppusuutinmoottorista, joka ALH ei tietääkseni ole. Kyseistä liitintä ei välttämättä edes löydy, ja Evry tuleekin toisen liittimen väliin. Liittimen tarkempaa sijaintia en osaa neuvoa.
Ja mitä "MAP-modiin" tulee, niin eikö olisi helpompaa vaihtaa koko anturi, kuin kikkailla vastuksilla?
Ja mitä "MAP-modiin" tulee, niin eikö olisi helpompaa vaihtaa koko anturi, kuin kikkailla vastuksilla?
Mielestäni järkevimmät tavat piristää vakiokonetta on:
-IQ säätö rynkytysrajalle, tarvittaessa ahtojen bleedaus (map-mod) mikäli savuttaa.
-Edellisen lisäksi sopiva evry, kohtuudella. Vakioahdin ei kestä älyttömyyksiä ainakaan kovin pitkää vetoa pitkällä ruiskutusajalla.
Sitten pykälää kalliimpi, mutta kuitenkin erittäin budjettiviritys ja erittäin toimiva ja suositeltava:
-Isommat suutinkärjet (esim. 5x0.216mm) + IQ:n säätö sopivaksi. Voimaa tulee saman verran käyttöön jatkuvasti kuin edellisellä evryvirityksellä ilman rynkytyksiä ja nappien paineluja. Tarvittaessa ahtojen bleedausta savun (tai ilmamäärämittarin arvojen) mukaan. Pelkkä ahtojen nosto ei itsessään nosta tehoa ellei se välillisesti nosta ilmamäärämittarin arvoa ja täten lisää syöttöä. Tällainen viritys on erittäin toimiva, helppo tehdä ja helppokäyttöinen, edullinen pitkäikäinen ja taloudellinen.
Sitten softaus: Vakiovehkeessä noilla suutinkärkien vaihdolla saa useasti paljon paremman lopputuloksen kaikilta osin kuin pelkän softan laittamalla, täten en oikein lähtisi vakiovehkeeseen softaa suosittelemaan. Toki sillä saa muutamia pikkusia vakio-ohjelman omituisuuksia poistettua, kuten ahtojen piikkailut ja heijaamiset jos ohjelma on vain hyvälaatuinen, ja samallahan sen maf:n voi poistaa toiminnasta kun uuden softan kerta laittaa niin ei tarvitse senkään kuluvan osan takia enää stressata.
Map-mod:sta: Toki edullinen tapa bleedata ahtoja, toki vaihtamalla esim. 3bar map:n alkuperäisen tilalle ahto nousee noin 0,5 baria, mutta se saattaa joissakin tapauksissa olla hieman liikaa. Pelkästä lisäahdosta ei ole mitään hyötyä ellei se välillisesti nosta maf-arvoja (ja jos vakiosoftan kartat sattuu vielä nostamaan sillä erolla syöttömäärää), niinkuin aikaisemmin jo mainitsinkin.
-IQ säätö rynkytysrajalle, tarvittaessa ahtojen bleedaus (map-mod) mikäli savuttaa.
-Edellisen lisäksi sopiva evry, kohtuudella. Vakioahdin ei kestä älyttömyyksiä ainakaan kovin pitkää vetoa pitkällä ruiskutusajalla.
Sitten pykälää kalliimpi, mutta kuitenkin erittäin budjettiviritys ja erittäin toimiva ja suositeltava:
-Isommat suutinkärjet (esim. 5x0.216mm) + IQ:n säätö sopivaksi. Voimaa tulee saman verran käyttöön jatkuvasti kuin edellisellä evryvirityksellä ilman rynkytyksiä ja nappien paineluja. Tarvittaessa ahtojen bleedausta savun (tai ilmamäärämittarin arvojen) mukaan. Pelkkä ahtojen nosto ei itsessään nosta tehoa ellei se välillisesti nosta ilmamäärämittarin arvoa ja täten lisää syöttöä. Tällainen viritys on erittäin toimiva, helppo tehdä ja helppokäyttöinen, edullinen pitkäikäinen ja taloudellinen.
Sitten softaus: Vakiovehkeessä noilla suutinkärkien vaihdolla saa useasti paljon paremman lopputuloksen kaikilta osin kuin pelkän softan laittamalla, täten en oikein lähtisi vakiovehkeeseen softaa suosittelemaan. Toki sillä saa muutamia pikkusia vakio-ohjelman omituisuuksia poistettua, kuten ahtojen piikkailut ja heijaamiset jos ohjelma on vain hyvälaatuinen, ja samallahan sen maf:n voi poistaa toiminnasta kun uuden softan kerta laittaa niin ei tarvitse senkään kuluvan osan takia enää stressata.
Map-mod:sta: Toki edullinen tapa bleedata ahtoja, toki vaihtamalla esim. 3bar map:n alkuperäisen tilalle ahto nousee noin 0,5 baria, mutta se saattaa joissakin tapauksissa olla hieman liikaa. Pelkästä lisäahdosta ei ole mitään hyötyä ellei se välillisesti nosta maf-arvoja (ja jos vakiosoftan kartat sattuu vielä nostamaan sillä erolla syöttömäärää), niinkuin aikaisemmin jo mainitsinkin.
Jos jotain kiinnostaa niin alla olisi penkitystuloksen vakiokoneesta ja evryllä ja map-modilla höystettynä. Huomatkaa että tehokäyrän ovat vetopyörätehoa, ei moottoritehoa.
moottoritehoa modien kans 330nm ja noin 115hp... Mikähän helvetti tuolla yläkierroksilla alkaa kuristaa noin helvetisti?
http://i757.photobucket.com/albums/xx21 ... atevry.jpg
http://i757.photobucket.com/albums/xx21 ... tvakio.jpg
moottoritehoa modien kans 330nm ja noin 115hp... Mikähän helvetti tuolla yläkierroksilla alkaa kuristaa noin helvetisti?
http://i757.photobucket.com/albums/xx21 ... atevry.jpg
http://i757.photobucket.com/albums/xx21 ... tvakio.jpg
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa