Golf IV TDI 1.9 -98 ei käynnisty *vika selvinnyt*

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

Golf IV TDI 1.9 -98 ei käynnisty *vika selvinnyt*

ViestiKirjoittaja koposjone » 27.4.2010 13:00

Tänä aamuna ei kosla lähtenyt käyntiin. Alussa pysyi heikosti käynnissä muutaman sekunnin, mutta sammui. Yrittää kovasti mutta ei. Vilautti öljyn merkkivaloa. Lisäsin öljyä, eikä lähtenyt parin pyöräytyksen jälkeen käyntiin. Sitten pitikin jo kiiruhtaa asioille toisella autolla. Onko ehdotuksia?
Viimeksi muokannut koposjone, 10.5.2010 16:27. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 27.4.2010 14:14

No itse en osaa kyllä sanoa mitään, mutta joku muu voi ehkä valaista asiassa kunhan laitat vuosimallin ja koneen tyypin.

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 27.4.2010 15:20

Mallia hieman tarkennettu otsikkoon. Käväisen hakemassa polttoainesuodattimen. Ties milloin viimeksi vaihdettu, katsotaan josko vika lähtisi sillä. Pysyy kaynnissä muutaman sekunnin ja ikäänkuin tukehtuu.

juusoa
-
Viestit: 117
Liittynyt: 19.3.2006 20:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja juusoa » 27.4.2010 16:50

Ajonestohan tekee tuota, mutta silloin pitäisi mittaristossakin palaa muistaakseni avaimen kuva.

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 27.4.2010 17:14

Ei PA-suodattimen vaihto tepsinyt. Vaihdoin samalla ilmansuodattimenkin. Öljyn merkkivalo jää vilkkumaan ja auto piippaa jos virrat pitää päällä käynnistysyrityksen jälkeen. Ja normaalit ABS ja akun merkkivalo tietenkin palaa. Ei avaimen kuvaa näy..
Viimeksi muokannut koposjone, 27.4.2010 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 27.4.2010 17:19

Ja tosin eilen moottori kävi moitteettomasti.

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 27.4.2010 17:28

Niin ja sellainen outo haju pölähtää ilmeisesti pakoputkesta..

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 27.4.2010 17:49

Se haju saattaa tulla konehuoneen puolelta. Aivan kuin pukkaisi pikkaisen utua starttauksen jälkeen..

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 27.4.2010 18:22

Etsi EGR venttiilin vivusto koneen ja rintapellin välimaastosta ja katso onko siinä kaikki palikat paikallaan.

Ajonestokin tuo voi kyllä olla.

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 27.4.2010 18:38

Vika mitä luultavimmin löydetty. Elikkä polttoainepumpulta polttoainesuodattimelle menevässä letkussa on edelleen kuplia. Polttoinejärjestelmä saa siis jostain ilmaa. Päällisin puolin ei vuotoja ole. Mistä kannattaa lähteä etsimään halkeamia jne? Yksitellen letkuja vaihtelemaan? Voiko järjestelmää ilmata ns. manuaalisesti? Normaalistihan järjestelmän pitäisi ilmata itse itsensä? Imetyttää vaan tuo öljyn merkkivalon vilkkuminen ja konehuoneesta tuleva savu poratessa konetta käyntiin.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 27.4.2010 19:21

Se piippaa aina sitä öljyn painetta jos joutuu starttaamaan pitkään, eli jos vaikka vaihdat suodattimen ja et esitäytä sitä niin ihan normaalia se on. Kun käynnistyy niin hiljenee.

Muutaman kerran vaihtanu kuivan suodattimen paikalleen ja totesin että viisain esitäyttää se eka.

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 27.4.2010 19:58

No hyvä ettei öljypuolen kanssa pitäisi olla mitään ongelmaa. Huh! Kiitos esitäyttövinkistä! :) Ei dieseliä ollut niin esitäytimpä suodattimen sitten polttoöljyllä. Reipas desillinen sinne meni. Ilmakuplat pieneni starttaillessa tuossa. Sitten loppui akku. Prkl... Yllättävän kauan tuota kuitenkin ilmeisesti on saanut porailla.. :/ Epäilenkin tässä että onkohan se vika nyt loppujenlopuksi siinä. Jospa tämän päivän puolella pääsis vielä porailemaan lisää ja katsomaan lähteekö käyntiin asti. Alfamer sanoo, että "Polttoainasuodattimen vaihdon jälkeen kierroksia tulisi pitää 2000rpm paikkeilla kunnes ilmakuplat ovat poissa." ja "Käynnistämiseen voi mennä HIEMAN kauemman aikaa kuin normaalisti." Miten minä pidän kierroksia niillä paikkeilla kun en saa autoa käyntiin ja tässä on mennyt jo 4 tuntia pidempään kuin normaalisti?!

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 27.4.2010 20:55

vaihoitko uuen o-renkaan siihen mötikkään mikä on sillä sokalla kiinni siinä suodattimessa? Siitä hörppi ilmoja melko usein kans. Uusi on yleensä tullu suodattimen mukana.

Silloin kun en oo jaksanu esitäyttää suodatinta niin auto on kyllä lähteny käyntiin ja pyörinyt sen aikaa että letkut on tyhjentyny ja sit sammunu. Sen jälkeen on sitten alkanu ne starttaustalkoot.

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 27.4.2010 21:26

Ei tullu suodattimen mukana. Siinä näky olevan 2 o-rengasta. Toinen oli aika löysän oloinen.. Huomenissa on ilmeisesti käytävä hakemassa pari o-rengasta sinne. Mutta mietin tässä, että miksi vika on ilmeentynyt noin yhtäkkiä.. :/ Ei lähtenyt vieläkään käyntiin. Ensimmäisellä kerralla näytti jo elon merkkejä ja kävi hikisesti n. 5 sek käynnissä. Porasin 3-4 kertaa akun latauduttua tunnin verran. Se mötikkä tuntuu kyllä olevan vähän löysällä. Tai heiluu silleen minimaalisesti.

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 27.4.2010 22:33

Peruskysymys.
Onko varmasti tankissa polttoainetta?
Lisää kumminkin,jos vähäkin oisi mahdollista ,se aine pula.

Koita erillisellä astialla ,jossa on polttoainetta ja laita se suoraan polttoaine putkeen kiinni ,näin varmistat onko jossakin vuoto.

Litran astiakin jo riittää.

Virta avain kannattaa varmistaa ,tekee aikalailla tota kun menee sopivasti rikki.
Oli täällä juttuakin ,jossakin??

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 28.4.2010 12:00

Vasta kävin tankkaamassa. Puolessa välin näyttää polttoainetta tankissa olevan. Eli siis kaadan litran pullon täyteen diisseliä ja lykkään sen mustan johdon (mikä lähtee PA- suodattimelta PA-pumpulle) pulloon ja katson lähteekö hyrräämään? Vara-avainta voisi kokeilla, vaikkei se siitä avaimesta näyttäisi valittavan ainakaan mittariston mukaan..

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 28.4.2010 12:23

Juu,ja muista puhtaus.

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 28.4.2010 13:05

Jep. Kiitos jo näistä. Tänään menee siis vaihtoon PA-suodattimen päällä olevan venttiilin o-renkaat ja pistän kunnon kiristimillä putket kiinni suodattimeen 204:n vinkin kokeilun jälkeen. Tässä voisi ilmeisesti olla myös pumpun ajoitus vikana? Sitä en itse mene vääntelemään "kuntoon". Vai pukkaako ilmaa jos ajoitus on päin pe***ttä? Letkutkin voi ilmeisesti imeä ilmaa vaikkei ulkopuolisia vuotoja näykään..

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 28.4.2010 20:00

Ja kun ei ole vielä kysytty niin kysytään että vilahtaako hehkun valo ku laitat virrat päälle? Jos vilahtaa niin voidaan rele 109 sulkea pois vikamahdollisuuksista.

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 28.4.2010 21:22

Hehku pysyy päällä sen kymmenisen sekuntia ennen kuin sammuu. Eli ihan normaalisti? Vaihdoin o-renkaat ja kiristin johdot kunnon klemmareilla, mutta edelleen saa porata hullunlailla, eikä auto sano mitään. Käy käynnissä pitkän seisotuksen jälkeen about 5 sek ja sammuu. Startatessa pukkaa ihmeellisen hajuista savua sekä pakoputkesta, että konehuoneesta. Kupla läpinäkyvässä letkussa pieneni puoliin aamusella (noin 5x5mm) kokoiseksi. Kokeilin myös vara-avainta, ei vaikutusta asiaan. En ole vielä kokeillut 204:sen vinkkiä, jää huomiseen jos ehdin.

Tähän mennessä vaihdetut/kokeiltu:
-PA-suodatin
-o-renkaat
-Suodattimessa kiinni olevien letkujen kiristimet
-Vara-avain

Huomenna pitänee ostaa dieseliä purkkiin ja tankata autoa, jos se sattuisikin olemaan siinä, että mittari valehtelee, tosin sitten tankki vuotaisi, ja pahasti. Ja ehkä se kirkas polttoaineletku (eikös se ole paluuletku?).

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 28.4.2010 21:46

Vikakoodit voisi lukaista, selviäisi ehkä vika sen kautta...

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 28.4.2010 22:04

ei ole VAG-comia, mutta ellen tällä viikolla saa vikaa itse selville niin hinaan laakkoselle.
EDIT: mistä savutus voisi johtua?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 28.4.2010 23:37

Pumppu rikki tai pumpun ajotus pielessä, tarkista jakohihnan kireys ja hyvinvointi nyt vaikka ensimmäisenä.

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 29.4.2010 6:31

Nyt en tiedä onko autossasi EGR:n luona sammutusläppä, tarkista läpän toiminta ottamalla EGR:lle menevä ahtoputki irti, sen tulee aueta startatessa.

tauski--
-
Viestit: 21
Liittynyt: 10.3.2008 11:40

ViestiKirjoittaja tauski-- » 29.4.2010 13:43

Oma autoni hyytyi sunnilleen samalla tavalla reilu vuosi sitten. Starttailin akun monta kertaa tyhjäksi kävin kaikki johtoliitokset konehuoneesta läpi ja vaikka mitä muuta, mutta eipä tullu mieleenkään että polttoainehan se on loppu. Mittari näytti hipaisun alle puoli tankkia ja ennen oli kuitenkin pystynyt ajamaan mittarin aivan loppuun.
No ei muutakuin kannusta tankki täyteen ja piiiitkä starttaus niin siitähän se heräsi.
Ja tuon jälkeen on kaksi kertaa loppunut polttoaine tien päälle ja mittari näyttänyt kummallakin kerralla hipasun alle puolta. Ja tankkiin ei mahdu silloin kuin n.30 litraa jotenka ei ime tyhjäksi.
Pitää nyt rueta lähiaikoina kurkistamaan tuonne tankin sisään oisko siellä kenties imuputki poikki tai jotain vastaavaa..
Jotenka kokeile ihan vaan tankkausta, jos sattuisi olemaan sama vika..

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 30.4.2010 0:53

Soittelin Laakkoselle tänään ja sanoivat, että vaihda polttoaineen syötön katkaisusolenoidi. Huomenna käväsen sen hakemassa aadeeltä ja nippaan kiinni. Polttoöljyä laitettiin tankkiin, eli tankissakin on tavaraa. Vappua pitää kuitenkin tässä välissä juhlistaa, eli päivä täytyy pitää taukoa vian etsinnässä.

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 30.4.2010 6:06

Tosimies tankkaa polttoöljyllä :)

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 3.5.2010 16:00

Tosimies tosiaan. :D Tilasinpa sen polttoaineen katkaisusolenoidin perjantaina paikalliseen liikkeeseen ja keskiviikkona pitäisi se tulla. Laakkosella 120€ alkuperäisosana ja paikallisessa liikkeessä 40€. Samalla toidan vaihtaa sen läpinäkyvän paluuletkun ja jos ei sillä ala golffi rynklyttämään niin laakkosen pihaan.. Sinne meni rahat sitten, mutta katsotaan.

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 5.5.2010 14:26

Joo. Eipäs lähtenyt nipan (PA-katkaususolenoidin) vaihdolla golffi käymään. Ilmaa tuli tietenniin ensiksi paluuputkesta, mutta enää hiirenpaskan kokoinen kupla kun aikansa rynkytti. Ja sen ei luulis enää haittaavan käynnistymistä. Mietin vaan, että onko ennen solenoidia laitettavalle pikku putkelle omaa koloa siellä "väljässä kolossa" mihin se tulee vai pitääkö se vaan lykätä siihen väljään reikään, jousi väliin ja ite solenoidi pyöräytetään päälle? Taidan soitella paikalliset diesel korjaamot (2kpl) läpi ja etsiä sopivan paikan tuolle rottelolle. Vagcomillahan se vika aika pitkälti selviäis..

vwg4
-
Viestit: 83
Liittynyt: 9.3.2006 17:29

ViestiKirjoittaja vwg4 » 5.5.2010 21:22

Mites se surullisen kuuluisa rele 109. Eli vissiin päävirtarele. Ainakin oireet passais. Halpa kokeilu kun maksaa sen 25ekee marmoritiskillä...

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 5.5.2010 21:28

Se vagcom varmasti selvittää paljon ja säästät pitkän pennin vs. alat vaihteleen osia summassa. Eikä maksa juuri mitään jos vaan satut lähistöltä löytään jonkun jolla vagcomi on. Ja eihän tuo piuhakaan paljoa ostaa ja käsittääkseni sillä netistä ladattavalla ilmaisversiolla voi lukea vikakoodit.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 5.5.2010 22:13

Hehku pysyy päällä sen kymmenisen sekuntia ennen kuin sammuu

Itsellä palaa tuossa AGR koneessa ehkä n.2 sekuntia tuo hehkuvalo. Voisiko vika olla hehkuissa? Paljon on muuten ajettu tuo auto ja onko hehkuja ikinä vaihdettu?

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 10.5.2010 16:26

Jees vika selvisi. Lämpötunnistin. Golffi raukka ei tiennyt onko kesä vai talvi vai mikä. Eli siitä oli kiinni. Pumpun ajoitustakin oli säädetty normaaliksi. Tästä lähtien taidan luetuttaa vikakoodit aina ensimmäisenä. Koodien luku 30€ paikallisessa korjaamossa. Säästää monta markkaa.

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 10.5.2010 18:58

Missä kohtaa koneessa?
Vai missä?

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 10.5.2010 19:07

Veikkaisin tuota koneen takana nesteenkierrossa olevaa anturaa, noita saa olla aina hyllssä :D Oireilee juuri tuolla ylipitkällä hehkulla ja joskus käynnistyksen jälkeen "ryntää" tuonne 2krpm tienoille ja palaa takasin normaaliin. On tuolla varmaan muitakin oireita.

SK-T4
-
Viestit: 137
Liittynyt: 27.8.2008 19:16

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 26.5.2010 19:36

Paljonkos makso anturi?

Lainaten topiccia.

Minkälaisia arvoja ton lämpötunnistimen pitäisi antaa? Vai onko hyviä konsteja testaamiseen?

Mistä sivuilta niitä osia sai kaivettua koodilla? 028 906 031


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa