Pyörännavan pultin irroitus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

Pyörännavan pultin irroitus

ViestiKirjoittaja mrjj » 21.9.2006 23:39

Otti siten ja vaikeutui rojekti "hieman"...uusi vetari asennettu ja napamutterin kiristys käynnis...eka pyörä ilmassa sen mitä sai ja sitten pyörä maassa vaihdepäällä momenttiavaimella, pääs ehkä jotain 150-200nm kun rupes pyöriin tyhjää. hyvähyvä.
Oli tietty motonetin halppiskamaa ja vähä soi varoituskellot kun oli muovisälällä varustettu perinteinen lukkomutteri eikä sellanen täysmetallinen 12kulmanen kuin orkkis on. Tuohan pitää vetää 300nm ja sit askeleittain löysätään ja kiristetään kulmamitalla.
Menin sen sinne laittamaan kuitenkin ton uuden ja tässä ollaan, miten saan pois että saan lullan vihdoin ajoon ? :(

Skoda Octavia I vm99 kyseessä vaan samat vetarit taitaa olla aika monessa vag firman lullassa...

Outo kurisioteetti oli että Skoda liikkeessä ei ollut kuin 1kpl (!) napamuttereita ja ei yhtään alapallon pultteja. Eivät taida olla jaksaneet vaihdella niitä uusiin kuten kuuluu...noh tulipa tutustuttua vemixiin näin laakkosella asiointiin tottuneena ja olihan se erilaista :) eikä ainakaan halvempaa. Palvelu kyllä parempaa.

passatvariantti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 16.6.2006 11:37

ViestiKirjoittaja passatvariantti » 19.10.2006 20:56

leikkaa kaasupilleillä pois,,,

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.10.2006 21:34

Miten muistelen että vaihde päällä kiristäminen olis kielletty vaihteistovaurion takia?

Lahdra-3
-
Viestit: 37
Liittynyt: 13.10.2006 0:15

ViestiKirjoittaja Lahdra-3 » 19.10.2006 23:06

H.Jormalainen: Oikeassa olet siinä suhteessa kiristämisen kanssa, ettei saa vaihde päällä kiristää. Tämä siksi että voi jossakin tapauksessa vaurioittaa vaihteistoa ja ainakin mikäli päätetään ampua vetoaksellin mutteri mutterimopolla kiinni tai auki....

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.10.2006 23:37

Ku jotenki ymmärsin muistamani tai muistin ymmärtämäni siten että massan hitaus antaisi nopean vääntöimpulssit anteeks eikä vauriota tulis niin herkästi?

Vaikka kireelle toi menee vanteen hitausmomentin takia iskevällä vääntimellä vaikka vapaalla oliskin.

JuKa
-
Viestit: 27
Liittynyt: 10.6.2006 12:17

ViestiKirjoittaja JuKa » 20.10.2006 23:07

Auttaisiko jos painaisi jarrua samaan aikaan... En ole varma että onko tarkoitus saada vain vetari pysyyn paikallaan pyörähtämättä. ?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 21.10.2006 11:11

juu nimenomaan tollain paras

juuso65
-
Viestit: 18
Liittynyt: 9.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja juuso65 » 21.10.2006 11:34

miksi et laita sitä orkkismutteria takaisin ?
onko pakko laittaa se motonetin halpismutteri ?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 21.10.2006 12:16

Eikös tässä ole ongelmana, että tuosta mutterista meni kierteet ja on nyt jumissa tossa vetarin ympärillä...?

Mambolius
-
Viestit: 102
Liittynyt: 9.2.2005 14:21

ViestiKirjoittaja Mambolius » 22.10.2006 14:07

iha perseest tollaset kiristysohjeet...300nm kyl mun mielest vähä liikaa...??ite oon ainaki kiristany iha vapaal kädel ja sit ku kerra naksahtaa ni se o hyvä...eikä millää hehtaarikangella.. nii ja kierrelukite on kans iha suotavaa tollasiin paikkoihin.

HessuVW
-
Viestit: 5
Liittynyt: 17.4.2010 18:55

ViestiKirjoittaja HessuVW » 21.4.2010 21:28

Kertokaas mihin momenttiin Golf vm-05 napamutteri laitetaan?

miga
-
Viestit: 56
Liittynyt: 23.3.2010 20:43

ViestiKirjoittaja miga » 21.4.2010 21:37

Älkää nyt helvetti mitään lukitetta noihin pultteihin/muttereihin menkö laittamaan! Oikeeseen momenttiin oikeenlaisilla osilla ja thäts it. Ja tuo 300nm ei oo kyllä missään nimessä oikein....

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 21.4.2010 21:45

Taispa olla kakkikseenkin 260nm.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.4.2010 22:46

Kertokaas mihin momenttiin Golf vm-05 napamutteri laitetaan?
Yhden ohjeen löysin että kuusikulmainen pultti olis 200 Nm + 180°. Kaksitoistakulmainen pultti 70 Nm + 90°. Oletettavasti uusilla pulteilla molemmissa.

Taispa olla kakkikseenkin 260nm.
265 Nm :)

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 22.4.2010 10:18

200 Nm + 180°


Vähän on vääntämistä sitten.
Jotenkin tulis mieleen että ehkä ei ehkä ihan kuitenkaan..

miga
-
Viestit: 56
Liittynyt: 23.3.2010 20:43

ViestiKirjoittaja miga » 22.4.2010 16:58

Kyllä tuon Golf V:n kiristystiukkuudet on ihan oikein mitä Jormalainen sanoi. Onhan siinä vääntämistä, ja kannattaa aikakin tuo ensimmäinen kiristys tehdä pyörä ilmassa muuten saattaa laakeri vioittua. Nimim. kokemusta on =)

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 22.4.2010 19:40

On aikamoinen momentti toi 200 Nm + 180°, joku näppärä vois laskea sen ja paljon pultti venyy

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 23.4.2010 10:03

Paljon ja paljon, se on juuri sopivasti, ei liian vähän eikä liikaa... Pultin venymä on puolet kierteennoususta tuon 180asteen kiristyksen aikana. Loppumomenttia ei voi sanoa ilman että tietää mikä on pultin vapaapituus, materiaali ja kierteen nousu.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 23.4.2010 17:55

ei oo vetarin napamuttereita levinny vielä yhtäkään,vaikka on pulttipyssyllä vedetty kiinni.

tapza_s
-
Viestit: 116
Liittynyt: 1.5.2008 17:25

ViestiKirjoittaja tapza_s » 2.9.2010 21:32

Mitenkäs tuon navan rakenne nyt menee kun olin ensin siinä uskossa, että on gti golfissa -98 samanlainen systeemin kuin -96 a4 audissa. Eli vetari on vaan ISOlla pulitilla kiinni navassa Vaan pultin sijaan sielä paljastui monikulmainen mutteri.
Mikä tuo mutteri on nimeltään, millä sen saa auki ja mihin momenttiin uusi kiristetään?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.9.2010 22:35

Sen mutterin nimi on mutteri ja sitä pyöritellään hylsyllä :)

Tuolla omia kokemuksia alapallonivelen vaihdon yhteydessä.

Kyseinen yksilö käskettiin kiristää seuraavasti:
  1. Kiristä 200 Nm kireyteen ja avaa 180°
  2. Pyöritä pyörää 180°
  3. Kiristä 50 Nm kireyteen + 60°
Vähän kumman tuntuinen resepti tuossa kiristyksessä...

tapza_s
-
Viestit: 116
Liittynyt: 1.5.2008 17:25

ViestiKirjoittaja tapza_s » 5.9.2010 12:34

Lähtihän se sieltä kun tosiaan ensin löysin 30mm 12 kulmasen hylsyn. Ja seuraavaksi vetarihan oli sitten melko tiukassa niissä navan booreissa:) No nyt on akseli pöydällä ja piäis tuo nivel saada jommastakummasta päästä irti.
Onko väliä kumman pään ottaa irti kun molemmat kumit kuitenkin vaihdan? Ja lähteekö nivel irti, ihan nivelen juureen varovasti lyömällä? Ensin tietty kumi pois häiritsemästä.

Itselleni vastaten. Laittoi koko vetarin laipastaan roikkumaan viilapenkkiin. vetarin sisempi nivel ylöspäin. Ja pari reilua riuhtasua alemmasta nivelestä alaspäin---> irti on.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa