Aluvanteessa pieni halkeama, mitä tehdä?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

Aluvanteessa pieni halkeama, mitä tehdä?

ViestiKirjoittaja Muikku » 18.4.2010 18:03

Eli tässä rupesin laittamaan kesävalssit alle, ja sain todeta että yksi oli tyhjä. Laitoin ilmaa ja tarkistin myöhemmin ja olihan se vuotanut.

Vuotokohdan paikallistin vanteeseen, eli tuossa on ihan pieni halkeama josta tulee ilma pikkuhiljaa. Oli jo viimekesänä, mutta ei laskenut paineita alle 1.5 barin niin en tehnyt muutakuin täyttelin välissä.

Vuotokohta on suurinpiirtein venttiilin kohdalla, mutta paljon keskempänä vannetta. Halkeama on siis ihan pyörimissuunnan mukainen ja hyvin pieni.

Vannetta on oikaistu joskus, joten luultavasti samoilta paikoilta vuotaa.. Kannattasko tuohon jotain ainetta koittaa laittaa (kun vuotaa niin vähän)? Ja mitä siihen kannattaa laittaa? Taikka onko muita ehdotuksia? Vaikutan Ylivieska-Pyhäjoki suunnilla.

Vanteen uusiminen ei oikeen passaa. Vanne on 17x8" dezent type s ja lippa on kiillotettu, joten ei himottaisi ruveta hommaamaan uutta ja jynssäämään.

Edit: Eipäs ollutkaan lähelläkään venttiiliä. En tiedä mistä tuokin nyt tuli.
Viimeksi muokannut Muikku, 20.4.2010 18:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.4.2010 18:19

Kannattais poistaa kumi vanteelta ja korjauttaa vanne hitsaamalla joka onnistuu jos puhdasta alumiinia.
Halkeama voi suurentua kesän mittaan jos et mitään tee.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 18.4.2010 18:36

Tuo kävi siis mielessä myös, tuli unohdus niin jäi jotain pois viestistä..

Vaikutan Pyhäjoki - Ylivieska akselilla, ei pikagooglella löytynyt mitään lähialueen pajaa joka tuon korjaisi.. Pitää käydä rengasliikkeellä varmaan kyselemässä ja ottamassa kumi pois vanteelta ja tarkastella tilannetta..

Taitaa mennä varatassu alle ja kattoa että miltä rupeaa vaikuttamaan...

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 18.4.2010 20:34

Ja lisäinffoa taas. Kumi on pois vanteelta, nyt iski sitten suurempi tenkkapoo.

Tuo vanne on siis paikattu aiemmin ja tuolla sisäpuolella on n. 30-35 com pitkä paikkaus.

En tiedä mitä ainetta on käytetty, mutta siitä kohdalta mistä vanne vuotaa, näyttää vanha paikkaus ihan ehyeltä. Eli taitaa ilma tulla jostain ravosta tuolta paikan välissä kiemurrellen.

Päältä aloittaen paikkauksessa on ensin maali, sitten vaaleampi kerros, sitten tumma kerros. Pikkuisen puukolla rappaamalla lähtevät suosiolla. Paikkaus näyttää vähän liimalta tms. käsin levitetyltä mömmöltä.

Miten nämä vanteen korjauspajat näitä korjaavat?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.4.2010 20:49

No jos se raaputtamalla lähtee irti niin lienee jotain kemiallista metallia tms.
Varmin keino on hitsauttaa se jossakin metallipajalla mutta materiaalin pitää olla puhdasta alumiinia että sitä pystyy hitsaamaan.
Työkaveri korjas aikoinaan aluvanteen josta oli pala lohjennut kyljestä, kohta täytehitsattiin ja hiottiin muotoon, vanne on tänä päivänäkin käytössä.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 18.4.2010 21:18

Nämähän on ne mun vanhat vanteet...

Se paikka on jotain lentokonealumiinia tai jotain lentokonejuttua. Sillä kuulemma paikkaillaan lentokoneiden pintoja.
Tuon tarkempaa tietoa ei itellä ole, kun en sitä ite tehnyt.

Ja jos tarkkoja ollaan, niin se on 8" leveä.

Yritin sillon, kun nämä oli itellä, niin metsästää jostain uutta tilalle, mutta ei löytynyt mistään. Saksasta ois löytyny täys sarja... Vein sitte oiottavaksi.

Ja jottei kellekkään jää epäselväksi, niin myynti-ilmoituksessa kerroin silloin, että yksi vanne kolhittu jonka jälkeen oikaistu ja fixattu. Hintakin oli sen mukainen.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 19.4.2010 6:09

Itse käytin just vähän reilu viikko sitten Audin kesävanteen korjautettavana paikallisella metallisepällä. Saa nähdä kuinka kestää...
Onhan noita vanteita hitsaillut/hitsautellut moni muukin - toiset hyvin tuloksin, toiset huonoin. Jos hitsauksessa käytetty seos on pahastikin erilainen, kuin vanteessa käytetty ja/tai hitsauslämpötila väärä, niin usein lähtee halkeamaan uudestaan joko saumasta tai sauman vierestä. Eli kannattaa noissa korjauksissa kääntyä oikean ammattilaisen puoleen. Nimimerkillä edellisellä kerralla korjattu "ei-niin-ammattilaisen" toimesta, kesti melkein koko kesän.
Noh, aika näyttää, että tuliko tällä kertaa sutta vai sekundaa. :) Jälki oli ainakin tosi hyvä.

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

ViestiKirjoittaja J.N » 19.4.2010 8:00

Vähän offtopiccia, mutta kiinostaa kysyä mistä osoitteesta kyseisen sepän löytää?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 19.4.2010 8:07

Otavasta, Ahotieltä. Kyseessä siis tuo kaikkien kylällä kehuma rosteri/alumiiniguru, joka tekee mm. custom-pakoputkistoja. Pistin privaa...

Karhua
-
Viestit: 30
Liittynyt: 17.1.2008 11:59

ViestiKirjoittaja Karhua » 19.4.2010 8:36

Ihan vaan tyhmänä kyselen, että eikö sinne voi heittää sisään sisuskumia???

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 19.4.2010 9:16

Ai meinasit että vannetta ei hitsata, vaan yritetään ilmaa pitää sisäpuolella muulla keinolla? Sehän se vasta venäläistä rulettia se.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 19.4.2010 10:13

Onko kenelläkään tietoja korjauspajoista täältä pohjois-keskipohjanmaalta? Tai sitten pitää lähettää kauemmas... Vai pitäskö laittaa gummi takasi vanteelle ja laittaa "humpuukia" vai mitäkä se tökötti nyt sitten onkaan mikä paikkaa ainakin pieniä reikiä kumissa.

Ja kyllä mietein, että jättäis hitsaamatta. Ei siinä edelleenkään ole kuin pieni halkeama josta ilma tulee kiemurrelleen edellisen paikkauksen sisällä. Viime kesän kesti ja en tiedä kauanko on vuotanut sitä ennen.

Ei tuo missään rallikäytössä ole. keskitytään tässä topicissa vaikkapa tuohon paikkaukseen ja jeesustellaan jossain muualla tältä erää.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 19.4.2010 10:21

Kyllähän siellläpäin pitäis metallipajoja olla, mites ammattikoulut? Vaasassa ainakin tekevät asiakastöitä ja jos vaativampi niin opettaja tekee.

Hitsattavan kohdan ja sen ympäristön pitää olla puhdas, kaikki irtoava paska pois ja vaikka korjattavan alueen hiekkapuhallus lopuksi.

Mutta jos materiaali on seosalumiinia niin ei onnistu, kiinamopon variaattorinkoppaa koitin töissä korjata mutta ei onnistunut.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.4.2010 10:23

Joskus kauan sitten ajoin audin aero-mallin vanteen nyrkinkokoisen kiven yli. Vannetta yritettiin oikaista, mutta se ei onnistunut, pieni heitto tuntui ajossa. Vaikka mitään näkyvää halkeamaa ei ollut, ilma ei pysynyt renkaassa. Paikkausaerosolikaan ei toiminut.
Vararengas sattui olemaan samalla vanteella, joten otettiin se alle ja vioittunut laitettiin vararenkaaksi sisäkumin kanssa.

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 19.4.2010 10:24

Nivalan ammattikoululla metallipuolella on kyllä tarvittavat laitteet. Puhelin kouraan ja kysymään.

Ja eikö ylivieskassakin ole jotain metallipuolen kouluja jo ihan korkeampi tasoisia??

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 19.4.2010 10:38


jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.4.2010 17:10

ongelma noissa vanteissa taitaa olla tuo seosalumiini eli tarvis jonkunlaista ammattitaitoa. onhan noita pajoja/henkilöitä jotka on perehtyny tuohon aluvanteen korjaamiseen ihan kohtalaisesti. otappa vaikka yhteyttä rovaniemen lapin kumiin ja kyseleppä sieltä että onnistuuko jos lähetät vanteen sinne ja ne lähettää sulle takasin. niiden kautta ainaskin vanne löytää tiensä herralle joka on kohtuullisen pätevä vanteiden korjauksessa

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 19.4.2010 17:28

Kyllä sitä voi hitsata, vaikka kuinka seostettu olisi. Yksikään vanne ei ole puhdasta alumiinia, sillä se ei kestä.
Pätevä hitsari sulattelee vähän ja kattoo mitä lisäainetta tarvii ja alkaa poltella. Lyijyäkin voi hitsata, mutta se vaatii jo "vähän" reeniä, tämmösen vanteen hitsaajan löytää helpommalla.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 19.4.2010 18:32

Jos paikalliset hitsarit eivät tunnu tyydyttävältä vaihtoehdolta ja Lapin Kumi tuntuu olevan kaukana, niin Lappeenrannassa on sellainen firma kuin L-Weld, joka on erikoistunut vanteiden korjaamiseen. Yhteyttä vaan sinne...

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 19.4.2010 19:57

Kävin tuossa (rengasliike) Sorjosella kysymässä asiasta, tuumasivat että sisäkumi ei kestä. Aution autolla kuulemma voivat hitsata, tai sitten Sorjosella on jotain ainetta mitä voi kokeilla siihen.

Nyt joutuu vain odottelemaan kun auto on paremmalla puolikkaalla käytössä ja rengas 45 km päässä ja vanne täällä. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 19.4.2010 20:30

Ei onnistu hitsaus jos jotain seospaskaa, uskokaa nyt.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 19.4.2010 22:38

No jos ei hitsata niin juotetaan.. Metalli kyllä sulaa, se mitä siitä tulee on sitten taas eri asia.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 19.4.2010 23:19

Poraat siihen reijän ja lyöt toisen venttiilin. Tasapainotukseen ja kovaa ajoa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 20.4.2010 9:33

Aha, eli ajetaan odotetaan että vanne on kokonaan paskana?

Eihän tämä nyt näin kädetöntä hommaa voi olla, soitat vaikka noihin mun laittamiin firmoihin ja kyselet mites onnistuu.

Seosalumiinia voi hitsata/juottaa mutta kestääkö se niin se on sitten eri asia, kiinamopon variaattorin koppa ei kestänyt vaan jäähdyttyään rasahti saumasta auki.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 20.4.2010 14:30

Ei vanne ole käytössä, vaan irtaallaan ilman rengasta ja ihmettelen mitä sille teen.

Pitää mennä kyselemään tuolta Aution Autolta johon ohjasivat Sorjoselta, netissäkin joku sanoi siellä käyttäneensä, tosin kolme vuotta sitten.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 20.4.2010 17:58

Muikku pyysi kuvia, joten pistetään nyt kaikkien pällisteltäväksi, jos joku tuosta kostuis jotain.

Itellä en edes tuota halkeamaa huomannut. Silläpä siitä ei ole kuviakaan.
Korjauksesta kun tuli, niin sano, että siinä oli rutun lisäksi halkeama, joka sekin paikattu ja maalattu.

Oiskohan halkeama tullut siinä kun tuo ruttu on oikaistu?

Omassa ajossa en huomannut ilmojen karanneen.

KuvaKuvaKuvaKuva

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 20.4.2010 18:56

eipä tuo ole pahan näkönen ollut. jos on ollu paja joka tietää mitä tekee niin eipä se halkeama siitä ole tullu. jopa tosissaanki pahemmista on saatu täysin toimivia ja ehyitä vanteita

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 20.4.2010 18:59

http://yfrog.com/j6281020065151j
Tuosta näkyy missä kohti vuotopaikka on.

http://yfrog.com/64pienitokottij
Tuosta voi nähdä hieman minkä väristä tököttiä paikan päällä on. Tuo tummin kohta on vähän tummempi vielä kuin kuva näyttää.

http://yfrog.com/b5ulkopuolij
Tuossa on sitten ISO kuva siitä miltä vanne näyttää ulkopuolelta. Tähän myös merkattu vuotokohta.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.4.2010 9:29

Ei muuta kun hiot tuon paskan pois että on puhdas metalli ja viet sen johonkin pajaan.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 21.4.2010 14:17

^Ja äskenhän sitä ei mukamas pystyny hitsaamaan.. Voe helevetti etten sanos..

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 21.4.2010 14:58

näyttää ihan maalatulle lasikuidulle toi paikka, mut tuskin sentään sitä on :D

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 21.4.2010 15:25

Kyllähän seosmetallin hitsaaminen vaan onnistuu. Tosin hitsatessakin pitää käyttää sitten seosmetallia. Se, miten lähelle alkuperäistä seosta päästään, määrää pitkälti sauman kestävyyden. Jos hitsaat esim. jotain valuseospaskaa puhtaalla alumiinilla, niin ei kestä varmasti.

Ja joo, ei se millään purkalla kestä mitenkään. Halkeama ratkeaa rasituksessa pidemmälle ja pidemmälle, siellä purkan allakin. Worst case scenario on, että vanne hajoaa ajossa kappaleiksi, kun halkeama yltää riittävän pitkälle!

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.4.2010 15:49

Jep eli ottakaa nyt se järki käteen jos sellainen on.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 21.4.2010 23:20

Ei ole välineitä rapata kämpillä, eikä autoa jolla viedä vanne pajalle joten hieman odottelua.

Jos saumassa on pieni huokonen josta se ilma menee, ei mielestäni tarvi hitsaushommiin ruveta. Eri asia on jos se on oikeasti halki kuten etukäteen ehkä virheellisesti tuohon otsikkoon laitoin.

Kyllä siitä nuo tökötit lähtee ensiksi pois, sitten katsellaan mitä tehdään. Ja en itse rupea tuota hitsaamaan, vaan jätän sellaiselle joka nuita on ennenkin hoitanut. Olen tosin ollut töissä firmassa jossa myydään mm. hitsauslisäaineita, -koneita yms eli ei tarvitse alkaa tuosta hitsauksesta yms kertomaan (ainakaan minulle).

Jos nyt lopetellaan se jesustelu taas.

Kiitos

iikka
-
Viestit: 506
Liittynyt: 24.7.2003 16:28

ViestiKirjoittaja iikka » 22.4.2010 0:03

todellaki onnistuu hitsata aluvanteet.. olen korjauttanut itse n. 20-30 vannetta.. eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut.. samatenkun olen teettänyt pulttijaon muutoksia eli vanhat reijät hitsattu umpeen ja koneistettu uudet tilalle.. eikä tässäkään mitään ongelmaa.. kyllä joka kylältä ja kaupungista löytyy joku jolla on tiggi ja osaa sulattaa alumiiniä, se on varma!

Vw manni
-
Viestit: 91
Liittynyt: 4.12.2009 23:58

ViestiKirjoittaja Vw manni » 22.4.2010 8:38

Itse kävin korjauttaan yhden 18" aluvanteen viime kesänä aution autolla. hintakaan ei ollut paha tais olla 10cm halkeaman hitsaus 15e hitsattuna/ 25e hiottuna

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 22.4.2010 12:26

Hitsata se kannattaa eli korjata nyt kunnolla kun kerran kumikin on pois vanteelta.
Jos ilmat pääsee pois tuon halkeaman kautta niin ei se loppupeleissä mikään pieni ole ja aika kumma juttu että jopa rengasliikkeissä noin vaan paikataan ns purukumilla eli tuntuu että rahan kiilto silmissä tehty pikapaikkaus.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 22.4.2010 20:05

Nyt meni mittari yli tapin.. En nyt sano kenen viestistä toi meni yli, mutta.. Jos kyseessä ei ole magnesiumvanne, vaan ns. normaali aluvalssi, satavarmasti osaava paja sen pistää kuntoon.. Ykskään aluvanne ei oo puhdasta alua, vaan aina on mukana seosmetalleja.. Pitoisuudet riippuu valmistajan omasta seoksesta sitkeys vs keveys.. jarkko tossa jostain kiinaraketin kopasta mainitsi.. Jenkit kutsuu sitä nimellä "potmetal". Siihen menee kaikki yhteensulavat halvat romumetallit.. Popular Hot Roddingissa oli jokunen vuosi sitten rojektina Monte1go ja siinä juuri selostettiin mitä toi "pot-metal" on, eli pelkkää kuraa mikä sulaa yhteen..No weld. no go.. Järki+käsi tais mennä eilen ikkunasta veke.. No peas...

Lapex
-
Viestit: 368
Liittynyt: 14.3.2008 13:06

ViestiKirjoittaja Lapex » 22.4.2010 21:28

vie autiolle tai deltapakille nii sielä kyllä korjaavat. Autiolla yks tuttu hitsautti bebseihin uuden jaon ja kyllä onnistu hitsata ja toinen kaveri kävi deltalla hitsauttaan ja sekin onnistu ihan täysin. Nehän on kumpi mesta siinä melkeen saman tien varrella.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa