Aluvanteessa pieni halkeama, mitä tehdä?
Valvoja: ffp jäsenet
Aluvanteessa pieni halkeama, mitä tehdä?
Eli tässä rupesin laittamaan kesävalssit alle, ja sain todeta että yksi oli tyhjä. Laitoin ilmaa ja tarkistin myöhemmin ja olihan se vuotanut.
Vuotokohdan paikallistin vanteeseen, eli tuossa on ihan pieni halkeama josta tulee ilma pikkuhiljaa. Oli jo viimekesänä, mutta ei laskenut paineita alle 1.5 barin niin en tehnyt muutakuin täyttelin välissä.
Vuotokohta on suurinpiirtein venttiilin kohdalla, mutta paljon keskempänä vannetta. Halkeama on siis ihan pyörimissuunnan mukainen ja hyvin pieni.
Vannetta on oikaistu joskus, joten luultavasti samoilta paikoilta vuotaa.. Kannattasko tuohon jotain ainetta koittaa laittaa (kun vuotaa niin vähän)? Ja mitä siihen kannattaa laittaa? Taikka onko muita ehdotuksia? Vaikutan Ylivieska-Pyhäjoki suunnilla.
Vanteen uusiminen ei oikeen passaa. Vanne on 17x8" dezent type s ja lippa on kiillotettu, joten ei himottaisi ruveta hommaamaan uutta ja jynssäämään.
Edit: Eipäs ollutkaan lähelläkään venttiiliä. En tiedä mistä tuokin nyt tuli.
Vuotokohdan paikallistin vanteeseen, eli tuossa on ihan pieni halkeama josta tulee ilma pikkuhiljaa. Oli jo viimekesänä, mutta ei laskenut paineita alle 1.5 barin niin en tehnyt muutakuin täyttelin välissä.
Vuotokohta on suurinpiirtein venttiilin kohdalla, mutta paljon keskempänä vannetta. Halkeama on siis ihan pyörimissuunnan mukainen ja hyvin pieni.
Vannetta on oikaistu joskus, joten luultavasti samoilta paikoilta vuotaa.. Kannattasko tuohon jotain ainetta koittaa laittaa (kun vuotaa niin vähän)? Ja mitä siihen kannattaa laittaa? Taikka onko muita ehdotuksia? Vaikutan Ylivieska-Pyhäjoki suunnilla.
Vanteen uusiminen ei oikeen passaa. Vanne on 17x8" dezent type s ja lippa on kiillotettu, joten ei himottaisi ruveta hommaamaan uutta ja jynssäämään.
Edit: Eipäs ollutkaan lähelläkään venttiiliä. En tiedä mistä tuokin nyt tuli.
Viimeksi muokannut Muikku, 20.4.2010 18:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuo kävi siis mielessä myös, tuli unohdus niin jäi jotain pois viestistä..
Vaikutan Pyhäjoki - Ylivieska akselilla, ei pikagooglella löytynyt mitään lähialueen pajaa joka tuon korjaisi.. Pitää käydä rengasliikkeellä varmaan kyselemässä ja ottamassa kumi pois vanteelta ja tarkastella tilannetta..
Taitaa mennä varatassu alle ja kattoa että miltä rupeaa vaikuttamaan...
Vaikutan Pyhäjoki - Ylivieska akselilla, ei pikagooglella löytynyt mitään lähialueen pajaa joka tuon korjaisi.. Pitää käydä rengasliikkeellä varmaan kyselemässä ja ottamassa kumi pois vanteelta ja tarkastella tilannetta..
Taitaa mennä varatassu alle ja kattoa että miltä rupeaa vaikuttamaan...
Ja lisäinffoa taas. Kumi on pois vanteelta, nyt iski sitten suurempi tenkkapoo.
Tuo vanne on siis paikattu aiemmin ja tuolla sisäpuolella on n. 30-35 com pitkä paikkaus.
En tiedä mitä ainetta on käytetty, mutta siitä kohdalta mistä vanne vuotaa, näyttää vanha paikkaus ihan ehyeltä. Eli taitaa ilma tulla jostain ravosta tuolta paikan välissä kiemurrellen.
Päältä aloittaen paikkauksessa on ensin maali, sitten vaaleampi kerros, sitten tumma kerros. Pikkuisen puukolla rappaamalla lähtevät suosiolla. Paikkaus näyttää vähän liimalta tms. käsin levitetyltä mömmöltä.
Miten nämä vanteen korjauspajat näitä korjaavat?
Tuo vanne on siis paikattu aiemmin ja tuolla sisäpuolella on n. 30-35 com pitkä paikkaus.
En tiedä mitä ainetta on käytetty, mutta siitä kohdalta mistä vanne vuotaa, näyttää vanha paikkaus ihan ehyeltä. Eli taitaa ilma tulla jostain ravosta tuolta paikan välissä kiemurrellen.
Päältä aloittaen paikkauksessa on ensin maali, sitten vaaleampi kerros, sitten tumma kerros. Pikkuisen puukolla rappaamalla lähtevät suosiolla. Paikkaus näyttää vähän liimalta tms. käsin levitetyltä mömmöltä.
Miten nämä vanteen korjauspajat näitä korjaavat?
No jos se raaputtamalla lähtee irti niin lienee jotain kemiallista metallia tms.
Varmin keino on hitsauttaa se jossakin metallipajalla mutta materiaalin pitää olla puhdasta alumiinia että sitä pystyy hitsaamaan.
Työkaveri korjas aikoinaan aluvanteen josta oli pala lohjennut kyljestä, kohta täytehitsattiin ja hiottiin muotoon, vanne on tänä päivänäkin käytössä.
Varmin keino on hitsauttaa se jossakin metallipajalla mutta materiaalin pitää olla puhdasta alumiinia että sitä pystyy hitsaamaan.
Työkaveri korjas aikoinaan aluvanteen josta oli pala lohjennut kyljestä, kohta täytehitsattiin ja hiottiin muotoon, vanne on tänä päivänäkin käytössä.
Nämähän on ne mun vanhat vanteet...
Se paikka on jotain lentokonealumiinia tai jotain lentokonejuttua. Sillä kuulemma paikkaillaan lentokoneiden pintoja.
Tuon tarkempaa tietoa ei itellä ole, kun en sitä ite tehnyt.
Ja jos tarkkoja ollaan, niin se on 8" leveä.
Yritin sillon, kun nämä oli itellä, niin metsästää jostain uutta tilalle, mutta ei löytynyt mistään. Saksasta ois löytyny täys sarja... Vein sitte oiottavaksi.
Ja jottei kellekkään jää epäselväksi, niin myynti-ilmoituksessa kerroin silloin, että yksi vanne kolhittu jonka jälkeen oikaistu ja fixattu. Hintakin oli sen mukainen.
Se paikka on jotain lentokonealumiinia tai jotain lentokonejuttua. Sillä kuulemma paikkaillaan lentokoneiden pintoja.
Tuon tarkempaa tietoa ei itellä ole, kun en sitä ite tehnyt.
Ja jos tarkkoja ollaan, niin se on 8" leveä.
Yritin sillon, kun nämä oli itellä, niin metsästää jostain uutta tilalle, mutta ei löytynyt mistään. Saksasta ois löytyny täys sarja... Vein sitte oiottavaksi.
Ja jottei kellekkään jää epäselväksi, niin myynti-ilmoituksessa kerroin silloin, että yksi vanne kolhittu jonka jälkeen oikaistu ja fixattu. Hintakin oli sen mukainen.
Itse käytin just vähän reilu viikko sitten Audin kesävanteen korjautettavana paikallisella metallisepällä. Saa nähdä kuinka kestää...
Onhan noita vanteita hitsaillut/hitsautellut moni muukin - toiset hyvin tuloksin, toiset huonoin. Jos hitsauksessa käytetty seos on pahastikin erilainen, kuin vanteessa käytetty ja/tai hitsauslämpötila väärä, niin usein lähtee halkeamaan uudestaan joko saumasta tai sauman vierestä. Eli kannattaa noissa korjauksissa kääntyä oikean ammattilaisen puoleen. Nimimerkillä edellisellä kerralla korjattu "ei-niin-ammattilaisen" toimesta, kesti melkein koko kesän.
Noh, aika näyttää, että tuliko tällä kertaa sutta vai sekundaa. :) Jälki oli ainakin tosi hyvä.
Onhan noita vanteita hitsaillut/hitsautellut moni muukin - toiset hyvin tuloksin, toiset huonoin. Jos hitsauksessa käytetty seos on pahastikin erilainen, kuin vanteessa käytetty ja/tai hitsauslämpötila väärä, niin usein lähtee halkeamaan uudestaan joko saumasta tai sauman vierestä. Eli kannattaa noissa korjauksissa kääntyä oikean ammattilaisen puoleen. Nimimerkillä edellisellä kerralla korjattu "ei-niin-ammattilaisen" toimesta, kesti melkein koko kesän.
Noh, aika näyttää, että tuliko tällä kertaa sutta vai sekundaa. :) Jälki oli ainakin tosi hyvä.
Onko kenelläkään tietoja korjauspajoista täältä pohjois-keskipohjanmaalta? Tai sitten pitää lähettää kauemmas... Vai pitäskö laittaa gummi takasi vanteelle ja laittaa "humpuukia" vai mitäkä se tökötti nyt sitten onkaan mikä paikkaa ainakin pieniä reikiä kumissa.
Ja kyllä mietein, että jättäis hitsaamatta. Ei siinä edelleenkään ole kuin pieni halkeama josta ilma tulee kiemurrelleen edellisen paikkauksen sisällä. Viime kesän kesti ja en tiedä kauanko on vuotanut sitä ennen.
Ei tuo missään rallikäytössä ole. keskitytään tässä topicissa vaikkapa tuohon paikkaukseen ja jeesustellaan jossain muualla tältä erää.
Ja kyllä mietein, että jättäis hitsaamatta. Ei siinä edelleenkään ole kuin pieni halkeama josta ilma tulee kiemurrelleen edellisen paikkauksen sisällä. Viime kesän kesti ja en tiedä kauanko on vuotanut sitä ennen.
Ei tuo missään rallikäytössä ole. keskitytään tässä topicissa vaikkapa tuohon paikkaukseen ja jeesustellaan jossain muualla tältä erää.
Kyllähän siellläpäin pitäis metallipajoja olla, mites ammattikoulut? Vaasassa ainakin tekevät asiakastöitä ja jos vaativampi niin opettaja tekee.
Hitsattavan kohdan ja sen ympäristön pitää olla puhdas, kaikki irtoava paska pois ja vaikka korjattavan alueen hiekkapuhallus lopuksi.
Mutta jos materiaali on seosalumiinia niin ei onnistu, kiinamopon variaattorinkoppaa koitin töissä korjata mutta ei onnistunut.
Hitsattavan kohdan ja sen ympäristön pitää olla puhdas, kaikki irtoava paska pois ja vaikka korjattavan alueen hiekkapuhallus lopuksi.
Mutta jos materiaali on seosalumiinia niin ei onnistu, kiinamopon variaattorinkoppaa koitin töissä korjata mutta ei onnistunut.
Joskus kauan sitten ajoin audin aero-mallin vanteen nyrkinkokoisen kiven yli. Vannetta yritettiin oikaista, mutta se ei onnistunut, pieni heitto tuntui ajossa. Vaikka mitään näkyvää halkeamaa ei ollut, ilma ei pysynyt renkaassa. Paikkausaerosolikaan ei toiminut.
Vararengas sattui olemaan samalla vanteella, joten otettiin se alle ja vioittunut laitettiin vararenkaaksi sisäkumin kanssa.
Vararengas sattui olemaan samalla vanteella, joten otettiin se alle ja vioittunut laitettiin vararenkaaksi sisäkumin kanssa.
Googlella löytyi:
Ylivieska:
http://www.luettelomedia.com/deltapak-o ... ka-177171/
karstulassa:
http://www.ka-mu.fi/index.php?id=14
Ylivieska:
http://www.luettelomedia.com/deltapak-o ... ka-177171/
karstulassa:
http://www.ka-mu.fi/index.php?id=14
ongelma noissa vanteissa taitaa olla tuo seosalumiini eli tarvis jonkunlaista ammattitaitoa. onhan noita pajoja/henkilöitä jotka on perehtyny tuohon aluvanteen korjaamiseen ihan kohtalaisesti. otappa vaikka yhteyttä rovaniemen lapin kumiin ja kyseleppä sieltä että onnistuuko jos lähetät vanteen sinne ja ne lähettää sulle takasin. niiden kautta ainaskin vanne löytää tiensä herralle joka on kohtuullisen pätevä vanteiden korjauksessa
Kyllä sitä voi hitsata, vaikka kuinka seostettu olisi. Yksikään vanne ei ole puhdasta alumiinia, sillä se ei kestä.
Pätevä hitsari sulattelee vähän ja kattoo mitä lisäainetta tarvii ja alkaa poltella. Lyijyäkin voi hitsata, mutta se vaatii jo "vähän" reeniä, tämmösen vanteen hitsaajan löytää helpommalla.
Pätevä hitsari sulattelee vähän ja kattoo mitä lisäainetta tarvii ja alkaa poltella. Lyijyäkin voi hitsata, mutta se vaatii jo "vähän" reeniä, tämmösen vanteen hitsaajan löytää helpommalla.
Kävin tuossa (rengasliike) Sorjosella kysymässä asiasta, tuumasivat että sisäkumi ei kestä. Aution autolla kuulemma voivat hitsata, tai sitten Sorjosella on jotain ainetta mitä voi kokeilla siihen.
Nyt joutuu vain odottelemaan kun auto on paremmalla puolikkaalla käytössä ja rengas 45 km päässä ja vanne täällä. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Nyt joutuu vain odottelemaan kun auto on paremmalla puolikkaalla käytössä ja rengas 45 km päässä ja vanne täällä. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Aha, eli ajetaan odotetaan että vanne on kokonaan paskana?
Eihän tämä nyt näin kädetöntä hommaa voi olla, soitat vaikka noihin mun laittamiin firmoihin ja kyselet mites onnistuu.
Seosalumiinia voi hitsata/juottaa mutta kestääkö se niin se on sitten eri asia, kiinamopon variaattorin koppa ei kestänyt vaan jäähdyttyään rasahti saumasta auki.
Eihän tämä nyt näin kädetöntä hommaa voi olla, soitat vaikka noihin mun laittamiin firmoihin ja kyselet mites onnistuu.
Seosalumiinia voi hitsata/juottaa mutta kestääkö se niin se on sitten eri asia, kiinamopon variaattorin koppa ei kestänyt vaan jäähdyttyään rasahti saumasta auki.
Muikku pyysi kuvia, joten pistetään nyt kaikkien pällisteltäväksi, jos joku tuosta kostuis jotain.
Itellä en edes tuota halkeamaa huomannut. Silläpä siitä ei ole kuviakaan.
Korjauksesta kun tuli, niin sano, että siinä oli rutun lisäksi halkeama, joka sekin paikattu ja maalattu.
Oiskohan halkeama tullut siinä kun tuo ruttu on oikaistu?
Omassa ajossa en huomannut ilmojen karanneen.




Itellä en edes tuota halkeamaa huomannut. Silläpä siitä ei ole kuviakaan.
Korjauksesta kun tuli, niin sano, että siinä oli rutun lisäksi halkeama, joka sekin paikattu ja maalattu.
Oiskohan halkeama tullut siinä kun tuo ruttu on oikaistu?
Omassa ajossa en huomannut ilmojen karanneen.




http://yfrog.com/j6281020065151j
Tuosta näkyy missä kohti vuotopaikka on.
http://yfrog.com/64pienitokottij
Tuosta voi nähdä hieman minkä väristä tököttiä paikan päällä on. Tuo tummin kohta on vähän tummempi vielä kuin kuva näyttää.
http://yfrog.com/b5ulkopuolij
Tuossa on sitten ISO kuva siitä miltä vanne näyttää ulkopuolelta. Tähän myös merkattu vuotokohta.
Tuosta näkyy missä kohti vuotopaikka on.
http://yfrog.com/64pienitokottij
Tuosta voi nähdä hieman minkä väristä tököttiä paikan päällä on. Tuo tummin kohta on vähän tummempi vielä kuin kuva näyttää.
http://yfrog.com/b5ulkopuolij
Tuossa on sitten ISO kuva siitä miltä vanne näyttää ulkopuolelta. Tähän myös merkattu vuotokohta.
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
Kyllähän seosmetallin hitsaaminen vaan onnistuu. Tosin hitsatessakin pitää käyttää sitten seosmetallia. Se, miten lähelle alkuperäistä seosta päästään, määrää pitkälti sauman kestävyyden. Jos hitsaat esim. jotain valuseospaskaa puhtaalla alumiinilla, niin ei kestä varmasti.
Ja joo, ei se millään purkalla kestä mitenkään. Halkeama ratkeaa rasituksessa pidemmälle ja pidemmälle, siellä purkan allakin. Worst case scenario on, että vanne hajoaa ajossa kappaleiksi, kun halkeama yltää riittävän pitkälle!
Ja joo, ei se millään purkalla kestä mitenkään. Halkeama ratkeaa rasituksessa pidemmälle ja pidemmälle, siellä purkan allakin. Worst case scenario on, että vanne hajoaa ajossa kappaleiksi, kun halkeama yltää riittävän pitkälle!
Ei ole välineitä rapata kämpillä, eikä autoa jolla viedä vanne pajalle joten hieman odottelua.
Jos saumassa on pieni huokonen josta se ilma menee, ei mielestäni tarvi hitsaushommiin ruveta. Eri asia on jos se on oikeasti halki kuten etukäteen ehkä virheellisesti tuohon otsikkoon laitoin.
Kyllä siitä nuo tökötit lähtee ensiksi pois, sitten katsellaan mitä tehdään. Ja en itse rupea tuota hitsaamaan, vaan jätän sellaiselle joka nuita on ennenkin hoitanut. Olen tosin ollut töissä firmassa jossa myydään mm. hitsauslisäaineita, -koneita yms eli ei tarvitse alkaa tuosta hitsauksesta yms kertomaan (ainakaan minulle).
Jos nyt lopetellaan se jesustelu taas.
Kiitos
Jos saumassa on pieni huokonen josta se ilma menee, ei mielestäni tarvi hitsaushommiin ruveta. Eri asia on jos se on oikeasti halki kuten etukäteen ehkä virheellisesti tuohon otsikkoon laitoin.
Kyllä siitä nuo tökötit lähtee ensiksi pois, sitten katsellaan mitä tehdään. Ja en itse rupea tuota hitsaamaan, vaan jätän sellaiselle joka nuita on ennenkin hoitanut. Olen tosin ollut töissä firmassa jossa myydään mm. hitsauslisäaineita, -koneita yms eli ei tarvitse alkaa tuosta hitsauksesta yms kertomaan (ainakaan minulle).
Jos nyt lopetellaan se jesustelu taas.
Kiitos
todellaki onnistuu hitsata aluvanteet.. olen korjauttanut itse n. 20-30 vannetta.. eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut.. samatenkun olen teettänyt pulttijaon muutoksia eli vanhat reijät hitsattu umpeen ja koneistettu uudet tilalle.. eikä tässäkään mitään ongelmaa.. kyllä joka kylältä ja kaupungista löytyy joku jolla on tiggi ja osaa sulattaa alumiiniä, se on varma!
Hitsata se kannattaa eli korjata nyt kunnolla kun kerran kumikin on pois vanteelta.
Jos ilmat pääsee pois tuon halkeaman kautta niin ei se loppupeleissä mikään pieni ole ja aika kumma juttu että jopa rengasliikkeissä noin vaan paikataan ns purukumilla eli tuntuu että rahan kiilto silmissä tehty pikapaikkaus.
Jos ilmat pääsee pois tuon halkeaman kautta niin ei se loppupeleissä mikään pieni ole ja aika kumma juttu että jopa rengasliikkeissä noin vaan paikataan ns purukumilla eli tuntuu että rahan kiilto silmissä tehty pikapaikkaus.
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
Nyt meni mittari yli tapin.. En nyt sano kenen viestistä toi meni yli, mutta.. Jos kyseessä ei ole magnesiumvanne, vaan ns. normaali aluvalssi, satavarmasti osaava paja sen pistää kuntoon.. Ykskään aluvanne ei oo puhdasta alua, vaan aina on mukana seosmetalleja.. Pitoisuudet riippuu valmistajan omasta seoksesta sitkeys vs keveys.. jarkko tossa jostain kiinaraketin kopasta mainitsi.. Jenkit kutsuu sitä nimellä "potmetal". Siihen menee kaikki yhteensulavat halvat romumetallit.. Popular Hot Roddingissa oli jokunen vuosi sitten rojektina Monte1go ja siinä juuri selostettiin mitä toi "pot-metal" on, eli pelkkää kuraa mikä sulaa yhteen..No weld. no go.. Järki+käsi tais mennä eilen ikkunasta veke.. No peas...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa