2.5 TDI (ANJ) kilisee
Valvoja: ffp jäsenet
2.5 TDI (ANJ) kilisee
Moro!
Nyt olisi hyvät neuvot/vinkit tarpeen, kun meinaa jo itsellä loppua mielikuvitus!
Tuosta LT:n koneesta (ajettu 340tkm) on nyt pari viikkoa kuulunut vaimea kilinä, joka alkaa kaasua hiljalleen lisättäessä n.1000rpm kohdalla ja katoaa muun melun sekaan n. 2000rpm:ssä. Joutokäynnillä ei kilise. Taajuus seuraa moottorin kierroslukua, mutta kilahtaa ilmeisesti vain joka toisella kierroksella. Ääni muistuttaa lähinnä sitä, kuin kahta ruokalusikkaa naputtelisi yhteen ja kuuluu koneen vasemmalta eli suuttimien ja syöttöpumpun puolelta.
Kilinä alkoi melkeinpä heti öljynvaihdon jälkeen (öljymerkki vaihtui Castrol TXT --> Mobil 1). Samalla tuli vaihdettua myös polttoainesuodatin.
Alipainepumppu se ei ole, koska sen säksättävä ääni on hyvinkin tuttu ;)
Venttiilin nostajia epäilin, kun öljymerkkikin vaihtui, mutta eipä tuo hiljentynyt vaikka tänään epätoivossani laskin Mobilit pihalle ja pistin Teboilin Diamondit sisään.
Polttoainesuodattimen muovinen paluuliitin oli jäänyt vuotamaan hieman.. Ilmaa!? --> Ei auttanut vaikka sai tiiviiksi.
Suuttimia kuunneltu metallitangon välityksellä ja kuulostaa siltä, että 5. sylinterin suutin naputtais reilusti enemmän. Kokeilin sitten löysäillä suihkuputkia vuoron perään ja nostaa kierroksia tuonne kilinän alueelle, niin aivan kuin 5. sylinterin kohdalla tuota kilinää ei olisi kuulunut. Tämä toki hieman epävarma diagnoosi, koska käyntihän meni muutenkin melko rumaksi neljällä pytyllä...
Voisiko syynä sitten olla viallinen/kulunut suutin, koska tuntuu että kaikki muut mahdollisuudet on jo suljettu pois.. Vai onko?
Kone kuitenkin käy normaalisti ja tehot on tallella. Ei savuta, eikä muutakaan poikkeavaa... Ainoastaan tuo rasittava kilinä. Eikö suutinvian yhteydessä pitäisi ilmetä muitakin oireita, käyntihäiriötä tai jotain hieman karkeampia/kovempia ääniä?
E: Unohtu vielä mainita, että EGR on tulpattu, ettei ääntele sekään... Enää.
Nyt olisi hyvät neuvot/vinkit tarpeen, kun meinaa jo itsellä loppua mielikuvitus!
Tuosta LT:n koneesta (ajettu 340tkm) on nyt pari viikkoa kuulunut vaimea kilinä, joka alkaa kaasua hiljalleen lisättäessä n.1000rpm kohdalla ja katoaa muun melun sekaan n. 2000rpm:ssä. Joutokäynnillä ei kilise. Taajuus seuraa moottorin kierroslukua, mutta kilahtaa ilmeisesti vain joka toisella kierroksella. Ääni muistuttaa lähinnä sitä, kuin kahta ruokalusikkaa naputtelisi yhteen ja kuuluu koneen vasemmalta eli suuttimien ja syöttöpumpun puolelta.
Kilinä alkoi melkeinpä heti öljynvaihdon jälkeen (öljymerkki vaihtui Castrol TXT --> Mobil 1). Samalla tuli vaihdettua myös polttoainesuodatin.
Alipainepumppu se ei ole, koska sen säksättävä ääni on hyvinkin tuttu ;)
Venttiilin nostajia epäilin, kun öljymerkkikin vaihtui, mutta eipä tuo hiljentynyt vaikka tänään epätoivossani laskin Mobilit pihalle ja pistin Teboilin Diamondit sisään.
Polttoainesuodattimen muovinen paluuliitin oli jäänyt vuotamaan hieman.. Ilmaa!? --> Ei auttanut vaikka sai tiiviiksi.
Suuttimia kuunneltu metallitangon välityksellä ja kuulostaa siltä, että 5. sylinterin suutin naputtais reilusti enemmän. Kokeilin sitten löysäillä suihkuputkia vuoron perään ja nostaa kierroksia tuonne kilinän alueelle, niin aivan kuin 5. sylinterin kohdalla tuota kilinää ei olisi kuulunut. Tämä toki hieman epävarma diagnoosi, koska käyntihän meni muutenkin melko rumaksi neljällä pytyllä...
Voisiko syynä sitten olla viallinen/kulunut suutin, koska tuntuu että kaikki muut mahdollisuudet on jo suljettu pois.. Vai onko?
Kone kuitenkin käy normaalisti ja tehot on tallella. Ei savuta, eikä muutakaan poikkeavaa... Ainoastaan tuo rasittava kilinä. Eikö suutinvian yhteydessä pitäisi ilmetä muitakin oireita, käyntihäiriötä tai jotain hieman karkeampia/kovempia ääniä?
E: Unohtu vielä mainita, että EGR on tulpattu, ettei ääntele sekään... Enää.
Tässä kun muutaman päivän on itterweppiä selaillut asian tiimoilta, on silmiin sattunut monta mielenkiintoista juttua.. (aloittelija kun olen näiden nokilekojen kanssa).
Eilen sitten iskin läppärin autoon kiinni ja kävin pikku testilenkin.. Vag-comilla kokeilin muun muassa säätää syöttöjä suuntaan ja toiseen. Siinä samalla tuli annettua koneelle kakkua vähän reilummalla jalalla niin kas kummaa, tuo kilinä/tikitys häipyi lähes olemattomiin!
Satunnaisesti enää tikittelee.. Ja silloinkin paljon entistä vaimeammin. Oisko roskat ja muut mömmöt saanu kyytiä vai mikä lie.
No. Suutinkärjet ajattelin joka tapauksessa pistää vaihtolistalle, niin mietin notta samahan se on laittaa pikkusen suuremmat...
Tuossa myllyssä vakiokärjet mahtaa olla DSLA150P706, joissa on ilmeisesti .170mm reijät?
Onko mitään järkeä laittaa tilalle esim. 150P520 (0.205 ?) Ja passaako nuo ensinnäkään paikoilleen?
Mites esim. nuo Dieselkontorin kärjet? Ovatko sutta ja sekundaa, vai ihan laatukamaa? Kokemuksia kellään? Tarkoitan siis noita DSLA150P520 kärkiä, hintaan 19 ja risat/kpl.. Vai laittaako suosiolla BOSCHit tai jotkin muut?
Eilen sitten iskin läppärin autoon kiinni ja kävin pikku testilenkin.. Vag-comilla kokeilin muun muassa säätää syöttöjä suuntaan ja toiseen. Siinä samalla tuli annettua koneelle kakkua vähän reilummalla jalalla niin kas kummaa, tuo kilinä/tikitys häipyi lähes olemattomiin!
Satunnaisesti enää tikittelee.. Ja silloinkin paljon entistä vaimeammin. Oisko roskat ja muut mömmöt saanu kyytiä vai mikä lie.
No. Suutinkärjet ajattelin joka tapauksessa pistää vaihtolistalle, niin mietin notta samahan se on laittaa pikkusen suuremmat...
Tuossa myllyssä vakiokärjet mahtaa olla DSLA150P706, joissa on ilmeisesti .170mm reijät?
Onko mitään järkeä laittaa tilalle esim. 150P520 (0.205 ?) Ja passaako nuo ensinnäkään paikoilleen?
Mites esim. nuo Dieselkontorin kärjet? Ovatko sutta ja sekundaa, vai ihan laatukamaa? Kokemuksia kellään? Tarkoitan siis noita DSLA150P520 kärkiä, hintaan 19 ja risat/kpl.. Vai laittaako suosiolla BOSCHit tai jotkin muut?
Jaa-a.. Kovasti nämä suutinkärjiltä näyttävät ja hinta on kaukana satkusta. Sitä en sitten tiedä, tekeekö noilla mitään ja senpä takia täällä juuri kyselenkin.
Toki tähänkin touhuun saa halutessaan palamaan rahaa mielin määrin, sitä en kiellä. Onhan noita hintaviakin suuttimia. Mutta jos kaikessa ei tarvitse lukea "RACE" tai autoa ei aina aja merkkihuoltoon, niin halvemmallakin voi selvitä.
Semmonen periaate mulla nuitten romujen kanssa on ollu, että ite tehhään kaikki, mikä vaan "kotioloissa" on kohtuu kustannuksin mahollista . Samalla periaatteella mennään näiden suuttimienkin kanssa.. Korkeintaan avautumispaineet käydään pajalla tarkistamassa ja tarvittaessa säätämässä.
Toki tähänkin touhuun saa halutessaan palamaan rahaa mielin määrin, sitä en kiellä. Onhan noita hintaviakin suuttimia. Mutta jos kaikessa ei tarvitse lukea "RACE" tai autoa ei aina aja merkkihuoltoon, niin halvemmallakin voi selvitä.
Semmonen periaate mulla nuitten romujen kanssa on ollu, että ite tehhään kaikki, mikä vaan "kotioloissa" on kohtuu kustannuksin mahollista . Samalla periaatteella mennään näiden suuttimienkin kanssa.. Korkeintaan avautumispaineet käydään pajalla tarkistamassa ja tarvittaessa säätämässä.
Ilmeisesti kellään ei ole kokemusta kyseisistä kärjistä.
Sen verran kuitenkin näyttää porukka ropanneen noiden suutinhommien kanssa, että seuraavaan kysymykseen luulisi löytyvän vastauksia...
Jos nyt päädyn hankkimaan vaikkapa Boschin kärjet, niin onko 0.170mm --> 0.216mm reikäkoon muutos liikaa, muuten vakiolle koneelle? Rupeaako savuttamaan tai muuten oireilemaan?
Sen verran kuitenkin näyttää porukka ropanneen noiden suutinhommien kanssa, että seuraavaan kysymykseen luulisi löytyvän vastauksia...
Jos nyt päädyn hankkimaan vaikkapa Boschin kärjet, niin onko 0.170mm --> 0.216mm reikäkoon muutos liikaa, muuten vakiolle koneelle? Rupeaako savuttamaan tai muuten oireilemaan?
Kiitos tiedoista! :)
Osaatko tuohon voimasavun lisääntymiseen sanoa mitään, eli jos kärkien kokoa kasvattaa vakiosta esim. tuon 0,046mm? Ei välttämättä tässä autossa, mutta noin niinku yleisesti.
Sinänsähän se savu ei haittaa, mutta sen verran sitä pitää pystyä kontrolloimaan, että K-arvo saadaan kerran vuodessa alle kolmen... ;)
Eli riittääkö tuon tavoitteen saavuttamiseen pelkkä IQ arvon muuttaminen ohjelmallisesti / "hammer-modilla"?
Osaatko tuohon voimasavun lisääntymiseen sanoa mitään, eli jos kärkien kokoa kasvattaa vakiosta esim. tuon 0,046mm? Ei välttämättä tässä autossa, mutta noin niinku yleisesti.
Sinänsähän se savu ei haittaa, mutta sen verran sitä pitää pystyä kontrolloimaan, että K-arvo saadaan kerran vuodessa alle kolmen... ;)
Eli riittääkö tuon tavoitteen saavuttamiseen pelkkä IQ arvon muuttaminen ohjelmallisesti / "hammer-modilla"?
Nythän tämä homma vasta mielenkiintoiseksi muuttui! Tänä aamuna, vaihtelevan kilinän lisäksi tuo pata rupesi kalkattamaan.. On se ehkä hivenen kalkattanut aiemminkin, mutta nyt siis kalkattaa melko äänekkäästi, varsinkin joutokäynnillä. Pakosarjan puolelta kuuluu selvemmin ja kuulostaa siltä, kuin vasaralla naputtelis pakosarjaan! Kalahtaisko aina kerran/kaksi kierrosta tai jotain...
Mikä tuota ny vaivaa? Onko vika kuitenkin suuttimissa vai lasahtaako tuosta kohta joku muukin paikka!?
Injector cleaneria kaadoin tankkiin pullollisen...
Mikä tuota ny vaivaa? Onko vika kuitenkin suuttimissa vai lasahtaako tuosta kohta joku muukin paikka!?
Injector cleaneria kaadoin tankkiin pullollisen...
Päivitetäänpä tätäkin välissä...
Suutinkärjet ois nyt vaihdettu, suurimmat kalkatukset hävisi ja käynti parani huomattavasti, kuten myös lähdöt! Kävi nimittäin niin, että saksanpoika lähetti vahingossa vielä pykälää isommat kärjet kuin oli tilattu! No, ei se mitään.. Savua ei tule sen enempää ku ennen ja kaasupolkimen painallus saa nykyään suun leveään virneeseen! =)
Ainoat miinukset tässä nyt on, että se kilinä ei hävinnyt mihinkään ja kasvaneen tehon/väännön ansiosta rupes kytkin luistamaan!
Jotain kuitenkin muuttui rempan yhteydessä, koska kilinä siirtyi pääasiassa tyhjäkäynnille ja korkeammilla kierroksilla kuuluu selvästi vain siinä vaiheessa kun kaasua polkasee nopeasti. Reilummassa kuormituksessa ei kuulu lainkaan. Sekin vielä, että jos auto seisoo vaikkapa kauppareissun ajan, ja sen jälkeen käynnistää, niin ei kuulu mitään kilinöitä muutamaan minuuttiin?!
Sen verran äänenlähdettä taas koitettu paikantaa, että kuuluu selvimmin auton alla, jossain kytkimen paikkeilla... MIkä piru siellä ääntää? Ehdotuksia? Ideoita?
Suutinkärjet ois nyt vaihdettu, suurimmat kalkatukset hävisi ja käynti parani huomattavasti, kuten myös lähdöt! Kävi nimittäin niin, että saksanpoika lähetti vahingossa vielä pykälää isommat kärjet kuin oli tilattu! No, ei se mitään.. Savua ei tule sen enempää ku ennen ja kaasupolkimen painallus saa nykyään suun leveään virneeseen! =)
Ainoat miinukset tässä nyt on, että se kilinä ei hävinnyt mihinkään ja kasvaneen tehon/väännön ansiosta rupes kytkin luistamaan!
Jotain kuitenkin muuttui rempan yhteydessä, koska kilinä siirtyi pääasiassa tyhjäkäynnille ja korkeammilla kierroksilla kuuluu selvästi vain siinä vaiheessa kun kaasua polkasee nopeasti. Reilummassa kuormituksessa ei kuulu lainkaan. Sekin vielä, että jos auto seisoo vaikkapa kauppareissun ajan, ja sen jälkeen käynnistää, niin ei kuulu mitään kilinöitä muutamaan minuuttiin?!
Sen verran äänenlähdettä taas koitettu paikantaa, että kuuluu selvimmin auton alla, jossain kytkimen paikkeilla... MIkä piru siellä ääntää? Ehdotuksia? Ideoita?
Täytyypä tuotakin kokeilla, kunhan vaan jaksais taas ährätä keskikonsolin irti. Itseasiassa olen sitä jo miettinytkin, kun näyttää konehuoneen puolelta katsottuna vipattavan se ylemmän kiristimen "osoitin"
Voisikohan hammastanko pitää tuollaista metallista naputusta? Olin muka huomaavinani, että ääni vaimenee tai häviää kokonaan kun paikallaan kääntelee rattia reilummin...
Ja tosiaan kuuluu selvimmin tuolla auton alla, vtiospytyn ja kytkimen kohilla... tai oikeastaan hammastangon ja etuakselipalkin välissä =D Voihan se tietenki kaikua mistä vain..
Voisikohan hammastanko pitää tuollaista metallista naputusta? Olin muka huomaavinani, että ääni vaimenee tai häviää kokonaan kun paikallaan kääntelee rattia reilummin...
Ja tosiaan kuuluu selvimmin tuolla auton alla, vtiospytyn ja kytkimen kohilla... tai oikeastaan hammastangon ja etuakselipalkin välissä =D Voihan se tietenki kaikua mistä vain..
Viimeksi muokannut Stinky76, 23.2.2010 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kilikili vaan kaikille! :D
Kävipä niin, että kilinät otti ja hävisi kokonaan tuossa viikko sitten. Pari desiä 2-T öljyä tankkiin ja 15 litraa NESTEEN Dieseliä päälle. 150km ajoa ja eipä kilissyt enää!
Määränpäässä tankki täyteen ST1:n dieseliä ja viikko (n.1000km) meni hienosti.. (ilman 2-t öljyn lisäystä)
No. Eilen sitten tankkasin lähes kuivan tankin piripintaan SHELLILLÄ, missä siis olen enimmäkseen tuota tankkaillut. Ja eiköhän perkule ruvennu taas kilkattamaan n.100km ajon jälkeen!!
Polttoainepuolellehan tuo "vika" nyt vahvasti viittaa. Joko pumppu tai joku suutin kilisee, mutta miksi? Voiko tosiaan eri asemien polttoaineilla olla niin paljon eroa, että aiheuttaisi tällaista? (esim. toisella paremmin voitelevat lisäineet..)
Nyt on taas öljyä lisätty sekaan.. Katotaan loppuuko kilinä vai ei. Seuraavaksi tankataan Nesteellä ja kuulostellaan lisää.
Kävipä niin, että kilinät otti ja hävisi kokonaan tuossa viikko sitten. Pari desiä 2-T öljyä tankkiin ja 15 litraa NESTEEN Dieseliä päälle. 150km ajoa ja eipä kilissyt enää!
Määränpäässä tankki täyteen ST1:n dieseliä ja viikko (n.1000km) meni hienosti.. (ilman 2-t öljyn lisäystä)
No. Eilen sitten tankkasin lähes kuivan tankin piripintaan SHELLILLÄ, missä siis olen enimmäkseen tuota tankkaillut. Ja eiköhän perkule ruvennu taas kilkattamaan n.100km ajon jälkeen!!
Polttoainepuolellehan tuo "vika" nyt vahvasti viittaa. Joko pumppu tai joku suutin kilisee, mutta miksi? Voiko tosiaan eri asemien polttoaineilla olla niin paljon eroa, että aiheuttaisi tällaista? (esim. toisella paremmin voitelevat lisäineet..)
Nyt on taas öljyä lisätty sekaan.. Katotaan loppuuko kilinä vai ei. Seuraavaksi tankataan Nesteellä ja kuulostellaan lisää.
Voihan se olla, että kun tuo talviaine on kuivempaa kuin kesäaine niin se on sitten vielä kuivempaa kuin normaalisti joillain asemilla ja se sitten aiheuttaa pientä kilinää.
Polttoaineissa on suuriakin eroja eri asemilla kyllä, pääasiallisesti kuitenkin aika laadukkaita ovat suomessa, jossain virossahan nuo sitten pahimmillaan aiheuttaa polttoainelaitteiden hajoamista kun on niin laadutonta ja kuivaa ainetta.
Polttoaineissa on suuriakin eroja eri asemilla kyllä, pääasiallisesti kuitenkin aika laadukkaita ovat suomessa, jossain virossahan nuo sitten pahimmillaan aiheuttaa polttoainelaitteiden hajoamista kun on niin laadutonta ja kuivaa ainetta.
Jep.. Olen kyllä kuullut juttuja "venäläisestä" dieselistä, että olisi rikkonut pumppuja tai suuttimia, mutta että Suomessa olisi tuollasia laatueroja... Huh!
Jos tuo nyt seuraavalla NESTE tankkauksella taas paranee, niin saa tulevaisuudessa jäädä se halvempi litku sinne Shellin säiliöön. Mieluummin maksaa muutaman sentin enempi, kuin kuuntelee tuota kilinää!
Jos tuo nyt seuraavalla NESTE tankkauksella taas paranee, niin saa tulevaisuudessa jäädä se halvempi litku sinne Shellin säiliöön. Mieluummin maksaa muutaman sentin enempi, kuin kuuntelee tuota kilinää!
Onkohan kilnät loppuneet vai jatkuuko vielä ?
Itsellä vastaavanlainen ääni AGR-koneessa. Suutinkärkien vaihto ei auttanut ja venttiilikopan alla näyttäisi kaikki olevan kunnossa.
Tankkaillut olen kylläkin Nesteen asemilta pääsääntöisesti ja lorauttanut silloin tällöin pari desiä 2-tahtiöljyä sekaan.
Itsellä vastaavanlainen ääni AGR-koneessa. Suutinkärkien vaihto ei auttanut ja venttiilikopan alla näyttäisi kaikki olevan kunnossa.
Tankkaillut olen kylläkin Nesteen asemilta pääsääntöisesti ja lorauttanut silloin tällöin pari desiä 2-tahtiöljyä sekaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 13 vierailijaa