Passat 3B ohajsuvaihteen kiristys

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

vierailija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.2.2008 8:52

Passat 3B ohajsuvaihteen kiristys

ViestiKirjoittaja vierailija » 3.3.2010 7:14

Pitäisi saada välys pois ohjauksesta, joten tapahtuuko kiristys siitä alhaalla olevasta messinkimutterista jonko kehä näyttää asteikolta?

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 3.3.2010 13:18

Siitäpä juuri, noin 20 astetta kerrallaan kiristämällä. Etupää ylös ja ohjaus keskiasentoon, kiristys ja testiajolle. Jos joudut kiristämään niin tiukalle että ohjaus ei enään palauta kunnolla, on ohjausvaihde hajalla.

vierailija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.2.2008 8:52

ViestiKirjoittaja vierailija » 3.3.2010 15:23

Välystä on mielestäni siten, että ratti liikkuu hieman ennenkuin renkaat kääntyvät. Ajossa sen huomaa siten, että motarilal suoraan ajettaessa joutuu rattia koko ajan kääntelemään vasemamlta oikealle eedestakaisin pientä liikettä tekemällä... Ei siis todellakaan mitenkään mielekäs ajettava.

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 3.3.2010 16:36

Tarkasta kanssa onko se koko hammastanko/ohjausvaihdepaketti kunnolla paikoillaan, siis ne kiinnityspultit, yksi on ainakin akun alla piilossa. Samalla voit ottaa vedenpoistoreistä paskat pois niin ei satu vesivahinkoa..

vierailija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.2.2008 8:52

ViestiKirjoittaja vierailija » 3.3.2010 19:04

Kiitos vinkistä tarviikin tarkastaa moinen asia. Jostain pitäisi nyt hommata astelevy, tai sitten sinne messinkimutteriin tehdä merkintöjä siitä 20 asteen kiristyksestä..

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 4.3.2010 8:04

Ei siihen astelevyä tarvi. Merkkaat vaikka missä se alunperin oli ja siitä sitten hitusen kerrallaan kiristät. Näin ainaki itse säädin ohjausta hieman tiukemmaksi.

Kime72
-
Viestit: 73
Liittynyt: 17.9.2009 5:49

ViestiKirjoittaja Kime72 » 4.3.2010 12:44

Veikkaanpa että hammastanko alkaa olemaan vaihtokunnossa. Näin ainakin kävi itsellä kun välystä oli Audin tankossa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.3.2010 13:32

Kyllä se käytännössä melkein aina on hammastanko loppu jos siinä on välystä. Kiristämällä sen saa vaan nihkeemmäksi, ja ei tosiaan ohjaus enää palauta.

vierailija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.2.2008 8:52

ViestiKirjoittaja vierailija » 5.3.2010 12:10

Kokeillaan nyt hieman kiristää josko paranisi edes vähän.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 10.3.2010 14:07

Paraniko?

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 29.3.2010 16:56

Mitä maksaa uusi hammastanko?
mitä maksaa uusi tehostajan pumppu?

Ja mistä kannattaa ostaa?

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 29.3.2010 19:21

n. 600€ merkkiliikkeessä meinasivat maksavan -98 Passattiin, Motonetistä varmasti halvemmallakin. Itse löysin satkulla hajottamolta, halvalla sattuin saamaan kun suurin osa oli alkaen 200€.

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 29.3.2010 20:01

Kiiitos tiedoista,vielä-

Kertoisitko vielä tuosta vaihto operaatioasta?
Tarviiko mitään erikois avaimia?
Miten homma käytännössä menee?
Monesti toisten kokemukset ,helpottaa ,huomattavasti
rempan teossa, oli se sitten mikä tahansa operaatio.

Kime72
-
Viestit: 73
Liittynyt: 17.9.2009 5:49

ViestiKirjoittaja Kime72 » 30.3.2010 11:05

Kokemusta on A4 B5 ohjausvaihteen vaihdosta. Eli keula ylös, renkaat ja tukivarret, tolpat pois edestä. Tän jälkeen ohjaustehostajan nesteet pois. Sit seuraavaksi pitää rattiputki irroittaa ohjausvaihteesta pois, kiinnityskohta löytyy jalkatilasta, polkimien takaa. Pultti on torx, kokoa en muista.

Sit itse tanko oli ainakin A4:ssa pohjasta muistaakseni yhdellä ja konehuoneen puolelta kahdella tähtipää pultilla kiinni, ne irti. Sen jälkeen kannattaa tankoa siirtää sen verran että saa ohjaustehostajan letkut irti, näihin kannattaa sit vaihtaa kupariprikat uusiin ettei vuoda jälkeenpäin. Letkut kun on irti niin tangon voi vetää kuskin puolelta ulos. Helpomi kaverin kanssa.

Kasaus sit päinvastaisessa järjestyksessä, letkut kannattaa laittaa ensin kiinni, koska tilaa ei ole muuten niitä laittaa. Mitään erikoisempia työkaluja ei tarttee, perushylsysarja, torx, tunkki, pukit (nosturi parempi), kupariprikat letkuihin, uudet nesteet. Aikaa,hermoja ja asennusolutta

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 30.3.2010 17:39

Itse vaihdoin ihan ulkona taivasalla tuon. Menihän siinä noin päivä, 10-12h. Ei tarvinut noin paljon purkaa, mitä tuossa ylempänä A4:ssa oli pitänyt. Raidetangonpäät, pultit akun alta ja letkut irti. Lisäksi rattiakseli. Sitten vasemmalta vedät todella ahtaasta välistä ulos koko hammastangon. Siinäpä se. Hae Alfamerin korjausopas kirjastosta. Helpottaa paljon.

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 30.3.2010 19:18

Kiitos !!!!!


Näillä ohjeilla vaihto on jo puoleksi tehty.
Juuri tuo helpottaa paljon jo aloitusta.

Onko näissä eroa eri moottoriversioiden välillä??

apche
-
Viestit: 121
Liittynyt: 17.6.2009 13:37

ViestiKirjoittaja apche » 30.3.2010 20:09

Niin joo, sulla taitaa olla Golffi kyseessä, itse vaihdoin Passattiin. Veikkasin että vielä ahtaampaa on :D Mutta ainakaan Passatissa ei ole eroa eri moottorivaihtoehtojen välillä..

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 12.4.2010 20:18

Mahtaakohan meikäläiselläkin olla hammastangossa väljää, kun auto sammuksissa rattia vatkaa, niin kuuluu ja tuntuu klonksuntaa? Auto käynnissä tätä ei kuulu eikä tunnu. Raidetangonpäät on mielestäni vaihdeltu parin kympin sisään, joten ei pitäisi sielä olla väljää.

Kime72
-
Viestit: 73
Liittynyt: 17.9.2009 5:49

ViestiKirjoittaja Kime72 » 13.4.2010 18:14

Miten paljon väljää? Jos ajossa ei tunnu ni varmaan sisemmät raidetangonpäät on varmaan väljät.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 13.4.2010 19:03

Sanotaanko näin, että väljää ei itsessään oikeastaan tunne, vaan vain sen kun se kolahtaa asennosta toiseen. Tänään kun oiken maistelin ajossa, niin kyllähän se siinäkin tuntuu. Kylmillä keleillä tätä ei tuntunut, tai sitten en vain huomannut sitä. Olen ajanut autolla vasta reilut 2000km.

Kime72
-
Viestit: 73
Liittynyt: 17.9.2009 5:49

ViestiKirjoittaja Kime72 » 13.4.2010 19:15

Oisko ne sisäpäät sit väljät, riippuu tietysti millä autolla ajelet kun ei profiilista selvii.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 13.4.2010 19:18

3B AFN passattihan miulla. Pitänee tarkastaa ne sisemmät, kunhan kerkiääpi.
Kiitoksia avusta Kimelle.

Jonesi
-
Viestit: 27
Liittynyt: 18.10.2007 18:40

ViestiKirjoittaja Jonesi » 17.5.2010 22:32

Onkos noita hammastankoja erilaisia? Jotai ohjausiskarillisia ja ilman? Itellä vuotaa kaikki nesteet pihalle parissa päivässä ja pitäs vaihtaa koko paska. Tarvikeliikkeessä ~350e uus ZF ohjaus.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 20.9.2010 20:27

mistä tuo ohjausvaihteen kiristys pultti löytyy? afn pasuunassa.. Pitääkö mennä auton alle vai löytyykö yläkautta???

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 20.4.2011 21:11

Tuota noin.. Nyt löytys vihdoin ja viimein uus ohjausvaihde hyllystä ja se pitäs sitten alkaa vaihtamaan, mut mietityttää sellanen, ku on tuolla vuotavalla tullu ajeltua jo jonkun aikaa ja sinne säiliöön on tullu liruteltua välillä teboilin ohjaustehostin nestettä ja välillä vagin omaa ihan vaan siitä syystä ku se valuu pihalle aikasta nopsaan, ni aattelin et samakai se tässä vaiheessa mitä sinne laittaa ku vaihtoon menossa kuitenkin. Ni sit pumppukin on välillä päässy pyörimään pieniä aikoja aika vähällä öljyllä ja sit tuolla "väärällä" teboilin öljyllä, et uskallanko vaihtaa uuden ohjausvaihteen ja käyttää silti tuota vanhaa pumppua, jos sen vaan putsais siitä teboilin paskasta? Tarkotus on kyllä vaihtaa pumppukin jossain vaiheessa ku laakerissa tuntuu hiukka väljää, mut nyt ei budjetti sitä salli...

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 25.4.2011 1:08

Huuhtele järjestelmä pariin kertaan asennuksen jälkeen tuoreella VAG G002000-luokitellulla mineraaliöljyllä (taitaa se uudempi synteettinenkin tuohon sopia). Löytyy ihan tarvikeliikkeistäkin, ei välttämättä tarvi marmoritiskille raahautua.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 25.4.2011 21:43

jep jep...liruttelin tuota motonetissäkin myytävää vaggineisiin tarkotettua keltavihreää litkua pumpun läpi letkujen ollessa irti niin pitkään et punaset paskat tuli pois. Uus ohjausvaihde on kiinni ja hyvin pelaa ja pysyy litkut sisällä ainakin toistaseksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa