Golfin oviin on puolenkymmentä sormenpään kokoista hyppykukkaa ilmaantunut. Täplät on ollu jo muutaman vuoden, mutta ensikesänä ajattelin ottaa ne kiinni.
Samanlaista maalipinnan alle tullutta kukkaa on myös jokaisessa kaaressa. Kuljettajan puolen molemmissa kaarissa kyseinen kukkiminen on jo taittunut pari milliä kyljen puolelle eli ei enää ainoastaan kaaren taitoksen puolella renkaan pinnan suuntaisesti. Pahoja nämä ei kuitenkaan ole eikä ruoste ole vielä puhjennut edes maalipinnan läpi.
Maalikoodi on tiedossa ja ajatuksena olisi puhdistaa kaaret alusta loppuun, rajata alueet ja jollakin toimivalla menetelmällä maalata ne. Ruiskut on käytössä yms, mutta lopputulos täytyisi olla sellainen ettei tarvitse olla maalaamassa 2v päästä uudestaan ruosteen takia. Lopputuloksella ei ulkonäöllisesti ole älytöntä merkitystä, mutta tottakai kyljen puolelle tulevat osuudet täytyisi mahdollisimman siististi fiksata.
Samalla kertaa on tarkoitus käyttää muovihelmat irti, puhdistaa pinnat ja maalata/massata helmojen aluset ja kiviroiskeen syöpymät eturenkaiden takaa.
Vinkkejä millä myrkyillä ja menetelmillä kannattaa lähteä toteuttamaan? Hinta-laatu-suhde saisi olla hyvä, sillä ei muutaman tonnin autoa kannata viedä tuhannen euron ruostekorjaukseen.
Golf 3 pintaruosteiden korjaus kaarista ja ovista
Valvoja: ffp jäsenet
Eiköhän näitä korjausvinkkejä netistä löydy mutta korjattavat kohdat pitää ensin puhdistaa ruosteesta esim kulmahiomakoneeseen saatavalla teräsharjalla eli piikkisialla, näitä on montaa eri mallia, paksupiikkisiä käytetään autokorjaamoissa ja niillä saa tehtyä reiänkin peltiin jos vain haluaa. Toinen keino on hiekkapuhallus.
Pohjamaaliksi joku hyvä esim Inerta Primer joka on 2k maali, myös rostex ym ruosteenestomaalit luulis tuohon kelpaavan.
Pintaväri maalataa sumurajalla joka häivytetään myöhemmin, automaalarit voi selittää paremmin. Tai sitten maalaat koko takakyljen.
Mutta eipä parin tonnin vekottimeen nyt kovasti kannata uhrata.
Pohjamaaliksi joku hyvä esim Inerta Primer joka on 2k maali, myös rostex ym ruosteenestomaalit luulis tuohon kelpaavan.
Pintaväri maalataa sumurajalla joka häivytetään myöhemmin, automaalarit voi selittää paremmin. Tai sitten maalaat koko takakyljen.
Mutta eipä parin tonnin vekottimeen nyt kovasti kannata uhrata.
Itte maalailin viimeviikolla muutamat ruoste kukkaset poies.
Hiasin ruosteet pois tämmösellä: http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=1748
kittaus,pohjamaali ja pintamaali. Tuo rajaus homma kannattaa kysyä toisiaan automaalareilta... Itte rajasin isommalta allalta ja häivytin rajat autogymin hiomavahalla.
Niin ja pohjamaalin oisi hyvä olla mahdollisimman lähellä auton väriä.
Hiasin ruosteet pois tämmösellä: http://www.tooltechnic.fi/tuotteet/?product=1748
kittaus,pohjamaali ja pintamaali. Tuo rajaus homma kannattaa kysyä toisiaan automaalareilta... Itte rajasin isommalta allalta ja häivytin rajat autogymin hiomavahalla.
Niin ja pohjamaalin oisi hyvä olla mahdollisimman lähellä auton väriä.
Ruostekukkaset kannattaa raapia pois ihan rälläkän kanssa lamellilaikalla, nuo teräsharjat ei taho kunnolla ruostetta poistaa, pahimmillaan vaan ns. kiillottaa. Myös epäkeskokone+P80 paperi tehoaa aika hyvin ruosteita vastaan. Ihan paljaalle pellille kitit sitten, sinne ei mitään pohjamaaleja kuulu laittaa. pelkästä pintaruosteesta tulee yleensä niin pieni pintavaurio kun hiotaan, että riittää hieno polyesterikitti. Syvempiin lommoihin täyttöön kävis sitten paremmin lasikuitukitti. Kittaukset hiotaan muotoon, noin pienissä pärjää 150 paperilla alottaen.P240 asti hiotaan, mieluummin toki 320 niin ei jää niin pahasti hiomajälkeä näkyviin. Sitten pohjamaali pintaan, nykyään on hyviä 1-komponentti fillereitä olemassa, ite käytän Mowonia, on niitä muitakin, mutta tuo on täyttökyvyltään, hiottavuudeltaan ja muiltakin ominaisuuksiltaan 100% ammattiaine. Kittikohdat siis ainoastaan vaatii sen pohjamaalin. Muualle sitä ei tarvitse laittaa, paitti jos on hionut muuten vaan pellille niin sillon kannattaa toki pohjustus tehä ennen pintamaalia.
Filleri on sitten sen kuivuttuaan ollu tapana hioa P600 paperilla käsin, samalla karkeudella mattaat sitten sen alueen mihin aiot maalia suihkia (suosittelisin koko takakylkeä, yksittäisten pikkurupujen maalirajojen häivytys etenkin keskeltä suoraa peltiä on ns. mahdotonta..) Myös jokin terävä pokkaus, pilareissa kapein kohta, vähän "varjoon" jäävä alue on hyvä paikka tehdä häivytys. Ennen maalausta muistaa sitten huolellisen rasvanpoiston oikeella aineella, tinneri ei siihen käy eikä myöskään tärpätti. Peittely, teippaus ja värimassa (jos siis kyseessä 2k- lakkamaali) pintaan. kun on kuivunut mataksi voi vetää lakan, ensin vähän harsomaisempi kerros, toinen reissu sitten kiilto.
Sumurajan häivytys alkaa olla jo asia jota ei harrastelijamaalari (en itekään) hallitse, siinähän vedetään lakkaa pikkuisen vanhan maalin kiillon päälle, itse häivytys tehdään häivytysohentimella mikä sulattaa uuden maalin/lakan vanhaan ja myllyttämällä raja sen kuivuttua siitä saadaan oikein tehtynä käytännössä huomaamaton.
Eli muutama asia: 1) ei pohjamaalia koko alueelle, ehjään maaliin riittää mattaus P600, se ei pohjamaalia tarvitse. 2) kitin alle ei mitään muuta maalia, kuin epoksipohjamaali, muihin se ei tartu. Epoksilla saa todella kestävät kittaukset, mutta senkään päälle ei voi kitata ennen kuin kuivunut epoksi on hiottu esim P240. 3) värimassaakaan ei tarvitse koko kylkeen vetää, oikeastaan riittää että sitä vedetään vain korjauskohtiin (kitatut ja filleröidyt kohat.) akryylimaalin ollessa kyseessä (suorakiilto) pitää luonnollisesti vetää koko sille alueelle mille aikoo väriä saada pintaan.
Muutama sata ruoste- ja kolarikorjausta vierestä seuranneena ja ite tehneenä, noilla resepteillä on onnistunu. Tollanen homma ei maalarillakaan välttämättä kallis ole, itse pari-kolme kertaa harjotellessa jos menee puihin saattaa tulla kalliiksi. Mutta tekemällä oppii, ei nuo hommat rakettitiedettä ole ja tuommoseen vanhempaan autoon on juurikin hyvä opetella maalaushommiakin :)
Filleri on sitten sen kuivuttuaan ollu tapana hioa P600 paperilla käsin, samalla karkeudella mattaat sitten sen alueen mihin aiot maalia suihkia (suosittelisin koko takakylkeä, yksittäisten pikkurupujen maalirajojen häivytys etenkin keskeltä suoraa peltiä on ns. mahdotonta..) Myös jokin terävä pokkaus, pilareissa kapein kohta, vähän "varjoon" jäävä alue on hyvä paikka tehdä häivytys. Ennen maalausta muistaa sitten huolellisen rasvanpoiston oikeella aineella, tinneri ei siihen käy eikä myöskään tärpätti. Peittely, teippaus ja värimassa (jos siis kyseessä 2k- lakkamaali) pintaan. kun on kuivunut mataksi voi vetää lakan, ensin vähän harsomaisempi kerros, toinen reissu sitten kiilto.
Sumurajan häivytys alkaa olla jo asia jota ei harrastelijamaalari (en itekään) hallitse, siinähän vedetään lakkaa pikkuisen vanhan maalin kiillon päälle, itse häivytys tehdään häivytysohentimella mikä sulattaa uuden maalin/lakan vanhaan ja myllyttämällä raja sen kuivuttua siitä saadaan oikein tehtynä käytännössä huomaamaton.
Eli muutama asia: 1) ei pohjamaalia koko alueelle, ehjään maaliin riittää mattaus P600, se ei pohjamaalia tarvitse. 2) kitin alle ei mitään muuta maalia, kuin epoksipohjamaali, muihin se ei tartu. Epoksilla saa todella kestävät kittaukset, mutta senkään päälle ei voi kitata ennen kuin kuivunut epoksi on hiottu esim P240. 3) värimassaakaan ei tarvitse koko kylkeen vetää, oikeastaan riittää että sitä vedetään vain korjauskohtiin (kitatut ja filleröidyt kohat.) akryylimaalin ollessa kyseessä (suorakiilto) pitää luonnollisesti vetää koko sille alueelle mille aikoo väriä saada pintaan.
Muutama sata ruoste- ja kolarikorjausta vierestä seuranneena ja ite tehneenä, noilla resepteillä on onnistunu. Tollanen homma ei maalarillakaan välttämättä kallis ole, itse pari-kolme kertaa harjotellessa jos menee puihin saattaa tulla kalliiksi. Mutta tekemällä oppii, ei nuo hommat rakettitiedettä ole ja tuommoseen vanhempaan autoon on juurikin hyvä opetella maalaushommiakin :)
Edelliseen vois lisätä että kaikkien epoksimaalien päälle ei saa kitata, kannattaa varmistaa. Väittäsin että ruostepilkkuja paikatessa kitin alle pitää laittaa joku ruosteväri. Vetää sitten vaikka vielä hiomavärin väliin, jos ruosteväri ei kestä kittiä. Mitä oon vierestä seurannu, niin ei muut kun ammattimiehet hoksaa kuinka puhtaaksi ruostepaikat pitää saada. Sitten jos siellä suoraan kitin alla on niitä ruosteenpoikasia, niin ei montaa kuukautta kestä.
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa