Vanne juuttunut kiini

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Vw manni
-
Viestit: 91
Liittynyt: 4.12.2009 23:58

Vanne juuttunut kiini

ViestiKirjoittaja Vw manni » 5.4.2010 23:34

Nyttkö alkaa olla taas ajan kohtaista vaihtaa kesärenkasta alle. viikon kokeillu saada kuskinpuolen peltivannetta irti pyörän navasta. on hakattu lekalla joka sunnasta, ajettu pultit melkein auki useita kymmeniä kilometrejä (suljetulla alueella) on kokeiltu käppärillä jarrutella. ajettu isoista montuista vauhdilla, välillä crc:tä laitettu, mutta kiini on ja pysyy. vänkärin puolen vannekki oli jumittunut, mutta irtos ku ajoi montusta pultit auki ruuvattuna.
onko täälä renkas asentajia jolle ois sattunut todella tiukassa olevia vanteita tuleen vastaan. vai löytyykö muilta hyviä kikkoja tuon vanteen irroitukseen.

ps: Kova hinku saada jo kesävanteet alle.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 5.4.2010 23:38

Sen siittä saa kun ruuvaa ooppelin peltivanteet väkisin pulteilla volkkariin. :)

Lekaa, lekaa, lekaa ja lekaa. Jossei lähde, niin vaihda rumpu tai silvo se vanne.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.4.2010 23:56

Iso ulosvetäjä?

Vw manni
-
Viestit: 91
Liittynyt: 4.12.2009 23:58

ViestiKirjoittaja Vw manni » 6.4.2010 0:16

Joo eli oikee vannehan tossa on, mutta kiini se on jämähtänyt. missä opelissa on 5x100 jako :)

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 6.4.2010 0:46

Aja jalka jarrulla jonkun matkaa, jos lämpö irrottas? Vai olikos tämä takavanne? Jos oli niin käkkäri päällä ajelulle.

Hape
-
Viestit: 180
Liittynyt: 30.9.2009 2:43

ViestiKirjoittaja Hape » 6.4.2010 6:36

Tässä samassa aiheessa varmaan sopii kysäistä, että mahtaakohan tuon kiinnijämähtämisen estämiseen toimia kuparitahna tai vastaava vai saako sillä vaan paikat sotkettua?

roxy
-
Viestit: 50
Liittynyt: 26.12.2009 15:01

ViestiKirjoittaja roxy » 6.4.2010 7:42

ylläolevaan kysymykseen osaan vastata että auttaa. Euromasterilla oon renkaita asennellut ja pyörännapa on aina jollain metallipastalla ruiskutettu. ;)

Mutta topiciin; jos ei tuolla monttukonstilla lähde niin luulisi olevan suurempi ongelma. Tohottamalla tai muuten lämmittämällä voi kokeilla..

ville.sopane
-
Viestit: 106
Liittynyt: 9.7.2008 18:05

ViestiKirjoittaja ville.sopane » 6.4.2010 8:48

Ulosvetäjä kiinni ja sitten vähän lämpöjä vanteeseen ja sitten pientä ringin ajelua nii luulis irtoovan...

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 6.4.2010 9:13

Tosiaan lämmittäminen luulis auttavan. Aika tarkasti saa tohotella ettei itse napa laajene mukana. Toinen vaihtoehto vois olla kylmäspray, sitä sitten pyörän napaan...
Itellä ei suoranaista kokemusta tuosta kylmäspraystä (eipä kai oikein mistään muustakaan, heh) mutta kovasti porukka on kehunut toimivaksi aineeksi esim. laakerien asennuksessa.
Ulosvetäjääkin kannattaa kokeilla, mutta voi olla vähän hankala saada käpäliä kiinni mihinkään, ja itse vetotapilla voi "mulkuttaa" navan akselin piloille...

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 6.4.2010 9:31

"mulkuttaa"

:-D

roxy
-
Viestit: 50
Liittynyt: 26.12.2009 15:01

ViestiKirjoittaja roxy » 6.4.2010 9:52

kylmäspray on kyllä toimivaksi todettu.. Tän kokoluokan juttujen suhteen ei ole kokemusta mutta esim. holkkeja tuolla asentelee...

Tuli tämmöinen keveä läppä mieleen etttä liina toisen auton perään ja liinan toinen pää vanteeseen.. Voipi vaan olla paha kun auto tulee tunkilta alas sivuttaisliikkeen johdosta.. Mutta kehitykseen ;)

Puhelimella on vähän hakuammuntaa tää kirjoittelu eli pahoittelut kirjoitusasusta..

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 6.4.2010 17:50

Eikö ne osaa rengasliikkeessä tai oikeassa korjaamossa auttaa? Kannattaako tuossa autoa hajottaa, jos ammattilaisilla on vastaavasta kokemusta.

Vw manni
-
Viestit: 91
Liittynyt: 4.12.2009 23:58

ViestiKirjoittaja Vw manni » 6.4.2010 18:12

Kyllähän se piti päivällä käydä rengasliikkeessä otattamassa vanne irti. siellä anto kunnolla lekaa vartti tunti nii irtos, mutta meinas rengas asentajallaki mennä usko että irtoais. :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 6.4.2010 18:21

Itse olen yhden peltivanteen aikoinaan takonut lekalla ihan apinaksi, ennenkuin irtosi. Kokeiltiin nimittäin lämpöä, kylmää, väännätystä, ajoa, käsijarrua, shamaania, manaajaa ja sadetanssia, mutta ei se prrrkele vaan lähtenyt kuin vasta 8kg hienosäätölekalla. Ja silläkin sai takoa sen verran, että vannetta ei olisi oikonut enää edes peltiseppä. :D

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 6.4.2010 19:59

Mak383: Ootko koskaan voortin peltivannetta takonu veke?? Se on aivan jumalattoman tiukasti navassa kiinni..

joekopo
-
Viestit: 76
Liittynyt: 14.8.2009 22:04

ViestiKirjoittaja joekopo » 6.4.2010 20:30

kun ne pyöränpultit vetää vähän 'reilumpaan' momenttiin ni keskireikä kirraa myös :) jopa peltivanteet pysyy yllättävän löysällä paikallaan.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 6.4.2010 21:07

Lainaus:
"mulkuttaa"

:-D

Noo, periaattees on tapana sanoa kun esim. pultin kanta menee piloille, tällöin voi todeta että se on "mulkkaantunut" :;D ..ts. aiheutunut em. mulutuksesta... :D

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 6.4.2010 21:44

Eikö ne osaa rengasliikkeessä tai oikeassa korjaamossa auttaa? Kannattaako tuossa autoa hajottaa, jos ammattilaisilla on vastaavasta kokemusta.


Kyllähän se piti päivällä käydä rengasliikkeessä otattamassa vanne irti. siellä anto kunnolla lekaa vartti tunti nii irtos, mutta meinas rengas asentajallaki mennä usko että irtoais. :)


Kerrotko vielä rengasliikkeen nimen niin tietää olla viemättä, jos itselle ilmenee joskus vastaava ongelma. Varttitunnin osaan antaa lekaa itsekin ja sanoa samalla soronnoo pyöränlaakerille ja nivelille.
Ei vaikuta kyllä kovin ammattimaiselta touhulta, jos vedetään olan takaa lekella varttitunti vanteeseen, että pyörä irtoaisi. Huh huh!

roxy
-
Viestit: 50
Liittynyt: 26.12.2009 15:01

ViestiKirjoittaja roxy » 6.4.2010 21:59

Kyllä vain tuo on ihan yleinen käytäntö rengasfirmoissa.. ;) kuten myös tuo pultit auki ajelu mutta se tehdään a) asiakkaan toimesta b) asiakkaan vastuulla..

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 6.4.2010 22:26

Itse jouduin Jetassa peltivanteet ottamaan irti pullotunkilla. Vanne ei lähteny mitenkään irti, leka, lämpö, pultit löysällä ajely yms ei tulosta. Tunkki vaan runkopalkin ja renkaan väliin, 2"x4" renkaan sisäpinnalle jakamaan painetta. Ja helposti lähti.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 6.4.2010 23:51

Paintmaster: Arvaa vaan minkä merkkisen ajoneuvon peltivanne oli kyseessä... ;D

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 6.4.2010 23:55

"mulkuttaa"


Noo, periaattees on tapana sanoa kun esim. pultin kanta menee piloille, tällöin voi todeta että se on "mulkkaantunut" :;D ..ts. aiheutunut em. mulutuksesta... :D


Tunnetaan myös (ehkäpä jopa paremmin) termillä "nylpätä" ja "nylppääntyä" ;)

Jätetään ne mulkutukset seksuaalisille vähemmistöille. ;D


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa