Golf 3 12v virtalukolta?
Valvoja: ffp jäsenet
Golf 3 12v virtalukolta?
Eli autona golf III ja pitäis saada 12v kun virta on päällä. Radion takaa heräte 12v on hävinnyt kokonaan jonnekin ja virtalukolta yritin jäljittää, mutten löytänyt oikeata.
Elikkäs minkä värinen johto ja missä, olis kätevä ryöstää virta??
Elikkäs minkä värinen johto ja missä, olis kätevä ryöstää virta??
Viimeksi muokannut KooL, 8.2.2010 7:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Radion taakse pitäisi tulla virtalukolta suoraan ruskea-punainen herätejohto. Pistäppä siis virtalukon pohja vaihtoon, niin luultavasti alkaa toimimaan kuten pitääkin. Hätäratkaisuna voit käyttää vaikka harmaa-sinistä, joka on yhteydessä sisävalojen himmennyssäätöön ja siihen tulee virta himmentimen kautta, kun valot ovat päällä.
Tai sitten mittailet sähkö kynällä/yleismittarilla jatkuvan virran ja herätteen virtalukolta ryöstät sieltä virran ja herätteen... ei luulis olevan noin vaikeaa...
Hyvin usein tällaisissa tapauksissa pyrin tutkimaan itse ensin mahdollisimman paljon, ennen kuin postaan kysymykseni tänne. Siinä välissä kokeilen vielä useata hakua. Aivan kuten tälläkin kertaa tein ja lopulta kokeilin itse ensin kahdesti alusta loppuun asti mainitsemaasi konstia, mittasin yleismittarilla virtalukolta tulevia johtoja. Useita. Ja löysinkin useita johtoja joihin tuli virta, kun virrat olivat päällä. Noh, ei muuta kun rosvosin virran ensimmäisestä hyvästä ehdokkaasta. Sitten otin käyttöön laitteen johon virran rosvosin ja silloin alkoi jokin rele vetää niin nopealla taajuudella, että se kuulosti lähinnä summerilta, sen lisäksi, että yksi releistä kuumeni nopeasti. Noh, kyseinen rosvous ei hyvä, joten hylkäsin sen. Mittasin toisen hyvän ehdokkaan ja sama juttu. Muuten hyvä, mutta tällä kertaa äänimerkki alkoi huutaa välittömästi, kun rosvottu virta otettiin käyttöön :-D Tässä vaiheessa mieleeni tuli, että Volkswagen Golf tuskin on niin harvinainen auto edes suomessa, etteikö joku olisi joskus aiemminkin etsinyt virtalukolta tulevaa virtaa ja että ehkä kenties FFp foorumilla joku ystävällinen osaa kertoa oikean johdon, josta virta otetaan ilman, että minun tarvitsee alkaa hakata päätä seinään enää yhtään enempää mittailemalla mittarilla johtoja ja polttelemalla releitä ja puhkomalla auton alkuperäisiä johtoja. Eli ei, ei luulisi olevan vaikeaa, mutta minulle tulee helpommaksi ja halvemmaksi kysyä täältä viisaammilta tietoa.
Täydennän tätä keskustelua heti osaltani, kun saan ja löydän oikeata faktaa. Kiitoksia paljon aiemmista asiallisista vastauksista!
^ Omasta mielestäni fiksuin tapa on napata heräte virtalukonpohjasta pinnistä, johon tulee jännite virta-avaimen ollessa virtalukossa, avaimen asennosta riippumatta. Näin alkuperäinen virityskin on ainakin omassa -95:ssa toteutettu. Kynällä/jännitemittarilla voit kokeilla oikean piuhan, muistaakseni kapea liitin ja ohut johdin, väristä ei muistikuvaa. Avain ei tarvitse edes olla kokonaan perässä, "huulilla" riittää ja saman voit testata vaikka jäätelöpuikolla/talttapäisellä ruuvimeisselillä. Käyttöjännitteen voit vetää sitten vaikka sulakerasian takaa, jossain täällä foorumilla oli hyvä kuvakin rasiasta, linkkiä vain ei ole tähän hätiin heittää, ehkäpä käytössäsi on korjausopas ja sähkökaavio. Kirjastostakin korjausopas on lainattavissa.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Mites muuten sulakerasia?
Siellä luulisi olevan muutamia paikkoja joissa on tuo "katkeava" virta.
Olis about helppo järjestää samalla sulake ihan omaan tauluun jos sattuu olemaan tyhjiä paikkoja vapaana.
Itse tein tuolla systeemillä A4:n hälyttimen ja muutaman muunkin systeemin sähköt, eli ei ole turhia riippusulakerasioita pitkin autoa.
E:
Jäi hieman epäselväksi kumpi "heräte" on hakusessa, autolta soittimelle tuleva eli soitin käynnistyy kun virta kytketään, vai soittimelta esim. vahvarille lähtevä?
Jos ensimmäinen, niin moni pitää sitä aika turhana. Voit haarauttaa jatkuvan 12V myös tuohon herätteelle.
Jos jälkimmäinen, niin en välttämättä laittaisi siten että voisi olla päällä ennen kuin soitin laitetaan päälle. Ihan sillä että joskus jotkut soittimet voi antaa hiukan ylimääräistä "pamausta" jo valmiiksi päällä olevalle vahvistimelle, ja ei aina tee ihan hyvää kaiuttimille.
Täällä ISO -liittimen kaavio
Siellä luulisi olevan muutamia paikkoja joissa on tuo "katkeava" virta.
Olis about helppo järjestää samalla sulake ihan omaan tauluun jos sattuu olemaan tyhjiä paikkoja vapaana.
Itse tein tuolla systeemillä A4:n hälyttimen ja muutaman muunkin systeemin sähköt, eli ei ole turhia riippusulakerasioita pitkin autoa.
E:
Jäi hieman epäselväksi kumpi "heräte" on hakusessa, autolta soittimelle tuleva eli soitin käynnistyy kun virta kytketään, vai soittimelta esim. vahvarille lähtevä?
Jos ensimmäinen, niin moni pitää sitä aika turhana. Voit haarauttaa jatkuvan 12V myös tuohon herätteelle.
Jos jälkimmäinen, niin en välttämättä laittaisi siten että voisi olla päällä ennen kuin soitin laitetaan päälle. Ihan sillä että joskus jotkut soittimet voi antaa hiukan ylimääräistä "pamausta" jo valmiiksi päällä olevalle vahvistimelle, ja ei aina tee ihan hyvää kaiuttimille.
Täällä ISO -liittimen kaavio
Tuon voisinkin mittailla heti seuraavaksi.Mites muuten sulakerasia?Siellä luulisi olevan muutamia paikkoja joissa on tuo "katkeava" virta.
Joo eli en hae vahvistimen herätettä, vaan ihan ohjaavaa 12v jännitettä. Juurikin cd-soittimen ja muutaman muun sovellukseni haluaisin toteuttaa niin että, kun avaimet ovat pois virtalukosta, niin niihin ei silloin varmasti tule virtaa ja ne eivät voi vahingossakaan syödä akkua. Käytännössä olen kytkenyt päävirrat jo releiden kautta, mutta nyt tarvitsisin niihin ohjaavan virran.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Aika outoa, jos ei löydy kytkeytyvää virtaa -90 luvulla valmistetusta vag:stä. 80-luvun puolivälissä oli aika yleistä konsernin vehkeissä, että vasta syttyvirta kytkettynä löytyi sähköä.
Veikkaisin, että virtalukon pohjan ja avaimen kunnostakin paljon riippuu, milloin kytkeytyy. -95 golfissa on kesällä vaihdettu lukon pohja ja jyrsitty uusi avain ja kyllä siinäkin tarvitsee hieman avainta kiertää virran kytkemiseksi.
Mitä meidän pihassa on tälläkin hetkellä kolme -90-luvun volkkaria, kaikissa pitää kyllä avainta kääntää hiukkasen, että virta radiolle kytkeytyy. Audeissahan tuo kytkeytyminen on avaimen näytölle herkkä.Avain ei tarvitse edes olla kokonaan perässä, "huulilla" riittää ja saman voit testata vaikka jäätelöpuikolla/talttapäisellä ruuvimeisselillä
Veikkaisin, että virtalukon pohjan ja avaimen kunnostakin paljon riippuu, milloin kytkeytyy. -95 golfissa on kesällä vaihdettu lukon pohja ja jyrsitty uusi avain ja kyllä siinäkin tarvitsee hieman avainta kiertää virran kytkemiseksi.
Jotain saanut sentään selviteltyä
Valokatkaisijan takaa löytyy ainakin sellainen virta, joka kytkeytyy silloin, kun virta-avain on kääntynyt kokonaan pohjaan. Tämän voi käytännössä havaita, kun pimeässä laittaa virran päälle, muttei parkkeja tai valoja, niin ainoastaan valokatkaisijan taustavalo palaa.
Sitten jos haluaa saada virtaa silloin, kun parkit/mittariston taustavalot syttyvät päälle, niin hyvä ja tilavakin paikka ottaa virta on penkinlämmittimien käyttörullien takana. Sinne tulee korkea ja kapea pistoke, jossa Sini-valkoiseen tulee +12v ja musta-valkoinen on gnd.
Valokatkaisijan takaa löytyy ainakin sellainen virta, joka kytkeytyy silloin, kun virta-avain on kääntynyt kokonaan pohjaan. Tämän voi käytännössä havaita, kun pimeässä laittaa virran päälle, muttei parkkeja tai valoja, niin ainoastaan valokatkaisijan taustavalo palaa.
Sitten jos haluaa saada virtaa silloin, kun parkit/mittariston taustavalot syttyvät päälle, niin hyvä ja tilavakin paikka ottaa virta on penkinlämmittimien käyttörullien takana. Sinne tulee korkea ja kapea pistoke, jossa Sini-valkoiseen tulee +12v ja musta-valkoinen on gnd.
Kannattaa hieman mietiskellä mitä jännitettä tuolla volttimittarilla haluaa mittailla ennen sen kytkemistä, releen käyttökin voi olla kytkennässä suoravaa halutun lopputuloksen saamiseksi.
Tuo harmaasininen johto löytyy jokaisen taustavalaistun katkaisimen takaa, joten mittariston irroittaminen, puhumattakaan avaaminen ei ole tuon toteamiseksi mitenkään tarpeellista.
Ja mittariston taustavalon johdon väri kiinnostais myös, volttimittaria ollaan kytkemässä. Tuonkin näkis kun mittariston avais.
Tuo harmaasininen johto löytyy jokaisen taustavalaistun katkaisimen takaa, joten mittariston irroittaminen, puhumattakaan avaaminen ei ole tuon toteamiseksi mitenkään tarpeellista.
Valokatkaisian purkamisesta, rakenteesta ja muusta näpräämisestä ohjetta täällä www.tachoumbau.com ja samaa babelilla saksasta englanniksi väännettynä
Millähän tavalla tuo golffin virtalukon "avaimentunnistus" toimii? Itsellä ilmeni semmoinen vika että luulee että olisi koko ajan avain virtalukossa. Ennen toimi juurikin noin että kun avaimen laitto sisään niin mankka meni päälle ja kun otti pois niin mankka sammui. Nykyään on ihan sama onko sitä avainta virtalukossa vai ei nii radio pysyy päällä. Olisiko kenelläkään mitään ideaa mitenkä sais korjattua vai pitääkö uutta virtalukkoo rueta laittamaan?
Liekkö sitten heikkoja nuo tarvike vehkeet :/
Se virtalukon pohja menee yleensä pienimmästäkin oikosulusta särki, oli se sitten tarvike tai originaali, saati kuinka uusi tahansa. Joten muistetaan sitten ottaa se akun kenkä irti kun tehdään yhtään mitään sähköihin liittyvää...
Edit: Idiot-proof-typoilua
Viimeksi muokannut tttalja, 5.4.2010 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^Mä hain, ihan kokeeksi:
N.12s kädessä pyöriteltyä osaa eivät kuitenkaan olisivat halunneet ottaa kirveelläkään takaisin liikkeeseen, kun voi kuulemma olla kokeiltu ja jo rikki! Tiedä sitten onko niitä A niin vaikea myydä vai B onko ne niin heikkolaatuisia.
ps:akun napaa en lähtisi irroittelemaan, menee akku rikki :(
N.12s kädessä pyöriteltyä osaa eivät kuitenkaan olisivat halunneet ottaa kirveelläkään takaisin liikkeeseen, kun voi kuulemma olla kokeiltu ja jo rikki! Tiedä sitten onko niitä A niin vaikea myydä vai B onko ne niin heikkolaatuisia.
ps:akun napaa en lähtisi irroittelemaan, menee akku rikki :(
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa