kumpi parempi laatikko g2 16v gti:hin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

toni-[90]
-
Viestit: 70
Liittynyt: 12.3.2008 22:41

kumpi parempi laatikko g2 16v gti:hin

ViestiKirjoittaja toni-[90] » 30.3.2010 22:24

eli vertailussa 020 ja 02a laatikot ( ja muut jotka käyvät 16v gti:hin). mikä paras laatikko? välityksiltään/kestävyydeltään ? kiitoksia vastauksista... Suositelkaa jos on laatikoita tallin nurkissa

- Toni

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 31.3.2010 17:11

Riippuu käytöstä. Normi ajossa molemmat laatikot kestävät ihan yhtä hyvin. Onhan 16v:ssä sentään alun perinkin 020-laatikko.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 31.3.2010 19:10

eikös 020 ole lähinnä laatikon tyyppi ja gti 16V alkuperäisen laatikon tunnus 2Y. noita 020 laatikoitahan löytyy pitkä rivi eri kirjainyhdistelmillä joilla mm se välitys selviää.

ja eikös 02A ole sit vaijerikäyttöinen laatikko jo? mutta menee kait kuitenkin ehkä sen saman 1,8 lohkon jatkeeksi, riippuen sit mitkä vetarilaipat on mukana yms. erot.

vai oonko kovinkinpihalla noista mut tämmöinen kuva jäänyt kun jotain moisia pyöritellyt tallin lattiallakin.

toni-[90]
-
Viestit: 70
Liittynyt: 12.3.2008 22:41

ViestiKirjoittaja toni-[90] » 31.3.2010 19:22

selvä, eli 020 laatikko mutta siitä on sitten monta eri "mallia" jossai eri tyyppimerkinnät ? ymmärsinkö oikein? laatikko ei nyt ihan kauheaan revittelyyn tule mutta välilla on mukava huitoa hieman joustavammin :) kun ei autokaan vakio ole.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 31.3.2010 21:29

02A kestää viritetyn koneen yhteydessä selvästi paremmin kuin 020.
Toisaalta sen asentaminen vaatii poljinasetelman, kytkinsylinterit säiliöineen ja letkuineen, vaihdekepin vaijereineen ja pääsylinteri(e)n kiinnitysraudan 02A:lla alunperin varustetusta autosta. Lisäksi ei tarvitse tehdä muuta kuin porata reikä pääsylinterin läpivientiä varten tulipeltiin. Homma on periaatteessa helppo, mutta aikaa se vie.

Sekä 020:aa että 02A:ta on tehty lukuisilla eri välityksillä. Makuasia mikä on paras, toki moottorin käyttökelpoinen kierrosalue vaikuttaa tässä paljon. Vaihteiston koodi, jolla myös välitys selviää, löytyy 020:ssa kytkinkopan alimmasta kohdasta, 02A:ssa laatikon yläpuolelta, siirtäjätornista etuoikealla kuskin paikalta katsottuna.
Koodi sitten googleen ja avot, tietää välitykset.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 31.3.2010 21:37

^ Vaihdettavien listaan pitää lisätä myös vauhtipyörä, kytkin asetelmineen sekä startti.
Poljinasetelman ja kytkinsylinterit voi jättää pois mikäli hankkii laatikkoon vaijerimekanismin.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 31.3.2010 22:08

Jos bensansäästö ei ole päällimmäisenä mielessä niin 020 laatikoista FD:tä parempaa tuskin kiihdyttelyyn löytyy. 3.89 perävälitys yhdistettynä tavallista GTI-lootaa lyhyempään viitoseen takaa hauskan tuntuman, velipojalla tuommoinen KR:n kaverina ykkösGTIssä :D Huono puoli on harvinaisuus, FD kun lienee ollut viimeisten 1.6 ykkös-GTI-Golfien varuste. 2H:sta löytyy samat välitykset ja ilmeisesti vielä tiuhempi perä, 3.94 mutta tuommoista ei ole vielä vastaan tullut. Tiedä sitten kuinka kestävät kakkosessa 16v kanssa jos konetta on vielä piristetty.

AEN:ää löytyy Gt-Golfeista, sama loota lienee perus 8v GTI:ssä, 2Y:stä (GTI 16v) löytyy samat välitykset kuin FD/2H mutta perä normi 3.67, tuossahan on sitten se paksu kytkinakseli. Lieneekö sisuskalujakin vahvistettu?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 31.3.2010 23:30

CHE on myös 8v GTI:n loota paksulla akselilla. Sitten oli vielä pari muuta paksulla akselilla olevaa, mutta ei nyt jaksa lahoon päähän muistua mitkä ne oli.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 1.4.2010 19:05

CHE kyllä löytyy mk3 golffista, joku päivä sitten kattelin. ja eikö kaikki mk3 020 laatikot paksumalla akselilla?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.4.2010 19:11

Onko tuollaisen 02A:n toiminta (keppituntuma) yhtään sen parempi kun 020:ssa?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 1.4.2010 20:00

itse ne kyllä mikään pro ole sanomaan mutta kun vertaa edellistä 220tkm ajettua 02A (G60) tuohon 250tkm ajettuun 020 (G3 8-v GTi) niin oli jotenkin tukevamman ja paremman oloinen oli tuo 02A.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 2.4.2010 12:07

Itse aikanaan vaihtelin 02O (4T) laatikon 02A:han (AFF).
Kaduttaa etten tehnyt hommaa jo heti ensimmäisellä viikolla kun ostin auton.
Tuntuma helvetisti parempi, kytkin aivan toista luokaa sekä pääsi eroon siitä väärinpäin olevasta vauhtiksesta.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 2.4.2010 12:28

eikös se tuntuma yleensä ainakin 020 laatikon ollessa kyseessä aiheudu vaihdevivustoista tai siis niiden kuluneisuudesta eikä niinkään laatikon vika.
toki sit 020 löytyy helposti se painotanko jotta pykälä lupsahtaa ikäänkuin päälle ja vaihdevälin lyhennyskin on kohtuu helppo tehdä.

toki vaijerilliset on aina vaijerillisia. mutta muutokset monesti hankalempi toteuttaa sinne sit.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 19 vierailijaa