Autonrenkaat

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

hähä!
-
Viestit: 8
Liittynyt: 22.3.2010 22:21

Autonrenkaat

ViestiKirjoittaja hähä! » 22.3.2010 23:19

Minkä kokoinen auton rengas on kun siinä on kokomerkinnät 215/55/16 tai 245/40/18?
(renkaan halkaisija sentteinä)

Entä onko totta, että mitä kapeampi rengas, niin sen parempi ajettavuus, eli 215/55/16 on parempi vaihtoehto kuin tuo 245/40/18?

Hähä! :D

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 23.3.2010 0:17

(renkaan halkaisija sentteinä)


215/55/16 64,3cm
245/40/18 65,3cm

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 23.3.2010 1:55

Entä onko totta, että mitä kapeampi rengas, niin sen parempi ajettavuus, eli 215/55/16 on parempi vaihtoehto kuin tuo 245/40/18?

Riippuu aika pitkälti missä/milloin ajaa. Kesällä vai talvella. Hiekkatiellä vaiko asfaltilla. Ja ehkäpä on kiinni aika paljon autostakin ja alustasta

hähä!
-
Viestit: 8
Liittynyt: 22.3.2010 22:21

ViestiKirjoittaja hähä! » 23.3.2010 5:49

Ok, kiitos vastauksista.

Eli renkaat ovat halkaisijaltaan miltei samankokoiset, mutta 245/40/18 kokoisissa on vanne isompi ja renkaan sivuprofiili matalampi?

Tuo 245 merkintä tarkoittaa ilmeisesti renkaan leveyttä: 24,5 cm?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 23.3.2010 11:58

ensimmäinen tarkoittaa leveyttä ja toinen tarkoittaa korkeutta % leveydestä ja viiminen normaalistikkin tuumakokoa :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.3.2010 12:06

Voisikohan tuota otsikkoa hieman edes täsmentää kuvaavammaksi? Perusjuttuihin saa kaikkein nopeimman ja täsmällisimmän vastauksen ns. KVG-menetelmällä.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 23.3.2010 15:06

Lainataas tätä hieman; kuinka nuo millikoon kumit/vanteet eroaa noista normirenkaista. Esim. joku 240/40 R16. Tuollaisille vanteille on ilmeisesti turha tarjota 235 tai 245 rengasta?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 23.3.2010 16:05

eiköhän nuo ole ihan standarikoot henkilöauton renkaissa eli ei oo itselle tullu töissä vastaan tasalukuja vaan aina esim 155, 195, 245, 315 jne. tosin taas rallikäyttöön olevissa renkaissa on tullu muitakin merkintöjä. esim yhissä slickseissä oli merkitty halkasija profiilin tilalla

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 23.3.2010 16:46

No ei ne oo standardikokoja :) Esim. Saabiin on ollut aikanaan juuri noita millikoon vanteita ja kumit niihin oli muistaakseni 180 tai 190/65 R15, että se sitten siitä standardista.

Edit: Esim. tuosta linkistä bemarin millikoon vanteet ja renkaina on 240/45

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... =933580&PN[0]=rims_tyre&PL[0]=rimsTyreSearch.php?id=6250711@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=6250711@tb=tmp_find_agent

Edit 2: Asiakin jo selvisi, joten tämä sitten tästä. Elikkäs vanteiden halkaisija on myös milleinä eikä tuumina, joten nuo edellisen linkin vanteet onkin n.16,3"

standardeja standardeja..... :D

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 23.3.2010 17:38

kyllä ne on standarteja mutta tosin noita poikkeuksiakin löytyy. kaveri oli vääntäny 15" kumia ja ihmetelly että ei s**tana mene ja 16" oli liian löysä niin oli se jonku aikaa vääntäny ennenku huomannu että ei tää ollukkaan niin yksinkertainen. ja tosiaan nuo millikuun vanteet ja kumit on aika harvinaisia nykypäivänä. micheliniltä saa tilaamalla jotain kokoja. eli voidaan puhua standarti kokoina.

hähä!
-
Viestit: 8
Liittynyt: 22.3.2010 22:21

ViestiKirjoittaja hähä! » 23.3.2010 19:14

Vielä rengasasiaa.

Kummat ovat painavammat; teräsvanteet vai kevytmetallivanteet?

Ilmeisesti kevytmetallivanteet ovat kevyemmät, mutta onko ero olennainen?

Onko kukaan punninnut samaa tuumakokoa olevia teräs ja kevytmetallivanteita?

Hähä! :D

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.3.2010 19:28

Riippuu aikapaljon vanteen materiaalista ja tekotavasta. Kevytmetallivanteita kun on alumiinisia(kevytmetalliseosta siis) ja magnesiumisia, valettuja ja taottuja...
Magnesium on luonnollisesti todella kevyttä, taottu alumiiniseosvanne tulee yleensä hyvänä kakkosena ja valettu aluseosvanne yleensä viimeisenä.
Valetuissa vanteissakin on todella isoja eroja. Saman mallinen laadukas valettu vanne voi painaa kiloja vähemmän, kuin halpatuotettu vastaava.
Toki vanteen mallikin vaikuttaa, esimerkiksi nuo RS4 ja etenkin A8 replicat on TODELLA painavia, ilmava viidellä ohuella puolalla varustettu takovanne on todella kevyt.
Hinta ja paino ovat yleensä kääntäen verrannolliset, eli 400e vannesetti painaa, 4000e setti ei. ;)
Eli kysymykseen vastaus pähkinänkuoressa: Halpatuotettu valettu aluvanne on usein jopa painavampi kuin peltivanne. Painonsäästöä jos himoitsee, niin kevyitä vanteita vaan metsästämään. Tosin niissä on vain se paha puoli, ettei niitä yleensä kauhean ilmaiseksi saa mistään. Edullisimpia suht kevyitä vanteita lienee OZin tuotteet (Super- ja Ultraleggera, Crono).

hähä!
-
Viestit: 8
Liittynyt: 22.3.2010 22:21

ViestiKirjoittaja hähä! » 23.3.2010 19:48

Ok, kiitos vastauksesta Mak383.

Osaatko kertoa, että kumpi vannemalli on kestävämpi ja turvallisempi; teräsvanne vai kevytmetallivanne?

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 23.3.2010 19:50

Siis kyseletkö sää ny ihan tosissas näitä kysymyksiä???

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.3.2010 20:05

:D

No mutta taitaa se teräsvanne olla "kestävämpi ja turvallisempi". Se ei sentään halkea, menee vaan mutkalle. Mutta toisaalta, kuka käskee ajelemaan monttuihin ja kanttareihin satasta...

hähä!
-
Viestit: 8
Liittynyt: 22.3.2010 22:21

ViestiKirjoittaja hähä! » 23.3.2010 21:55

Ihan tosissani näitä juttuja kyselen, koska ainahan tiettyjä autoihin liittyviä asioista pidetään itsestään selvyyksinä.

Esimerkiksi tuo kevytmetallivanteiden paino askarruttaa. Kaikki sanovat, että kevytmetallivanteet ovat kevyemmät kuin Volkswagenin alkuperäiset teräsvanteet, mutta kukaan ei ole tarkistanut asiaa...

Ja kuten Mak383 sanoi, niin teräsvanteet kestävät, mutta kallimmatkin kevytmetallivanteet menevät suhteellisen helposti rikki.

Käsittääkseni ainoa missä kevytmetallivanteet ovat ylivertaisia teräsvanteisiin nähden on ulkonäkö.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.3.2010 23:08

Niitä kevytmetallivanteita on niin montaa erilaista että ei voi yleistää.

Usein vaihdetaan 15-tuumaisen peltivanteen tilalle 18 tuumainen halvin kromattu aluvanne ja ihmetellään että miks se painaa kaks kertaa enemmän.

Jos ne peltivanteet olis niin ylivertaisia niin kai niillä formuloissakin ajettaisiin.

hähä!
-
Viestit: 8
Liittynyt: 22.3.2010 22:21

ViestiKirjoittaja hähä! » 23.3.2010 23:43

Aivan, eli vaihdetaan tehdasvalmisteisten teräsvanteiden tilalle 18-tuuman kevytmetallivanteet ja niihin kuuluvat leveät renkaat ja mitä leveämmät renkaat, niin sen enemmän ajettavuus kärsii. Varsinkin talvella.

Näin väittävät autolehtien testaajat.

Kilpa-autojen renkaat ovat vähän eri asia kuin henkilöauton vastaavat.

Niitä ei oikein voi verrata toisiinsa.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 24.3.2010 0:21

Tuossa on esim. yksi ihan pätevä sivu, jossa on vertailtu Miatan (MX-5) vanteiden painoa. Painothan on sitten paunoina, joten laskukone kauniiseen käteen :)

http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html

Tuossa vielä linkki DHL:n sivuille nii menee noi muutokset ilman laskinta

http://www.dhl.fi/publish/fi/fi/tools/c ... .high.html

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 24.3.2010 0:47

onko sulla oikeasti käsitystä miten laadukas/kevyt aluvanne painaa? itse olen sattumoisin nähny bbs:n kolmeosasen 13" vanteen sarjana ja verrattuna niihin volkkarin orggis pelteihin niin valehtelematta sarja paino vähintään kaks kertaa vähemmän ja uskoisin että kestossaki on jtn vaikutusta näihin plimplob-vanteisiin.

niin joo sanohan se eräs vanteiden oikasia että menee se compomotiveki paskaksi. tosin se ei mee kieroksi ku se halkeaa kerralla :)

edit: ja silloin kun taas jousittamaton massa pienenee (lue. kevyemmät vanteet) niin ajettavuus taas paranee, polttoainetta kuluu vähemmän, yms

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 24.3.2010 5:27

Hieman ot, mutta menee se Compomotivekin kieroon. Ihan sitten satavarmasti. Itse uskoisin että ajotuntuma muuttuu enemmän sen renkaan profiilin mataluuden takia kuin leveyden.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 24.3.2010 11:15

^ kuten sanoin niin tämä on tullu ihmisen suusta joka oikoo vanteita työkseen.


ja vielä tuohon hähä:n kommenttiin jatkoa. eli jos oot menny kauppaan ja ostanu viimisillä rahoilla ne 18" tuuningvanteet joita myyjä kehu laadukkaimiksi vanteiksi euroopassa ja menit uskomaan ku olihan ne omasta mielestä kalliit ku meni viimiset rahat. ja ehkä jopa omaa silmää mielytti ku olihan ne valkoset viispuolaset vanteet ja ku niissä oli kiiltävät lätkät joka puolassa.

no karu totuus paljastu ku nostelit omasta autosta pois (liikkeessä oltiin huomaavaisia ja nostettiin ne sulle kyytiin) ja nehän paino ihan s**tanasti :) ja tässä vaiheessa alat skeptisesti suhtautuun siihen mitä ihmiset sanoo alumiinivanteista että ne on kevyemmät :)

tarinan opetus siis juurikin mitä aikasemmin sanottu että ne oikeasti laadukkaat ja kevyät vanteet maksaa sen alk. 1xxx€/KPL

edit: itsellä ats:n classicit kokoina 13x7" ja 13x8" niin ainaski tuntuis kevyemmältä kuin vw:n orggis 13" peltivanne. pitääpä käyttää puntarilla ja kattoa kummat on kevyemmät :)
Viimeksi muokannut jarskii-, 24.3.2010 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.3.2010 12:57

Onhan niissä kevytmetallivanteissa tosiaan eroja, itsellänikin kaksi 13X9" vannesarjaa, toiset vanteet painaa kolmisen kiloa, toiset 8kiloa kappaleelta. Rahalla saa ja hevosella pääsee, ei tuollaiset kolmikiloiset BBS:n magnesiumeja uutena ihan normipojan viikkorahoilla osteta, toisaalta ei tuota mallia normikuluttajalle myydäkkään kun piruuttani kyselin uusien hintaa.

99% aluvanteista kumminkin myydään ulkonäön perusteella, sekä hinnan...

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 24.3.2010 15:21

tarinan opetus siis juurikin mitä aikasemmin sanottu että ne oikeasti laadukkaat ja kevyät vanteet maksaa sen alk. 1xxx€/KPL

No niin no. Miten sen sitten ottaa. Ja mistä ne sitten ottaa. Toki jos ne on pakko ostaa jostain paikallisesta rengasliikkeestä, joka vetää vähän vielä välistä. Toinen vaihtoehto on tuossa alla. Ihan itse kun tilaa esim. Compomotivet jenkeistä nii ei ihan suata 1xxx€/kpl maksaa. Täytyy toki muistaa noihin hintoihin vielä rahdit/tullit päälle, mutta vielä jääpi aikasta kauas tonnista.

http://www.usacomp.com/Specs/MOR/morspecs.htm

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.3.2010 22:55

mosir kirjoitti:215/55/16 64,3cm
Mun taulukossa 642 mm...

Höhö! :D

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 24.3.2010 23:25

^
Willtheyfit.com vaan kerto että se olis 642,9mm. Piti oikei ntarkastaa ettei ollu näppihärö :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.3.2010 2:19

Tuo selittää eron. Mittoja ei lasketa vaan katsotaan STRO-normistosta ja ne on käsittääksen enempi empiirisiä mittaustuloksia. Elastiselle kappaleelle toi laskenta menee metsään. Tässä tapauksessa todella harvinaisen vähän...

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 25.3.2010 8:01

^No en minä kyllä siihen STRO-normiston tulokseenkaan luottaisi sen enempää. Kuitenkin on mitattu just erimerkkisistä kumeista kun itelle tulee ja eihän se oo sitten sinnepäinkään.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 25.3.2010 8:29

Ot: Jahka pääsen täältä tien päältä kotio niin voin laittaa kierosta Compomotivesta kuvan. Saattaa se tosin jostain olla halkikin mutta on se kyllä ropellillakin. Rallissa pellolle pöllähtäneestä autosta...

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 25.3.2010 9:05

tarinan opetus siis juurikin mitä aikasemmin sanottu että ne oikeasti laadukkaat ja kevyät vanteet maksaa sen alk. 1xxx€/KPL


Pidätkö siis Enkein RPF1 -vannetta huonolaatuisena ja painavana?


No en minä kyllä siihen STRO-normiston tulokseenkaan luottaisi sen enempää. Kuitenkin on mitattu just erimerkkisistä kumeista kun itelle tulee ja eihän se oo sitten sinnepäinkään.

Kumpaan suuntaan heitti?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.3.2010 9:30

Pidätkö siis Enkein RPF1 -vannetta huonolaatuisena ja painavana?


en nyt jaksa alkaa luetteleen vanteita mitkä on laadukkaita ja keveitä? en hakenu nyt ihan sitäkään. mutta tuossa 18" koossa ne alkaa oikeasti maksamaan jo ihan riittävästi

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 25.3.2010 15:14

Volkkarijermu kirjoitti:Kumpaan suuntaan heitti?


En siis ole mitannut, kun hain sitä takaa että jos kerta STRO-normisto perustuu kerta mitattuihin tuloksiin, niin onko jokaisen rengasvalmistajan kaikki renkaat juurikin sen kokoisia mitä STRO-normi kertoo. Ja tällä siis halusin kyeenalaistaa sitä että onko Tuon taulukon antama 642mm sen tarkempi/paikkaansa pitävämpi tulos kuin oma 643mm(joka siis oli pyöristetty 642,9mm:stä).

EDIT: Kunhan viisastelen siis :)

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 25.3.2010 15:30

Voi viddu mitä pilkun nuss..... Mitä väliä onko milli sinne tai toinen tänne. Ottakaa nyt vielä sit sekii huomioon, että rengaspaineetkin vaikuttaa jotain ku kumeet on auton alla.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 25.3.2010 20:20

Vielä kerran OT: I stand corrected. Se olikin AL-Racingin takovanne mikä oli propellilla... Ei pitäisi väittää kun ei tiedä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa