Autonrenkaat
Valvoja: ffp jäsenet
Autonrenkaat
Minkä kokoinen auton rengas on kun siinä on kokomerkinnät 215/55/16 tai 245/40/18?
(renkaan halkaisija sentteinä)
Entä onko totta, että mitä kapeampi rengas, niin sen parempi ajettavuus, eli 215/55/16 on parempi vaihtoehto kuin tuo 245/40/18?
Hähä! :D
(renkaan halkaisija sentteinä)
Entä onko totta, että mitä kapeampi rengas, niin sen parempi ajettavuus, eli 215/55/16 on parempi vaihtoehto kuin tuo 245/40/18?
Hähä! :D
Voisikohan tuota otsikkoa hieman edes täsmentää kuvaavammaksi? Perusjuttuihin saa kaikkein nopeimman ja täsmällisimmän vastauksen ns. KVG-menetelmällä.
No ei ne oo standardikokoja :) Esim. Saabiin on ollut aikanaan juuri noita millikoon vanteita ja kumit niihin oli muistaakseni 180 tai 190/65 R15, että se sitten siitä standardista.
Edit: Esim. tuosta linkistä bemarin millikoon vanteet ja renkaina on 240/45
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... =933580&PN[0]=rims_tyre&PL[0]=rimsTyreSearch.php?id=6250711@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=6250711@tb=tmp_find_agent
Edit 2: Asiakin jo selvisi, joten tämä sitten tästä. Elikkäs vanteiden halkaisija on myös milleinä eikä tuumina, joten nuo edellisen linkin vanteet onkin n.16,3"
standardeja standardeja..... :D
Edit: Esim. tuosta linkistä bemarin millikoon vanteet ja renkaina on 240/45
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... =933580&PN[0]=rims_tyre&PL[0]=rimsTyreSearch.php?id=6250711@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=6250711@tb=tmp_find_agent
Edit 2: Asiakin jo selvisi, joten tämä sitten tästä. Elikkäs vanteiden halkaisija on myös milleinä eikä tuumina, joten nuo edellisen linkin vanteet onkin n.16,3"
standardeja standardeja..... :D
kyllä ne on standarteja mutta tosin noita poikkeuksiakin löytyy. kaveri oli vääntäny 15" kumia ja ihmetelly että ei s**tana mene ja 16" oli liian löysä niin oli se jonku aikaa vääntäny ennenku huomannu että ei tää ollukkaan niin yksinkertainen. ja tosiaan nuo millikuun vanteet ja kumit on aika harvinaisia nykypäivänä. micheliniltä saa tilaamalla jotain kokoja. eli voidaan puhua standarti kokoina.
Riippuu aikapaljon vanteen materiaalista ja tekotavasta. Kevytmetallivanteita kun on alumiinisia(kevytmetalliseosta siis) ja magnesiumisia, valettuja ja taottuja...
Magnesium on luonnollisesti todella kevyttä, taottu alumiiniseosvanne tulee yleensä hyvänä kakkosena ja valettu aluseosvanne yleensä viimeisenä.
Valetuissa vanteissakin on todella isoja eroja. Saman mallinen laadukas valettu vanne voi painaa kiloja vähemmän, kuin halpatuotettu vastaava.
Toki vanteen mallikin vaikuttaa, esimerkiksi nuo RS4 ja etenkin A8 replicat on TODELLA painavia, ilmava viidellä ohuella puolalla varustettu takovanne on todella kevyt.
Hinta ja paino ovat yleensä kääntäen verrannolliset, eli 400e vannesetti painaa, 4000e setti ei. ;)
Eli kysymykseen vastaus pähkinänkuoressa: Halpatuotettu valettu aluvanne on usein jopa painavampi kuin peltivanne. Painonsäästöä jos himoitsee, niin kevyitä vanteita vaan metsästämään. Tosin niissä on vain se paha puoli, ettei niitä yleensä kauhean ilmaiseksi saa mistään. Edullisimpia suht kevyitä vanteita lienee OZin tuotteet (Super- ja Ultraleggera, Crono).
Magnesium on luonnollisesti todella kevyttä, taottu alumiiniseosvanne tulee yleensä hyvänä kakkosena ja valettu aluseosvanne yleensä viimeisenä.
Valetuissa vanteissakin on todella isoja eroja. Saman mallinen laadukas valettu vanne voi painaa kiloja vähemmän, kuin halpatuotettu vastaava.
Toki vanteen mallikin vaikuttaa, esimerkiksi nuo RS4 ja etenkin A8 replicat on TODELLA painavia, ilmava viidellä ohuella puolalla varustettu takovanne on todella kevyt.
Hinta ja paino ovat yleensä kääntäen verrannolliset, eli 400e vannesetti painaa, 4000e setti ei. ;)
Eli kysymykseen vastaus pähkinänkuoressa: Halpatuotettu valettu aluvanne on usein jopa painavampi kuin peltivanne. Painonsäästöä jos himoitsee, niin kevyitä vanteita vaan metsästämään. Tosin niissä on vain se paha puoli, ettei niitä yleensä kauhean ilmaiseksi saa mistään. Edullisimpia suht kevyitä vanteita lienee OZin tuotteet (Super- ja Ultraleggera, Crono).
Ihan tosissani näitä juttuja kyselen, koska ainahan tiettyjä autoihin liittyviä asioista pidetään itsestään selvyyksinä.
Esimerkiksi tuo kevytmetallivanteiden paino askarruttaa. Kaikki sanovat, että kevytmetallivanteet ovat kevyemmät kuin Volkswagenin alkuperäiset teräsvanteet, mutta kukaan ei ole tarkistanut asiaa...
Ja kuten Mak383 sanoi, niin teräsvanteet kestävät, mutta kallimmatkin kevytmetallivanteet menevät suhteellisen helposti rikki.
Käsittääkseni ainoa missä kevytmetallivanteet ovat ylivertaisia teräsvanteisiin nähden on ulkonäkö.
Esimerkiksi tuo kevytmetallivanteiden paino askarruttaa. Kaikki sanovat, että kevytmetallivanteet ovat kevyemmät kuin Volkswagenin alkuperäiset teräsvanteet, mutta kukaan ei ole tarkistanut asiaa...
Ja kuten Mak383 sanoi, niin teräsvanteet kestävät, mutta kallimmatkin kevytmetallivanteet menevät suhteellisen helposti rikki.
Käsittääkseni ainoa missä kevytmetallivanteet ovat ylivertaisia teräsvanteisiin nähden on ulkonäkö.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Niitä kevytmetallivanteita on niin montaa erilaista että ei voi yleistää.
Usein vaihdetaan 15-tuumaisen peltivanteen tilalle 18 tuumainen halvin kromattu aluvanne ja ihmetellään että miks se painaa kaks kertaa enemmän.
Jos ne peltivanteet olis niin ylivertaisia niin kai niillä formuloissakin ajettaisiin.
Usein vaihdetaan 15-tuumaisen peltivanteen tilalle 18 tuumainen halvin kromattu aluvanne ja ihmetellään että miks se painaa kaks kertaa enemmän.
Jos ne peltivanteet olis niin ylivertaisia niin kai niillä formuloissakin ajettaisiin.
Aivan, eli vaihdetaan tehdasvalmisteisten teräsvanteiden tilalle 18-tuuman kevytmetallivanteet ja niihin kuuluvat leveät renkaat ja mitä leveämmät renkaat, niin sen enemmän ajettavuus kärsii. Varsinkin talvella.
Näin väittävät autolehtien testaajat.
Kilpa-autojen renkaat ovat vähän eri asia kuin henkilöauton vastaavat.
Niitä ei oikein voi verrata toisiinsa.
Näin väittävät autolehtien testaajat.
Kilpa-autojen renkaat ovat vähän eri asia kuin henkilöauton vastaavat.
Niitä ei oikein voi verrata toisiinsa.
Tuossa on esim. yksi ihan pätevä sivu, jossa on vertailtu Miatan (MX-5) vanteiden painoa. Painothan on sitten paunoina, joten laskukone kauniiseen käteen :)
http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html
Tuossa vielä linkki DHL:n sivuille nii menee noi muutokset ilman laskinta
http://www.dhl.fi/publish/fi/fi/tools/c ... .high.html
http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html
Tuossa vielä linkki DHL:n sivuille nii menee noi muutokset ilman laskinta
http://www.dhl.fi/publish/fi/fi/tools/c ... .high.html
onko sulla oikeasti käsitystä miten laadukas/kevyt aluvanne painaa? itse olen sattumoisin nähny bbs:n kolmeosasen 13" vanteen sarjana ja verrattuna niihin volkkarin orggis pelteihin niin valehtelematta sarja paino vähintään kaks kertaa vähemmän ja uskoisin että kestossaki on jtn vaikutusta näihin plimplob-vanteisiin.
niin joo sanohan se eräs vanteiden oikasia että menee se compomotiveki paskaksi. tosin se ei mee kieroksi ku se halkeaa kerralla :)
edit: ja silloin kun taas jousittamaton massa pienenee (lue. kevyemmät vanteet) niin ajettavuus taas paranee, polttoainetta kuluu vähemmän, yms
niin joo sanohan se eräs vanteiden oikasia että menee se compomotiveki paskaksi. tosin se ei mee kieroksi ku se halkeaa kerralla :)
edit: ja silloin kun taas jousittamaton massa pienenee (lue. kevyemmät vanteet) niin ajettavuus taas paranee, polttoainetta kuluu vähemmän, yms
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
^ kuten sanoin niin tämä on tullu ihmisen suusta joka oikoo vanteita työkseen.
ja vielä tuohon hähä:n kommenttiin jatkoa. eli jos oot menny kauppaan ja ostanu viimisillä rahoilla ne 18" tuuningvanteet joita myyjä kehu laadukkaimiksi vanteiksi euroopassa ja menit uskomaan ku olihan ne omasta mielestä kalliit ku meni viimiset rahat. ja ehkä jopa omaa silmää mielytti ku olihan ne valkoset viispuolaset vanteet ja ku niissä oli kiiltävät lätkät joka puolassa.
no karu totuus paljastu ku nostelit omasta autosta pois (liikkeessä oltiin huomaavaisia ja nostettiin ne sulle kyytiin) ja nehän paino ihan s**tanasti :) ja tässä vaiheessa alat skeptisesti suhtautuun siihen mitä ihmiset sanoo alumiinivanteista että ne on kevyemmät :)
tarinan opetus siis juurikin mitä aikasemmin sanottu että ne oikeasti laadukkaat ja kevyät vanteet maksaa sen alk. 1xxx€/KPL
edit: itsellä ats:n classicit kokoina 13x7" ja 13x8" niin ainaski tuntuis kevyemmältä kuin vw:n orggis 13" peltivanne. pitääpä käyttää puntarilla ja kattoa kummat on kevyemmät :)
ja vielä tuohon hähä:n kommenttiin jatkoa. eli jos oot menny kauppaan ja ostanu viimisillä rahoilla ne 18" tuuningvanteet joita myyjä kehu laadukkaimiksi vanteiksi euroopassa ja menit uskomaan ku olihan ne omasta mielestä kalliit ku meni viimiset rahat. ja ehkä jopa omaa silmää mielytti ku olihan ne valkoset viispuolaset vanteet ja ku niissä oli kiiltävät lätkät joka puolassa.
no karu totuus paljastu ku nostelit omasta autosta pois (liikkeessä oltiin huomaavaisia ja nostettiin ne sulle kyytiin) ja nehän paino ihan s**tanasti :) ja tässä vaiheessa alat skeptisesti suhtautuun siihen mitä ihmiset sanoo alumiinivanteista että ne on kevyemmät :)
tarinan opetus siis juurikin mitä aikasemmin sanottu että ne oikeasti laadukkaat ja kevyät vanteet maksaa sen alk. 1xxx€/KPL
edit: itsellä ats:n classicit kokoina 13x7" ja 13x8" niin ainaski tuntuis kevyemmältä kuin vw:n orggis 13" peltivanne. pitääpä käyttää puntarilla ja kattoa kummat on kevyemmät :)
Viimeksi muokannut jarskii-, 24.3.2010 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onhan niissä kevytmetallivanteissa tosiaan eroja, itsellänikin kaksi 13X9" vannesarjaa, toiset vanteet painaa kolmisen kiloa, toiset 8kiloa kappaleelta. Rahalla saa ja hevosella pääsee, ei tuollaiset kolmikiloiset BBS:n magnesiumeja uutena ihan normipojan viikkorahoilla osteta, toisaalta ei tuota mallia normikuluttajalle myydäkkään kun piruuttani kyselin uusien hintaa.
99% aluvanteista kumminkin myydään ulkonäön perusteella, sekä hinnan...
99% aluvanteista kumminkin myydään ulkonäön perusteella, sekä hinnan...
tarinan opetus siis juurikin mitä aikasemmin sanottu että ne oikeasti laadukkaat ja kevyät vanteet maksaa sen alk. 1xxx€/KPL
No niin no. Miten sen sitten ottaa. Ja mistä ne sitten ottaa. Toki jos ne on pakko ostaa jostain paikallisesta rengasliikkeestä, joka vetää vähän vielä välistä. Toinen vaihtoehto on tuossa alla. Ihan itse kun tilaa esim. Compomotivet jenkeistä nii ei ihan suata 1xxx€/kpl maksaa. Täytyy toki muistaa noihin hintoihin vielä rahdit/tullit päälle, mutta vielä jääpi aikasta kauas tonnista.
http://www.usacomp.com/Specs/MOR/morspecs.htm
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
tarinan opetus siis juurikin mitä aikasemmin sanottu että ne oikeasti laadukkaat ja kevyät vanteet maksaa sen alk. 1xxx€/KPL
Pidätkö siis Enkein RPF1 -vannetta huonolaatuisena ja painavana?
No en minä kyllä siihen STRO-normiston tulokseenkaan luottaisi sen enempää. Kuitenkin on mitattu just erimerkkisistä kumeista kun itelle tulee ja eihän se oo sitten sinnepäinkään.
Kumpaan suuntaan heitti?
Volkkarijermu kirjoitti:Kumpaan suuntaan heitti?
En siis ole mitannut, kun hain sitä takaa että jos kerta STRO-normisto perustuu kerta mitattuihin tuloksiin, niin onko jokaisen rengasvalmistajan kaikki renkaat juurikin sen kokoisia mitä STRO-normi kertoo. Ja tällä siis halusin kyeenalaistaa sitä että onko Tuon taulukon antama 642mm sen tarkempi/paikkaansa pitävämpi tulos kuin oma 643mm(joka siis oli pyöristetty 642,9mm:stä).
EDIT: Kunhan viisastelen siis :)
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa