Bora 1.4 öljynpaineen punainen merkkivalo vilkkuu

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jacce1971
-
Viestit: 123
Liittynyt: 13.8.2003 12:32

Bora 1.4 öljynpaineen punainen merkkivalo vilkkuu

ViestiKirjoittaja Jacce1971 » 20.3.2010 20:17

Boran mittaristossa alkoi kesken ajon vilkkumaan punainen öljykannun kuva viime viikolla. Lisäilmoitusta pukkasi mittaristoon myös: STOP. ÖLDRUCK. MOTOR AUS.
Ajoin heti tien sivuun ja sammutin moottorin.
Ensitoimena kurkkasin, ettei auton alle tipu öljyä. Ei tippunu.
Tikusta mitattuna öljynmääräkin normaali.
Jäähdytysnesteet kirkkaat.

Auto hinattiin kotiin ja seuraavaksi irroitin öljypohjan. Ihan siistin näköinen alakerta, tosin enpä niitä ole niin usein katsellut. Öljypohjassa ei kumminkaan metallisilppua, öljykin ihan siistiä (ei vaahtoa). Irroitin vielä öljysiivilän imuputkineen. Sekin ihan puhdas. Kuivailin nyt senkin kuitenkin ja puhaltelin varmuudeksi ja totesin että ilma kulkee ihan helposti putken ja siivilän läpi.
Ruuvailin osat paikoilleen, uudet öljyt sisään (Shell Helix 5W-40), uusi öljynsuodatin (Bosch) paikoilleen ja motti tulille. En edes aikonut lähteä ajamaan vaan tarkkailin vain tuleeko mittaristoon herjaa. Minuutin joutokäynnin jälkeen taas: STOP. Öldruck jne...
Kone ei kuulosta kipeältä käydessään, mutta eihän sillä tohdi ajakaan.

Katselin VAG-COMilla vikamuistin, mutta moottorivioissa ei ole yhtään vikaa muistissa.

Seuraavaksi ostin uuden öljynpaineanturin. Ei vaikutusta. Hetken joutokäynnin jälkeen taas samat herjat. Anturia vaihtaessa noteerasin, että öljyä valuu kyllä anturin reiästä, joten kai se öljy siellä silloin jollain lailla kiertää. Anturi nimittäin ei sijaitse kovin matalalla, öljynsuodattimen jalassa, vaan kannessa.

Mitä ohmi-lukemia tuolta öljynpaineanturin johdosta pitäisi saada toimivassa autossa?

Keksiskö joku jotain muuta tarkistettavaa?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 20.3.2010 21:40

Onko öljypohjassa öljyn lämpötila/tasoanturi? Se lie voisi tuommoista herjaa kans tehdä toimimattomuuttaan.

Haynesi sanoi, että 2bar olisi 80 asteisen speksipaine 2000rpm kohdalla, joten jos pääset vag-comilla lueskelemaan mitta-arvoja ölppäanturista.

Jacce1971
-
Viestit: 123
Liittynyt: 13.8.2003 12:32

ViestiKirjoittaja Jacce1971 » 20.3.2010 23:12

Pohjassa on kyseinen anturi. Tosiaan se taitaa mitata määrän lisäksi öljyn lämmönkin. Nimittäin VAG-COMista sain luettua öljyn lämmöt. Paineita en sen sijaan VAG-COMista löytänyt, ja googlettamalla sain tietää ettei niitä kai VAG-COMilila voikaan lukea.

Vähän tohdin epäillä tuon anturin viallisuutta, koska auto ei kiukuttele öljyn määrästä ja lämpöjen lukukin onnistuu. Mutta kaikkihan on mahdollista sähkölaitteiden kanssa pelattaessa...

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 21.3.2010 7:43

Juu, sattui tosiaan silmään kun Haynesista vilkaisin nopeasti että mitkä anturit öljyn kulkua ja ominaisuuksia tutkailee.

Uskoisin kuitenkin että viimeistään se toinen painemittari itsessään toimisi ellei sitten vikaa ole johtosarjassa. Heittääkö auto tuon herjan heti jos painemittarin johto on irti, vai vasta sen ~minuutin päästä?

Tietenkään ei varmaan mahdottomuus olisi että itse pumppukin olisi jollain tavalla sökö eikä nostaisi enää painetta riittävästi. Mikäli autosi on 16v koneinen, niin sen yläkerta on jokseenkin tarkka öljynsaannistaan, joten voi olla että tuo kannattaa tarkastaa. Siellä voi olla myös ylipaineventtiili levällään, jolloin se pienemmillä kierroksilla päästää paineet takaisin öljypohjaan.

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_196.pdf

Tuosta vielä Self-Study-Program kaveriksi, jos ei vielä ole tuttu... tuolla on pumpun rakenteesta jotain lisää.

Jacce1971
-
Viestit: 123
Liittynyt: 13.8.2003 12:32

ViestiKirjoittaja Jacce1971 » 21.3.2010 13:47

Kiitos linkistä. Noitahan SSP:eitähän on mukava lukea.

Käynnistin koneen paineanturin johto irroitettuna ja sama lopputulos: minuutin päästä herja.
Eli tuon anturin voi siis unohtaa vianetsinnässä.

Missäs tuossa koneessa (1.4 16V) on toinen anturi?
Öljynsuodatin on niin uskomattomassa paikassa pakosarjan alla että on jokseenkin mahdotonta nähdä suodattimen jalkaa josko siellä olisi antureita.

Yritin VAGCat:ista kattella kuvia, mutta on niin yleismallisia piirustuksia, etteivät päde kyllä 1.4 16V -koneeseen.
http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/BO/200 ... 2550218/#6

Jacce1971
-
Viestit: 123
Liittynyt: 13.8.2003 12:32

ViestiKirjoittaja Jacce1971 » 21.3.2010 22:09

Tuli testattua taas hieman.

Auto käy tyhjäkäyntiä nätisti, eikä herjaa tule ruutuun useammankaan minuutin tyhjäkäynnin jälkeen.
Mutta heti kun nostaa kierroksia 2000r/min, niin tulee tuo öljynpaineherja. Siitä ne aiemmatkin herjat tulivat, kun noin minuutin jälkeen varovasti nostin kierroksia.
Eli siellä jossain on se toinen anturi, joka aktivoituu 2000 kierroksen kohdalla. Tämmöistä olin lukevinanikin joltain saksankieliseltä foorumilta heikolla saksan taidollani. Mutta sen toisen anturin sijainti on toistaiseksi mysteeri...

Jacce1971
-
Viestit: 123
Liittynyt: 13.8.2003 12:32

ViestiKirjoittaja Jacce1971 » 1.4.2010 14:40

Laitanpa päivityksen, vaikkei tästä paljon apua ehkä muille olekaan.

Auto hinattiin lopulta korjaamoon, kun itseltä loppui keinot.
Kuinka ollakaan, kun autoa ruvettiin korjaamolla tutkimaan, ei autossa ollutkaan enää mitään vikaa!
Paras arvaus syyksi:
Öljypumpun ylipaineventtiili on jumiutunut/jäätynyt auki, jolloin öljynkiertoon ei tule riittävästi painetta. Hinatessa venttiili on sitten notkistunut, kun auto on liikkunut ja moottorikin oli käynnissä hetkittäin hinauksen aikana.
En tiedä oliko tuo lopullinen syy, mutta nyt auto pelaa normaalisti.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 1.4.2010 15:30

Kivalta kuulostaa jos näissä on mahdollisuus tällaisiinkin vikoihin. :P

Mitenhän joku Forte/vast. käsittely tuohon jumittumiseen vaikuttaisi? Itse miettinyt sitä seuraavaa huoltoa odotellessa, että onko 10v vanhaan autoon ekan Forte käsittelyn teko samaa kuin kaivaisi verta nenästä vai mitä?

Viisaat voisi heittää kommenttia...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa