AGR-koneesta
Valvoja: ffp jäsenet
AGR-koneesta
Olisi tuollainen -99.vm Bora TDI-koneella tarjolla tekniikan lahjoittajaksi, joten nyt nousee kysymyksiä, kun omistaja on kerennyt myydä EGR-venttiilin ja ahtopaineensäätöventtilin. Mistä ja mihin hintaan noita saa järkevästi ja minkälainen tämä AGR-kone on virityskohteena?
Virityksestä vielä, että mitä tehdä ja missä järjestyksessä, että päästään ainakin 200hp:n tehoihin?
Linkit toimiviin aikaisempiin keskusteluihin on ok, mutta olen niitäkin selaillut ja lukenut, mutta katsotaan nyt jos tähän saisi vielä hiukan tarkentavempia vastauksia.
Kiitos jo etukäteen.
Virityksestä vielä, että mitä tehdä ja missä järjestyksessä, että päästään ainakin 200hp:n tehoihin?
Linkit toimiviin aikaisempiin keskusteluihin on ok, mutta olen niitäkin selaillut ja lukenut, mutta katsotaan nyt jos tähän saisi vielä hiukan tarkentavempia vastauksia.
Kiitos jo etukäteen.
Kumpaakaan noista et tarvitse. Tai sen N75 venttiilin kyllä jos meinasit hukkaporttiturbolla tuon kasata, mutta jos muutat sen VNT ohjatuksi niin sitten se menee vaihtoon jokatapauksessa,
Viritysjärjestys on kutakuinkin tällainen.
R520 suuttimet. Turha ajatella mitään pienempiä.
12mm Pää pumppuun
Kunnollinen välijäähdytin keulalle.
Putki vähintään 2.5 tuumaisesta. Tosin tämä ei ihan välttämättömyys.
Turboksi joku 2256v tai vastaava.
Kytkimeksi AHU vauhtipyörä ja SRE asetelma+massalevy
Kunnollinen ohjelma. Tuon ikäisessä voi olla joko 018 tai 012 loppuinen ecu. Molempiin pystyy kyllä tekemään vallan toimivan softan.
Vakiokannella saa sen 230hp maksimissaan. Sen jälkeen menee porttaus hommiksi ja isompien venttilien vaihdoksi.
Kestävyydestä. Vakionkin saa rikki. Itselläni AGR kesti 250hp tehot vallan mainiosti. Tuuri ja käyttäjän järki sanelee aika paljon tässä. Tehokkain avaamaton AGR alakerta minkä tiedän lienee tällä hetkellä noin 300 heppainen. Ei tosin ole vielä mahdottoman paljon kilometrejä vyöllä, mutta 2.4 bar paineilla ajelee.
Viritysjärjestys on kutakuinkin tällainen.
R520 suuttimet. Turha ajatella mitään pienempiä.
12mm Pää pumppuun
Kunnollinen välijäähdytin keulalle.
Putki vähintään 2.5 tuumaisesta. Tosin tämä ei ihan välttämättömyys.
Turboksi joku 2256v tai vastaava.
Kytkimeksi AHU vauhtipyörä ja SRE asetelma+massalevy
Kunnollinen ohjelma. Tuon ikäisessä voi olla joko 018 tai 012 loppuinen ecu. Molempiin pystyy kyllä tekemään vallan toimivan softan.
Vakiokannella saa sen 230hp maksimissaan. Sen jälkeen menee porttaus hommiksi ja isompien venttilien vaihdoksi.
Kestävyydestä. Vakionkin saa rikki. Itselläni AGR kesti 250hp tehot vallan mainiosti. Tuuri ja käyttäjän järki sanelee aika paljon tässä. Tehokkain avaamaton AGR alakerta minkä tiedän lienee tällä hetkellä noin 300 heppainen. Ei tosin ole vielä mahdottoman paljon kilometrejä vyöllä, mutta 2.4 bar paineilla ajelee.
wink wink: http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=5708
Edullisemmin tuskin löydät noihin vaatimuksiin sopivaa ahdinta mistään...
Edullisemmin tuskin löydät noihin vaatimuksiin sopivaa ahdinta mistään...
Missä hinnoissa tuollainen kytkin paketti on ja kannattaako tuota vauhtipyörää hankkia käytettynä vai?
Mitenkäs sitten, kun tuollaisen paketin nakkaa tuohon Mk1 keulalle niin sitten katsastus? Eli nuo virithän olisi helppo nakkoa paikalleen,kun kone on irti, mutta mitenkä sitten katsastuksessa jos on välijäähyt tms. kiinni?
Mitenkäs sitten, kun tuollaisen paketin nakkaa tuohon Mk1 keulalle niin sitten katsastus? Eli nuo virithän olisi helppo nakkoa paikalleen,kun kone on irti, mutta mitenkä sitten katsastuksessa jos on välijäähyt tms. kiinni?
voipi tulla melko ahdasta tuolla keulalla mutta kaikki on kait mahdollista. vauhtis tietysti käytettynä. käyppäs itse kysymässä konttorilta mitä tuumaavat, veikkaan ettei konttorin väkeä hirveästi kiinnosta kun noin vanhasta autosta kyse eli pitäisi mennä läpi kunhan vaan esittää teholapun ja muita lappusia
Juu asiaa on kyselty ja kunhan on noi perusjutut kunnossa eli tehot yms. niin ei ongelmaa ja on asiallisesti toteutettu :)
Sitä vain mietin notta kuinka tiukasti kyselevät dynolappuja jos on toi jälkiasennus välijäähy kiinni, kun se vissiiin näkyvin viritys?
Ei kai tuolla nyt mitenkään erikoisen ahdasta pitäisi olla vaikka tuo tuleekin koneeksi?
Sitä vain mietin notta kuinka tiukasti kyselevät dynolappuja jos on toi jälkiasennus välijäähy kiinni, kun se vissiiin näkyvin viritys?
Ei kai tuolla nyt mitenkään erikoisen ahdasta pitäisi olla vaikka tuo tuleekin koneeksi?
Lainataan topiccia. onko AGR koneiseen saatavilla jotain korvaavaa MAFfia? Kun AHF koneiseen saa esim mersun MAFfin sullottua. Kaverin audissa hiukaan puuttuu vetoja. MAF arvot 3000rpm kohdalla joku vaan 450-500 ja laskee kun lehmänhäntä.. Eli varmaan MAF mennyt?
Kyllä löytyy pierpurgilta AGR-koneeseenkin maffi. Esim. Seinäjoella saat pierpurgin maffeja pohjanmaan diesel-huollosta.. maksaa muistaakseni 100-120e
Sähköisellä pääsee helpommalla mutta kyllä tuon M-Tdi:n tekokin pitäis onnistua.Tietenkin jos aletaan sullomaan volkkarin 1.9td:n pumppuun isoa nestepäätä ja suoraruikkarin nokkalevyä+250bar avautumispaineella olevia suuttimia niin saattaa tuo pumpun kuorma käydä suht isoksi.Periaatteessa etsisi jonkuin "suoraruikkari" pakun jossa on valmiiksi mekaaninen pumppu ja siitä soveltamalla.Tämä ei kyllä ole sitten mikään plug and drive ratkaisu.
Sen verran edittiä vielä että noiden pakujen pumput ovat yleensä aika järeitä sisäosiltaan jos ovat 20mm käyttöakselilla..
JukkaA : juuh,kyll mun moottoreissa on tuo ahdonalainen rikastus ja tulee vielä pysymään pitkään = )
Sen verran edittiä vielä että noiden pakujen pumput ovat yleensä aika järeitä sisäosiltaan jos ovat 20mm käyttöakselilla..
JukkaA : juuh,kyll mun moottoreissa on tuo ahdonalainen rikastus ja tulee vielä pysymään pitkään = )
Onko tuo tasauspyörästönlukko minkälainen hankinta ja kuinka tarpeellinen?
Toinen mikä olisi varsinaisesti tarpeellinen löytää olisi tuo korjausopas ja mielellään englannin kielisenä, koska suomenkielisiin meni luotto, kun kaverin ostamassa alfamerin korjausoppaasta löytyi lauseita "jos osassa on välystä niin vaihda se" ainut ongelma on se ette ko. osa voi toimia ilman välystä ja myöskin olikohan kannenpulttien kohdalla "kiristä pultit" jolle repesimme kaverin kanssa, että onkohan nyt ihan varmasti tarpeellista kiristää :D
Mutta jos joku voi varmuudella kertoa, että suomenkielisestä korjausoppaasta löytyy järkevästi ilmoittettuna kiristysmomentit yms. tarpellinen niin silloin voi tietty sellaisenkin ostaa.
Toinen mikä olisi varsinaisesti tarpeellinen löytää olisi tuo korjausopas ja mielellään englannin kielisenä, koska suomenkielisiin meni luotto, kun kaverin ostamassa alfamerin korjausoppaasta löytyi lauseita "jos osassa on välystä niin vaihda se" ainut ongelma on se ette ko. osa voi toimia ilman välystä ja myöskin olikohan kannenpulttien kohdalla "kiristä pultit" jolle repesimme kaverin kanssa, että onkohan nyt ihan varmasti tarpeellista kiristää :D
Mutta jos joku voi varmuudella kertoa, että suomenkielisestä korjausoppaasta löytyy järkevästi ilmoittettuna kiristysmomentit yms. tarpellinen niin silloin voi tietty sellaisenkin ostaa.
Timpe^^:n kanssa kyseltiinkin jo tuosta agr audin maffista. Onko myös agr moottorilla olevissa golfeissa ym. tuollainen kuin minulla tuossa eli kiinteänä siihen putkeen jo tulee kahdella ruuvilla kiinni ilmanputsariin ja toisesta päästä ihan perus letkuliitoksella imuputkeen. Ja onko tähän mahdollista saada jotain korvaavaa maffia kuten esim Timpe^^:llä on mersun maffi....
Se on se pierburgin maffi... joku tuolla ylempänä kertoikin mistä niitä saa... mulla on samanlainen omassa golffissa ja tosi on että siihen ei mene se "normaali" MAF. En tiiä jos vaihtaa ihan kokonaan siihen välille semmoisen mistä saa sen anturin irrotettua erikseen. Paitsi että ei onnistu koska liitinkin on erinlainen.
Millaista pakettia suosittelisitte AGR-koneeseen kun tavoite olisi joku 180-200hv? Tekniikka saisi mielellään olla aika luotettava ja autolla on nyt ajettu 225tkm. Ja olen kuullut jostain, että osassa AGR-koneita olisi kiinteä vauhtipyörä....Pitääkö tämä paikkaansa?
Itse olen miettinyt Race-suuttimet, kestävä kytkin ja esim. fin-turbon 17/20.... mutta esim. turbo saisi olla edullisempikin....
Jos jollain on tälläiseen projektiin sopivia osia ylimääräisenä esim. turboa voi tarjota vaikka yv:llä
Itse olen miettinyt Race-suuttimet, kestävä kytkin ja esim. fin-turbon 17/20.... mutta esim. turbo saisi olla edullisempikin....
Jos jollain on tälläiseen projektiin sopivia osia ylimääräisenä esim. turboa voi tarjota vaikka yv:llä
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Kyllä sen kytkimen saa luistamaan hienosti tuollaisellakin kokoonpanolla. Mulla oli joskus samainen setti mutta ohjelma oli ihan vakiokokoonpanolle laitettu. Kytkin luisti muistaakseni kaikilla vaihteilla paitsi ykösellä ja kakosella. Sitten tehtiin softa jossa syötöt ja ahdot oli rajattu siellä jossain alle 2500rpm niin kytkin piti hyvin. Ei se kyllä mihinkään mennytkään sen jälkeen... En tiedä onko järkeä laittaa pienehkö viriahdin joka ei pelaa ihan optimaalisesti siellä yläpäässä mutta sitten jättää hyödyntämättä se alhaalta herääminen sen takia että kytkin ei pidä.
Nimim. Parempi asetelma jo tilattuna...
Nimim. Parempi asetelma jo tilattuna...
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Jope kirjoitti:Miten se etulukko? Ja miten tarpeellinen se on nelivedossa? Mistä ootte hankkinut jos ootte. Samoin jarrut menee vaihtoon. Mistä Brembon satuloita ja mikä versio tuohon 4 koppaseen golffiin?
Varmaksi en väitä, mutta väittäisin Leon Cupran jarrujen käyvän. Samaa pakettia työntävät myös C4 -korin Ässä-Audeihin ufojen tilalle. Hintaa taisi jäädä alle 1k€.
Olisiko kellään heittää apuja notta mikä on sen liittimen numero mikä tulee siihen ilmamassa anturille? Omani kun on sen verran ottanut kolarissa osumaa ettei siitä enää ole käytettäväksi, joten uuden tarvisi, mutta tuo on sen verran säpäleinä ettei siitä löydy sitä numeroakaan :D
Tarkennetaan vielä eli ilmamassa anturi on kunnossa ja ehjä, mutta se piuhojen päässä oleva liitin joka kiinnitetään ilmamassa anturiin on hajalla.
Tai jos jollakulla moinen minulle myydä niin voin ostaa sen myös pois!
Tarkennetaan vielä eli ilmamassa anturi on kunnossa ja ehjä, mutta se piuhojen päässä oleva liitin joka kiinnitetään ilmamassa anturiin on hajalla.
Tai jos jollakulla moinen minulle myydä niin voin ostaa sen myös pois!
Pistäkääpä hyviä vinkkejä mikä vois aiheuttaa ongelmaa seuraavanlaisessa tilanteessa.
Kone käynnistyy ja käy tyhjäkäyntiä, mutta jos kaasuun koskee niin alkaa savuttaa ja rötäämään. Vikakoodeja emme ole vielä kerenneet tarkistamaan, mutta ajattelin kysästä ihan mielenkiinnosta apuja täältäkin.
http://www.youtube.com/kizmox#p/a/u/0/FbwqEcl1QG4 Tuossa videon poikasta asian suhteen jotta näkee vähän missä tilanteessa ollaan :D
Videosta ollaan edetty sen verran et toi egr on nyt kuosisssa.
Kone käynnistyy ja käy tyhjäkäyntiä, mutta jos kaasuun koskee niin alkaa savuttaa ja rötäämään. Vikakoodeja emme ole vielä kerenneet tarkistamaan, mutta ajattelin kysästä ihan mielenkiinnosta apuja täältäkin.
http://www.youtube.com/kizmox#p/a/u/0/FbwqEcl1QG4 Tuossa videon poikasta asian suhteen jotta näkee vähän missä tilanteessa ollaan :D
Videosta ollaan edetty sen verran et toi egr on nyt kuosisssa.
Onko muuten mitä eroa 02A-laatikolla ja 02J-laatikolla?
Miettinyt josko tuosta alkaisi suunnitella jotakuinkin 200-220hp tehoja mahdollisimman laajalla kierrosalueella, koska itselle ainakin se tuohon näin alkuun riittäisi tehotavoitteena ja mielellään tehot ja väännön haluaisi mahdollisimman laajalla käyttöön. Joten mitä mietteitä kokeneemmilla ja minkälainen olisi toteuttaa?
Miettinyt josko tuosta alkaisi suunnitella jotakuinkin 200-220hp tehoja mahdollisimman laajalla kierrosalueella, koska itselle ainakin se tuohon näin alkuun riittäisi tehotavoitteena ja mielellään tehot ja väännön haluaisi mahdollisimman laajalla käyttöön. Joten mitä mietteitä kokeneemmilla ja minkälainen olisi toteuttaa?
Onkos kellään tietoa mistä saisi tällaiseen sopivan liittimen johtojen nokkaan?
http://i261.photobucket.com/albums/ii77/oniminus/208.jpg
http://i261.photobucket.com/albums/ii77/oniminus/211.jpg
http://i261.photobucket.com/albums/ii77/oniminus/205.jpg
Yrittänyt olen kysellä marmoritiskiltä, purkaamoista, mutta kun ei. Tarjoavat vain sitä ilmeisesti uudemman mallista liitintä tms. jossa on se yksi iso kiinnitysklipsu siinä pitkäällä sivulla, mutta kuten kuvista näkee tämä haluaisi tuollaista missä on päädyissä klipsut.
Olisi hienoa jos joku voisi kertoa mistä koneesta voisi tuollaiseen löytää sopivan niin voisin metsästellä sitä marmoritiskiltä toivottavasti paremmalla menestyksellä.
http://i261.photobucket.com/albums/ii77/oniminus/208.jpg
http://i261.photobucket.com/albums/ii77/oniminus/211.jpg
http://i261.photobucket.com/albums/ii77/oniminus/205.jpg
Yrittänyt olen kysellä marmoritiskiltä, purkaamoista, mutta kun ei. Tarjoavat vain sitä ilmeisesti uudemman mallista liitintä tms. jossa on se yksi iso kiinnitysklipsu siinä pitkäällä sivulla, mutta kuten kuvista näkee tämä haluaisi tuollaista missä on päädyissä klipsut.
Olisi hienoa jos joku voisi kertoa mistä koneesta voisi tuollaiseen löytää sopivan niin voisin metsästellä sitä marmoritiskiltä toivottavasti paremmalla menestyksellä.
Kone ilmoitteli seuraavanlaista:
5 Faults Found:
17970 - Quantity Adjuster (N146): Upper Limit Reached
P1562 - 35-00 - -
17569 - Manifold Temp Sensor (G72): Open or Short to Plus
P1161 - 35-10 - - - Intermittent
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 35-10 - - - Intermittent
17849 - EGR Valve (N18): Open Circuit or Short to Ground
P1441 - 35-00 - -
18057 - Powertrain Data Bus: Missing Message from ABS Controller
P1649 - 35-00 - -
Readiness: N/A
Vinkkejä mistä ja miten aloittaa asioiden korjaaminen?
5 Faults Found:
17970 - Quantity Adjuster (N146): Upper Limit Reached
P1562 - 35-00 - -
17569 - Manifold Temp Sensor (G72): Open or Short to Plus
P1161 - 35-10 - - - Intermittent
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 35-10 - - - Intermittent
17849 - EGR Valve (N18): Open Circuit or Short to Ground
P1441 - 35-00 - -
18057 - Powertrain Data Bus: Missing Message from ABS Controller
P1649 - 35-00 - -
Readiness: N/A
Vinkkejä mistä ja miten aloittaa asioiden korjaaminen?
Hmm... Vikakoodien nollauksella katosivat kaikki muut paitsi tuo ABS-koodi, mutta se ei ole mikään ihme, kun koko ABS-laitteistoa ei enää tuossa paketissa ole.
Moottori ei enää sammuile, mutta ei vieläkään ota enempään kuin 1500rpm piikkinnä jos sopivasti painaa kaasua. Eli nyt kysynkin, että onko edelleen syytä tarkistella nuo määränsäädin/ennakonsäädin ja imuilman lämpöanturin johto vai onko jotain muita järkeviä vaihtoehtoja?
Mitenkäs muuten tuollaisesta paketista saa tuon ABS-laitteiston kytkettyä pois käytöstä ettei se siitä valittelisi, kun sellaista ei tuohon kuitenkaan tule?
Moottori ei enää sammuile, mutta ei vieläkään ota enempään kuin 1500rpm piikkinnä jos sopivasti painaa kaasua. Eli nyt kysynkin, että onko edelleen syytä tarkistella nuo määränsäädin/ennakonsäädin ja imuilman lämpöanturin johto vai onko jotain muita järkeviä vaihtoehtoja?
Mitenkäs muuten tuollaisesta paketista saa tuon ABS-laitteiston kytkettyä pois käytöstä ettei se siitä valittelisi, kun sellaista ei tuohon kuitenkaan tule?
Tkeekö tuo silleen että kierrokset jäävät jonhonkin 1200 nurkille vaikka pedaali pohjassa? Jos tekee niin vika on jarrupolkimen asentutunnistimessa mikä luulee että jarru on päällä.
Juurikin tuollaiset ovat oireet! Mitä tuolle voi tehdä, että vika korjaantuu? Tuossa kun tosiaan ei ole tuota ABS-järjestelmää enää.
Elikkä löytys tommonen AGR koneellinen octavia jota olisi tarkoitus hieman piristellä. Turboksi tulee finnturbon hybridi GT15/20. Kytkin päivitetään myös kestävempään. Välijäähy ja ahtoputket vedetään uusiksi(yksi korjattu purkkapatentilla kun halkesi ikänsä puolesta, niin samallahan sitä laittaa "kivaa sinistä silikoonia" konehuoneeseen). Ohjelma myös päivitetään osaavalla ihmisellä kun osapuoli on kunnossa. Tehotavoite olisi yli 150 kaakkia ja vääntöä tarpeeksi ;) . Eikä ihan mitään tappiinasti vedettyä viritystä, käyttöauto kuitenkin kyseessä.
Kysymys olisikin, minkälaiset suuttimet? 0.216mm suuttimet olisi tarjolla varsin edullisesti, riittäisikö ne vai pitääkö ostaa ne isomman budjetin 0.260? MAP, pitääkö vaihtaa 3bar malliin? Mitä muuta tarvitsen, tai mikä olisi suositeltavaa?
Opastakaahan alottelevaa, pikku savujen aikaansaamiseksi :)
Kysymys olisikin, minkälaiset suuttimet? 0.216mm suuttimet olisi tarjolla varsin edullisesti, riittäisikö ne vai pitääkö ostaa ne isomman budjetin 0.260? MAP, pitääkö vaihtaa 3bar malliin? Mitä muuta tarvitsen, tai mikä olisi suositeltavaa?
Opastakaahan alottelevaa, pikku savujen aikaansaamiseksi :)
Isommat hankitaan sitten ja unohdetaan tuo halpa diili. Mites tuon turbon laita, lueskelin että sinne on jotain 17/20 laitettu myös, ilmeisesti ei ole vnt? Onkos kyseinen palikka bolt on vai vaatiiko vähän taiteiluja? 17/20 vai 15/20, kumpi ennemmin? Minkäkokoinen ahtoputki tuohon vakioturboon sopii? Kun mokoma otti nokkiinsa ja päätti haljeta pakkasella, suhisee ja viheltää ja huomaa selvästi rikkoutuneen kohdan. Saisi hankittua oikeenkokoista putkea, ennenkuin alkaa säätämään. Kiitos vastauksista :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa