T4 Transporterin jarrupaineensäätimen säätö?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Juhta
-
Viestit: 32
Liittynyt: 8.4.2007 11:28

T4 Transporterin jarrupaineensäätimen säätö?

ViestiKirjoittaja Juhta » 7.3.2010 14:01

Portteri pomppasi katsastuksessa, kun taka-akselilta ei löytynyt jarruja.. Käsijarru toimi erinomaisesti, mutta käyttöjarrua ei juuri ollenkaan. Tuumailtiin katsastusmiehen kanssa, että jarrupaineesäädin on jumissa tai säätö on tyhjänä väärä. Koitin etsiä haulla ohjeita säätöön, mutta eipä niitä oikein löytynyt. Osaisikos joku auttaa?

Kyseessä siis -99 mallinen pitkä 2.5TDI T4 iman ABS jarruja, uusi tuttavuus minulle ja yhteiselo nyt vähän ryppyilee..

Juhta
-
Viestit: 32
Liittynyt: 8.4.2007 11:28

ViestiKirjoittaja Juhta » 8.3.2010 8:17

Illalla rassasin ja nitkutin crc:n kanssa säädintä useampaakin otteeseen, mutta ei vaan jarruja taakse ala löytyä... Eli siis tuollainen säädin siellä on: Kuva

Voivatko jarrusylinterit olla niin jumissa, ettei ne toimi? Käsijarru kuitenkin toimii..

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 8.3.2010 10:32

Todennäköisesti se säädin on jumissa.

Oma T4 oli syksyllä katsastuksessa just samanlainen, "taka-akselilta ei löytynyt jarruja. Käsijarru toimi erinomaisesti". Sylkyt oli kunnossa, jarrukengät uudet ja rumpu oli halkaisijaltaan toleranssissa. Ja jarruja ei saanut pitämään millään.

Vaihdoin säätimen ja jarruvoimaa alkoi olla liiankin kanssa. Säätimen jousta sai löysäillä ihan reilusti, ettei takapää mene lumikelillä jarrutuksissa lukossa. (ABS:ää tuossa romussa ei luonnollisesti ole).

On muuten ihanan kallis se säädin siellä paikallisessa varaosaputkassa . . .:)

Juhta
-
Viestit: 32
Liittynyt: 8.4.2007 11:28

ViestiKirjoittaja Juhta » 9.3.2010 10:47

Pistin oman peukalot kiltisti takaisin kämmenen keskelle ja vein eilen illalla sportstrerin lähikorjaamolle...

Tuossa on takana jo levyjarrut (-99) ja sanoikin korjaamolla, että jonkin verran on ollut noissa sylintereiden jumittumisia. Kuulostellaan, mitä tuleman pitää.

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 10.3.2010 8:22

Säätimessä on säätö,säädin omaani liikaakin,vaikka auto on bussi.
Siis tehoja saa irti,jos vain oivaltaa säätimen toiminnan.

Kuvalinkki ei toimi ,asia ois palautunut mieleen sen kautta-Jouset pitää saada tiukempaan pänninkiin ja sitten niistä valkeista korkeista pyörittämällä painetta sylintereissä nostetaan.
Muistaakseni mitä tiukemmalle saa jouset ja vastin korkit ,niin sitä tehokkaammat jarrut.

Juhta
-
Viestit: 32
Liittynyt: 8.4.2007 11:28

ViestiKirjoittaja Juhta » 11.3.2010 7:46

Nyt on leima paperissa, eli jarrut toimii. Jarrupaineen säädin oli tullut tiensä päähän, se ei enää millään konstilla antanut painetta jarruille. Ulkoisesti vipu kyllä liikkui, mutta säätimen sisällä oli systeemi jumissa.

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 11.3.2010 12:56

Kärsiikö kysyä, paljonko remontti tuli maksamaan ?

Juhta
-
Viestit: 32
Liittynyt: 8.4.2007 11:28

ViestiKirjoittaja Juhta » 15.3.2010 17:01

Kärsiihän sitä hintaa kysyä, lopullista hintaa en vielä tarkkaan tiedä, kun lasku on vielä tulomatta ja samalla tuohon tehtiin muutakin huoltoa. Jarrupaineensäädin maksaa muistaakseni reilun satasen..

Edittiä tähän: Ei se säädin maksanutkaan kuin vajaat 50€, että aika halvalla tuosta pääsi. Eli ei siihen säätimeen kannata paljoa aikaa käyttää, jos ei toimi niin uutta kehiin.

miika535
-
Viestit: 5
Liittynyt: 5.8.2009 16:36

ViestiKirjoittaja miika535 » 16.1.2011 18:38

Elikkä mistä sitä jarrupainetta säädetään, mitä ruuvataan ja mihin suuntaan? Vanha paineensäädin oli jumissa joten vaihdoin uuden säätimen ja nyt takajarrut menee lukkoon paljo ennemmin ku etupää.

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 19.1.2011 9:58

Vapauta poikkitangon päissä olevia jousia alapäästä mutteri/pultin alta,siis pidennä jousia,että tanko nousee.Sitten säädä valkoisista korkeista niitä alemmaksi.
Nyt häviää jarruja takaa.Lumella tai jäällä on hyvä etsiä tasapaino etu/taka.
Sopivan joutuu etsimään ,helppo niitä on säätää
Korjaus edelliseen ensin korkeista jännitystä pois jos ei riitä,niin siirrä jousia pitemmäksi.
ja taas korkeille.

Toivottavasti osasin kertoa oikein ,kun siitä on jo aikaa ,kun säädin viimeksi.

Säätö kannattaa ,jos saa sen niin kohdalleen ,että takajarrut on lähellä etujarruja ,niin
jarrutusmatka lyhenee ja tuntuma on hyvä ,eikä aina etuset lukossa ja takaset vain vähän jarruttaa.
Huomioikaa kuitenkin hyvän pidon painonsiirtymä tiukassa jarrutuksessa,ei liian lähelle takasten tehoja eteen nähden.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 6.3.2015 20:22

Vanha topiikki, mutta jos joku tämmöstä apua etsii, niin eikös tuo paine säädetä siitä kuusiokoloruuvista. 17mm avaimella lukitus auki ja sitten kuusikolopulttia kiinni päin, paine lisääntyy takapyörille ja auki päin, paine vähenee.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 31 vierailijaa