Akkuongelmia (vai laturi?)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

Akkuongelmia (vai laturi?)

ViestiKirjoittaja sms » 27.2.2010 11:55

Noin vuoden vanha akku, muistaakseni jotain 75Ah ja jos seisoo kylmässä (-10 tai enemmän) yli 15h niin ei jaksa pyörittää roikan päästäkään käyntiin vaan startti pyörittää liian hitaasti. Vuotovirta on kurissa eli ei auta vaikka ottaisi kaapelikengän irti - testattu on ja sama juttu. Apuvirtaa akkukenkiin ja samantien hörähtää normaalisti käyntiin eli maadoitus ilmeisesti kunnossa? Mittasin jännitteen kertaalleen 10min ajon jälkeen -15 asteessa eli akku vielä varmasti suunnilleen yhtä kylmä ja tulos oli 12,6V. Seuraavana aamuna 13h jälkeen jännite oli 11,2V ja lämpötila pysynyt suunnilleen samana. Edellinen (alkuperäinen) akku oireili samoin viime talvena ja siksi vaihdoin. Aiempina talvina lähti ilman roikkaa -20 asteesta kiltisti.

Onko akku hajalla ja onkohan laturissa jotain joka noita nyt syö?

Autona on Golf IV TDI (66kW alh-kone) vm 2000 ja mittarissa jotain 360tmk jos tällä tiedolla nyt mitään merkitystä on.

teemur2
-
Viestit: 3
Liittynyt: 27.2.2010 13:14

Latausjännite? Akku testiin akkufirmaan.

ViestiKirjoittaja teemur2 » 27.2.2010 16:46

Oletko mitannut mitä lataa? Toinen mikä voi olla tosiaan että akku on viallinen, tosin jännite pitäisi olla alempi. Akkufirmaan ja pyydä koeponnistaa akku.

Toinen voi olla että liitos on hapettunut startin päästä ja näin ollen vaattii akulta enemmän tehoa (vastus suuri).

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 27.2.2010 18:19

Eihän se nyt uus juttu ole että akku lakkaa toimimasta vaikka se olisi juuri hankittu.. halvemmista ja miksei myös vähän kalliimmista menee kennoja pimeiksi -> lakkaa toimimasta.
Tosin toi sun ongelma saattas kuulostaa enemmän latauspuolen probleemalta....
Minkä merkkinen akku sulla on?

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 7.3.2010 17:28

Banner on akun merkki ja tyyppi taitaa olla power bull.
Latausjännitteen juuri mittasin ja 14,5V löytyi.

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 7.3.2010 18:20

Akku sökö
Akkuliike voi tehdä kuormitus testin.
Ei tartte turhaa arpoa.
Viimeksi muokannut 204, 8.3.2010 9:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.3.2010 2:23

Toinen voi olla että liitos on hapettunut startin päästä ja näin ollen vaattii akulta enemmän tehoa (vastus suuri).

Tuossa tapauksessa akulta otetaan pienempää tehoa/virtaa mikäli laitteen resistanssi on suurempi.

Auto saattaa, ja todennäköisesti purkaakin virtaa johonkin laitteeseen. Mittaa millainen virrankulutus autossa on auton ollessa parkkeerattuna.

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 8.3.2010 17:22

Ei johdu vuotovirrasta, kuten ekassa viestissä ilmoitin, eli akun jännite putoaa vaikkei ole kaapelikengät kiinni.

Obscenity
-
Viestit: 9
Liittynyt: 9.8.2009 23:46

ViestiKirjoittaja Obscenity » 9.3.2010 11:22

Ei johdu vuotovirrasta, kuten ekassa viestissä ilmoitin, eli akun jännite putoaa vaikkei ole kaapelikengät kiinni.


No ei varmaan jää enään epäselväks, et missä vika :)

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 9.3.2010 14:53

Mulla samantapaista, ei tosin ihan noin nopeasti "hyydy" mutta kuitenkin.
Vuotovirrat mitattu, latausjännite ok, akku käyty akkuliikkeessä kuormittamassa ja oli ok. Laitoin lopuksi uuden akun, mutta vika pysyy.
Huoh, yksi asia mikä tulee mieleen, eli jos laturi antaa jännitettä riittävästi mutta ei tuottaisi virtaa tarpeeksi (?).
Tuossa kun oli noita -20C ja kylmempiä kelejä niin 3-4 päivän välein oli pakko ladata että sai käyntiin.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.3.2010 14:59

Laturin tuottamaa virtaa ei kontrolloida mitenkään (muutakuin ihan uusimmissa hitekkiautoissa), ainoastaan jännitettä. Mutta virta ja jännite kulkevat auton yhtälössä käsi kädessä, eli jos jännitettä on riittävästi niin on virtaakin.

Varsinkin kovemmilla pakkasjaksoilla ongelmia voi tulla jos autossa on kohtuullisen paljon kulutusta kun on parkissa, sekä ajetaan suht vähän. Se on todella vähän mitä jääkylmä akku suostuu ottamaan sähköä vastaan.

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 9.3.2010 15:05

Siksi kyselin tätä koska edellinen akku käyttäytyi ihan samoin viime talvena eli en viitsisi turhaan akkua vaihtaa jos käy kuten cancermanille.

Onko tuo 14,5V ihan normaali jännite mitä '00 kolperon laturi pukkaa ulos? Tuo oli mitattu tyhjäkäynnillä - pitäisi varmaan kierroksillakin testata.
Eli käräytteleeköhän laturi tuota akkua, se vaan mietityttää...

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 9.3.2010 20:57

Onko tuo akun 12,6V jännite mitattu heti sammuttamisen jälkeen vai esim tunnin odottelun jälkeen? Jos akku tyhjä ja käy ajamassa lenkin niin näyttää heti sammuttamisen jälkeen suurempaa jännitettä mutta tasaantuu kun malttaa hetken odotella.

Itsellä oli samantyylistä vikaa kakkoskoppasessa jossa syyksi paljastui akun ja auton rungo välisen kaapelin liitos. Eli laturi ja akku oli hyvissä kontakteissa keskenään mutta tuo rungon maadoitus jostain syystä aiheutti suuremman kuormituksen järjestelmälle ja akku tyhjeni vaikka autolla ajoi päivittäin. Kerran viikosssa joutui lataamaan yön yli akkua ja silti tuli muutaman kerran tarvetta lisävirralle.
Tuon rungon maadoituksen korjaamisen jälkeen ei ollut enää ongelmia akun kanssa. Kolme akkua ehdin pilata ennen kuin tuon vian huomasin.

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 9.3.2010 22:25

Mitattu heti ajon jälkeen. Mutta oireet ovat samat riippumatta siitä, olenko ajellut koko viikon vain toimistolle ja takaisin (10km päässä) tai jos olen tehnyt 500km reissun. Kylmä + 15h tai pidempään edellisestä ajosta ja ei lähde roikan perästäkään käyntiin kun pyörittää hitaasti. Apuvirtaa napoihin ja heti hörähtää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa