Hei,
Tuttavani omistama Golf III vm. -96 1.8 CL on ollut noin 1.5v käyttämättömänä katoksen alla. Mitään elonmerkkejä auto ei anna sitä yrittäessä käyntiin (en kyllä ihmettele). Kannattaisiko akku vaihtaa samantien uuteen vai yrittää ladata akku / käynnistää auto vara-akulla? Mitä tapaa suosittelisitte?
Nykyisen akun ikää en tiedä, mutta on merkiltään Varta C8 (550 044 045, Blue Dynamic) 50Ah. Jos akun uusiminen olisi paikallaan, mikä akku tähän Golfiin olisi passeli koon (mAH?) ja kiinnitysten puolesta? Mitkä ovat tärkeimmät asiat mitä pitää muistaa akkua vaihdettaessa?
Mitä muita asioita, akun lisäksi, olisi hyvä tsekata 1.5v tauon jälkeen?
Golf III - uusi akku
Valvoja: ffp jäsenet
En tiiä kuinka iso akku tuonne menee, mutta eiköhän sinne joku 60Ah akku mene ainaki? Eikö akussa sitten ole mitään leimaa että millon tehty? Pystyykö ite tarkistaa akkuhapon vai onko huoltovapaa akku. Voihan sen koittaa ladata täyteen ja kattoa pitääkö virtaa.
Öljyt ja nesteet kannattaa ainakin kattoa. Jarrut myöskin kannattaa herkistellä ennen isompaa reissua
Öljyt ja nesteet kannattaa ainakin kattoa. Jarrut myöskin kannattaa herkistellä ennen isompaa reissua
Tuollainen 74Ah Varta käy kolmoseen ainakin. Mainittu akku ollut 1.9 dieselissä.
Sopivan akun koko riippuu siitä onko kyseessä variant, avo tai viistoperä.
Jos kyseessä on viistoperä akun fyysisten ulkomittojen tulisi olla seuraavat: pituus 242mm, leveys 175mm ja korkeus 190mm.
Varianttiin ja avoon sopii tuon edellemainitun koon lisäksi myös pidemmän standardin akku joka on pituus 278mm, leveys 175mm ja korkeus 190mm.
Lisäksi akun tulee olla oikea kätisellä napaisuudella oli koko mikä tahansa. Ainakin Boschin tuoteluettelon mukaan jälkiasennusakkujen kiinnitykseen tarvitaan sovitin adapterit, mutta uskoisin että siellä on jo sellaiset kun ei toi kerran alkuperäinen akku ole. Eikä sen puoleen mitään hajua niillä adaptereilla tarkoitetaan.
Akun nimelliskapasiteetti kanattaa valita tarpeen mukaan. 55Ah ylöspäin lähtisin katsomaan sopivaa akkua ja jos aikoo asentaa jotain poppivehkeitä myöhemmin niin kannattaa valita aina se akku jossa kylmäkynnistysvirta on suurempi ja nimellisvarauskyky isompi. (Iso kylmäkäynnistysvirta takaa paremman virransaannin vahvistimille). Ah lukemaa ei kannata kuitenkaan liiaksi alkaa kasvattamaan, jos auto sattuu olemaan varustettu esimerkiksi kaikkein pienimmällä mahdollisella 70A laturilla mitä G3:ssa on käytetty, (hyöty kuivuu kasaan).
Jos kyseessä on viistoperä akun fyysisten ulkomittojen tulisi olla seuraavat: pituus 242mm, leveys 175mm ja korkeus 190mm.
Varianttiin ja avoon sopii tuon edellemainitun koon lisäksi myös pidemmän standardin akku joka on pituus 278mm, leveys 175mm ja korkeus 190mm.
Lisäksi akun tulee olla oikea kätisellä napaisuudella oli koko mikä tahansa. Ainakin Boschin tuoteluettelon mukaan jälkiasennusakkujen kiinnitykseen tarvitaan sovitin adapterit, mutta uskoisin että siellä on jo sellaiset kun ei toi kerran alkuperäinen akku ole. Eikä sen puoleen mitään hajua niillä adaptereilla tarkoitetaan.
Akun nimelliskapasiteetti kanattaa valita tarpeen mukaan. 55Ah ylöspäin lähtisin katsomaan sopivaa akkua ja jos aikoo asentaa jotain poppivehkeitä myöhemmin niin kannattaa valita aina se akku jossa kylmäkynnistysvirta on suurempi ja nimellisvarauskyky isompi. (Iso kylmäkäynnistysvirta takaa paremman virransaannin vahvistimille). Ah lukemaa ei kannata kuitenkaan liiaksi alkaa kasvattamaan, jos auto sattuu olemaan varustettu esimerkiksi kaikkein pienimmällä mahdollisella 70A laturilla mitä G3:ssa on käytetty, (hyöty kuivuu kasaan).
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos huononkin akun virranantokyky kylmässä on luokkaa 450 A, niin ei ihan heti tule se vastaan. Kyllä se startti on mikä käytännössä ainoastaan vaatii tuollaista virtaa.Iso kylmäkäynnistysvirta takaa paremman virransaannin vahvistimille
Tai no jos soitinten ottoteho on jotain yli 4 kW niin ehkäpä se sitten.
Mitä tässä tarkoittaa "hyöty kuivuu kasaan"? Akkujännite vaan nousee suuremmassa tyhjässä akussa hitaammin mutta sama määrä energiaa siihen varastoituu vaikka olis pienempikin akku.Ah lukemaa ei kannata kuitenkaan liiaksi alkaa kasvattamaan, jos auto sattuu olemaan varustettu esimerkiksi kaikkein pienimmällä mahdollisella 70A laturilla mitä G3:ssa on käytetty, (hyöty kuivuu kasaan).
Etenkin jos pätkäajoa tulee niin suurempi akku on parempi kun se ei pääse niin nopeasti tyhjäksi. Toki lataustahan sekin tarvii, mutta ei niin usein.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa