Mikä liitin tämä on

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

Mikä liitin tämä on

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 26.2.2010 21:10

Eli näytti olevan tuolla koneen takana olevan tämmönen tee se itse patentti liitin kiinni. Luultavasti edellisen omistajan räpellys. http://i8.aijaa.com/b/00552/5815341.jpg
Siis mikä liitin tuo on... Johto menee ilmanputsarin viereen ja haarautuu siitä ja tämä haara menee siihen ilmaputsarin takana olevaan liittimeen. Noh nämä johdot jatkuu etuiskarin yläkiinnikkeen päältä ja menee tuulilasin edessä olevaan tilaan missä on tuulilasinpyyhkimien moottori yms. Vaikeasti selitetty mutta eiköhän joku jo tuosta kuvasta nää mikä kyseessä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 26.2.2010 21:34

Pakko myöntää että oli huonosti selitetty. :D Itsellä tuli ekana mieleen mustasta eristysputkesta ja pinkistä johdosta lambda-anturi. Saattaa myös olla bensiinihöyryjen poistoventtiili joka on ohitettu jollain vippaskonstilla.

Kyseessä on ilmeisesti RP-moottori kuvasta päätellen?

CrazyMaik
-
Viestit: 233
Liittynyt: 25.1.2008 13:25

ViestiKirjoittaja CrazyMaik » 26.2.2010 22:28

---
Viimeksi muokannut CrazyMaik, 27.2.2010 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sami-88
-
Viestit: 187
Liittynyt: 7.4.2006 15:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sami-88 » 27.2.2010 0:25

lambda-anturin liitin toi on.

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 27.2.2010 0:54

Joo peräisinhän se on 1.8 bensa ventosta. Melekonen patentti oli ku pikkusen hipasin liittimeen niin tuo patenttijohto irtosi. Paljonkohan lie uusi maksaa? Ja todennäkösesti pitää tilata koko johtosarja. Oisko kellään tietoa? Ja miten sitten testaan tuon lambdan toiminnan että toimiiko ollenkaan?

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 27.2.2010 9:54

Tässä pätee melkolailla sama ohje kun monesti muutenkiin, kannattaa hankkia se Haynes tai Alfamer- opas. Sieltä löytyy hyvät yleis tiedot auton sähkövedoista sun muusta.

Oma mielipide on että ei muuta kun liitin välistä pois ja juotat piuhat toisiinsa. Vaikeuttaa irrotusta jatkossa, mutta liitos kestää hyvin, sitä ei toden-näköisimmin tarvii normi käytössä paljon irrotella. Mutta jos haluaa liittimen uusia, niin edessä on tod. näk. melkoinen etsintä. Tämä korjaus vinkki säästää rahaa, mutta maistuu patentille... ;-)

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 27.2.2010 10:59

Lambdan johtoa ei saisi juottaa koska anturi ottaa referenssi-ilman signaalijohdon keskellä kulkevasta pienestä ilmakanavasta.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 27.2.2010 12:04

ja semmosta johtoa ainakin 3- johtosessa ettei pystyny tinaan, kokeiltu on

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 27.2.2010 20:38

niin, juu, tuota en tiennyt, mutta opin itsekkin jotain... :D

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 27.2.2010 21:03

Voiko kone särkyä sitten tästä lambdan toimimattomuuesta. Kesästä asti heijannut tyhjäkäyntiä ja 15 000 ajettu. Ja todellaki edellinen omistajan räpellys oli tuo liitos että tuskin toiminu minun aikana. Mikäs ois paras vaihtoehto? Ostaa uus lambda? vaihtaa uusi johtosarja? Miten siis testaan että pelaako lambda ollenkaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2010 21:39

ja semmosta johtoa ainakin 3- johtosessa ettei pystyny tinaan, kokeiltu on
Tavis kuparijohdotkin menee ajan myötä sellaiseksi että niitä ei saa juotettua. Liittynee kuparin pinnan hapettumiseen. Joku vuosi sitten piti jälkiasennettua valon johtoa korjata ja avoimesta päästä piti leikata reilut viis senttiä ennen kun tuli sellainen kupari vastaan johon tina tarttui.

Voiko kone särkyä sitten tästä lambdan toimimattomuuesta.
Worst case scenario on että laihasta seoksesta sulaa männät ja rikkaasta menee katalysaattori pilalle. Vaikka se ei näkyisikään kun polttoainekuluissa niin yleensä tollanen satasen osan vaihto tuottaa itsensä jossain järkevässä ajassa itsensä takaisin.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 27.2.2010 22:33

miten tuo lambdan johto on tärinä arassa paikassa? jos on tärinälle arassa paikassa ja liitosta ei saa kunnolla kiinni mihinkään niin en oikein suosittele tinailemaan. koska tinaa menee kuumetessa myös johdinta pitkin muovivaipan sisään ja ajan myötä ku tärisee niin saattaa murtaa johdon liittimen vierestä poikki. tosin jos asialle ei voi muuta tehä niin silloin on tilanne eri. mut luulis volkkareiden antureissa tulevan liittimet mukana ettei tarvi tinata

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 28.2.2010 10:13

Semmonen tuli tossa mieleen, että ootko kokeillu "nollata" muistia, eli irroittanut akkua n. 10-15 min. jonka jälkeen kokeillu ilmeneekö vika??

Ymmärtääkseni, ECU menee silloin valmiille ohjelmalle, jolloin se ei ota tietoa kuin muutamilta antureilta. jos auto toimii nollauksen jälkeen oikein, vika voisi löytyä joistakin näistä antureista??

Lisäys: Niin, siis tuo "valmis-ohjelma" on päällä vain sen aikaa kuin ECU saa antureilta tiedot ja saa laskettua sopivat asetukset. Eli n. 5-10 min. Viisaammat korjatkoon.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 28.2.2010 11:36

Ei se moottori hajoa jos lambdan on paskana. Sillon on seos rikkaalla. Katalysaattori tosin saattaa hajota jos moottorista menee läpi palamatonta bensaa ja se syttyy katalysaattorissa. Silloin katti sulaa ja sen teho heikkenee.

tepi3: Tuo kuvailemasi toiminta on ihan normaalia ilman akkujen nollailuakin kylmällä moottorilla. Sitten kun moottori on lämmennyt niin otetaan käyttöön suljetun silmukan ohjaus lambda-anturilla.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 28.2.2010 16:54

Lainaus:
ja semmosta johtoa ainakin 3- johtosessa ettei pystyny tinaan, kokeiltu on
Tavis kuparijohdotkin menee ajan myötä sellaiseksi että niitä ei saa juotettua. Liittynee kuparin pinnan hapettumiseen. Joku vuosi sitten piti jälkiasennettua valon johtoa korjata ja avoimesta päästä piti leikata reilut viis senttiä ennen kun tuli sellainen kupari vastaan johon tina tarttui.
oli ihan uusi paketista boschin lambda, ei vaan pystyny tinaan...

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 28.2.2010 21:34

Noniin suunnitelma olisi tämä. Olisi tiedossa se vikatunnistin laite, mutta ongelmana on se että onko tuossa 94 bensa ventossa sitä vikakoodin lukian liitintä??? ja jos on niin missä se on. Jos saan vikakoodin selville niin vaihdan/vaihdatan osat. Paljonko maksaa jos vaihdattaa lambda anturin ja liittimet liikkeessä???

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 28.2.2010 22:04

Diagnostiikkaliitin löytyy tuhkakupin takaa. Pitäis olla 2x2-tyyppinen.

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 1.3.2010 18:38

Otin tuon patentin irti ja ruuvasin sokeripalan väliin. kierrokset loppu lämpimälle koneelle 1000 ja heijjauskin lakkasi. Toivottavasti nyt sitten pelaa.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 1.3.2010 19:57

Periteitä kunnioittaen... ;-)

Hyvä ratkaisu.

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 2.3.2010 14:48

Oletan että lambda pelaa nyt. Kierrokset asettu eikä heijaa. Mutta joskus auto vähän nykäsee. Mikään ei sammu vaan ajo jatkuu eikä olngelmia käynnistyksen kanssa. Voiko ''vika johtua'' tästä ''loskakelistä'' :D? vai jossain karstaa? katalysaattorissa? Muuten auto toimii moittettomasti.

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 3.3.2010 15:09

Nyt tapahtu taas nykimistä. Alku epäily oli että katti tukossa joten kierrätin konetta reippailla kierroksilla noin 30km sen jälkeen kun pysähdyin ja lähin liikkeelle niin oli kuin olis toisella autolla ajanu. Autosta löyty enemmän vetoja mitä ennen tätä toimenpidettä. Liekkö siellä sitten joku ollu tukossa. en tiiä. Eikä enään nyi. Toivottavasti

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 3.3.2010 16:22

Ottaa sen kananmunan pois polkimen alta, niin taas mennään :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa