nelikkoon taakse leveämmät vanteet?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

singosha
-
Viestit: 37
Liittynyt: 29.8.2008 9:19

nelikkoon taakse leveämmät vanteet?

ViestiKirjoittaja singosha » 21.2.2010 18:30

eli

tarkoituksena laittaa omaan quattro audiin eteen 8" leveät vanteet 215 tai 225 leveillä kumeilla ja taakse 9,5" leveät vanteet kumeilla 245 tai 255.

ensinnäkin, auto on s3 audi niin mitähän katsastusasemalla sanoo noin leveistä vanteista takana?

mutta tärkein asia kun olen nettiä selannut niin en ole vastausta löytänyt, saako nelikkoon laittaa tai kannattaako laittaa taakse leveämmät kuin eteen? olen niitä nähnyt kyllä mutta onko tästä mitään haittaa? mistään ei tunnu löytyvän tietoa

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 21.2.2010 18:44

Renkaiden halkaisijat pitäis olla nelikossa samat edessä ja takana.
225/40/18 ja 255/35/18 halkaisija on lähes sama, eli noi toimii hyvin ja mahtuvat S3:sen kaarien sisään madalletussakin autossa.

singosha
-
Viestit: 37
Liittynyt: 29.8.2008 9:19

entäs asemalla

ViestiKirjoittaja singosha » 21.2.2010 19:02

mites, ei taida katsastusmiehelläkään olla sanomista jos laittaa sopivilla et:llä nuo?

muutoskatsastus ilmeisesti täytee kuitenkin tehdä?

topi
-
Viestit: 452
Liittynyt: 23.7.2003 13:11

ViestiKirjoittaja topi » 21.2.2010 19:50

kunhan renkaan kuvio pysyy kaaren sisällä, niin ei pitäs tulla ongelmia katsastuksessa.

Daniel_
-
Viestit: 8
Liittynyt: 15.2.2010 8:24

ViestiKirjoittaja Daniel_ » 21.2.2010 20:07

Vaikka teoriassa renkaiden ympärysmitat on lähes samat, kannattaa ottaa huomioon todellisuus. Renkaiden on hyvä olla samaa mallia ja vanteiden leveyksien samassa suhteessa renkaiden leveyteen, jotta korkeus ei pääse muuttumaan (vrt. ns. saksa tuning).

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.2.2010 20:12

mihin se korkeus oikeastaan pääsee muuttumaan? ei oo minun järkeen vielä että miksi näin käy. koska kyljethän niissä venyy helpommin ku kulutuspinta

Daniel_
-
Viestit: 8
Liittynyt: 15.2.2010 8:24

ViestiKirjoittaja Daniel_ » 21.2.2010 20:19

Mikään ei oikeastaan veny vaan kulmat muuttuu, Perus geometriaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.2.2010 20:27

kyllä mie uskaltaisin melkein väittää että kyllä se kyljen kumi enemmin venyy mutta renkaan halkaisija/kehä ei muutu

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 21.2.2010 20:29

kyllä mie uskaltaisin melkein väittää että kyllä se kyljen kumi enemmin venyy mutta renkaan halkaisija/kehä ei muutu

Näinhän se on kokeiltu ja todettu, halkaisija ei muutu. :)

e: merkki ja malli kannattaa tosiaan olla sama. Yllättävän paljon eroja eri valmistajien kumeissa..

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.2.2010 21:17

Renkaan vyö on melkein verrattavissa teräsputkeen, kyljet venyy, ei renkaan vyö. Todella rajuissa venytyksissä on saatu mitattua ihan pieni muutos halkaisijaan.

Daniel_
-
Viestit: 8
Liittynyt: 15.2.2010 8:24

ViestiKirjoittaja Daniel_ » 21.2.2010 21:40

Totta. Lähdin teoria pohjalta, mutta kyllä se niin on ettei sitä vyötä voi "lyhentää". Halkaisia siis säilyy ja heikompi, eli kylki, antaa periksi. Ja tosiaan optimi leveyksisellä vanteella kylki on pullea ja kun vanne leveyttä kasvatetaan kylki suoristuu ja antaa lisää leveyttä myös tätä kautta.
Taitaa olla osa optista harhaa kun katsoo jotain 175 venytettynä 8" vanteelle (arvot heitetty hatusta), kun se näyttää niin älyttömän matalalta saksan poikien volkkareissa.

Toisaalta jos aletaan hifistelemään pitää vielä ottaa vielä huomioon kantokyky ja sitä kautta painuma, joka siis käytännössä pienentää sadettä ja vaikuttaa autoon päin ikäänkuin pienemmältä renkaalta. Toisaalta en tiedä miten tarkkoja jakolaatikot ovat, meneekö kyseinen "ominaisuus" toleranssien sisään. Asia voidaan kait hoitaa oikeilla ilman paineilla.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.2.2010 22:30

miks pitää teoria tasolla alkaa pohtimaan ku asiat on todettu käytännössä? varsinkaan jos ei oo renkaan rakenne tiedossa

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 22.2.2010 2:25

miks pitää teoria tasolla alkaa pohtimaan ku asiat on todettu käytännössä?
Tulee ihan mieleen yliopiston luennot ja niillä esiintynyt termi: "Insinööritaito". Eikä tuo "asiat on todettu käytännössä" kelvannut kyllä Tekussakaan: pitäähän se prk. ensin laskea, perustella ja arvioida tuloksia!

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 23.2.2010 15:16

Toisaalta en tiedä miten tarkkoja jakolaatikot ovat, meneekö kyseinen "ominaisuus" toleranssien sisään.
Ainakin kulutuspinnan verran saa kuulemma olla toleranssia eli ei ne nyt superkriittisiä ole.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 23.2.2010 18:35

Mulla golffissa edessä 225/40 18 ja takana 245/40 18 eikä mitään sanomista katsastuksessa eikä häiriöitä nelikon toiminnassa. Nuissa takasissa tais olla pari senttiä enemmän halkaisijaa mutta ei riitä pyörimisero nelikon kytkeytymiseen ainakaan haldexissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa