paras moottori öljy talveks?
Valvoja: ffp jäsenet
paras moottori öljy talveks?
kertokaapa kokemuksia että mikä olisi parasta öljyä talveksi?
joka olisi hyvää myös tälläseen 1.8 mk2 golffiin..
joka olisi hyvää myös tälläseen 1.8 mk2 golffiin..
itse olen mobilin ykkösiin pettynyt pahasti, nostajat rallattavat startin jälkeen ym. mutta nuo teboilin goldit tuntuvat toimivan vanhassa kakkoskoppasessa varsin mahtavasti. nostajat ovat nuilla äänettömät ja kylmästartissa paineet kilahtaa mittariin jo startatessa. nyt laitoin tosin valvolinen durablendit koneeseen kun ne olivat tarjouksessa minimanilla ja auto seisoo öljyttynä tallissa ainakin toistaiseksi :).
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
^Mitenköhän tuo Mobil Synt S eroaa muista täyssynteettisistä 5W-40 öljyistä?
Aisaa sivuten, jos nostajat metelöivät kannattaa ne vaihtaa. Kyllä ehjien nostajien pitäisi pysyä äänettöminä millä öljyllä tahansa.
Ja vielä OT: Motonetissa Diamond maksaa 31,50e, Prismassa noin 25e ja HongKongissa 22,50e :)
Aisaa sivuten, jos nostajat metelöivät kannattaa ne vaihtaa. Kyllä ehjien nostajien pitäisi pysyä äänettöminä millä öljyllä tahansa.
Ja vielä OT: Motonetissa Diamond maksaa 31,50e, Prismassa noin 25e ja HongKongissa 22,50e :)
jotta öljy voitais luokitella joksikin sen täytyy täyttää tietyt luokitukset.
5w-50 RF ylittää täyssynteettisen öljyn minimi vaatimukset "oikeastaan moninkertaisesti" joten se on luokiteltu täyssynteettiseksi.
5w-40 synt-s on ollut enemmin osasynteettinen öljy (mobilin omien tuote luokituksien mukaan). Vaikka sekin ylittäisi täyssynteetisen öljyn minimi vaatimukset.
Tuli tilanne jossa kilpailevat öljymerkit markkinoivat öljyjä jotka juuri ja juuri täyttivät täyssynteettisen öljyn vaatimukset ja ilmoittivat ne täyssynteettiseksi.
Nämä öljyt olivat mobilin 5w-40 synt-s ns. kilpailijoita. Täytyi myös mobilin ilmoittaa 5w-40 synt-s täyssynteettiseksi (kilpailullisesti) vaikka se on edelleen osasynteettinen mutta se on mahdollista koska se ylittää täyssynteettisen öljyn minimi vaatimukset. Tavalliselle kuluttajalle oleellisin tieto on viskositeetti luokitukset 5w-40 ja 5w-50 joita voi sitten silmäillä. Muut jutut sitten taas ovat öljyn valmistusteknillisiä hifistelyjä millä ei ole tavalliselle kuluttajalle suuremmin merkitystä ja niistä voi vaikka soittaa mobilille. Ja jotta soppa olis oikeen selvä niin mobilihan poistaa ns. "mineraali öljyt" pois pikku hiljaa markkinoilta esim. perus SUPER 10W-40 poistuu tilalle jää ainoastaa 10w-40 Super-s mikä on semi-synteettinen eli siis osasynteettinen, kohta ei mikään mobilin perus öljyistä ole mineraali öljy ollenkaan. Ja todellisiin valmistus menetelmiin tulee niin ei ymmärtääkseni hetkeen öljyistä mikään ole hetkeen oikein kansan omainen mineraali öljy... HUH. Ja soittakaa mobilille, kyllä sieltä tulee tietoo.
ja mitä noihin nostimiin tulee niin kysehän on ennalta ehkäsystä, käytetään sopivia( käytännössä havaittuja) öljyjä jotta ne nostajat olisivat mahdollisimman pitkäikäiset. 70% varmuudella sanoisin että siinä vaihees kun ne jo napsuttaa on öljy tyyppiä vaihtamalla vikaa vaikee korjata.
5w-50 RF ylittää täyssynteettisen öljyn minimi vaatimukset "oikeastaan moninkertaisesti" joten se on luokiteltu täyssynteettiseksi.
5w-40 synt-s on ollut enemmin osasynteettinen öljy (mobilin omien tuote luokituksien mukaan). Vaikka sekin ylittäisi täyssynteetisen öljyn minimi vaatimukset.
Tuli tilanne jossa kilpailevat öljymerkit markkinoivat öljyjä jotka juuri ja juuri täyttivät täyssynteettisen öljyn vaatimukset ja ilmoittivat ne täyssynteettiseksi.
Nämä öljyt olivat mobilin 5w-40 synt-s ns. kilpailijoita. Täytyi myös mobilin ilmoittaa 5w-40 synt-s täyssynteettiseksi (kilpailullisesti) vaikka se on edelleen osasynteettinen mutta se on mahdollista koska se ylittää täyssynteettisen öljyn minimi vaatimukset. Tavalliselle kuluttajalle oleellisin tieto on viskositeetti luokitukset 5w-40 ja 5w-50 joita voi sitten silmäillä. Muut jutut sitten taas ovat öljyn valmistusteknillisiä hifistelyjä millä ei ole tavalliselle kuluttajalle suuremmin merkitystä ja niistä voi vaikka soittaa mobilille. Ja jotta soppa olis oikeen selvä niin mobilihan poistaa ns. "mineraali öljyt" pois pikku hiljaa markkinoilta esim. perus SUPER 10W-40 poistuu tilalle jää ainoastaa 10w-40 Super-s mikä on semi-synteettinen eli siis osasynteettinen, kohta ei mikään mobilin perus öljyistä ole mineraali öljy ollenkaan. Ja todellisiin valmistus menetelmiin tulee niin ei ymmärtääkseni hetkeen öljyistä mikään ole hetkeen oikein kansan omainen mineraali öljy... HUH. Ja soittakaa mobilille, kyllä sieltä tulee tietoo.
ja mitä noihin nostimiin tulee niin kysehän on ennalta ehkäsystä, käytetään sopivia( käytännössä havaittuja) öljyjä jotta ne nostajat olisivat mahdollisimman pitkäikäiset. 70% varmuudella sanoisin että siinä vaihees kun ne jo napsuttaa on öljy tyyppiä vaihtamalla vikaa vaikee korjata.
itse olen mobilin ykkösiin pettynyt pahasti, nostajat rallattavat startin jälkeen
Itse olen puolestani ollut ihan tyytyväinen kyseiseen öljyyn. RP:n mittarissa on nyt n.320tkm ja ainakin edelliset 270tkm on käytetty ainoastaan rallivormulaa. Joskus on ollut 5w-40:stä, mutta yleensä 5w-50:ä. Nostajat eivät rallattele kuin satunnaisesti, joka taas on jopa auton käyttöohjeen mukaankin normaalia. Eli öljyn piikkiin en sitä laittaisi. Tai sanotaan näin, että ainakaan Mobilin pitkäaikainen käyttö ei vaikuta heikentävästi nostajiin, mutta Mobilin avulla ei myöskään ilmeisesti saada pilalle menneitä nostimia enää hiljaisiksi ;-)
Tuo Mobil 5w-50 ei nykyään täytä vw:n luokituksia... Toisin ku 5w-40
Ei tietenkään kaikkia vw:n luokituksia. RF1 5w-50 täyttää 505.00:n ja RF1 5w-40 ja Synt S 5w-40 sen lisäksi 502.00:n. En jaksa muistaa mitä mk2 vaatii.
Talviöljyinä tuo rallyformula on ollut loistava. -35:stä on auto lähtenyt käyntiin lämmittämättä ihan hyvin.
Yksi syy kyseisen öljyn käyttöön on myös hinta. Olen tähän asti saanut haalittua sitä halpamarketeista 24-25:lla eurolla. Sen päälle Mannin tai Hengstin filtteri muutamalla eskolla niin taas pärjättäisiin vuosi edullisesti.
Paitsi että öljyä on kulunut viimeisen 50tkm:n aikana n.1dl/1000km, mutta en ole vielä täysin varma mistä kuluminen on johtunut. Tai siis johtuuko se öljystä vai kyseisen öljyn pilaamasta moottorista. Muutama tippa on auton alle yleensä tullut, mutta kesällä alkoi jo konehuonekin öljyyntymään, kun apuakselin stefa päätti antaa periksi. Kampiakselin tiivisteenkin olisin vaihtanut, mutta pultti oli liian tiukassa. Tiputtelu on ainakin loppunut, joten pitää seurata tuota öljynkulumista.
-
- -
- Viestit: 44
- Liittynyt: 28.1.2010 14:35
Lainataanpa topiccia.
Tuli hommattua tosiaan tommonen 1.8T AGU golffi, ja ois ensimmäiset öljynvaihdot edessä.
En oo täysin varma mitä edellinen omistaja autoon on laittanut, niin aattelin kysellä täältä, että mikä ois parasta moottoriöljyä kyseiselle koneelle, ja mitä itse ootte samaan koneeseen laittanut? Edellinen omistaja 10tkm välein vaihtanut öljyjä.
Tuli hommattua tosiaan tommonen 1.8T AGU golffi, ja ois ensimmäiset öljynvaihdot edessä.
En oo täysin varma mitä edellinen omistaja autoon on laittanut, niin aattelin kysellä täältä, että mikä ois parasta moottoriöljyä kyseiselle koneelle, ja mitä itse ootte samaan koneeseen laittanut? Edellinen omistaja 10tkm välein vaihtanut öljyjä.
-
- -
- Viestit: 44
- Liittynyt: 28.1.2010 14:35
en tiedä siitä parhaasta öljystä, mutta ite oon käyttäny valvolinen synpower 5W-40..täyttää luokitukset ja sitä saa viiden litran kannussa eikä ole kallista..näköjään joskus käytetty myös mobil1 0W-40 mutta se on puolta kalliimpaa. Ite vaihdan noin 7500km välein ni en kalleinta viiti pistää mutta semmosta joka luokituksen täyttää :)
Tein tuossa taannoin vähän "paperiarvo" tutkimusta perusöljyihin liittyen. Vertailuuni valitsin eri merkkejä sen mukaan joista vaan tietoa löytyi. Näin ollen esim Teboilin voiteluaineet jäi listasta kokonaan pois, koska niistä ei pahemmin tietoa irronnut.
0W-40 luokan öljyistä Mobil 1 New life vaikuttaa kelpo öljyltä: viskositeetti-indeksi 186 ja kuumarasitusviskositeettikin korkea n.3,7, lisäksi yleisluokitukset uusimmasta päästä. Antaa siis osviittaa toimivuudesta myös ahdetuissa ja raskaasti kuormitetuissa moottoreissa.
5W-40 luokassa Castrolin Magnatec ja Shell Helix Ultra on aikas hyviä: VI 174/182 ja rasitusvisk. molemmilla yli 3,5. Helixin jähmepiste on lisäksi sopivan alhainen ja Magnatec edustaa uusinta Acea luokituksen C3 luokkaa.
5W-50 luokan öljyt näyttää paperilla kyllä ihan hyviltä, mutta ahdettuun bensa moottoriin en välttämättä laittaisi. Näin laajalla moniasteluokituksella varustetut normaalikäyttöön tarkoitetut öljyt on yleisesti ottaen lisäaineistettu erittäin voimakkaasti. Sen voi jokainen itse päätellä mitä tapahtuu, kun muovipohjaisella viskositeetti-indeksin parantatalla varustettu öljy kiertää ahtimen läpi. Tosin täytyy muistaa, että useiden näiden öljyjen Acea luokitus on kuitenkin A3/B3/B4. Edellämainitun luokituksen sanallinen kuvaus: Moottoriöljy suorituskykyisille bensiini- ja dieselmoottoreille. Sopii erityisesti ympärivuotiseen käyttöön, pitkille öljynvaihtoväleille ja raskaaseen kuormitukseen.
Luokituskia ja muita paperi arvoja on toki hyvä tarkkailla, mutta niihin ei kannata liika luottaa. Esim. oman havainnnointini perusteella 5W-30 luokan Mobil ESP ja Valvoline Synpower XL-III tuottaa VW 1.6 16V myllyssä enemmän "kylmälimaa" kuin Shell Helix Ultra Extra, vaikka paperilla lähtökohdat ovat hyvin lähellä toisiaan.
0W-40 luokan öljyistä Mobil 1 New life vaikuttaa kelpo öljyltä: viskositeetti-indeksi 186 ja kuumarasitusviskositeettikin korkea n.3,7, lisäksi yleisluokitukset uusimmasta päästä. Antaa siis osviittaa toimivuudesta myös ahdetuissa ja raskaasti kuormitetuissa moottoreissa.
5W-40 luokassa Castrolin Magnatec ja Shell Helix Ultra on aikas hyviä: VI 174/182 ja rasitusvisk. molemmilla yli 3,5. Helixin jähmepiste on lisäksi sopivan alhainen ja Magnatec edustaa uusinta Acea luokituksen C3 luokkaa.
5W-50 luokan öljyt näyttää paperilla kyllä ihan hyviltä, mutta ahdettuun bensa moottoriin en välttämättä laittaisi. Näin laajalla moniasteluokituksella varustetut normaalikäyttöön tarkoitetut öljyt on yleisesti ottaen lisäaineistettu erittäin voimakkaasti. Sen voi jokainen itse päätellä mitä tapahtuu, kun muovipohjaisella viskositeetti-indeksin parantatalla varustettu öljy kiertää ahtimen läpi. Tosin täytyy muistaa, että useiden näiden öljyjen Acea luokitus on kuitenkin A3/B3/B4. Edellämainitun luokituksen sanallinen kuvaus: Moottoriöljy suorituskykyisille bensiini- ja dieselmoottoreille. Sopii erityisesti ympärivuotiseen käyttöön, pitkille öljynvaihtoväleille ja raskaaseen kuormitukseen.
Luokituskia ja muita paperi arvoja on toki hyvä tarkkailla, mutta niihin ei kannata liika luottaa. Esim. oman havainnnointini perusteella 5W-30 luokan Mobil ESP ja Valvoline Synpower XL-III tuottaa VW 1.6 16V myllyssä enemmän "kylmälimaa" kuin Shell Helix Ultra Extra, vaikka paperilla lähtökohdat ovat hyvin lähellä toisiaan.
X1R
Justiinsa tänään jututin kylillä yhtä jokkis harrastajaa ja kehu että oli ajanu 15km vielä autollaan kun oli öljyt viskassu pellolle :) Koneen oli ottanu auki ja ei kuullemma oli naarmun naarmua...Kehui ainakin kovasti, maksaa vaan turhan paljon kyseiset liemet muistaakseni
6 kypää litran pönikkä.
6 kypää litran pönikkä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa