1.9 tdi 66kw AHU Huono käynnistystyvyys/ ei kulje.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

1.9 tdi 66kw AHU Huono käynnistystyvyys/ ei kulje.

ViestiKirjoittaja terppa82 » 11.2.2010 22:44

Auto on siis -97 Seat Toledo
Eli ei lähe pakkasella ollenkaan ominavuin käyntiin, mut heti kun kone on ollu hetken johdossa, niin sahaamalla lähtee käyntiin.
Joutuu antaan pitkän hehkun et saa käyntiin.
Käy ihan nätisti ja kulkee käytännössä ihan normaalisti.
-Polttoainelinjat tutkittu/osittain uusittu
-Jako tarkistettu/hihna vaihettu
-Näkyvimmät liittimet tarkastettu
Vika tuli autoon aivan yhtäkkiä, eikä ole sen koomin poistunut
Oli kerran 4-5 tuntia lämpimässäkin, eikä vaikutusta mihinkään, joten ei johdu myöskään jäätymisestä.
Viimeksi muokannut terppa82, 12.3.2010 13:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 12.2.2010 6:59

Itse tarkistaisin hehkujen toiminnan, omassakin hehkut sököt ja johdon päästä lähtee hyvin käymään mutta työpäivän päätteeksi saa sahata.

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 12.2.2010 7:28

Täytyy kattoo, mut tuntuu aika epätodennäköiseltä, et olis hehkut hajonnu ihan yhtäkkiä sillain, et se ei lähe enää missään olosuhteissa käyntiin normaalisti, niinkun tdi yleensä lähtee.
Kun ei se lähe helposti edes monen tunnin lämmityksen jälkeen. Aina joutuu sahaamaan ja kiusaamaan starttia.
Mut täytyy melkein vaihtaa ne kaikki niin ei tarvi niitä epäillä.

akila
-
Viestit: 11
Liittynyt: 6.10.2007 20:39

Oli samaa vikaa...

ViestiKirjoittaja akila » 12.2.2010 7:46

Octavia AGR -98 ja noin kuukausi sitten tuli vastaavanlainen vika aivan yllättäen. Pahimmilla pakkasilla sai sahata vaikka akun tyhjäksi. Vika iski myös kuumalla koneella, vaikkei olisi seissyt kuin pari minuuttia sammuksissa. Vikaa hain ensin sähköpuolelta, mutta turhaan.
Tässä tapauksessa syynä oli ilma polttoainepuolella. Uusin suodattimen, suodattimen paluuventtiilin, suuttimien ja pumpun paluuletkut ja aina vaan ilmaa kiertää putkistossa ja käyntiinlähtö oli arpapeliä. Käyntiinlähtö korjaantui viimein lisäämällä tankilta tulevaan letkuun takaisuventtiili. Lisäksi käänsin paluunlinjan suoraan tankkiin, vaihtamalla vanhemman mallin polttoainesuodattimen. En tiedä mistä vieläkin tulee satunnaisia ilmakuplia pumpulle päin, mutta nyt ne ei enää haittaa, koska ainakin suodatin pysyy aina täynnä. Samalla katosi myös eberin käynnistyspulmat ja sen mystiset sammumiset kesken käynnin. Sen liitäntä on suodattimen ja ruiskutuspumpun välissä.
Jos startti pyörittää hyvin, hehkuvalo vilahtaa, kun laittaa virrat päälle, etsisin vikaa polttoainepuolelta.

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 12.2.2010 8:03

Okei. Täytyy käydä hakeen se takaiskuventtiili ja laittaa kans vanhemman mallin suodatin ja tehä muutenkin noi samat kommervenkit.
Kuulostaa niin tutulta noin sun auton oireet, kun vertaa omaan.
Kyllä toimii hehkuvalo ihan normaalisti, eikä anna mitään ylimääräsiä vikamerkkejä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 12.2.2010 11:58

Tarkasta hehkujen lisäksi niiden virransaanti.

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 12.2.2010 13:21

nokan virheellinen asento voi olla syynä, jos ajoitus merkkien mukaan on kunnossa.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 12.2.2010 19:36

Entisessä golffissa oli kuulemma paukahtanu kaikki hehkut sekä hehkurele kerralla yllättäen. Hehkutulpat oli jotain reilun vuoden vanhat vielä..

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 13.2.2010 18:32

No sitähän riittää jo kovasti tutkittavaa ja laiteltavaa, näitten hyvien vihjeiden avustuksella

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 26.2.2010 13:27

ei auttanu paluupuolen letkujen yhdistäminen, eikä takaiskuventtiilin asentaminen.
Olisko kellään lisää ideoita, mitä vois tutkia?

akila
-
Viestit: 11
Liittynyt: 6.10.2007 20:39

ViestiKirjoittaja akila » 26.2.2010 13:40

Oletko tarkistanut, tuleeko mitään vikakoodeja? Sammutinsolenoidi on yksi vaihtoehto...

Lähteekö sahaamisen päätteeksi rykien vai "kerrasta" ja ryntäämättä käyntiin?

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 26.2.2010 15:46

Lähtee ihan normaalisti käyntiin, sit kun lähtee ja sammutinsoleinoidin vastusarvot on tarkastettu. Oli ihan normaalit.
Ei oo kyl mitään vikakoodeja päässy tarkasteleen.

Oululainen
-
Viestit: 41
Liittynyt: 13.2.2004 23:29

ViestiKirjoittaja Oululainen » 27.2.2010 0:26

Tarkasta hehkujen lisäksi niiden virransaanti.


Tämä tuli itselläkin aika nopeasti mieleen.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 27.2.2010 8:18

Mitenkäs jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Viallinen anturi antaisi tietoa että kone on koko ajan kuuma ja siksi antaa löpöä liian vähän eikä jaksa potkia kylmää konetta käyntiin.
Jos vikaa olisi hehkuissa niin sitten luulisi koneen lähtevän pytty kerrallaan potkimaan tulille eikä yhtäkkiä "laakista" pitkän sahauksen jälkeen?

akila
-
Viestit: 11
Liittynyt: 6.10.2007 20:39

Tosiaan..

ViestiKirjoittaja akila » 27.2.2010 9:42

Tuo kannattaa tarkistaa. Meillä on Audin A4:ssä hehkutusajat kans mitä sattuu. Pakkasilla hehkuvalo palaa vain pari sekuntia, eikä niillä hehkutuksilla käynnisty kunnolla. Nyt on talvi menty niin, että antaa hehkuttaa noin sekunti per miinusaste eli jos pakkasta -15, odotellaan 15 sekuntia. Aika hyvin on toiminut. =) Lämpötila-anturi antoi 17 asteen pakkasella moottorille tietona -3.

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 1.3.2010 15:01

Moottorissa ilmennyt lisävikana todella pehmeää nykimistä tasakaasulla ajettaessa ja tänään huomasin et kun kierroksia on 100:n vauhdissa se vähän reilut 2000 rpm, niin moottori nypyttää todella terävästi.
Liittyy varmaan käynnistysongelmiin?
Herättääkö kellään ajatuksia?

santikko
-
Viestit: 123
Liittynyt: 27.5.2009 15:46

ViestiKirjoittaja santikko » 1.3.2010 22:07

niiin ootko uusinut ne suuttimien väliset paluuletkut? ilmavaivoilta vaikuttais kovasti.

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 2.3.2010 9:45

Juuh.
Kaikki konehuoneen paluuletkut uusittu ja suodattimeltakin paluupuoli poistettu ja yhdistetty paluulinja.
Laitettu vanhanmallin suodatin pelkällä tulopuolen suodatuksella.
Alkaa tuntuun siltä, et vois myydä koko paskan pilkkahintaan pois, kun ei sen kaa mee kun hermot.
Eikä tosiaan oo rahaa viedä tollasta vanhaa romua mihkään liikkeeseen, et ne pääsee sitä siellä tuntitolkulla ihmetteleen.

santikko
-
Viestit: 123
Liittynyt: 27.5.2009 15:46

ViestiKirjoittaja santikko » 2.3.2010 22:11

vuotaako pumpun kannen tai määränsäätimen välistä? mulla bemarin pumppu vuosi sieltä.

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 3.3.2010 8:04

Juu, alan kans ite epäileen sitä pumppua pikkuhiljaa, vaikkei siinä päällepäin mitään vikaa/vuotoja näykkään.
Osaako kukaan sanoa, et mitä muita, kuin jäähdytysnesteen lämpötilan anturitietoja moottori käyttää käynnistettäessä, niin vois niitä tutkia?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.3.2010 9:09

Onko pumpun ajoitus tarkistettu millon viimeksi? Ja onko Vag-comi käytössä?

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 3.3.2010 10:34

Pumpun ajoitus ja jakopää tarkastettu ensimmäisenä ja ei ole vag-comia käytettävissä.
Enkä kyl tiä mahtaako siitä noin vanhassa Seatissa mitään apua ollakkaan.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.3.2010 10:36

Kyllä se toimii tdi:ssä. Oli se sitten seatti tai volkkari. Itse kokeilisin muuttaa iq arvoa, jos muuta selvää vikaa nyt ei ole löytynyt.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 3.3.2010 10:38

nyppää lämpötila-anturin piuha irti... jos lähtee hyvin niin se ehkäpä rikki...
eikös vag-comilla juur ajotus kuulus kattoa ;)

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 3.3.2010 22:09

lämpötila-anturin piuha on kokoaika irti, et saa pitkällä hehkulla käymään.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 3.3.2010 23:07

kannattaa se ajotus kattoo vag-comilla... ja samalla tosiaan toi iq ... vaikka harvemmin kukaan liian isolle sitä säätää =)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.3.2010 23:18

Mittaappas sitten se lämpöanturi jos kerta ei lähde sen kanssa käyntiin. Ilmeisesti sitä ei vielä mitattu ole. Otat sen irti, ja joltain hommaat esmes autodatasta tarvittavat ohmi lukemat eri lämpötiloilla. (Itse antaisin jos en olisi autodataa hukannut kovalevy-remontissa.) Sitten vaan lämpömittarin, yleismittarin ja sen anturin kanssa vesileikkejä leikkimään.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 3.3.2010 23:21

vaikka oliskin rikki niin pitäs piuha irti kyllä lähtee heti käymään ku saa soppaa sillon kunnolla

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 12.3.2010 13:24

Autossa on ilmenny myös sellainen vika, et 4:s ja 5:s vaihteella ajettaessa kaasu pohjassa kierrokset tökkää 2400:n ja veto loppuu siihen.
Huippunopeus täten 5:lla ajettaessa 110 km/h
4:lla ajettaessa 90km/h
Aivan, kun olis kierrokset rajoitettu isoilla vaihteilla tuohon 2400:aan
Varmaan liittynee käynnistysongelmiin?

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 12.3.2010 14:26

kuulostaa että keitin olis limp-modessa

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 12.3.2010 17:37

mitähän se mahtaa tarkottaa??

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 12.3.2010 17:43

hakuun limp tai varaohjelma

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 12.3.2010 18:03

Kyllä tuo kannattaisi käyttää testerin nokassa, eihän vikamuistin luku hirveitä maksa merkkiliikkeessäkään.

Pumpun ajoitus tuskin on kohdallaan tuolla vikakuvauksella.

-Kellollako se pumppu on ajoitettu, jos mistään testeristä ei ole hajuakaan?

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 12.3.2010 20:28

Pumpun ajoitus on siis vain tarkistettu/lukittu Alfamerin kirjan ohjeiden mukaisesti jakopään vaihdon yhteydessä.
Kampiakseli merkki kohdalleen ja pumpun hihnapyörä kohdistettu 16mm kohdistimella paikalleen ennen hihnan irroitusta.
Ei monen tarkistuksen jälkeen mahdolllisuutta edes yhden hampaan heittoon, mikä olis jo aika iso heitto.
Saatoinhan tietty kohdistaa sen väärästä kohtaa tai jotain.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 12.3.2010 20:38

Se lopullinen pumpun säätö tehdään moottorin ollessa käynnissä yli 85 asteen lämpöisenä: (Ns. perussäätö)

Testerin antamien arvojen perusteella säädetään pumpun ajoitusta pumppua kääntämällä.

Tietääkseni ainoa tapa saada pumppu just oikeaan ajoitukseen. No- kellolla osaava kaveri pääsee melko lähelle.

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 13.3.2010 12:23

Tuntuu aika hullulta, et pumpun ajoitus yhtäkkiä itsestään muuttuisi, mut kai se si mahollista on?

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 13.3.2010 20:34

Ei pysty kattoon vag com:lla mitään, kun ei ole noin vanhassa siittimessä testipistoketta.
Tai onhan siä mut ei kyl samat kaapelit käy, kun volkswaagenii ja audiin.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 14.3.2010 10:38

Eli siellä on 2 pientä pistoketta siinä ratista vasemmalle olevan peitekannen alla.
Siihen löytyy semmoinen haarajohto, jolla saa normi testerin kiinni.

Pumpun ajoitus pitäisi aina tarkastaa testerillä, kun on tehty hammashihnaan liittyviä töitä.
Hihnat venyvät ajan myötä, siksi siellä on automaattikiristin. Ja huolto-ohjelmaan kuuluu hihnan kireyden ja kunnon tarkastus.

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 14.3.2010 19:55

Okei.
osaisko joku sanoo mistä sellaisen adapterijohdon sais hankittua?

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 14.3.2010 20:14

Löytykin jo adapteri netistä. Kiitos taas kerran vastauksista.

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 26.3.2010 16:51

Vika ilmeisesti alkaa löytymään.
On kuulemma luultavvasti pumpun nestepäästä jousi poikki.
Kai se pitäs yrittää vaihtaa...

terppa82
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.2.2010 22:34

ViestiKirjoittaja terppa82 » 31.3.2010 21:20

Johan alkoi motti hyrräämään ja käynnistymään herkemmin, kun laitto varaosa-autosta koko jakopumpun. :)

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

ViestiKirjoittaja vw-racing » 20.2.2013 9:17

Laitetaanpa tähän samaan aiheeseen kun täälläpäin on myös heikkoa käynnistystä golf3 AHU koneella. Jollei ole lämmityksessä auto niin ei lähde sahaamallakaan käyntiin. Tuli semmonen huomattua että jakopumpun liittimelle menevä keltainen piuha oli katkastu poikki. Tällöin hehkutusaika tai ainakin hehkun valo paloi lyhyen ajan niinkuin pika hehkullisissa. Tuli laitettua keltainen piuha takaisin kiinni niin nyt hehkun valo palaa pitkään. Onko tuolla keltaisella piuhalla mitään muuta merkitystä kuin että pidentää tai lyhentää hehkutus aikaa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa