Eli autona on ykköskorinen caddy jossa 1.6TD tekniikka ja jälkeenpäin laitettuna 020 4S 5 lovinen laatikko. Kytkin vaijerilla ja vaihteisto vivustolla.
Pohjustukseksi sanon että vivusto on itse rakenneltu ja kaikki nivelet on vaihdettu kepiltä laatikolle asti uusiin.
Itse ongelmaan: Moottori sammutettuna kaikki vaihteet pelaa aivan normisti, mutta kun moottorin käynnistää niin pakki menee rusahtaen päälle. Myös ykkönen menee huonosti päälle. Ei sentään rusahda, mutta saa painaa isommalla voimalla. Välillä meinaa pompata ykköseltä vapaalle.. Auto seisoi käyttämättömänä n 1.5kk jonka jälkeen oireet alkoivat. Ennen tätä seisontaa toimi normisti.
Kytkinpaketti on uusittu 100km sitten. Myös laatikon öljyt on vaihdettu stefojen vaihdon yhteydessä vag orkkis öljyihin.
Kelasin ensin että jos kytkilevy olisi alkanut takertelemaan akselilla seisonnan jälkeen. Kaikki muut vaihteet kyllä toimii täysin normisti. Toisena mietin että joku vivuston tanko olisi taipunut ja tätä selvitän vielä lisää. Silmämääräisesti kaikki näyttää normilta.
Kepiltä tulevan tangon päässä oleva vipu ei ole päässyt liikkumaan. Hitsasin sen pienellä pisteellä kiinni. Kytkinvaijeri on uusi ja säädetty niin että kytkin ei jää kantamaan. Koneen kannakkeet on ehjät ja tukikumit uudet.
Pahimpana pelkona että laatikko olisi hajoamassa.
Mikä yleensä aiheuttaa tuollaista rusahtelua? Kertokaa jotain vinkkejä josta lähtisin seuraavaksi vikaa hakemaan. Jonkun aikaa jo tuota pähkäillyt.
Pakki rusahtaa, ykkönen meinaa hypätä vapaalle.
Valvoja: ffp jäsenet
mutta kun moottorin käynnistää niin pakki menee rusahtaen päälle.
Pakki rusahtaa, koska siinä ei oo synkronointia ja se on suorahampainen ratas.
Mitä sä tarkoitat sillä, että meinaa pompata pois. Vedon aikana putoaa pykälä vai kun keppiä hipasee niin putoaa? Katos ensin vaihdelaatikon ja moottorin kannakkeiden kunto, ennenkuin sitä askia rupeet puljaamaan.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Saattahan se olla,että kytkinlevy takertelee,jos vielä seisonnan jälkeen ilmeni.
Laitoitko kytkinakselin booreihin ohuelti rasvaa?
Oireet on kyllä ihan semmoset,että ei irrottaisi kunnolla.
Ei muuten kuulu rusahtaa.Eihän siellä laatikossa mikään pyöri,jos kytkin irrottaa kunnolla.
Laitoitko kytkinakselin booreihin ohuelti rasvaa?
Oireet on kyllä ihan semmoset,että ei irrottaisi kunnolla.
Pakki rusahtaa, koska siinä ei oo synkronointia ja se on suorahampainen ratas.
Ei muuten kuulu rusahtaa.Eihän siellä laatikossa mikään pyöri,jos kytkin irrottaa kunnolla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei kait se aina vapauta kun se kytkinlevy liikkuu vapaasti siinä akselissa. Jos akseli on ruosteessa niin se varmaan jää vähän takertelemaan vauhtipyörälle. Hätäinen en ole tuon pakin kanssa ollut.
Tuo ykkönen on välillä sellainen että keppiä joutuu pitämään paikoillaan niin kauan kunnen veto on päällä jolloin vaihde pysyy silmässä. Jos päästää ennen tätä irti niin pomppaa vapaalle.
Tuota juuri muistelin että pistinkö rasvaa kytkinakseliin vai en :) Harjasin sen kyllä puhtaaksi teräsharjalla. Kait se on pakko irroittaa laatikko ja rasvata akseli. Moottori sammutettuna toimii vaihteet loistavasti joten vivustossa ei varmaan vikaa ole.
Yhdellä tutulla oli vaihdelaatikon kannake pettänyt ja vaihteet eivät enää yllättäen menneet silmään. Omassa caddyssa oli kannakkeet vielä ehjänä.
Tuo ykkönen on välillä sellainen että keppiä joutuu pitämään paikoillaan niin kauan kunnen veto on päällä jolloin vaihde pysyy silmässä. Jos päästää ennen tätä irti niin pomppaa vapaalle.
Tuota juuri muistelin että pistinkö rasvaa kytkinakseliin vai en :) Harjasin sen kyllä puhtaaksi teräsharjalla. Kait se on pakko irroittaa laatikko ja rasvata akseli. Moottori sammutettuna toimii vaihteet loistavasti joten vivustossa ei varmaan vikaa ole.
Yhdellä tutulla oli vaihdelaatikon kannake pettänyt ja vaihteet eivät enää yllättäen menneet silmään. Omassa caddyssa oli kannakkeet vielä ehjänä.
Vastaan itselleni vanhaan ketjuun. Ehkä jollain on samanlaisia ongelmia joskus..
Ongelman aiheutti vänkkärin vetari, joka oli varmaan jostain kakkoskoppaisesta tjs. Eli ainakin sentin liian pitkä. Vetarissa ei ollut liikevaraa mihinkään suuntaan. Tämä oli aiheuttanut sen että vetarin stefan "rasvakuppi" oli sorvautunut rikki ja vaseliinia mennyt laatikkoöljyn sekaan. Huomasin kun irroitin laatikkoa ja toisen vetarin laipasta ryöppysi vaseliini-vaihdeöljy seosta :D.
Uusi tiivistesarja, lyhempi vetari ja uudet lootaöljyt ja johan menee pykälät silmään. Tuli rasvattua varmuudeksi kytkinakseli ja tarkistettua kytkinpaketin kunto. Vivusto tuli tehtyä uusiksi samalla. Nyt uskaltaa antaa naisenkin ajaa caddylla kun on pykälät oikeilla paikoillaan. Pitää vielä myöhemmin vaihtaa öljyt että vaseliinin rippeet tulisivat laatikosta
ulos. Varmaan laatikon huuhteluunkin on omia aineita. pitää selvitellä
Älkää kysykö miten on mahtunut väärä vetari :) Onneksi ei tullut ajeltua kuin 100km tuolla kokoonpanolla. Näin tällä kertaa.
Ongelman aiheutti vänkkärin vetari, joka oli varmaan jostain kakkoskoppaisesta tjs. Eli ainakin sentin liian pitkä. Vetarissa ei ollut liikevaraa mihinkään suuntaan. Tämä oli aiheuttanut sen että vetarin stefan "rasvakuppi" oli sorvautunut rikki ja vaseliinia mennyt laatikkoöljyn sekaan. Huomasin kun irroitin laatikkoa ja toisen vetarin laipasta ryöppysi vaseliini-vaihdeöljy seosta :D.
Uusi tiivistesarja, lyhempi vetari ja uudet lootaöljyt ja johan menee pykälät silmään. Tuli rasvattua varmuudeksi kytkinakseli ja tarkistettua kytkinpaketin kunto. Vivusto tuli tehtyä uusiksi samalla. Nyt uskaltaa antaa naisenkin ajaa caddylla kun on pykälät oikeilla paikoillaan. Pitää vielä myöhemmin vaihtaa öljyt että vaseliinin rippeet tulisivat laatikosta
ulos. Varmaan laatikon huuhteluunkin on omia aineita. pitää selvitellä
Älkää kysykö miten on mahtunut väärä vetari :) Onneksi ei tullut ajeltua kuin 100km tuolla kokoonpanolla. Näin tällä kertaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa