Moi,
Tällainen ongelma ilmeni pari päivää sitten.
Kun lähden ajamaan pysyy mittari pohjassa aika kauan (vaikka auto on ollut tolpassa 1h-1,5h). Sitten yht'äkkiä se pompsahtaa esim. 75C asteeseen, hetken kuluttua se saattaa taas pudota melkein pohjaan ja taas kohta nousee esim. 90C asteeseen. Sitten taas jonkin ajan kuluttua se putoaa aika nopeasti 75C asteeseen ja taas nousee ja jää pitkäksi aikaa hieman alle 90C. Pidemmän ajorupeaman (20-30min) jälkeen se asettuu tuohon 90C mutta putoaa välillä kuitenkin hieman sen alle (eli ei pysy vakaana).
Missä vika? Termarissa? Jossain muussa lämptilaan liittyvässä anturissa?
Moottori ei annan mitään vikakoodia (ainakaan toistaisesksi).
1.8T kojelaudan lämpömittari heiluu
Valvoja: ffp jäsenet
Itsellä teki 3B pasuunassa tuota kun laitoin Motonetin tarvikeanturin veden lämpöä mittaamaan. Heilui miten sattuu. Vaihdoin sitten orkkisosaan jonka jälkeen neula jäpitti taas kiltisti 90 asteessa.
VW mittaristohan on tosin tuunattu kuskin mieliksi näyttämään 90 astetta vaikka todellinen lämpötila olisi jotain väliltä 75-105 tjsp, mutta käsittääkseni tämä on hoidettu mittariston elektroniikalla, ei itse anturista (voin olla väärässä). Jopatapauksessa tarvikeanturin lukemat heitteli kuvaamallasi tavalla.
Kaiketi myös mahdollista että termari jumittelee ja lämmöt menee miten sattuu.
VW mittaristohan on tosin tuunattu kuskin mieliksi näyttämään 90 astetta vaikka todellinen lämpötila olisi jotain väliltä 75-105 tjsp, mutta käsittääkseni tämä on hoidettu mittariston elektroniikalla, ei itse anturista (voin olla väärässä). Jopatapauksessa tarvikeanturin lukemat heitteli kuvaamallasi tavalla.
Kaiketi myös mahdollista että termari jumittelee ja lämmöt menee miten sattuu.
Todennäköisesti lämpötila-anturi vetelee viimeisiään. Anturista 2 pinniä antaa tietoa moottorilla ja 2 pinniä mittaristolle. Eli jos VAG COM:ia käytät, niin täytyy nimenomaan katsoa mittariston puolen LT tietoa.
Tosin alkuperäinen anturi maksaa parikymppiä, joten eipä kokeilulle ihan mahdotonta hintaa kerry.
Toisaalta mittaristo on siten rakennettu, että kun lämpö on jossain 75 - 105 niin viisari jököttää aina 90:ssä. Jos autossa on orastava termarivika, tai diiseli ei muuten pysy lämpimänä, niin mittaristo voi heitellä hassusti aina nopeastikin 90 ja 70 välillä vaikkei anturitieto muuttuisi kuin muutaman asteen.
Tosin alkuperäinen anturi maksaa parikymppiä, joten eipä kokeilulle ihan mahdotonta hintaa kerry.
Toisaalta mittaristo on siten rakennettu, että kun lämpö on jossain 75 - 105 niin viisari jököttää aina 90:ssä. Jos autossa on orastava termarivika, tai diiseli ei muuten pysy lämpimänä, niin mittaristo voi heitellä hassusti aina nopeastikin 90 ja 70 välillä vaikkei anturitieto muuttuisi kuin muutaman asteen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa