mk2 & mk3 Golfien vaihdevälin lyhennin ohjeen jos saisi.
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 5.12.2009 15:27
mk2 & mk3 Golfien vaihdevälin lyhennin ohjeen jos saisi.
Aikanaan sivuilla oli lyhentimen teko-ohje mutta onpi kadonnut. Olisikohan sitä mahdollisuutta saada takaisin sivuilla tai olisiko kenelläkään jäänyt sitä ohjetta jonnekin koneen uumeniin talteen? Ainakin pari projektia olisi kiitollinen ohjeesta....
http://www.405media.com/esclassifieds/a ... c7a043.jpg
tuossa yksi malli. itsekkin voi tuota takoa jatkaa jotta pitkittäisliike lyhenee.
sitten se tuosta laatikolle päin menevä pyöreä tanko kansii hommata esim mk3 mallista jossa on paino mukana, tällä saadaan tuntumaa vähän paremmaksi ja vaihteet ikäänkuinloksahtaa paikalleen.
ja sanomattakin selvää että kaikki kummipuslat kansii uusia tämän operaation yhteydessä jotta välykset on poissa. sekä sit tuunata tai vaihtaa se pallo-osa sieltä pitennettävän tangon alta.
niin ja tarvittaessa vielä lähtöpäästä uusia ne osat.
kaikkinensa puslat ja se huoltosetti ei montaa kymppiä maksa.
tuossa yksi malli. itsekkin voi tuota takoa jatkaa jotta pitkittäisliike lyhenee.
sitten se tuosta laatikolle päin menevä pyöreä tanko kansii hommata esim mk3 mallista jossa on paino mukana, tällä saadaan tuntumaa vähän paremmaksi ja vaihteet ikäänkuinloksahtaa paikalleen.
ja sanomattakin selvää että kaikki kummipuslat kansii uusia tämän operaation yhteydessä jotta välykset on poissa. sekä sit tuunata tai vaihtaa se pallo-osa sieltä pitennettävän tangon alta.
niin ja tarvittaessa vielä lähtöpäästä uusia ne osat.
kaikkinensa puslat ja se huoltosetti ei montaa kymppiä maksa.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 5.12.2009 15:27
Kiitoksia.. eikös se osa mitä piti muokata nii oli se "jutska" mikä tulee suoraan siihen laatikon kylkeen? Tein joskus sen muokkauksen mut olen jo unohtant mihin se niistä tehtii..?tuon näköinen se suurinpiirtein kyl oli.. Puslat on jo uusia ja osat sinne kepin alle + pusla odottaa vaihtoa. Ja siinä "vakio" osassa ne kulmat oli jotain 45astetta mut siihen piti tehä ne uusiks 90 asteen kulmaan?
tuo osa mikä kuvassa niin tulee sinne rintapeltiä vasten, ja sitä pitää jatkaa.
tuommoisia vain olen valmiina myytävänä nähnyt.
toki sitä laatikon lähintä osaa voisi lyhentää silloinhan myös tapahtuu samaa asiaa.
sitnte vain voi käydä niin että se välitanko jää vähän vinoon ja puslat ei ole suunniteltu sitenpäin paljoa joustaan.
tuommoisia vain olen valmiina myytävänä nähnyt.
toki sitä laatikon lähintä osaa voisi lyhentää silloinhan myös tapahtuu samaa asiaa.
sitnte vain voi käydä niin että se välitanko jää vähän vinoon ja puslat ei ole suunniteltu sitenpäin paljoa joustaan.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 5.12.2009 15:27
Kiitoksia oikein paljon. Alkaa homma selkeytymään taas paljolti enemmän...=) Vielä sen verran kysyn ku sitä kuvaa katsoi että siihen ensimmäiseen reikään (neliön malisesta reiästä katsottuna) niin jatketaan sen puslan kauluksen verran ja sitten siihen reikä? vai onko tuossa osassa muitakin mitta eroja? ei viitsisi moista ostaa kun sen saa itsekin tehtyä.Ja toinen kysymys nii sen siirtäjä putken mikä tulee siis kepiltä nii eikö sitä voisi sitten vaan esim. täyttää jonkun verran painon lisäämiseksi no nyt vaikka 200g. rauta jöötiä sinne koneen puolen päähän ja hepillä sitten kiinni? ja prskl.. vielä et onko siinä mk3 ja mk2 putken välillä huimastikin paino eroa?
Allaolevasta osoitteesta löytyy aika paljon tietoa noista vivustoista. Itse hommasin aikoinaan vaihevälinlyhennin- ja puslasetin samasta paikasta:
http://www.4crawler.com/Diesel/ForSale/ ... kage.shtml
http://www.4crawler.com/Diesel/ForSale/ ... tall.shtml
Tuo varsinainen vaihdevälin lyhennin on tossa setissä hyvinkin yksinkertainen - käytännössä se on vain tuollainen jatkopätkä, mikä pultataan alkuperäisen tangon päähän kiinni:
http://www.4crawler.com/Diesel/ForSale/ ... kit_03.jpg
Tuota vaihdevälinlyhennintä kun käyttää, niin tuon painomokkulatangon kulma muuttuu hieman: http://www.4crawler.com/Diesel/ForSale/ ... kit_08.jpg
Sen vuoksi tuo oikeanpuoleinen nivel kannattaa pyöräyttää etupuolelle, jolloin mokkulatanko tulee suorempaan kulmaan ja siten voima välittyy etiäpäin paremmin:
http://www.4crawler.com/Diesel/ForSale/ ... kit_38.jpg
http://www.4crawler.com/Diesel/ForSale/ ... kage.shtml
http://www.4crawler.com/Diesel/ForSale/ ... tall.shtml
Tuo varsinainen vaihdevälin lyhennin on tossa setissä hyvinkin yksinkertainen - käytännössä se on vain tuollainen jatkopätkä, mikä pultataan alkuperäisen tangon päähän kiinni:
http://www.4crawler.com/Diesel/ForSale/ ... kit_03.jpg
Tuota vaihdevälinlyhennintä kun käyttää, niin tuon painomokkulatangon kulma muuttuu hieman: http://www.4crawler.com/Diesel/ForSale/ ... kit_08.jpg
Sen vuoksi tuo oikeanpuoleinen nivel kannattaa pyöräyttää etupuolelle, jolloin mokkulatanko tulee suorempaan kulmaan ja siten voima välittyy etiäpäin paremmin:
http://www.4crawler.com/Diesel/ForSale/ ... kit_38.jpg
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 5.12.2009 15:27
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
tuo osa mikä kuvassa niin tulee sinne rintapeltiä vasten, ja sitä pitää jatkaa.
Tuo taitaa olla se osa mikä tulee laatikkoon, tai oikeastaan siihen siirtäjähässäkkään kiinni.
Eli jos sulla on "vakio" palikka, niin älä jatka, vaan "lyhennä" poraamala reikä alkuperäisen alapuolelle. Siihen sitten uusi kumipusla ja tanko paikoilleen.
Lyhentää siis eteen/taakse -liikettä. (muistaakseni)
^ Tota, noin kannattaa tehdä vain, jos ihan välttämättä haluaa vaihdevälinpidentimen.
Tossa vielä räjäytyskuva mk2:sen vivustosta (kuskin paikalta päin katsottuna). Lattatanko, jonka päähän pitää lisätä jatko (tai vaihtoehtoisesti vaihtaa koko lattaosa pidempään, kuten tuo veksun linkkaama eurosportin tekele), on kuvassa näkyvä "Relay lever". Se on tuon pystyakselin ("Relay shaft") päässä kiinni mutterilla/suorakaiteen muotoisella reiällä.
Tuossa aiemmin linkkaamassani jatkopätkän kuvassa taitaa olla tarkalleen ottaen mk1:sen lattatanko ja pystyakseli, jossa ne kiinnitetty toisiinsa hitsaamalla, eivätkä mutterikiinnityksellä. Joka tapauksessa tuo varsinainen vaihdevälinlyhennin eli jatkopalikka lattatangon päässä on kuitenkin ihan samanlainen. Jatkopätkän kiinnityspultti menee lattatangossa olevan alkuperäisen reiän läpi. Jatkopätkässä on kaksi lisäreikää, joilla saadaan vaihtoehtoisesti 25% tai 50% lyhennys eteen/taakse -liikkeeseen.
Tossa vielä räjäytyskuva mk2:sen vivustosta (kuskin paikalta päin katsottuna). Lattatanko, jonka päähän pitää lisätä jatko (tai vaihtoehtoisesti vaihtaa koko lattaosa pidempään, kuten tuo veksun linkkaama eurosportin tekele), on kuvassa näkyvä "Relay lever". Se on tuon pystyakselin ("Relay shaft") päässä kiinni mutterilla/suorakaiteen muotoisella reiällä.
Tuossa aiemmin linkkaamassani jatkopätkän kuvassa taitaa olla tarkalleen ottaen mk1:sen lattatanko ja pystyakseli, jossa ne kiinnitetty toisiinsa hitsaamalla, eivätkä mutterikiinnityksellä. Joka tapauksessa tuo varsinainen vaihdevälinlyhennin eli jatkopalikka lattatangon päässä on kuitenkin ihan samanlainen. Jatkopätkän kiinnityspultti menee lattatangossa olevan alkuperäisen reiän läpi. Jatkopätkässä on kaksi lisäreikää, joilla saadaan vaihtoehtoisesti 25% tai 50% lyhennys eteen/taakse -liikkeeseen.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 5.12.2009 15:27
Tuntuu tuo hyvin toimivan. Hain purkamolta alkuperäsen "latta"tangon säästääkseni alkuperäisen tangon, hitsasin siihen palan lattarautaa ja porasin 2 14mm reikää lisää. Lasikuulapuahllus ja hiukan konelakkaa päälle ja valmis. Sitten tein vielä uuden connecting link varren ja käänsin siitä vaan pään toiseen suuntaan saadakseni sen akseliston liikkumaan paremmin. Ja nyt ei paljon ranne väsy kepin hämmennyksestä...;) ( hyi olkoon) Pitää vaan vielä kunhan jaksaa ja on ilma lämpeämpi nii vaihtaa se kepin alla oleva kuppi+pallo ja siinä kepin edessä oleva pusla.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 5.12.2009 15:27
Juu se vanha ohje oli jotenkin nii että taitettiin sitä rautaa siis siten että ne loivat mutkat tehtii jyrkemmiksi j asitte uus reikä..
astiastosta alahampaaseen.. onko kellään sellasta järkevää metodia miten sen kepin edessä oleva pusla ja se kepin ala pallo + härpätin olis kätevin vaihtaa ilman massiivisia purku ja kirous urakoita?
astiastosta alahampaaseen.. onko kellään sellasta järkevää metodia miten sen kepin edessä oleva pusla ja se kepin ala pallo + härpätin olis kätevin vaihtaa ilman massiivisia purku ja kirous urakoita?
iman kiroilua niin vie jollekkin joka hoitaa puuolestas, vaihtohtoisesti olutta reippaasti.
hommaa helpottaa jos ottaa putken edestä pois tai sitnte kaksi miestä jotta toinen voi alta pitää putkea sivussa kun toinen työntää kamoja alas jotta saa pois.
ja tosiaan kun tuossa jo oli keskusteltu mitä muuttaa ja miten nini itse en kyllä muutaisi sitä laatikon kyljessä olevaa mutkatanko pätkää koska ne puslat niiden tankojen välissä ovat sittne linkussa ja joustot ovat poissa. eli siis sen mk3 olevan painotangon puslien kulmat mene päin jotain ja voipi myöhemmin alkaa ahdistamaa liikettä tai ainakin rasittaa väärin.
helpoin jatkaa tuota pitkää latta palaa, sekun lähtee yhden sokan ja mutterin irroituksella myöskin pois autosta.
hommaa helpottaa jos ottaa putken edestä pois tai sitnte kaksi miestä jotta toinen voi alta pitää putkea sivussa kun toinen työntää kamoja alas jotta saa pois.
ja tosiaan kun tuossa jo oli keskusteltu mitä muuttaa ja miten nini itse en kyllä muutaisi sitä laatikon kyljessä olevaa mutkatanko pätkää koska ne puslat niiden tankojen välissä ovat sittne linkussa ja joustot ovat poissa. eli siis sen mk3 olevan painotangon puslien kulmat mene päin jotain ja voipi myöhemmin alkaa ahdistamaa liikettä tai ainakin rasittaa väärin.
helpoin jatkaa tuota pitkää latta palaa, sekun lähtee yhden sokan ja mutterin irroituksella myöskin pois autosta.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 5.12.2009 15:27
Joo kyllä se oli ihan helppo ja nopea homma. migillä pala lattarautaa kiinni ja pari uutta reikää.. meniköhän varttia edes moiseen aikaa..
Ei sitä korjaamolle viitsi viedä hyvää autoa jos jotain voi itse tehdä..=) Jossei tietysti ihan pakko ole. Ja mulla on vielä siinä putken "päällä" se suojapeltikin tallessa nii putken siirto sivuun pelkästää ei auta. ja kepin alapää on sisäpuolella kiinni. No kunhan ilma edes hiukan lämpiää nii nykäsee sen sieltä sitten jotenkin auki.
Ei sitä korjaamolle viitsi viedä hyvää autoa jos jotain voi itse tehdä..=) Jossei tietysti ihan pakko ole. Ja mulla on vielä siinä putken "päällä" se suojapeltikin tallessa nii putken siirto sivuun pelkästää ei auta. ja kepin alapää on sisäpuolella kiinni. No kunhan ilma edes hiukan lämpiää nii nykäsee sen sieltä sitten jotenkin auki.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa