JR kone (1.6td) nykii ja sammuilee

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

JR kone (1.6td) nykii ja sammuilee

ViestiKirjoittaja P.lehto » 2.2.2010 20:04

Auto on 84 vuoden golffi 1.6td koneella.

Ongelmat alkoi tänään päivällä kun auto ei lähtenyt käyntiin.
Putsasin polttoainesuodattimen, ilmasin pa-järjestelmän ja moottori lähti pitkän sahaamisen jälkeen käyntiin.

Tyhjäkäyntiä käy aivan normaalisti Ja liikkeellekkin pääsee jos tarpeeksi hitaasti lähtee. Autoa pystyy ajamaan pintakaasulla todella hitaasti (noin 10km/h), Jos kaasua painaa yhtään enempää, moottori alkaa nykimään ja käymään todella pienillä kierroksilla ja lopulta sammuu. Moottori ottaa myös kierroksia ihan normaalisti kaasua painettaessa. Mutta lyhyenkin polkemisen jälkeen moottori taas sammuu.

Sammumisen jälkeen lähtee aivan normaalisti käyntiin ja matkaa voi jatkaa kunhan kaasua ei paina liikaa.

Missä mahtaa olla vika? Onko tuossa autossa minkäänlaista pumppua tankissa joka sitten voisi olla rikki? Vai onko se ruiskupumpussa oleva pumppu ainoa joka imee tankista löpöä?

Kiitos jo etukäteen.

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 2.2.2010 20:57

Ei oo pumppua tankissa. Pitäis imeä syöttöpumpun siirtopumpulla, mutta oireet viittaa siihen, ettei naftaa virtaa riittävästi. Koitappa raottaa tankinkorkkia, niin suljetaan pois mahdollisuus, että ois huohotin niin ummessa, että ois tankkiin tullut alipainetta. Jos ei sihahda, niin suodattimelta imuputki irti ja suoraan nafta astiaan esim. limukkapulloon.
Jos toiminta paranee, niin pumppu on ainakijn ehjä.

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 2.2.2010 20:59

Täytyy käydä kokeilemassa. Otan siis korkin irti ja yritän käynnistellä.. Äsken ei ainakaan lähtenyt kylmänä&korkki kiinni.. Suodatinkaan tuskin tukossa koska pysyy kuitenkin tyhjäkäynnillä?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 2.2.2010 22:27

Repii jostain ilmaa ihan huolella, eli tarkista tankilta pumpulle tuleva tulolinja. Todennäköisesti suodattimelta pumpulle menevä tuloletku vuotaa ja ottaa siinä ilmaa mukaan, ei olis eka kerta..

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 2.2.2010 22:31

Suodattimelta pumpulle menevä letku on aivan uusi ja tiukasti kiinni/ tiivis. Toiminut tuollaisena jo pitkän aikaa. Aamulla lähti kylmänä käyntiin nätisti mutta tunnin ajomatkan jälkeen ja 6 tunnin seisotuksen jälkeen ei lähtenyt millään.

Päivän aikana lämpötila kävi lähes plussan puolella ja pakastui uudestaan. Voisiko tämä olla syynä? Eli siis vettä kondensoitunut suodattimeen/pumppuun/jonnekin muualle.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 2.2.2010 22:43

Suodattimen vaihto ei ois huono veto, mikäli ei ole tietoa kuin vanha? Kato nyt kuitenki se menolinja läpi ja kokeile tuo korkki-kikka.

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 2.2.2010 22:46

Täytyypi vaihdella suodatin ja puhallella se jalka puhtaaksi... Kokeilin sahata käyntiin korkki auki mutta ei siltikään edes lupaillut.. Voisiko vika olla imupuolella? vai pelkästään polttoaineen mukana menevässä ilman määrässä?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 2.2.2010 22:47

Vaihtoehdot on aika vähissä jos pa-linjat ja suodatin ok, silloin vika ite pumpussa. Kannattaa kokeilla hinata käyntiin, sillälailla on pahastiki ilmavaivaset dieselit saanu rokkaamaan.

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 2.2.2010 22:51

Täytyypi huomenna kokeilla ilmata kunnolla noi linjat ja sitten kokeilla imeä suoraan vaikka kaniserista löpöä suodattimen ohi.. ihan vaan että näkis sen onko se siirtopumppu kunnossa..

Jotenkin ei vaan jaksa uskoa että vika olis pumpussa kun kuitenkin 24 vuotta toiminut moitteettomasti ja sitten yhtäkkiä ei ollenkaan.. ei tuo edes vuoda vielä mistään :D

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 2.2.2010 22:58

Jep jep, 24 vuotta :D Ei nämä mitään mersuja ole, jotka ei kuulemma petä koskaan..

Hae uus suodatin vaan suosiolla, ei ole huono sijoitus vaikkei vika siinä oliskaan.

Ensimmäinen vaihtoehto sitten pumpussa jos vika siinä, niin kaasuakseli ja sen tiivistys. Osaapa nimittäin repiä ilmaa vaikkei ulospäin vuotaiskaan, helpoiten selviää ku lenkuttelee kaasuvipua ylös-alas. Uusilla hiluilla ei kuuluis olla yhtään välystä.

E: Semmonen vikakohde vielä tuli mieleen, eli tankin päällä olevan "korkin" välissä oleva o-rengas saattaa myös vuotaa ja kiskoa sieltä ilmaa. Eli se anturihässäkän kiinnike.

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 2.2.2010 23:00

Oolrait! täytyy nämä kaikki kokeilla huomenna..

Vois myös käydä paikallisen diesel velhon juttusilla. viimeiset 20 vuotta korjannut työkseen noita boschin pumppuja. luulis tietävän että mikä tuossa mättää ;D Varsinkin kun tuntipalkka on 90€...

Jore
-
Viestit: 75
Liittynyt: 25.2.2007 14:34

ViestiKirjoittaja Jore » 3.2.2010 10:56

ootko sen kuningaspultin kattonu ettei vaan oisi löystyny ja ajoitus sekaisin... eipä olis ensimmäinen volkkari. käyttäytyy vähän tolla tavalla jos alaratas pääsee liikkumaan

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 3.2.2010 12:04

Täytyy sekin tarkistaa. Mutta mun käsityksen mukaan se ei edes kävisi tyhjäkäyntiä jos ajoitus olisi pielessä? ja varsinkaan ottais kierroksia ollenkaan. Ja kun tosiaan vedot on ihan tallella niin kauan kun soppaa riittää mutta sitä ei kestä kuin yhden kiihdytyksen verran, sitten auto sammuu, starttaa normaalisti ja taas voi kiihdyttää kerran.

Jore
-
Viestit: 75
Liittynyt: 25.2.2007 14:34

ViestiKirjoittaja Jore » 3.2.2010 22:17

jos pultti on sopivasti löysällä ja kiila hakkautunu tekee tuota. kokemusta aaz koneisesta passatista

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 3.2.2010 23:09

Tänään hain kanisterillisen diisseliä ja laitoin letkun suoraan pumpulta kanisteriin. Pienen sahaamisen jälkeen lähti käyntiin ja kävi aivan nätisti.

sitten kun kone oli lämmin, sammutin sen ja otin pienen videopätkän käynnistyksestä ja kierrättämisestä. Toivottavasti tämä auttaa diagnoosissa.

Kuva

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 7.2.2010 13:29

Nyt löytyi uusi vika. Hehkun sulake oli palanut poikki joten ei mikään ihme ettei lähtenyt kylmänä käyntiin..

Minkäkokoinen sulake tuohon pitäisi laittaa tilalle? paha sanoa kun etkassa ei ole mainintaa ko. sulakkeesta ja itse sulake on siinä kunnossa ettei siinä enään mitään lue.

E: Nyt löytyi etkastakin tietoa.. eli 50A sulake sen mukaan. joten eiköhän sinne voisi tuollaisen 50A laittaa jos se vain kestää..

Kuva
Viimeksi muokannut P.lehto, 7.2.2010 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 7.2.2010 14:24

80A oli ainakin vitosdiisselissä.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 7.2.2010 15:08

60A löytyny tähän mennessä kaikista 1.6

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 7.2.2010 17:53

Meidän ykkös- ja kakkoskoppaisissa ollut 50 A hehkusulakkeet kaikissa, tahtoo kärähtää helposti kun hehkutulppa ottaa n. 12 A, yhteensä 4 kertaa 12 A = 48 A. 70 A sulake kestää jo paljon paremmin.

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 8.2.2010 21:53

Nyt on 50A sulake paikallaan ja katsotaan kauan kestää..

Itse vikakin taisi löytyä. Polttoainetankissa oleva sihti oli avan täynnä jotain mustaa mönjää. puhdistelin sen ja letkut paineilmalla ja nyt toimii muuten hyvin paitsi että konehuoneen suodatin on tukossa.. täytyy se vielä huomenissa vaihdella niin voi ajella huoletta. tällähetkellä suodatin on ohitettu ja toimii aivan moitteettomasti..

Kiitos kaikille osallistuneille ohjeista ja neuvoista!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa