JR kone (1.6td) nykii ja sammuilee
Valvoja: ffp jäsenet
JR kone (1.6td) nykii ja sammuilee
Auto on 84 vuoden golffi 1.6td koneella.
Ongelmat alkoi tänään päivällä kun auto ei lähtenyt käyntiin.
Putsasin polttoainesuodattimen, ilmasin pa-järjestelmän ja moottori lähti pitkän sahaamisen jälkeen käyntiin.
Tyhjäkäyntiä käy aivan normaalisti Ja liikkeellekkin pääsee jos tarpeeksi hitaasti lähtee. Autoa pystyy ajamaan pintakaasulla todella hitaasti (noin 10km/h), Jos kaasua painaa yhtään enempää, moottori alkaa nykimään ja käymään todella pienillä kierroksilla ja lopulta sammuu. Moottori ottaa myös kierroksia ihan normaalisti kaasua painettaessa. Mutta lyhyenkin polkemisen jälkeen moottori taas sammuu.
Sammumisen jälkeen lähtee aivan normaalisti käyntiin ja matkaa voi jatkaa kunhan kaasua ei paina liikaa.
Missä mahtaa olla vika? Onko tuossa autossa minkäänlaista pumppua tankissa joka sitten voisi olla rikki? Vai onko se ruiskupumpussa oleva pumppu ainoa joka imee tankista löpöä?
Kiitos jo etukäteen.
Ongelmat alkoi tänään päivällä kun auto ei lähtenyt käyntiin.
Putsasin polttoainesuodattimen, ilmasin pa-järjestelmän ja moottori lähti pitkän sahaamisen jälkeen käyntiin.
Tyhjäkäyntiä käy aivan normaalisti Ja liikkeellekkin pääsee jos tarpeeksi hitaasti lähtee. Autoa pystyy ajamaan pintakaasulla todella hitaasti (noin 10km/h), Jos kaasua painaa yhtään enempää, moottori alkaa nykimään ja käymään todella pienillä kierroksilla ja lopulta sammuu. Moottori ottaa myös kierroksia ihan normaalisti kaasua painettaessa. Mutta lyhyenkin polkemisen jälkeen moottori taas sammuu.
Sammumisen jälkeen lähtee aivan normaalisti käyntiin ja matkaa voi jatkaa kunhan kaasua ei paina liikaa.
Missä mahtaa olla vika? Onko tuossa autossa minkäänlaista pumppua tankissa joka sitten voisi olla rikki? Vai onko se ruiskupumpussa oleva pumppu ainoa joka imee tankista löpöä?
Kiitos jo etukäteen.
Ei oo pumppua tankissa. Pitäis imeä syöttöpumpun siirtopumpulla, mutta oireet viittaa siihen, ettei naftaa virtaa riittävästi. Koitappa raottaa tankinkorkkia, niin suljetaan pois mahdollisuus, että ois huohotin niin ummessa, että ois tankkiin tullut alipainetta. Jos ei sihahda, niin suodattimelta imuputki irti ja suoraan nafta astiaan esim. limukkapulloon.
Jos toiminta paranee, niin pumppu on ainakijn ehjä.
Jos toiminta paranee, niin pumppu on ainakijn ehjä.
Suodattimelta pumpulle menevä letku on aivan uusi ja tiukasti kiinni/ tiivis. Toiminut tuollaisena jo pitkän aikaa. Aamulla lähti kylmänä käyntiin nätisti mutta tunnin ajomatkan jälkeen ja 6 tunnin seisotuksen jälkeen ei lähtenyt millään.
Päivän aikana lämpötila kävi lähes plussan puolella ja pakastui uudestaan. Voisiko tämä olla syynä? Eli siis vettä kondensoitunut suodattimeen/pumppuun/jonnekin muualle.
Päivän aikana lämpötila kävi lähes plussan puolella ja pakastui uudestaan. Voisiko tämä olla syynä? Eli siis vettä kondensoitunut suodattimeen/pumppuun/jonnekin muualle.
Täytyypi huomenna kokeilla ilmata kunnolla noi linjat ja sitten kokeilla imeä suoraan vaikka kaniserista löpöä suodattimen ohi.. ihan vaan että näkis sen onko se siirtopumppu kunnossa..
Jotenkin ei vaan jaksa uskoa että vika olis pumpussa kun kuitenkin 24 vuotta toiminut moitteettomasti ja sitten yhtäkkiä ei ollenkaan.. ei tuo edes vuoda vielä mistään :D
Jotenkin ei vaan jaksa uskoa että vika olis pumpussa kun kuitenkin 24 vuotta toiminut moitteettomasti ja sitten yhtäkkiä ei ollenkaan.. ei tuo edes vuoda vielä mistään :D
Jep jep, 24 vuotta :D Ei nämä mitään mersuja ole, jotka ei kuulemma petä koskaan..
Hae uus suodatin vaan suosiolla, ei ole huono sijoitus vaikkei vika siinä oliskaan.
Ensimmäinen vaihtoehto sitten pumpussa jos vika siinä, niin kaasuakseli ja sen tiivistys. Osaapa nimittäin repiä ilmaa vaikkei ulospäin vuotaiskaan, helpoiten selviää ku lenkuttelee kaasuvipua ylös-alas. Uusilla hiluilla ei kuuluis olla yhtään välystä.
E: Semmonen vikakohde vielä tuli mieleen, eli tankin päällä olevan "korkin" välissä oleva o-rengas saattaa myös vuotaa ja kiskoa sieltä ilmaa. Eli se anturihässäkän kiinnike.
Hae uus suodatin vaan suosiolla, ei ole huono sijoitus vaikkei vika siinä oliskaan.
Ensimmäinen vaihtoehto sitten pumpussa jos vika siinä, niin kaasuakseli ja sen tiivistys. Osaapa nimittäin repiä ilmaa vaikkei ulospäin vuotaiskaan, helpoiten selviää ku lenkuttelee kaasuvipua ylös-alas. Uusilla hiluilla ei kuuluis olla yhtään välystä.
E: Semmonen vikakohde vielä tuli mieleen, eli tankin päällä olevan "korkin" välissä oleva o-rengas saattaa myös vuotaa ja kiskoa sieltä ilmaa. Eli se anturihässäkän kiinnike.
Täytyy sekin tarkistaa. Mutta mun käsityksen mukaan se ei edes kävisi tyhjäkäyntiä jos ajoitus olisi pielessä? ja varsinkaan ottais kierroksia ollenkaan. Ja kun tosiaan vedot on ihan tallella niin kauan kun soppaa riittää mutta sitä ei kestä kuin yhden kiihdytyksen verran, sitten auto sammuu, starttaa normaalisti ja taas voi kiihdyttää kerran.
Nyt löytyi uusi vika. Hehkun sulake oli palanut poikki joten ei mikään ihme ettei lähtenyt kylmänä käyntiin..
Minkäkokoinen sulake tuohon pitäisi laittaa tilalle? paha sanoa kun etkassa ei ole mainintaa ko. sulakkeesta ja itse sulake on siinä kunnossa ettei siinä enään mitään lue.
E: Nyt löytyi etkastakin tietoa.. eli 50A sulake sen mukaan. joten eiköhän sinne voisi tuollaisen 50A laittaa jos se vain kestää..

Minkäkokoinen sulake tuohon pitäisi laittaa tilalle? paha sanoa kun etkassa ei ole mainintaa ko. sulakkeesta ja itse sulake on siinä kunnossa ettei siinä enään mitään lue.
E: Nyt löytyi etkastakin tietoa.. eli 50A sulake sen mukaan. joten eiköhän sinne voisi tuollaisen 50A laittaa jos se vain kestää..

Viimeksi muokannut P.lehto, 7.2.2010 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt on 50A sulake paikallaan ja katsotaan kauan kestää..
Itse vikakin taisi löytyä. Polttoainetankissa oleva sihti oli avan täynnä jotain mustaa mönjää. puhdistelin sen ja letkut paineilmalla ja nyt toimii muuten hyvin paitsi että konehuoneen suodatin on tukossa.. täytyy se vielä huomenissa vaihdella niin voi ajella huoletta. tällähetkellä suodatin on ohitettu ja toimii aivan moitteettomasti..
Kiitos kaikille osallistuneille ohjeista ja neuvoista!
Itse vikakin taisi löytyä. Polttoainetankissa oleva sihti oli avan täynnä jotain mustaa mönjää. puhdistelin sen ja letkut paineilmalla ja nyt toimii muuten hyvin paitsi että konehuoneen suodatin on tukossa.. täytyy se vielä huomenissa vaihdella niin voi ajella huoletta. tällähetkellä suodatin on ohitettu ja toimii aivan moitteettomasti..
Kiitos kaikille osallistuneille ohjeista ja neuvoista!
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa