audi 1.8t

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

lumotics
-
Viestit: 10
Liittynyt: 28.7.2009 15:31

audi 1.8t

ViestiKirjoittaja lumotics » 1.2.2010 14:04

moi! oon joskus aikasemmin kirjotellu tänne mut pitkäst aikaa sitten... nyt piti kysyy sellast et ku mun kone tikittää tosi kovaäänisesti ( tikitiktiktiktik ) ku kone on käynnissä... johtuisko tämä venttiileistä ja jos johtuu nii miten asian sais kuntoon??

macrom
-
Viestit: 69
Liittynyt: 6.7.2007 12:50

ViestiKirjoittaja macrom » 1.2.2010 14:47

Itselläni tikittää polttoaineen höyryjenkierrätyksen venttiili melko kovalla äänellä. Kuuluu tosi hyvin tyhjäkäynnillä ja juuri tuollainen nopea tikitikitikitikitiki. Pakkasella ääni vaikuttaa olevan selkeästi kovempi kuin leudoilla keleillä...

Oletkos kuunnellut konepelti auki mistä ääni tulee?

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 1.2.2010 16:03

Onko kenties kyseessä AEB-moottori? Kun et tarkentanut tossa edes minkäikäinen auto on kyseessä, niin lähinnä joutuu taas arvailemaan. Mutta omassa kuten monessa muussakin (Passat / Audi A4) AEB-koneisessa kuvatun mukainen tikitys tulee sytytyksenvahvistimen ohjainmodulista, joka istuu siinä ilmansuodinkotelon päällä. Jos tikitys taukoaa välillä niin on ihan normaalia, mikäli ääni tosta kuuluu. Konepelti auki ja kuuntelemaan vielä tarkemmin.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 3.2.2010 0:14

Ei varmasti tule sytytysvahvistimesta se.
Aktiivihiilisäiliön tyhjennysventtiilistä N80 sen sijaan tulee (mistä macrom mainitsi), joka sattuu olemaan siinä lähimaastossa.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 3.2.2010 1:24

En nyt väittelemään ala asiasta kun niin pitkälle en tiedä, mutta omassa vekottimessa tosiaan naputtaa toi icm-palikka, tuntuu ihan koskettaessakin, lieneekö sitten jotain vikaa siinä?

N80 on tosiaan siinä vieressä, se kuminen palikka, johon tulee pari alipaineletkua ja liitin, mutta ei siitä mitää ääntä ole omassa tullut. Ei myöskään vikakoodeja, ainakin jos toi N80 on viallinen niin eikö pukkaisi EVAP-koodia?

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Tikitys

ViestiKirjoittaja gryger » 3.2.2010 7:54

Jos autossasi on longlife öljyt ja perinteisesti tehty öljynvaihtoja noudattamatta järjestelmän puhdistusta niin hyvin suurella todennäköisyydellä öljypumpun sihti on täynnä ryönää.

Tekee nyt sitten sen että kanteen ei nouse riittävällä volyymilla öljyä ja hydrauliset nostajat alkaa ikävästi pitämään ääntä.

Ja kun ei öljy kierrä koneessa niin sen tietää ...

Kannattaa jättää ajot sikseen ennenkuin olet varmistunut asiasta että johtuuko juuri nostajista tämä tikityksesi.



Audifoorumilta löydät aiheesta mukavia kertomuksia ;)

I

golf 3 cc
-
Viestit: 319
Liittynyt: 16.3.2006 9:56

ViestiKirjoittaja golf 3 cc » 3.2.2010 9:40

ääni sille bensahöyryjen venttiilile. omassa seatissa (AUQ) kuuluu myös häiritsevästi se tikitys sisälle. ja käsin koskiessa tuntuu äänen lähde selvästi.
Ja en ymmärrä sitä longlife auton raiskausta alkuunkaan. luulisi ihmisillä jolla auto on joskus ollu tai nähnyt että ei öljy voi kestää 30tkm matkaa kunnollisena, ja tuloksiahan voidaan lukea sitten tosiaan audifinsin sivuilta.... alle 100ajettuja ja kone kilkannu. mutta onhan se halpa ajella kun öljyjä tarttee niin harvoin vaihdella:D

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 3.2.2010 12:21

Suomessa on kymmeniä tuhansia autoja, jotka ovat toimineet ihan hyvin long life öljyjen kanssa. Ei nyt aleta inttämään öljystä joka topikissa. Kiitos.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 3.2.2010 22:27

Mjoo, mulla alkaa n. 3tkm vaihdosta nakuttamaan juurikin nostimet, tai joku niistä.
Ääni tulee venakopan sisältä.
Moottori on AEB.
Öljyvalo vilkahtelee ajoittain piipityksen säestämänä.
Öljynpaineanturi on vaihdettu. Öljyt ja suodatin yleensä 7500km välein.
Eli, pakko kait se on tuo öljypohja käyttää irti...

Rolle: Wanhana säätäjänä, koska mulla ei ole kunnon pajaa tässä, pitikö tuosta nostaa moottoria että öljypohjan saa irti? Ihan sillä kysyn että tietää miten v***umaiseen hommaan varautuu...
Ja jos/kun öljypumpun puolella on häikkää, tarviiko muuta kuin putsata ja uudelleen kasaan, vai vaatiiko uusia osia (muutakin kuin öp -tiivisteen)?

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Tatina

ViestiKirjoittaja gryger » 4.2.2010 15:24

Omassa B6 1.8T;ssä vain pumpun sihdin puhdistus ja myrkyt sisään. Myrkyt ulos ja uudet öljyt kehiin.

Itselläni ei oli mitään longlife öljyjä vastaan mutta siirryin silti normi öljyihin.

En ole laskenut asiaa mutta jos ajaa longlifellä ja tekee öljynvaihdon harvemmin kuin tavan öljyillä niin kumpi sitten dinaareina mitattuna halpaa/kallista???

Olen ymmärtänyt että longlife huolto-ohjelmaan kuuluu säännöllinen järjestelmän puhdistus öljynvaihdon yhteydessä sattuneesta syystä-->ryönää kehittyy väkisinkin 30tkm aikana.--> merkkihuolto varmasti noudattaa ohjeita mutta miten muut??

roxy
-
Viestit: 50
Liittynyt: 26.12.2009 15:01

Re: Vastaus grygerin viestiin

ViestiKirjoittaja roxy » 4.2.2010 17:01


Merkkihuollossa työskentelevänä voin sanoa, ettei minkäänlaista varsinaista puhdistusta suoriteta. ElsaProsta tulostettavat huoltokaaviot eivät ohjeista puhdistamaan mitään muuta kuin ilmansuodatinkotelon sen vaihdon yhteydessä. Ja asentajat tekevät vain tuon kaavion mukaan.

Itse merkkihuoltoon päästyäni hämmästyin, sillä merkkihuolto on yliarvostettua ainakin Volkswagenin henkilö- ja tavara-autopuolella, jolla asiakkaiden autojen käsittely ei ole ihanteellisinta (esim. ahdettu auto seissyt -20°C pakkasessa pari viikkoa ja kyseisen moottorin kierroksia nostetaan ja muutenkin ryntäytetään). Audi-puoli hoitaa hommansa hyvin.

En enempää asiasta keskustele tässä viestiketjussa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 4.2.2010 19:08

Skodan huoltokaaviossa on suosituksena öljyjärjestelmän puhistus, oisko ollut 60th kilsan välein?

Kai nyt merkkiliikkeissä jotain hyvääkin on verrattuna "korvike"korjaamoihin, vaikka niitä aina dissataan täällä...

EDIT: Se öljypohja on ihan silikoonilla kiinni näissä wermeissä missä on alumiininen pohja.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 4.2.2010 21:51

itekkin merkkiliikkeessä töissä,ja kyllä toi forte käsittely ihan tunnollisesti 60tkm huollossa tehdään.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 5.2.2010 19:48

Hola!

Onko kellään aavistusta uuden öljypumpun hinnasta?
Tuli vaan mieleen että jos ei sielua tarvi myyjälle luovuttaa, vois tietysti samalla vaihtaa koko härvelin jos öljypohjan kerran avaa...
Googgeli ei yhtäkkiä ainakaan hintaa kerro :-|

e: Itse itselleni vastaten, reilusti yli 300e oli hintaa.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 7.2.2010 22:43

Eikö kannattais mittailla niitä paineita ennen öljypohjan irrotusta. On pitkittäiskoneessa sen verran kusinen projekti.
Cancerman: mulla olis tuossa AEB moottoriin lähes uus pumppu, jos kiinnostaa...

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 7.2.2010 23:03

Joo, olishan tuo mittaus toki hyvä. Itse epäilin aluksi tosiaan anturivikaa mutta ei apuja. Tosi ärsyttävä tuo fuc*in' nintendo kun valot vilkkuu ja kuuluu piipitystä.
Vois sitä tietysti käväistä hakemassa jonku mekaanisen mittarin, kun ei nuo kopion kopiot ainakaan paljoa maksa.
Tietysti kiinnostaa hinta ;-) Halpahan tuo tietysti, kun on välivuoden mallikin... :-D

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 7.2.2010 23:07

Ei se kallis oo... paa privaa sit kun tarviit.

1st
-
Viestit: 24
Liittynyt: 4.9.2009 17:57

ViestiKirjoittaja 1st » 26.2.2010 19:19

Liitytääs joukkoon :)

Eli 1.8T ja öljynpainevalo on kerran ruvennut vilkuttelemaan ja summeri huutamaan pakkasella ilman lämmitystä lähtiessä (jos variantclubilta on porukkaa niin tietääkin varmaan asiasta)

Öljyä oli, eikä heittänyt pihallekaan, luonnollisesti sammutin heti auton, kun ÖP-valo syttyi, sen jälkeen on ajettu kolme päivää, eikä mitään sivuääniä tai oireita, eikä ole valokaan vilkutellut

Tilasin uuden sihdin siihen pumpun päähän kun ei kovin kallis osa ollut, mutta sitten nosturilla tutkiessa aika pirunmoinen homma purkaa se öljypohja irti.

Eräs autonkorjaaja sanoi että kannattaa Forte käsittely tehdä nyt aluksi, no nyt onkin aika varattu hänelle, kun pitäisi muutenkin vaihtaa öljyt pian, eikai tuosta haittaakaan olene? merkkiliikkeessä aina huollettu auto, ja lähes koko ikänsä ollut LL huoltovälillä (parisen vuotta sitten on vasta muutettu normi 15tkm huollolle)

No nyt tuosta öljynpaineitten mittauksesta kiinnostuin, mistä kautta olisi helpoin tehdä?


Autohan on siis Passat ´03 1.8T (aj. 211tkm)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa