Väärät öljyt koneessa?
Valvoja: ffp jäsenet
Väärät öljyt koneessa?
Tuli tuossa käytyä vaihtamassa öljyt moottoriin paikallisessa moottoriöljyjen vaihtoon keskittyneessä yrityksessä.
Konehuoneessa oli toki vanha teboil -huoltoliikkeen tarra, jossa öljyksi oli merkitty 5w40. Öljyliikkeessä huoltomies sitten sanoi että voivoi ei tähän koneeseen saa tätä öljyä laittaa että pitää olla 5w30 jotain erikoisöljyä. Mikäs siinä vastaankaan auttoi alkaa väittämään kun vielä sanoi että väärällä öljyllä saattaa rikkoa koneen.
Tänään katselin tuolta wigipediasta AJM moottorityypin öljyluokituksia, ja se kyllä näyttäisi olevan juurikin se aikaisempi 5w40.. http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
No nytkö kone sitten on entinen? Onkohan noissa nyt niin paljoa eroa kuitenkaan loppujen lopuksi että jos puolen vuoden päästä vaihdatan taas oikeat öljyt tilalle..?
Edit. Autowikistä pätkä:
"VW 505.01
Tämän luokituksen täyttäviä öljyjä saa käyttää vanhemmissa 115 PD (PowerDiesel) turbodiesel-moottoreissa, silloin kun käytetään kiinteää vaihtoväliä.
Ensimmäisiin PD-moottoreihin ei saa laittaa kuin 505.01-luokituksen öljyä, koska sylinterinkannessa olevat kupit ovat ns. ylösalaisin (uudemmissa toisinpäin), joten öljy ei tahdo voidella niitä. 505.01 on lisäaineistettu oikein, mikä parantaa voitelua. Katso VAG AJM-moottori.
Luettelo luokituksen täyttävistä öljyistä:
Texaco Havoline 505.01 (VW 505.00/505.01)
BP Visco Special V 5W-40 PDI (VW 500.00/505.00/505.01)
Castrol TXT 505 01 5W-40
Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40
Liqui Moly Diesel High Tech 5W-40 (VW 505.00/505.01)
Liqui Moly TOP TEC 4100 5W-40 (VW 502.00/505.00/505.01)
Mobil Synt S Special V 5W-40 (VW 505.00/505.01)
Neste City Standard 5W-40 (VW 500.00/505.00/505.01)
Selenia Performer 5W-40 (VW 500.00/505.00/505.01)
Sunoco Synturo Xenon 5W-40 (VW 501.01/502.00/505.01)
Teboil Diamond Diesel 5W-40 (VW 505.00/505.01)
Total Quartz 505.01 5W-40 (VW 500.00/505.00/505.01)
Valvoline DuraBlend Diesel 5W-40 (VW 505.00/505.10) "
Konehuoneessa oli toki vanha teboil -huoltoliikkeen tarra, jossa öljyksi oli merkitty 5w40. Öljyliikkeessä huoltomies sitten sanoi että voivoi ei tähän koneeseen saa tätä öljyä laittaa että pitää olla 5w30 jotain erikoisöljyä. Mikäs siinä vastaankaan auttoi alkaa väittämään kun vielä sanoi että väärällä öljyllä saattaa rikkoa koneen.
Tänään katselin tuolta wigipediasta AJM moottorityypin öljyluokituksia, ja se kyllä näyttäisi olevan juurikin se aikaisempi 5w40.. http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
No nytkö kone sitten on entinen? Onkohan noissa nyt niin paljoa eroa kuitenkaan loppujen lopuksi että jos puolen vuoden päästä vaihdatan taas oikeat öljyt tilalle..?
Edit. Autowikistä pätkä:
"VW 505.01
Tämän luokituksen täyttäviä öljyjä saa käyttää vanhemmissa 115 PD (PowerDiesel) turbodiesel-moottoreissa, silloin kun käytetään kiinteää vaihtoväliä.
Ensimmäisiin PD-moottoreihin ei saa laittaa kuin 505.01-luokituksen öljyä, koska sylinterinkannessa olevat kupit ovat ns. ylösalaisin (uudemmissa toisinpäin), joten öljy ei tahdo voidella niitä. 505.01 on lisäaineistettu oikein, mikä parantaa voitelua. Katso VAG AJM-moottori.
Luettelo luokituksen täyttävistä öljyistä:
Texaco Havoline 505.01 (VW 505.00/505.01)
BP Visco Special V 5W-40 PDI (VW 500.00/505.00/505.01)
Castrol TXT 505 01 5W-40
Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40
Liqui Moly Diesel High Tech 5W-40 (VW 505.00/505.01)
Liqui Moly TOP TEC 4100 5W-40 (VW 502.00/505.00/505.01)
Mobil Synt S Special V 5W-40 (VW 505.00/505.01)
Neste City Standard 5W-40 (VW 500.00/505.00/505.01)
Selenia Performer 5W-40 (VW 500.00/505.00/505.01)
Sunoco Synturo Xenon 5W-40 (VW 501.01/502.00/505.01)
Teboil Diamond Diesel 5W-40 (VW 505.00/505.01)
Total Quartz 505.01 5W-40 (VW 500.00/505.00/505.01)
Valvoline DuraBlend Diesel 5W-40 (VW 505.00/505.10) "
AJM ei ole longlife-ohjelmalla. Öljysuosituksen erilaisuus muihin pumpparikoinsiin verrattuna johtuu moottorin erikoisesta kannen rakenteesta (keinuvipukoneisto pumppusuuttimille ihan erilainen kuin uudemmissa moottorimalleissa) - ne uudemmat lirummat pumpparikoineiden longlife-öljyt joissa suoja-aineita on vähennetty eivät riitä voitelemaan sitä outoa härveliä :)
Ainakaan castrolin sivun mukaan kys. öljyllä ei ole 505.01 luokitusta vaan ainoastaan 504.00/507.00. Öjy on varmasti parempaa kuin 505.01 öljyt ympäristön, katalysaattorin ja hiukkaussuotimen puolesta kun siinä on vähennetty pintapaineenkestoa lisääviä ainesosia, mutta ei se välttämättä koneen puolesta ole parempaa.
Castrolin kurssilla painotettiin ainakin noita pumppareita että pitää olla pumpparikoneen luokituksissa tarkkana oli LL tai perusöljyt. Jos puuttuu tuo pumppari-lisäaineistus niin moottorivaurio on taattu.
Tuolla lisää luokituksista:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
Tuolla lisää luokituksista:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
Jaa'a, tiedä nyt sitten näistä.
Nyt ainakin laitoin Castol SLX Professional LL3 tuohon boraan, ja siinähän on ATD-kone. Onko tämä nyt sellainen vanha missä pitäis olla tuo 506.01? Käytän 15tkm vaihtoväliä, tehtaalta tullut käyttäen longlifehuoltoa.
Edittiä: Kätevä kone Castrolin kotisivuilla: www.castrol.fi -> Alavasemmalla: Voiteluainesuositukset
Edittiä 2: On näköjään ero että onko se huoltofirma jonka ne öljyt sinne laittaa, tuo ylempi on huoltofirmalle, tämä alempi on kotikäyttäjälle:
Nyt ainakin laitoin Castol SLX Professional LL3 tuohon boraan, ja siinähän on ATD-kone. Onko tämä nyt sellainen vanha missä pitäis olla tuo 506.01? Käytän 15tkm vaihtoväliä, tehtaalta tullut käyttäen longlifehuoltoa.
Edittiä: Kätevä kone Castrolin kotisivuilla: www.castrol.fi -> Alavasemmalla: Voiteluainesuositukset
Koodi: Valitse kaikki
Volkswagen
Bora 1.9 TDI (74 kW) (2000-2005)
Moottori ATD (PD) Voiteluaineen tilavuus 4,5 litraa Suodattimen kapasiteetti 0,5 litraa
Käyttöolosuhteet: normaali
Tarkasta/Vaihto:
Vaihto 15000 km / 12 kuukautta
Magnatec Professional B4 5W-40
Käyttöolosuhteet: Pidennetty vaihtoväli (max)
Tarkasta/Vaihto:
Vaihto 50000 km / 24 kuukautta
SLX Professional Powerflow Longlife III
Edittiä 2: On näköjään ero että onko se huoltofirma jonka ne öljyt sinne laittaa, tuo ylempi on huoltofirmalle, tämä alempi on kotikäyttäjälle:
Koodi: Valitse kaikki
Volkswagen
Bora
Bora 1.9 TDI (74 kW) (2000-2005)
Moottori ATD (PD) Voiteluaineen tilavuus 4,5 litraa Suodattimen kapasiteetti 0,5 litraa
Käyttöolosuhteet: Normaali
Tarkasta/Vaihto:
Vaihto 15000 km / 12 kuukautta
EDGE Turbo Diesel 5W-40
Käyttöolosuhteet: Pidennetty vaihtoväli (max)
Tarkasta/Vaihto:
Vaihto 50000 km / 24 kuukautta
EDGE 5W-30
SLX Professional LongLife II
300kkm takana ja justiin avasin koneen. Ei mitään kulumisen merkkejä. Samoilla laakereillakin meinaan kasata. Männissäkin "teflon" kalvo vielä täysin jäljellä. Oljynä koko ajan halvin mahdollinen täyssynteettinen öljy. Olisko ollu n 15€/4l. Minulle tämä ainakin todisti että ihan soopaa nuo volkkarin suositukset. Samaa tekniikkaa se on mitä muutkin moottorit ja samat litkut näyttää käyvän.
Nokkaremmivahinko sattui ja pakotti avaamaan pannun.
Nokkaremmivahinko sattui ja pakotti avaamaan pannun.
Tota meidän Boraa on huollettu Laakkosella edellisen omistajan toimesta ja heidän vaihtamana käytetty öljyä Shell Helix Ultra VW 5W-30
--> http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... tra_vx.pdf
joka ei ainakaan heidän esitteen mukaan käy tohon koska on AJM koneella ja vaatii öljyn 505.01. Noilla öljyillä ajettu n.45tkm.
Voikos nyt mennä Laakkoselle valittamaan jos kone rikkoutuu tuon takia?
--> http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... tra_vx.pdf
joka ei ainakaan heidän esitteen mukaan käy tohon koska on AJM koneella ja vaatii öljyn 505.01. Noilla öljyillä ajettu n.45tkm.
Voikos nyt mennä Laakkoselle valittamaan jos kone rikkoutuu tuon takia?
-
- -
- Viestit: 189
- Liittynyt: 29.7.2003 23:26
PERKELES!!
Kävin tossa perjantaina vaihdattamassa Boraan öljyt, ja rupesin katsomaan niin väärät öljythän sinne meni. Asentaja kysyi että mitä öljyä laitetaan, sanoin et laita sitä magnateccia, kun vanhassa AGR-koneessakin sitä oli. Laitettiin sitten CASTROL MAGNATEC 5W-40 öljyt.
Moottori on 1.9 Tdi 85kw-01.
Pakko kai se on ens vkloppuna luruttaa ne öljyt pois ja laittaa tota Teboilin öljyä, vai uskaltaako noilla ajella...?
Kävin tossa perjantaina vaihdattamassa Boraan öljyt, ja rupesin katsomaan niin väärät öljythän sinne meni. Asentaja kysyi että mitä öljyä laitetaan, sanoin et laita sitä magnateccia, kun vanhassa AGR-koneessakin sitä oli. Laitettiin sitten CASTROL MAGNATEC 5W-40 öljyt.
Moottori on 1.9 Tdi 85kw-01.
Pakko kai se on ens vkloppuna luruttaa ne öljyt pois ja laittaa tota Teboilin öljyä, vai uskaltaako noilla ajella...?
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
-
- -
- Viestit: 189
- Liittynyt: 29.7.2003 23:26
-
- -
- Viestit: 189
- Liittynyt: 29.7.2003 23:26
http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7031052
Ja se luokitus puuttuu. Noh, huomenna laitetaan teboilin öljyt koneeseen.
Ja se luokitus puuttuu. Noh, huomenna laitetaan teboilin öljyt koneeseen.
vianor
Onkos täällä ketään vianorin duunareita paikalla? Ajattelin vaan,että tarkistaako asentajat öljyn sopivuuden kyseisen auton moottorille? Nyt autossa totalin 5w-40 öljyt (luokituksista en tiedä) Koskaan ei ole mitään asiasta mulle mainittu ja nyt vasta huomasin että kaikki öljyt ei käykkään PD-koneille.
-
- -
- Viestit: 37
- Liittynyt: 9.11.2006 13:53
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Tuolla on suurinpyörtein nuo luokitukset.
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
-
- -
- Viestit: 37
- Liittynyt: 9.11.2006 13:53
Mites tyypit ootte mieltä jos työnnän firman edustamaa kendalin 5w-30 LL öljyä ATD-PD koneeseen jossa käytän noin 5-10tkm vaihtoväliä? Ei se ainaskaan liian lirua ole ja luokitukset on 507 ja 504. Kendalin mukaan nämä ylittää sen aikaisemman 505.01 luokituksen. Olis vaan halvempi vaihtoehto ostaa itseltään kendalia kuin liqui-molyn öljyä viereisestä auto tarvike kaupasta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa