Venton lämppärin moottorin laakerit,saako korjattua?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

Venton lämppärin moottorin laakerit,saako korjattua?

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 29.1.2010 13:14

Ventossa lämppärin moottori ulisee nyt niin raakasti että jotain pitää tehdä.
Saako tuohon vaihdettua laakeria/laakereita vai pitääkö ostaa uus koko laite?

Alapuolen laakerin saa näkyville mutta rasvaa sinne ei saa muuten kun irrottamalla koko puhaltimen ja kääntämällä se kädessä väärinpäin ja sitten yrittää voidella.

Golffista tuo simahti toissa kesänä mutta en enää muista sen rakennetta.

1-teholla ei ulise mutta muilla tehoilla sitäkin lujempaa. 158tkm ajettu.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 30.1.2010 13:06

Eio kellään muulla vissiin samoja vikoja?? No pitää ajaa töihin halliin ja ottaa tuo puhallin käteen ja koittaa rasvailla ja jos ei auta pitää uus laite hakea.

tonska
-
Viestit: 30
Liittynyt: 26.8.2008 14:12

ViestiKirjoittaja tonska » 30.1.2010 16:52

Itse olen voidellu sitä yläpään laakeria sillai että porasin pienen reijän siihen ropellin, siihen akselin viereen. Siitä suihkautan vaseliini spräytä pikkuisen, mutta täytyy varoa että ei suihkuta niin paljoa että se valuu sinne moottoriin asti.
Mulla hajosi lämppärin moottori muutama vuosi sitten ja silloin purkasin vanhan moottorin sillä ajatuksella että voisiko sen ylemmän laakerin rasvata paremmin. Kasaaminen on vielä 5 vuoden jälkeenkin kesken, eikä koskaan valmistukkaan.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 30.1.2010 17:09

Siis siinä on 2 laakeria? Äsken tuossa -20 pakkasessa otin käteen tuon lämppärin moottorin ja öljysin sitä alempaa laakeria, ulina loppui ainakin hetkeksi.
Toimisikohan siinä alemman laakerin voitelussa vaseliini jota laittais siihen laakerin päälle tulevaan muovikorkkiin ja voitelu toimis samaan tyyliin kun pyöränlaakerissa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.1.2010 17:16

Mä yritin aikani kaikilla mahollisilla rasvoilla omassa autossani vastaavaa. Semmosta rasvaa ei löytynytkään mikä ei olisi kuumentuneessa laakerissa savunnut sisätilaan...

Joku teflonöljy tais olla paras. Se savutti vasta kakkosasennossa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 30.1.2010 17:20

Laitoin tuollaista liukujohderasvaa jota meillä töissä käytetään. Kaippa tuonkin saa uuden hakea ensviikolla.
Äiteen mersuun tuo vaihdettiin 300tkm lukemassa, silloin se oli jo niin loppu että heilui koko koetaulu, omaan -77 malliin en vaihtanut tuota koskaan, ei edes hiiliä tarvinnut vaihtaa koskaan.

tonska
-
Viestit: 30
Liittynyt: 26.8.2008 14:12

ViestiKirjoittaja tonska » 30.1.2010 19:28

Kyllä mulla toi nykyinenkin moottorikin varsinkin kovilla pakkasilla saatta aluksi vikistä, mutta voi johtua siitäkin että on tarvike malli.
Tarvike moottori maksoi silloin 80€ kun alkuperäinen 180€. Nyt en muista vaan oliko tarvike mallissa sitä ropellia, kun alkuperäisessä se kai on?
Mulla on ollu reilu 15 vuoden aikan 3 volkkaria ja kaikista olen rasvaillu noita moottoreita, eikä mulla ole ollu muuta ongelmaa kun että muutaman päivän on voinu voiteluaine tuoksua.
On riippunu ihan mitä ainetta on laittanu.
Sekin moottori mikä rikku, niin teki sitä että poltti sulakkeen, ei vinkunu.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 30.1.2010 19:37

omat olen aina rasvannut laakeri vaseliinilla, ei ole savunnut vielä

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 31.1.2010 9:53

Golffissa on tarvikemalli ollut pari vuotta, alkuperäinen sanoi yhteistyön poikki savuten.

Otin ventosta ropellin käteen ja rasvasin alemman laakerin, siihen loppui vikinät ainakin toistaiseksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa