K03 hukkaportin tangon säätöä(kö?)
Valvoja: ffp jäsenet
K03 hukkaportin tangon säätöä(kö?)
Näkeekö sitä mistään onko tuota tankoa säädetty jälkeenpäin? tuossa mun autossa myyjän mukaan oli lastun jälkeen nostettu vielä lisää ahtopaineita ja ei tullu muuta keinoa mieleen ku toi tangon säätö. Ilmeisesti se ei oo kovin hyvä tapa noissa vehkeissä, mutta ei oo mitään hajua miten paljon sitä sitten säätää takaisin jos sinne tankoon on kajottu :/ moottorina AGU
Yksi keino "nostaa" ahtopaineita lastun jälkeen vielä lisää, on vaihtaa N75-venttiili. Muutamia sellaisia venttiileitä on olemassa, jotka muuttavat hukkaportin ohjauksen aggressiivisemmaksi, toimivat pirun hienosti mm. juurikin tuossa kyseisessä AGU-moottorissa. Omassakin ex-Golfissa oli tuollainen "J" N75-vena Audi S2/200:sta ja voin kertoa kyllä, että ero vakioon N75-venaan oli kuin yöllä ja päivällä. :)
kesällä muuten oli toi venttiilin johto irti ku oli ongelmia sen kanssa(meni vaihtoon) ja muistaakseni noin 0.3 oli paineet..tais olla joku myyntipuhe tuo paineiden nosto sitten :D..ja taitaa olla revon lastulle vielä normaaliarvoja jos kelin mukaan ahdot on 1.0-1.4bar? nouseeko "J" venalla nopeammin ahdot vai?:)
Mak383 kirjoitti:
"Yksi keino "nostaa" ahtopaineita lastun jälkeen vielä lisää, on vaihtaa N75-venttiili. Muutamia sellaisia venttiileitä on olemassa, jotka muuttavat hukkaportin ohjauksen aggressiivisemmaksi, toimivat pirun hienosti mm. juurikin tuossa kyseisessä AGU-moottorissa. Omassakin ex-Golfissa oli tuollainen "J" N75-vena Audi S2/200:sta ja voin kertoa kyllä, että ero vakioon N75-venaan oli kuin yöllä ja päivällä. :)"
Mistä noita "J" N75venttiileitä saa tilattua ja onko sillä oikeasti eroa vakio N75 venttiiliin ahtojen suhteen?? Toimiiko hukkaportin ohjaus "J:llä" kuinka, onko kiihdytys repivää?? Käykö tuo AUM koneeseen?
"Yksi keino "nostaa" ahtopaineita lastun jälkeen vielä lisää, on vaihtaa N75-venttiili. Muutamia sellaisia venttiileitä on olemassa, jotka muuttavat hukkaportin ohjauksen aggressiivisemmaksi, toimivat pirun hienosti mm. juurikin tuossa kyseisessä AGU-moottorissa. Omassakin ex-Golfissa oli tuollainen "J" N75-vena Audi S2/200:sta ja voin kertoa kyllä, että ero vakioon N75-venaan oli kuin yöllä ja päivällä. :)"
Mistä noita "J" N75venttiileitä saa tilattua ja onko sillä oikeasti eroa vakio N75 venttiiliin ahtojen suhteen?? Toimiiko hukkaportin ohjaus "J:llä" kuinka, onko kiihdytys repivää?? Käykö tuo AUM koneeseen?
"J" N75:n saa ostettua suoraan vaikkapa marmoritiskiltä tai sitten Slamitin pojilta. Varaosanumero kyseiselle osalle on seuraava: 034 906 283 J
Käytöksessä eron huomaa oikeastaan vasta 2500rpm jälkeen, jolloin ahdot nousee huomattavasti ripeämmin, kuin vakiolla N75:llä. Vakiolla venttiilillä ajaessa rupeaa ahdot myös tippumaan kierrosten mukana vääntöpiikin jälkeen rajusti rajoittajaa kohden, kun taan "J" vena pitää ahdot huomattavasti paremmin korkeille kierroksille (rajoittajalle) saakka.
Itsellä oli AGU-moottorisessa Golfissa tuo "J" venttiili ja täytyy kyllä sanoa, että sen asennuksen jälkeen ei paluuta takaisin vakioon venttiiliin enää ollut. Niin konkreettinen ero käytöksen aggressiivisuudessa siinä on.
Mitä oon noita jenkkien ja enkkujen foorumeita selaillut, niin siellä moni sanoo, että toimivuus on taattua ja oikeanlaista vain LASTUTETUSSA vaijerikaasullisissa laitteissa. Joidenkin sähkökaasullisten moottoreiden kanssa auto ei joko ole toiminut alkuunkaan kunnolla tai sitten eroa vakioon venttiiliin ei ole ollut edes mainittavasti. Lastuttamattomassa, vakiossa autossa ei eroa ole myöskään juuri nimeksikään. Toisaalta taas oon lukenut paljon kommentteja sähkökaasullisiin 1.8T koneisiinkin asennetuista "J" venttiileistä joilla on saatu vastaavanlainen ero tuohon turbon toimintaan, kuin vaijerikaasullisissakin vehkeissä. Edellytyksenä tietty, että autossa on viriohjelma. Itsellä ei ole tietoa, että mikä tuon toimimattomuuden joissain moottorityypeissä aiheuttaa (kenties osaamaton asentaja? ;), saatikka kokemusta asiasta sen enempää, mutta monihan näitä on tällä foorumilla mun jälkeenkin asennellut. Osa jopa ihan positiivisin lopputuloksin. Tarkoituksena olisi hommata jossain vaiheessa tuo J-venttiili ja kokeilla toimivuutta TT:ssä...
Tokihan jollain saattaa kutkutella takaraivossa tuo kysymys, että kun pieni pilleriturbo pistetään puhaltamaan väkisin lisää painetta, niin mitä se sitten tekee turbon kestoiälle..? Noh, sehän on varmasti fakta, ettei se sitä ainakaan lisää. Itsellä hajosi Golfista ahdin 193tkm kohdalla, tosin N75:llä ei ollut tuon hajoamisen kanssa mitään tekemistä. Turbo oli siiviltään ja laakereiltaan vielä hyvässä kunnossa, pakopesä oli vain aivan säpäleinä.
ps. Katsokaa sitten J-venttiiliä asentaessa, että se tulee oikein päin. Venttiilin runko-osa on toisinpäin, kuin 1.8T:n vakiossa venttiilissä, eli liitin osoittaa "väärään" suuntaan. Piuha ylettää paikalleen, kun vähän pingottaa. ;)
Käytöksessä eron huomaa oikeastaan vasta 2500rpm jälkeen, jolloin ahdot nousee huomattavasti ripeämmin, kuin vakiolla N75:llä. Vakiolla venttiilillä ajaessa rupeaa ahdot myös tippumaan kierrosten mukana vääntöpiikin jälkeen rajusti rajoittajaa kohden, kun taan "J" vena pitää ahdot huomattavasti paremmin korkeille kierroksille (rajoittajalle) saakka.
Itsellä oli AGU-moottorisessa Golfissa tuo "J" venttiili ja täytyy kyllä sanoa, että sen asennuksen jälkeen ei paluuta takaisin vakioon venttiiliin enää ollut. Niin konkreettinen ero käytöksen aggressiivisuudessa siinä on.
Mitä oon noita jenkkien ja enkkujen foorumeita selaillut, niin siellä moni sanoo, että toimivuus on taattua ja oikeanlaista vain LASTUTETUSSA vaijerikaasullisissa laitteissa. Joidenkin sähkökaasullisten moottoreiden kanssa auto ei joko ole toiminut alkuunkaan kunnolla tai sitten eroa vakioon venttiiliin ei ole ollut edes mainittavasti. Lastuttamattomassa, vakiossa autossa ei eroa ole myöskään juuri nimeksikään. Toisaalta taas oon lukenut paljon kommentteja sähkökaasullisiin 1.8T koneisiinkin asennetuista "J" venttiileistä joilla on saatu vastaavanlainen ero tuohon turbon toimintaan, kuin vaijerikaasullisissakin vehkeissä. Edellytyksenä tietty, että autossa on viriohjelma. Itsellä ei ole tietoa, että mikä tuon toimimattomuuden joissain moottorityypeissä aiheuttaa (kenties osaamaton asentaja? ;), saatikka kokemusta asiasta sen enempää, mutta monihan näitä on tällä foorumilla mun jälkeenkin asennellut. Osa jopa ihan positiivisin lopputuloksin. Tarkoituksena olisi hommata jossain vaiheessa tuo J-venttiili ja kokeilla toimivuutta TT:ssä...
Tokihan jollain saattaa kutkutella takaraivossa tuo kysymys, että kun pieni pilleriturbo pistetään puhaltamaan väkisin lisää painetta, niin mitä se sitten tekee turbon kestoiälle..? Noh, sehän on varmasti fakta, ettei se sitä ainakaan lisää. Itsellä hajosi Golfista ahdin 193tkm kohdalla, tosin N75:llä ei ollut tuon hajoamisen kanssa mitään tekemistä. Turbo oli siiviltään ja laakereiltaan vielä hyvässä kunnossa, pakopesä oli vain aivan säpäleinä.
ps. Katsokaa sitten J-venttiiliä asentaessa, että se tulee oikein päin. Venttiilin runko-osa on toisinpäin, kuin 1.8T:n vakiossa venttiilissä, eli liitin osoittaa "väärään" suuntaan. Piuha ylettää paikalleen, kun vähän pingottaa. ;)
kuulostaa kyllä hyvälle mutta tosiaan epäilyttää tuo turbon kesto sitten..mulla on 265tkm mittarissa niin pitää jo alkaa ihmettelemään että on vielä vedot kohdallaan. On tietenkin mahdollista että joskus on tuo ahdin vaihdettu mutta ei oo ainakaan huoltokirjassa tai kuiteissa mainittu..mutta jos hajoaa niin sitten ei auta kun vaihtaa :-)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa