Vw Golf IV 2002 1.6 16V nakuttaa ikävästi
Valvoja: ffp jäsenet
Vw Golf IV 2002 1.6 16V nakuttaa ikävästi
Ongelma on seuraavanlainen, että auto pitää tosi ikävää nakutusta kylmänä. Vaihdoin jo öljyt ja perään täräytin purkillisen X1R:rää, ilman minkäänlaista parannusta. Käyntilämpöisenä ei mitään ongelmaa, mutta kun kylmänä päräyttää käyntiin alkaa sellainen konsertti jota ei olis kiva kuunnella. Nakutuksella tarkoitan tässä yhteydessä erittäin kalahtavaa käyntinopeudesta riippuvaa ääntä, jonka lähdettä en ole varmuudella pystynyt selvittämään. Olisikohan joku törmännyt vastaavanlaiseen ongelmaan ko auton kanssa. Lueskelin, että noissa 1.4 16V moottoreissa taitaa usein kolista männänhelmat ja toivonkin ettei vika olisi sama.
Viimeksi muokannut Turnipsi, 27.11.2009 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko nyt siis kyseessä nakuttava/rallattava ääni, vai selkeä kalkatus?
Itselläni ainakin venttiilinnostajat tuppaavat kylmällä koneella aluksi rallattavan. Öljyillä tosin tähän selvästi vaikutusta.
Nostajien ääni tosin katoaa melkein heti, kun on vähän korkeammilla kierroksilla käyttänyt ja saanut täten öljynpaineita nostettua.
Paljonko tuolla on ajettu?
Itselläni ainakin venttiilinnostajat tuppaavat kylmällä koneella aluksi rallattavan. Öljyillä tosin tähän selvästi vaikutusta.
Nostajien ääni tosin katoaa melkein heti, kun on vähän korkeammilla kierroksilla käyttänyt ja saanut täten öljynpaineita nostettua.
Paljonko tuolla on ajettu?
Veikkaisin, että kyseessä on juuri tuo mainitsemasi nakuttavan rallattava ääni, joka kantautunee niistä nostimista. Auto käyttäytyy samalla tavoin kuin mainitsi itsekin.
Autolla on nyt ajettu 140tkm ja ongelman huomasin ensimmäisen kerran noin 10tkm sitten. Ensin ajattelinkin että öljynpaineet olisivat kadoksissa yläkerrasta, mutta ongelma ei liene siinä, sillä öljyvalokaan ei vilku ja syttyy ihan normaalisti virrat kytkettäessä. Vaihdoin ongelmien ilmetessä astetta ohuempaan 5W-30 luokan VW 504.00 luokan öljyyn, kun ajattelin, että joku on laittanut jotain kuraa/viskositeetin parantajaa tuohon myllyyn, mutta se ei hyödyttänyt yhtään. Auto on siis ostettu noin 20tkm sitten.
Seuraavaksi ajattelin käyttää auton forte hoidossa, jos sattuis vaikka ne nostimet alkaa liikkua vähän jouhevammin.
Autolla on nyt ajettu 140tkm ja ongelman huomasin ensimmäisen kerran noin 10tkm sitten. Ensin ajattelinkin että öljynpaineet olisivat kadoksissa yläkerrasta, mutta ongelma ei liene siinä, sillä öljyvalokaan ei vilku ja syttyy ihan normaalisti virrat kytkettäessä. Vaihdoin ongelmien ilmetessä astetta ohuempaan 5W-30 luokan VW 504.00 luokan öljyyn, kun ajattelin, että joku on laittanut jotain kuraa/viskositeetin parantajaa tuohon myllyyn, mutta se ei hyödyttänyt yhtään. Auto on siis ostettu noin 20tkm sitten.
Seuraavaksi ajattelin käyttää auton forte hoidossa, jos sattuis vaikka ne nostimet alkaa liikkua vähän jouhevammin.
mulla ihan sama ongelma tossa 1.4l BCA konessa, nakuttaa ihan helvetisti kylmänä, mutta heti kun kone lämpenee niin nakutus loppuu, ollu tuolaisena jo 25tkm , autolla ajettu 115tkm.
eli jos sun auto on BCB koneella niin varmaan sama ongelma ku mulla eli männät kolistevat.
forte ei auttanut mulla ainaskaan.
eli jos sun auto on BCB koneella niin varmaan sama ongelma ku mulla eli männät kolistevat.
forte ei auttanut mulla ainaskaan.
AUS TAI BCB
Se on sitten ihan pienestä kiinni. En ole tullut katsoneeksi, koskaan kumpi mylly siinä sattuu olemaan AUS vai BCB, kun kummatkin olis mahdollisia. Sitten ei ole kyllä lainkaan mukavaa jos se kolina sieltä männistä tulee. Veikkaampi, että lähtee auto vaihtoon.
Se onkin 2002 ja AZD
Kyseinen auto onkin vanhempi kuin muistin ja varustettu AZD koneella. Kävin äsken heittämässä koeajolenkin ja olen entistäkn enemmän äimänkäkenä ton auton suhteen.
Taas se rallatti samalla tapaa kuin ennenkin kylmänä. Ääni vaimeni pois kun lämpötilamittari näytti noin 80 astetta. Hetken koeajolenkin jälkeen palasin kotipihaan ja jätin auton tyhjäkäynnille. Suurinpiirtein 2 min tyhjäkäynnin jälkeen nakuttava ääni hiljalleen alkoi uudelleen. Käytin autoa hetken noin 2500 rpm kierroksilla ja ääni alkoi vaimenemaan.Kuunneltuani autoa vähän tarkemmin huomasin, että ääni on hieman voimakkaampi koneen jakopäänpuolella kuin vaihteiston puolella.
Autolla on ajettu kokoajan käyttäen 95 okt bensaa. Lueskelin, että jollain on ollut ongelmia ton suhteen, että jos käyttää 95 alkaa aika ajoin nakuttaa. Jotenkin jaksan kuitenkin epäillä ettei tapauksessa voisi olla kyseessä puristussytytyksestä tapahtuvaa nakutusta, koska ongelma on suurimmillaan silloin kun kone on kylmä. Jotenkin sen ymmärtäisi, jos mylly olis kuuma ja rasitusta paljon.
Osaisiko joku viisaampi antaa kommenttia???
Taas se rallatti samalla tapaa kuin ennenkin kylmänä. Ääni vaimeni pois kun lämpötilamittari näytti noin 80 astetta. Hetken koeajolenkin jälkeen palasin kotipihaan ja jätin auton tyhjäkäynnille. Suurinpiirtein 2 min tyhjäkäynnin jälkeen nakuttava ääni hiljalleen alkoi uudelleen. Käytin autoa hetken noin 2500 rpm kierroksilla ja ääni alkoi vaimenemaan.Kuunneltuani autoa vähän tarkemmin huomasin, että ääni on hieman voimakkaampi koneen jakopäänpuolella kuin vaihteiston puolella.
Autolla on ajettu kokoajan käyttäen 95 okt bensaa. Lueskelin, että jollain on ollut ongelmia ton suhteen, että jos käyttää 95 alkaa aika ajoin nakuttaa. Jotenkin jaksan kuitenkin epäillä ettei tapauksessa voisi olla kyseessä puristussytytyksestä tapahtuvaa nakutusta, koska ongelma on suurimmillaan silloin kun kone on kylmä. Jotenkin sen ymmärtäisi, jos mylly olis kuuma ja rasitusta paljon.
Osaisiko joku viisaampi antaa kommenttia???
Sano omistajalle et alkaa juottamaan sille testimielessä 98 bensaa. Ei tuo Forte käsittelykään varmaan haitaksi ole. Jos sillä vähän saisi putsattua yläkertaan meneviä öljykanavia paremman voitelun toivossa. Lisäksi jos autolla on pätkäajoa ajeltu niin venttiilikopassa voi olla sitä öljyvaahtomössöä joka poistuu kun koneen saa kunnolla lämpimäksi käytettyä. Tuo kylmänä ja tyhjäkäynnillä nakuttelu viittaisi siihen ettei yläkerta/jokumuu paikka saa riittävästi voitelua ja sitten kierroksilla öljyä alkaa puutospaikkaankin virrata ja ongelma häviää kuulumasta.
Oma AZD oli 115tkm 95:lla ajelun jälkeen melko karstainen imupuolelta näkyviltä osin ettei olisi heti uskonutkaan. Lisäksi EGR oli tukossa. Vuosi on menty nyt vailla ongelmia 98:n kanssa. Bensiinin laadusta johtuvan nakutuksen vaan huomaa parhaiten vedättäessä jolloin kone tykkää nakuttaa helpoimmin. Nurkka-ajossa lisäksi huomaa alaväännön parantuneen ja valoihin "tumppailun" vähenevän.
Siihen käsitykseen olen jäänyt että tässä 1.6 16v koneessa ei pitäisi olla 1.4 16v koneen kalkattavien mäntien ongelmaa johtuen moottorilohkon eri materiaalista. Eli 1.6:n mäntien ei pitäisi kulua niin että alkaisivat kalkattamaan. Ainakaan minulla ei vielä kalkata. *kop kop*
Edit: Koitappa vielä seuraavan kerran öljyjä vaihtaessa vaihtaa hieman sitkeämpään öljyyn. 5W-40 ois kiinteällä välillä korjausoppaan suositus tahi LL:lla sitten 503.00. Ohuempi öljy tykkää valua esim yläkerrasta nopeammin pois voiteluhommista.
Editedit: Omassa AZD:ssa on nyt Castrolin 5W-40 öljyt, ja suositus huoltokirjan mukaan oli tuo vanhempi 500.00 tai 502.00.
Oma AZD oli 115tkm 95:lla ajelun jälkeen melko karstainen imupuolelta näkyviltä osin ettei olisi heti uskonutkaan. Lisäksi EGR oli tukossa. Vuosi on menty nyt vailla ongelmia 98:n kanssa. Bensiinin laadusta johtuvan nakutuksen vaan huomaa parhaiten vedättäessä jolloin kone tykkää nakuttaa helpoimmin. Nurkka-ajossa lisäksi huomaa alaväännön parantuneen ja valoihin "tumppailun" vähenevän.
Siihen käsitykseen olen jäänyt että tässä 1.6 16v koneessa ei pitäisi olla 1.4 16v koneen kalkattavien mäntien ongelmaa johtuen moottorilohkon eri materiaalista. Eli 1.6:n mäntien ei pitäisi kulua niin että alkaisivat kalkattamaan. Ainakaan minulla ei vielä kalkata. *kop kop*
Edit: Koitappa vielä seuraavan kerran öljyjä vaihtaessa vaihtaa hieman sitkeämpään öljyyn. 5W-40 ois kiinteällä välillä korjausoppaan suositus tahi LL:lla sitten 503.00. Ohuempi öljy tykkää valua esim yläkerrasta nopeammin pois voiteluhommista.
Editedit: Omassa AZD:ssa on nyt Castrolin 5W-40 öljyt, ja suositus huoltokirjan mukaan oli tuo vanhempi 500.00 tai 502.00.
Nakutusanturi
Kun ei ole vika vieläkään selvinnyt, aloin miettiä että antaako viallinen nakutuksentunnistin jonkin sortin vikakoodia tai sytyttääkö se jonkun kojetaulun valoista?
Mietinnän jälkeen alkoi tuntua siltä että jos se ääni onkin ihan sitä perinteistä nakutusta, kun sen äänen luonne muuttui sen jälkeen kun tankkasi 98-okt. Jos se nakutuksentunnistin olis vaikka vaillinen niin sehän silloin säätää ennakkoa ihan päin prinkkalaa.
Mistä sen nakutuksentunnistimen löytää tollasesta AZD koneesta?
Mietinnän jälkeen alkoi tuntua siltä että jos se ääni onkin ihan sitä perinteistä nakutusta, kun sen äänen luonne muuttui sen jälkeen kun tankkasi 98-okt. Jos se nakutuksentunnistin olis vaikka vaillinen niin sehän silloin säätää ennakkoa ihan päin prinkkalaa.
Mistä sen nakutuksentunnistimen löytää tollasesta AZD koneesta?
Haynesi vinkkasi että nakutustunnistin olisi lohkon kyljessä, imusarjan alapuolella. Pääsy voi olla "hieman" hankalaa tosin. Tunnistin on pyöreä värkki, pultilla kiinni lohkossa ja siitä lähtee johto.
Viallisen nakutustunnistimen varmaan näkisi vag-comilla tahi muulla vastaavalla testerillä.
Kuinka pitkään 98:lla on nyt ajeltu? Muuttuiko ääni koko kierrosalueelta vai vain alakierroksilla vedättäessä? Mietin vaan että voihan se olla että tuossa rallattaa nostajat hieman, ja 95:lla ajettaessa sitten nakuttaa.
Viallisen nakutustunnistimen varmaan näkisi vag-comilla tahi muulla vastaavalla testerillä.
Kuinka pitkään 98:lla on nyt ajeltu? Muuttuiko ääni koko kierrosalueelta vai vain alakierroksilla vedättäessä? Mietin vaan että voihan se olla että tuossa rallattaa nostajat hieman, ja 95:lla ajettaessa sitten nakuttaa.
Kolmisen viikkoa on käytetty pelkkää 98-okt. Mun mielestä se ääni hieman vaimeni ja muuttui soinniltaan erillaiseksi 98-oktaanisella. Se kuitenkin edelleen käyttäytyy juuri niin, että pikkuhiljaa lämmetessään se ääni feidaa pois.
Toi ko. auto kärsii sellaisesta perus käyttöongelmasta, että sillä ajetaan äärimmäisen vähän. Pääsääntöisesti työmatka-ajoa korkeintaan 17km/päivä, eli kerta-ajosuorite on ainoastaan noin 8,5km. Eihän se edes ehdi kunnolla lämpeämäänkään ennenkuin se jo sammutetaan.
Kun se biili on kerran tuolla hevonkuusessa (lue kotopuolessa), niin en ehdi oikeen tutkimaan sitä aktiivisesti. Harmittaa vaan se ääni, kun auto muuten toimii ihan hienosti. Se nakutusilmiö tuntuu senkin takia just niin epätodennäköiseltä, että se hurja tehontuntu mitä tosta 77kW irtoaa, vaikuttaisi kuitenkin olevan tallella.
Tuli ton mun yhden kirjoituksen pohjalta mieleen, että varmaan jotkut ajattelee ettei se urpo käsitä sen äänen tulevan siitä aktiivihiilisäiliön regenerointiventtiilistä. Kun se pytty on kerran just siellä jakopäänpuolella. (Kyllähän sekin siellä laulaa, mutta en siis tarkoita sitä tällä nakuttavalla äänellä)
"Kuunneltuani autoa vähän tarkemmin huomasin, että ääni on hieman voimakkaampi koneen jakopäänpuolella kuin vaihteiston puolella"
Toi ko. auto kärsii sellaisesta perus käyttöongelmasta, että sillä ajetaan äärimmäisen vähän. Pääsääntöisesti työmatka-ajoa korkeintaan 17km/päivä, eli kerta-ajosuorite on ainoastaan noin 8,5km. Eihän se edes ehdi kunnolla lämpeämäänkään ennenkuin se jo sammutetaan.
Kun se biili on kerran tuolla hevonkuusessa (lue kotopuolessa), niin en ehdi oikeen tutkimaan sitä aktiivisesti. Harmittaa vaan se ääni, kun auto muuten toimii ihan hienosti. Se nakutusilmiö tuntuu senkin takia just niin epätodennäköiseltä, että se hurja tehontuntu mitä tosta 77kW irtoaa, vaikuttaisi kuitenkin olevan tallella.
Tuli ton mun yhden kirjoituksen pohjalta mieleen, että varmaan jotkut ajattelee ettei se urpo käsitä sen äänen tulevan siitä aktiivihiilisäiliön regenerointiventtiilistä. Kun se pytty on kerran just siellä jakopäänpuolella. (Kyllähän sekin siellä laulaa, mutta en siis tarkoita sitä tällä nakuttavalla äänellä)
"Kuunneltuani autoa vähän tarkemmin huomasin, että ääni on hieman voimakkaampi koneen jakopäänpuolella kuin vaihteiston puolella"
Itsellä oli melkoisia tukkoisuusongelmia EGR:n jumimisesta johtuen kun aikaisemmat omistajat olivat kärryä 95:lla ajelleet. Jos suinkin pääset käymään pidemmän lenkin autolla, niin ajele sitä korkeilla kierroksilla ja moottoria kuormittaen jotta mahdolliset möhnät liukenisivat pois. Suosittelivat eräässä puljussa käyttää tankillinen jotain "Fuel system cleaneria" mahdollisiin karstaisuusongelmiin mutta jätin väliin.
Oma auto kärsii kans tuosta ajojen vähyydestä, mutta kesällä satunnaiset työreissut, ja syksyllä/talvella mökkireissut on nyt pitäny koneen kuosissa. Omat havainnot nakutuksesta 95:lla ajellessa on juurikin se, että kylmänä nakuttaa herkemmin (?) ja matalilla kierroksilla. Isommilla kierroksilla tuota ei sitten kuule. Tehoja kuitenkin löytyy 95:lla "normisti". 98:lla luonne muuttuu ehkä aavistuksen matalalta paremmin vääntäväksi samalla kun nakutus häviää.
Tuo evap-venttiili tosiaan elää omaa elämäänsä, ja sitä en ainakaan itse ole epäillyt teidän ongelman aiheuttajaksi. :)
Oma auto kärsii kans tuosta ajojen vähyydestä, mutta kesällä satunnaiset työreissut, ja syksyllä/talvella mökkireissut on nyt pitäny koneen kuosissa. Omat havainnot nakutuksesta 95:lla ajellessa on juurikin se, että kylmänä nakuttaa herkemmin (?) ja matalilla kierroksilla. Isommilla kierroksilla tuota ei sitten kuule. Tehoja kuitenkin löytyy 95:lla "normisti". 98:lla luonne muuttuu ehkä aavistuksen matalalta paremmin vääntäväksi samalla kun nakutus häviää.
Tuo evap-venttiili tosiaan elää omaa elämäänsä, ja sitä en ainakaan itse ole epäillyt teidän ongelman aiheuttajaksi. :)
Miksi joku ajaa 95:lla koneella joka on tarkoitettu 98:lle? Tällöin kulutus kasvaa ja säästöä ei synny juurikaan. Myös teho tippuu jonkun verran. Eli mulle ei ole valjennut miksi kannattaisi käyttää 95:sta.
Viime aikoina on tullut lueskeltua noista VAG-koneiden ongelmista. Näyttää että löytyy paljon LL-huollettuja koneita, jotka alkavat porsia n. 150tkm ajettuna. Yläkerrassa nokat ja seuraajat kuluneet loppuun. Myös laakereissa ollut kulumisjälkiä. Koneet ovat myös järkyttävän likaisia sisältä noissa LL-huolletuissa n. 150tkm ajetuissa autoissa. Tollasia karstamääriä öljytilassa näki ennen LL-huoltovälejä n. 300-500tkm ajetuissa koneissa. Myös öljypumppujen sihtien virtaama saattaa pienentyä kriittisesti sihdin pikku hiljaa tukkeutuessa. Tällöin kone kuluu joka paikasta loppuun enneaikaisesti. Sitä ei ajossa huomaa, kun öljynpaine laskee pikku hiljaa sihdin karstoittuessa.
Itse aion pysyä kaukana LL-huolletuista autoista.
Viime aikoina on tullut lueskeltua noista VAG-koneiden ongelmista. Näyttää että löytyy paljon LL-huollettuja koneita, jotka alkavat porsia n. 150tkm ajettuna. Yläkerrassa nokat ja seuraajat kuluneet loppuun. Myös laakereissa ollut kulumisjälkiä. Koneet ovat myös järkyttävän likaisia sisältä noissa LL-huolletuissa n. 150tkm ajetuissa autoissa. Tollasia karstamääriä öljytilassa näki ennen LL-huoltovälejä n. 300-500tkm ajetuissa koneissa. Myös öljypumppujen sihtien virtaama saattaa pienentyä kriittisesti sihdin pikku hiljaa tukkeutuessa. Tällöin kone kuluu joka paikasta loppuun enneaikaisesti. Sitä ei ajossa huomaa, kun öljynpaine laskee pikku hiljaa sihdin karstoittuessa.
Itse aion pysyä kaukana LL-huolletuista autoista.
Oma AZD rallattelee vain hetken kun sen käynnistää kylmänä, pari kolme sekuntia ja rapina lakkaa. Tuli ajeltua aikasemmin 95:lla ja piti eräänlaista rapinaa kun vedätti, nyt kun on 98:ia tankissa ja tuota ongelmaa ei ole.
Edellisellä omistajalla auto oli ollut LL -ohjelmassa, päätin että en kyllä rupea 15 tkm enempää ajamaan yksillä öljyillä joten siirryin omaan huolto-ohjelmaan. ;)
Öljykorkin reiästä kun katselin, ihme karstamömmöä näkyi, todennäköisesti tämän hienon LL -systeemin ansiosta... :/ Huoltokirjassa öljyn vaihtovälit oli olleet n. 20-25 tkm...
Edellisellä omistajalla auto oli ollut LL -ohjelmassa, päätin että en kyllä rupea 15 tkm enempää ajamaan yksillä öljyillä joten siirryin omaan huolto-ohjelmaan. ;)
Öljykorkin reiästä kun katselin, ihme karstamömmöä näkyi, todennäköisesti tämän hienon LL -systeemin ansiosta... :/ Huoltokirjassa öljyn vaihtovälit oli olleet n. 20-25 tkm...
Tän kyseessä olevan Wolfin huoltohistoria on kutakuinkin samanlainen, LL-huoltovälillä ja huollot tehty ajallaan. Se nakutus ongelma alkoi tämän tapauksen kohdalla ihan samalla tavalla, että ensin alkuun kylmänä kalisteli muutaman sekunnin ajan, mutta on pikkuhiljaa pahentunut.
Tää tapaus on sinänsä aika epäonninen, että ostettaessa jo koeajolenkillä korkkas ensimmäinen sytytyspuola. Autoliike pisti biilin kuntoon ja vielä katsastikin sen, niin se tuntui ainakin ensinalkuun ihan hyvältä ostokselta.
Onko ton öljypumpun sihdin vaihto muuten paha tehdä?
Tää tapaus on sinänsä aika epäonninen, että ostettaessa jo koeajolenkillä korkkas ensimmäinen sytytyspuola. Autoliike pisti biilin kuntoon ja vielä katsastikin sen, niin se tuntui ainakin ensinalkuun ihan hyvältä ostokselta.
Onko ton öljypumpun sihdin vaihto muuten paha tehdä?
Tuo puolavika ei ole epäonnea, vaan tyyppivika joka voi uusiutua milloin tahansa jos on alkuperäiset palikat sisällä. Tuli tuossa mieleen muuten... mitkäs tulpat koneessa majailee? Vai onko niistä mitään havaintoa ylipäänsä?
Itse en saanut konetta toimimaan NGK:n kolmikärkitulpilla. Orkkikset tiskiltä, niin toimi paljon jouhevammin.
Itse en saanut konetta toimimaan NGK:n kolmikärkitulpilla. Orkkikset tiskiltä, niin toimi paljon jouhevammin.
Arvasit oikein, en ole niitä koskaan irti ruuvannut. En siis tiedä varmaksi, mutta 120tkm huollon kuitissa oli muistaakseni veloitettu ainakin boschin tulpista. Omassa Cordossa on myös boschin tulpat ja toimineet oikein mukavasti nyt 55tkm, pitäisi siis vaihtaa kohta puoliin. Huono sanavalinta, yritin tarkoittaa että koko auto on tapauksena vähän epäonninen ja jos olis taikauskoinen ei olis ikinä pitänyt mennä ostamaan autoa, joka heti ensikohtaamisella koki pieniä "suorituspaineita".
Toi NGK:n kolmikärki ei pitäisi olla mikään kovin huono, toivottavasti ainakaan koska olen niitä joskus kehunut melko vuolaasti. Tuli äkkiseltään mieleen, että joku on varmaan mennyt myymään sulle väärät tulpat, kun olivat kerran kolmikärkiset. Todennäköisesti BKUR6ET-10 tulpat, jotka ovat kyllä ihan sopivat moneen saman ikäkauden 1,6 16V VAG-myllyyn (mm omaan autooni), mutta ei just tähän AZD:hen.
NGK:n PZFR6J-11 on oikea valinta, se on vähän erikoinen tulppa sinänsä, että se on platina elektrodeilla, pidennetyllä kärkivälillä ja speciaali kärjen muotoilulla. Siis ei mikään ihme ettei toiminut niillä kolmikärjillä.
Toi NGK:n kolmikärki ei pitäisi olla mikään kovin huono, toivottavasti ainakaan koska olen niitä joskus kehunut melko vuolaasti. Tuli äkkiseltään mieleen, että joku on varmaan mennyt myymään sulle väärät tulpat, kun olivat kerran kolmikärkiset. Todennäköisesti BKUR6ET-10 tulpat, jotka ovat kyllä ihan sopivat moneen saman ikäkauden 1,6 16V VAG-myllyyn (mm omaan autooni), mutta ei just tähän AZD:hen.
NGK:n PZFR6J-11 on oikea valinta, se on vähän erikoinen tulppa sinänsä, että se on platina elektrodeilla, pidennetyllä kärkivälillä ja speciaali kärjen muotoilulla. Siis ei mikään ihme ettei toiminut niillä kolmikärjillä.
Toi on vähän turhankin yleistä, jos sattuu omistamaan jonkun ei niin yleisen malliversion, että saa tarvikeliikkeistä osat päin prinkkalaa. Itsestä on tullut niin skeptinen, että tarkistan sopivuudet aina ensisijaisesta lähteestä, jos se on mahdollista. Esim. omaan autooni olen saanut melkein joka kerta "väärän" öljynsuodattimen. No se on loppuenlopuksi ihan harmiton, verrattuna vääriin tulppiin. Väärät tulpat voi kuitenkin aiheuttaa ihan kivan loppulaskun, jos vaan antaa soittaa, vaikkei vehkeet enää oikein laulaisikaan.
Ne AZD Ngk:t on vaan muistaakseni aika suolaisen hintaisia, kun joskus niiden hintaa selvittelin. Noissa AZD myllyjen toiminnassa on pakko olla jotain eksoottisempaa, koska ngk:n suositus oli niin tiukka, ainoastaan toi PZFR6J-11. Yleisestiottaen noi valmistajat antaa aina jotain myös vaihtoehtosuosituksia, mutta ei AZD:n kohdalla.
Ne AZD Ngk:t on vaan muistaakseni aika suolaisen hintaisia, kun joskus niiden hintaa selvittelin. Noissa AZD myllyjen toiminnassa on pakko olla jotain eksoottisempaa, koska ngk:n suositus oli niin tiukka, ainoastaan toi PZFR6J-11. Yleisestiottaen noi valmistajat antaa aina jotain myös vaihtoehtosuosituksia, mutta ei AZD:n kohdalla.
Asian tiimoilta väliaikainen ratkaisu
Lopulta päädyin brutaaliin ratkaisuun: ajoin autolla pikatielle ja annoin soittaa kolmosvaihteella kiusallisen pitkän tovin, niin että alkoi tehdä kipeää. Sen jälkeen suoraan hallille, tulikuumat öljyt pihalle ja uudet liemet sisään. Päivän verran tuli koeajoa suoritettua vaihdon jälkeen ja ongelma ainakin näyttäisi olevan helpottunut.
Huomio kiinnittyi suuresti vaihtotyön aikana siihen, että öljytilaan oli syntynyt huomattavan paljon vaahtoa (kellertävää emulsiota). Öljyn täyttökorkki, huohotinputki ja ilmansuodatinkotelon liitäntä olivat kaikki saman kellertävän mönjän peitossa. Epäilin ensin kansipahvia, mutta tarkemmin asiaa ajateltuani totesin, ettei auto ole vienyt yhtään jäähdytinnestettä ja paisuntasäiliön nestetila oli puhtoinen. Työkaveri väittikin, että tuota vaahtoa tahtoo syntyä kun käytetään lämmitintä ja ajetaan lyhyitä matkoja.
Huomio kiinnittyi suuresti vaihtotyön aikana siihen, että öljytilaan oli syntynyt huomattavan paljon vaahtoa (kellertävää emulsiota). Öljyn täyttökorkki, huohotinputki ja ilmansuodatinkotelon liitäntä olivat kaikki saman kellertävän mönjän peitossa. Epäilin ensin kansipahvia, mutta tarkemmin asiaa ajateltuani totesin, ettei auto ole vienyt yhtään jäähdytinnestettä ja paisuntasäiliön nestetila oli puhtoinen. Työkaveri väittikin, että tuota vaahtoa tahtoo syntyä kun käytetään lämmitintä ja ajetaan lyhyitä matkoja.
Mulla on boskilaiset tulpat, malliltaan FR7HPP33+"+52"
ja ihan on toiminut AZD noilla... hintaa oli moponetissä 9,90 €/kpl, ajattelin että vois vaihteeks kokeilla Densoilla, mutta päädyin vanhaan tuttuun..
Moponetti suosittais kahtakin Densoa AZD:hen, DENSO PKJ20CR-L11 (19,50 €/kpl) sekä Denso K20PBR-S10 (8,90€/kpl).
.. Ja sitten hieman OT:tä...toisaalta Boschin tulpista ei ole ollut hyviä kokemuksia mopoajoilta, ei kestäny kauaa tulppa kun meni pimeeks. Todennäköisesti lämpöarvo väärä tms. vaikka olikin ohjekirjan suositusten mukainen tulppa... Samaa vikaa oli kylläkin NGK:nkin tulpalla, ehkä vika oli jossain muualla kuin lämpöarvossa...
ja ihan on toiminut AZD noilla... hintaa oli moponetissä 9,90 €/kpl, ajattelin että vois vaihteeks kokeilla Densoilla, mutta päädyin vanhaan tuttuun..
Moponetti suosittais kahtakin Densoa AZD:hen, DENSO PKJ20CR-L11 (19,50 €/kpl) sekä Denso K20PBR-S10 (8,90€/kpl).
.. Ja sitten hieman OT:tä...toisaalta Boschin tulpista ei ole ollut hyviä kokemuksia mopoajoilta, ei kestäny kauaa tulppa kun meni pimeeks. Todennäköisesti lämpöarvo väärä tms. vaikka olikin ohjekirjan suositusten mukainen tulppa... Samaa vikaa oli kylläkin NGK:nkin tulpalla, ehkä vika oli jossain muualla kuin lämpöarvossa...
Toi Boschin FR7HPP33+/+52 on boschin suosituksen mukainen tulppa just AZD ja BCB moottoreihin, kaikenlisäksi ne on tarvikeliikkeissä ihan koohtuhintaisia. Itsekin ajattelin tyytyä niihin seuraavaksi kun tulppien vaihto tulee ajankohtaiseksi.
Mieleeni juolahti jälleen kysymys, että onko se nakutustunnistinpiiri itsediagnoosi kelpoinen? Ainakin jossain VAG -moottoreissa on kaksi nakutusanturia, jotta niistä saa keskinäisen vertailu arvon, mutta ainakin tästä autosta en löytänyt kuin yhden nakutustunnistimen imusarjan alta.
Mieleeni juolahti jälleen kysymys, että onko se nakutustunnistinpiiri itsediagnoosi kelpoinen? Ainakin jossain VAG -moottoreissa on kaksi nakutusanturia, jotta niistä saa keskinäisen vertailu arvon, mutta ainakin tästä autosta en löytänyt kuin yhden nakutustunnistimen imusarjan alta.
Yksi nakutustunnistin AZD:ssä pitäisikin olla ainakin perhealbumin mukaan. 100-varmaksi en osaa sanoa kuitenkaan.
En ole omaa kopperoa tutkaillut tuon nakutustunnistimen osalta, mutta voin vilkaista saanko siitä jotain dataa ulos kun käväisen autolla piuhan kanssa tässä. Sytytysennakkoa kone ainakin säätää, mutta se mahtaa tehdä sitä muutenkin kuin nakutustunnistimen perusteella.
En ole omaa kopperoa tutkaillut tuon nakutustunnistimen osalta, mutta voin vilkaista saanko siitä jotain dataa ulos kun käväisen autolla piuhan kanssa tässä. Sytytysennakkoa kone ainakin säätää, mutta se mahtaa tehdä sitä muutenkin kuin nakutustunnistimen perusteella.
Noniin käytetäämpä vaikka tätä ketjua vaihteeksi...
Eli Seat Leon 1.6 16v (azd muistaakseni), kesällä nykimistä, sammuilua ja moottorin vikavaloa. Korjaantui 95-->98
Sen jälkeen kone toiminut hyvin. Nyt paukkupakkasilla viikon seisonnan jälkeen laitoin aamulla tulille, kone kävi huonosti ja nakutti jonkin verran. Sammutus ja uudelleen käynnistys ja moottorin vikavalo paloi taas, koneen käynti kuitenkin tasaantui. Pientä voimattomuutta alkukilometreillä, koneen lämpiämisen jälkeen kaikki taas ok.
Öljyt+nesteet ok, nyt taas jännää seuraava kylmäkäynnistys, muilla vastaavia ongelmia/mistä vikaa etsimään?
Eli Seat Leon 1.6 16v (azd muistaakseni), kesällä nykimistä, sammuilua ja moottorin vikavaloa. Korjaantui 95-->98
Sen jälkeen kone toiminut hyvin. Nyt paukkupakkasilla viikon seisonnan jälkeen laitoin aamulla tulille, kone kävi huonosti ja nakutti jonkin verran. Sammutus ja uudelleen käynnistys ja moottorin vikavalo paloi taas, koneen käynti kuitenkin tasaantui. Pientä voimattomuutta alkukilometreillä, koneen lämpiämisen jälkeen kaikki taas ok.
Öljyt+nesteet ok, nyt taas jännää seuraava kylmäkäynnistys, muilla vastaavia ongelmia/mistä vikaa etsimään?
XDream: Vikakoodinluvulla eteenpäin. Mikä tahansa vialla sit onkin, niin eiköhän tuo "vika" Tulpat/puolat - kaasuläppä/EGR - lambda -sektorilta löydy. Nuo kun tsekkaa aluksi.
Tuli tuossa koululla opettajaa jututettua, ja sillä oli myös vastaavia rallatus/pätkimis/nykimisongelmia 1.6 16v Golfissaan, ja näin kovemmilla pakkasilla ovat aina pahentuneet. Alkaa olla aika hyvä kuva päässä et toista 1.6 16v myllyä ei mulle tuu. Oma koppi on nyt kyllä pelannut ihan ok... kop kop. :)
Tuossa aiemmin Turnipsi puhui öljyn vaahtoutumisesta koneessaan. Itsellä oli viime talvena Teboilin timanteilla tuota samaa vaahtovikaa, mutta nyt kun olen korkkiin kurkkinut pakkasilla ei vaahtoa ole näkynyt kun käytössä on Castrolin liemet.
Tuli tuossa koululla opettajaa jututettua, ja sillä oli myös vastaavia rallatus/pätkimis/nykimisongelmia 1.6 16v Golfissaan, ja näin kovemmilla pakkasilla ovat aina pahentuneet. Alkaa olla aika hyvä kuva päässä et toista 1.6 16v myllyä ei mulle tuu. Oma koppi on nyt kyllä pelannut ihan ok... kop kop. :)
Tuossa aiemmin Turnipsi puhui öljyn vaahtoutumisesta koneessaan. Itsellä oli viime talvena Teboilin timanteilla tuota samaa vaahtovikaa, mutta nyt kun olen korkkiin kurkkinut pakkasilla ei vaahtoa ole näkynyt kun käytössä on Castrolin liemet.
Öljyäkin taisi rytäkässä hieman hävitä ja korkin alle oli ilmaantunut kovaa ruskeaa tahnaa. Paisuntasäiliössä kuitenkin määrä ennallaan...
Huohotinletkunkin tarkistin ja sielläkin kaikki ok. Kaasuläppä muuten näytti hieman puhtaammalta 5tkm 98 ajon jälkeen. Noh seuraavaks meen koittaa miten hörähtää nyt käyntiin. Vikakoodia en saa valitettavasti nyt luettua, joku tilapäinen häiriöhän toi kuitenkin koneessa oli koska hetken lämpiämisen jälkeen kaikki ok...
Voisikohan toi korkin alla oleva tahna olla kovettunutta vaahtoa? Käytössä Teboil Diamond Carat III ja kone käy kuin kello, -20 kylmäkäynnistyksellä nakuttaa 10sec muuten ei nakuttele. Boschin 5€ motonetin suosittelemat tulpat...
Huohotinletkunkin tarkistin ja sielläkin kaikki ok. Kaasuläppä muuten näytti hieman puhtaammalta 5tkm 98 ajon jälkeen. Noh seuraavaks meen koittaa miten hörähtää nyt käyntiin. Vikakoodia en saa valitettavasti nyt luettua, joku tilapäinen häiriöhän toi kuitenkin koneessa oli koska hetken lämpiämisen jälkeen kaikki ok...
Voisikohan toi korkin alla oleva tahna olla kovettunutta vaahtoa? Käytössä Teboil Diamond Carat III ja kone käy kuin kello, -20 kylmäkäynnistyksellä nakuttaa 10sec muuten ei nakuttele. Boschin 5€ motonetin suosittelemat tulpat...
XDream, niin minäkin päättelin että se rusehtava kovempi vaha öljyntäyttökorkissa/korkinsyvennysessä oli kuivunutta ja kovettunutta vaahtoa. Oli se sen verran öttöä tavaraa, ettei mikään ihmekään jos paikat menee tukkoon.
Tulppa asiaa, jos sun auto on 1,6 16V leon 1M1 niin se mylly todennäköisesti on joku seuraavista vaihtoehdoista: AUS, AZD tai BCB
Tulppien sopivuudet boschin luettelon mukaan:
AUS; FR7LDC+/+7 (kahdella sivuelektrodilla),
vaihtoehtoisesti voi käyttää FR78X, (neljällä sivuelektrodilla)
AZD ja BCB; FR7HPP33+/+52
Tulppa asiaa, jos sun auto on 1,6 16V leon 1M1 niin se mylly todennäköisesti on joku seuraavista vaihtoehdoista: AUS, AZD tai BCB
Tulppien sopivuudet boschin luettelon mukaan:
AUS; FR7LDC+/+7 (kahdella sivuelektrodilla),
vaihtoehtoisesti voi käyttää FR78X, (neljällä sivuelektrodilla)
AZD ja BCB; FR7HPP33+/+52
Nyt on siihen nakuttamiseen löytynyt mahdollinen osasyyllinen. Auto kävi leimalla huonoin tuloksin, OBD paljasti 2 vika koodia joista toinen oli nimetty katsastus lappuun. Korkeusanturi/imusarjan painetunnistimen arvoalue epäuskottava tai jotain sinne päin. Toisesta ei ollut kuin numero. Harmi etten ottanut numeroita ylös. No auto menee ensi maanantaina merkkihuoltoon niin saavat selvittää mistä on oikeen kysymys.
Totta kai se katsastaja oli itkenyt vielä jarruistakin ja kun auto on nyt sitten ajokiellossa, homma täytyi suorittaa hangella väristen. Nyt on ainkin joka nurkassa uudet kamat. Hauska huomio että on ne katsastajatkin vain ihmisiä, se oli laittanut lappuun ainoastaan etujarrulevyjen ruosteesta, vaikka taka oikean sisemmän palan kitkapinta oli kokonaan irti. No tosin en minäkään sitä huomannut ennen kuin vasta purku vaiheessa.
Mukava lisä yllätys oli vielä se, että huohotin oli vetänyt jossain vaiheessa jäähän ja mittatikun reijästä oli tullut noin pari desiä öljyä ulos pitkin konehuonetta.
Totta kai se katsastaja oli itkenyt vielä jarruistakin ja kun auto on nyt sitten ajokiellossa, homma täytyi suorittaa hangella väristen. Nyt on ainkin joka nurkassa uudet kamat. Hauska huomio että on ne katsastajatkin vain ihmisiä, se oli laittanut lappuun ainoastaan etujarrulevyjen ruosteesta, vaikka taka oikean sisemmän palan kitkapinta oli kokonaan irti. No tosin en minäkään sitä huomannut ennen kuin vasta purku vaiheessa.
Mukava lisä yllätys oli vielä se, että huohotin oli vetänyt jossain vaiheessa jäähän ja mittatikun reijästä oli tullut noin pari desiä öljyä ulos pitkin konehuonetta.
Mulla herjasi auto myös tuosta MAP-anturin epäuskottavasta signaalista kun EGR oli jumissa. Eli EGR:stä ei ollut varsinaisesti vikakoodia,mutta se vaan ei toiminut. Moottori kun saa "lisäilmaa" tuon EGR:n läpi, niin soppa on valmis jos se on jumissa auki/kiinni asentoon. Tarkastin myös MAP-anturin imusarjan päästä apukuskin puolelta ihan fyysisesti vilkaisemalla, ja se näytti kuin uudelta joten annoin sen siksi olla.
Jos yhtään onnistuu itsellä fiksaushommat, niin suosittelen. EGR:n vaihto itse on tunnin homma. Osa olisi ollut Oulussa ~250e marmorilla, saksasta puolet. Samalla suosittelen putsaamaan ja sopeuttamaan kaasuläpän autosta jos ja KUN sekin on paskainen. :)
Oman autoni käytin varulta myös puristuspainemittauksessa tuon epäuskottavan signaalin takia kun pelkäsin että venttiilit kantaisivat karstaisina. Tällöin palokaasuja voisi päästä imusarjaan signaaleja sotkemaan, mutta onneksi paineet olivat hyvät ja tasaiset.
On muuten tuo omakin auto joskus puhaltanut öljyjä pitkin konehuonetta. Nyt kahdessa katsastuksessa siitä on sanottu, mutta kokeilun jälkeen on inssi tuumannut että kuivaahan tämä on, ettei pitäisi olla mitään hätää. No... eipä ruostu niin helpolla. :)
Jos yhtään onnistuu itsellä fiksaushommat, niin suosittelen. EGR:n vaihto itse on tunnin homma. Osa olisi ollut Oulussa ~250e marmorilla, saksasta puolet. Samalla suosittelen putsaamaan ja sopeuttamaan kaasuläpän autosta jos ja KUN sekin on paskainen. :)
Oman autoni käytin varulta myös puristuspainemittauksessa tuon epäuskottavan signaalin takia kun pelkäsin että venttiilit kantaisivat karstaisina. Tällöin palokaasuja voisi päästä imusarjaan signaaleja sotkemaan, mutta onneksi paineet olivat hyvät ja tasaiset.
On muuten tuo omakin auto joskus puhaltanut öljyjä pitkin konehuonetta. Nyt kahdessa katsastuksessa siitä on sanottu, mutta kokeilun jälkeen on inssi tuumannut että kuivaahan tämä on, ettei pitäisi olla mitään hätää. No... eipä ruostu niin helpolla. :)
No perhana en tullut edes ajatelleeksi tota EGR hommaa, vaikka se on ihan loogista että se EGR:n toiminta vaikuttaa jokin verran imusarjassa vallitsevaan paineeseen. Ajattelin kuitenkin jättää ton ongelman tutkimisen merkkihuollon tehtäväksi, kun se huoltoaikakin on jo varattu. Imuvuotoja yritin silmämääräisesti etsiskellä kun ajattelin että se vois olla siitä kiinni, mutta mitään hälyyttävää en ainakaan äkkiseltään löytänyt.
Kaasuläppä ei ollut hirveän pahannäköinen viimeksi kuukausi aikaa kun vaihdoin ilmansuodatinta, joten en ruvennut sitä iroittamaan ja putsaamaan.
Kaasuläppä ei ollut hirveän pahannäköinen viimeksi kuukausi aikaa kun vaihdoin ilmansuodatinta, joten en ruvennut sitä iroittamaan ja putsaamaan.
Ilmoitteles sitten mitä merkkipajalla sanovat toki tänne meillekkin.
Se imusarja kunon malliltaan sellainen alas kääntyvä on siitä aika toivoton vuotoja etsiä sitä irroittamatta. Lisäksi kun se näyttää valmiiksi jo haljenneelta niin terve. :) Oireileeko teillä auto ajossa sitten mitenkään, vai voisiko ne koodit olla vaan jotain tosi vanhoja? Itsellä tuo jumiva EGR saattoi välillä koodien nollaamisen jälkeen pelata viikon hyvin, tai sitten pätkiä heti. Jopa viime talvi mentiin kylmempien säiden aikana hyvin ilman nykimisiä, mutta keväällä riemu jatkui.
Oma siis nyki pintakaasulla, esim 60km/h 5-vaihteella ajaen silleen pikkuhiljaa aloittaen ja pahimmillaan se saattoi olla niinkuin olisi pumpannut teräväst kaasua.
Se imusarja kunon malliltaan sellainen alas kääntyvä on siitä aika toivoton vuotoja etsiä sitä irroittamatta. Lisäksi kun se näyttää valmiiksi jo haljenneelta niin terve. :) Oireileeko teillä auto ajossa sitten mitenkään, vai voisiko ne koodit olla vaan jotain tosi vanhoja? Itsellä tuo jumiva EGR saattoi välillä koodien nollaamisen jälkeen pelata viikon hyvin, tai sitten pätkiä heti. Jopa viime talvi mentiin kylmempien säiden aikana hyvin ilman nykimisiä, mutta keväällä riemu jatkui.
Oma siis nyki pintakaasulla, esim 60km/h 5-vaihteella ajaen silleen pikkuhiljaa aloittaen ja pahimmillaan se saattoi olla niinkuin olisi pumpannut teräväst kaasua.
No sanoppa muuta, ei siitä mun tutkimisesta paljon muutenkaan iloa ollut kun oli säkki pimeää ja lampussa teho olematon.
Imuvuoto tuntuu juuri siinä mielessä aika epätodennäköisetä vaihtoehdolta koska autossa ei esiinny nykimisiä ja pätkimisiä, ainakaan silloin kun minä olen sitä ajanut.
Koodit on sinne jäänyt vuoden sisällä, koska viimekatsastuksessa ei ollut mitään.
Imuvuoto tuntuu juuri siinä mielessä aika epätodennäköisetä vaihtoehdolta koska autossa ei esiinny nykimisiä ja pätkimisiä, ainakaan silloin kun minä olen sitä ajanut.
Koodit on sinne jäänyt vuoden sisällä, koska viimekatsastuksessa ei ollut mitään.
No niin päivitetäänpäs hieman. Auto kävi korjaamolla ja mitään varsinaista vikaa ei havaittu. Vikakoodit taisi olla jotain vanhoja haamuja, koska nyt auto on leimassa ja pelaa ihan kohtuullisesti.
Tai no mikä on kohtuullista, nimittäin termari päätti jäädä jumiin auki ja auto ei lämpene paljon hampaiden kalisuttelua kuumemmaksi. Uusi termostaatti tuli tilattua tänään ja viikonloppuna paikoilleen.
Tai no mikä on kohtuullista, nimittäin termari päätti jäädä jumiin auki ja auto ei lämpene paljon hampaiden kalisuttelua kuumemmaksi. Uusi termostaatti tuli tilattua tänään ja viikonloppuna paikoilleen.
Eipä tuo omankaan auton EGR jumitellut talvella. Keväällä sitten alotteli uudelleen. Tuota jumimista ei testerillä näe, vaan se pitää osata sillon nykimisen yhteydessä lukea esim vag-comilla. Sitten EGR:n purkamalla autosta pois näkee myös onko karstaa jumimassa sitä.
Jatkossa sitten vikakoodin nollauksen kautta leimalle, niin ei tule sanomista niistä. Itsellä tuo kone on "onneksi" 12/2000 otettu käyttöön niin OBD-juttujen kanssa ei tarvi konttuurilla leikkiä, joskaan ei se ongelma ole kun vag-comi on olemassa.
Jatkossa sitten vikakoodin nollauksen kautta leimalle, niin ei tule sanomista niistä. Itsellä tuo kone on "onneksi" 12/2000 otettu käyttöön niin OBD-juttujen kanssa ei tarvi konttuurilla leikkiä, joskaan ei se ongelma ole kun vag-comi on olemassa.
Niinpä niin, kantapään kautta nää hommat tulee näemmä opittua. En enää ikinä mene leimaamaan -01 uudempia autoja ilman vikakoodien lukua etukäteen.
Yritin tota EGR:n sielun elämää vähän paperilla tutkia, kun en ole koko autoa pariin viikkoon taas nähnyt. Osaisitko ConD vähän valaista, miten se EGR käytännössä sitten oikeen toimii? Jos olen oikein ymmärtänyt niin sitä ohjataan imusarjan alipaineella ja venttiilin avautumaa säädetään sähkösolenoidilla?
Yritin tota EGR:n sielun elämää vähän paperilla tutkia, kun en ole koko autoa pariin viikkoon taas nähnyt. Osaisitko ConD vähän valaista, miten se EGR käytännössä sitten oikeen toimii? Jos olen oikein ymmärtänyt niin sitä ohjataan imusarjan alipaineella ja venttiilin avautumaa säädetään sähkösolenoidilla?
Aika hyvin tuon EGR:n kiteytitkin. Alipaine vetää kaasuja pakosarjasta imusarjaan, ja pakokaasut tehostavat paineellaan tapahtumaa. Se venttiili on tosiaan solenoidi. Sitten kun tuo solenoidi jumii mekaanisesti karstan vaikutuksesta, luulee kone että nyt se on kiinni, vaikka se on auki ja toisinpäin, ja sitten kun EGR:stä ei saada lisäilmaa tai sitä saadaan liikaa sanoo MAP-anturi et epäuskottava signaali.
Solenoidin pitäisi pitää EGR kiinni silloin kun tilanteena on joko täyskaasukiihdytys tai tyhjäkäynti. Normi ajotilanteessa EGR:n pitäisi olla enempivähempi auki siis koko ajan. Vag-comilla tuota voi seurata "EGR duty cycle" -kohdan alta jonka pitäisi olla koko ajan jotain prosentteja kun ei tosiaan täysillä kiihdytetä.
Joku velho voisi kertoa miten tuon EGR:n toiminnan voisi vag-comilla pienentää minimiin, kun en vielä oikeen selkeitä ohjeita ole löytänyt netistä. Kuuleman mukaan se kuitenkin olisi mahdollista.
Solenoidin pitäisi pitää EGR kiinni silloin kun tilanteena on joko täyskaasukiihdytys tai tyhjäkäynti. Normi ajotilanteessa EGR:n pitäisi olla enempivähempi auki siis koko ajan. Vag-comilla tuota voi seurata "EGR duty cycle" -kohdan alta jonka pitäisi olla koko ajan jotain prosentteja kun ei tosiaan täysillä kiihdytetä.
Joku velho voisi kertoa miten tuon EGR:n toiminnan voisi vag-comilla pienentää minimiin, kun en vielä oikeen selkeitä ohjeita ole löytänyt netistä. Kuuleman mukaan se kuitenkin olisi mahdollista.
Jos EGR:n piuhan nappaa irti, niin vikavalo syttyy mittaristoon. EGR:n piuha irti tuli jokunen sata kilsaa ajeltua kun uutta odottelin, eikä silloin mitään isompaa hämminkiä ollut.
Tukkimisen seurausta en tiedä kun en ole kokeillut. Kuvittelisin kuitenkin että jotain ongelmia tulee, tosin eihän tuo hankala olisi kokeilla. Sopiva levy missä olisi kaksi reikää pultteja varten vaan "välilevyksi" tuonne pakosarjan ja EGR:n väliin.
Vaikutuksen päästöihin luulisin olevan melko pieni, sillä takaisinkierrätyksen tarkoitus on pienentää Nox päästöjä, ja niitä ei esim. katsastuksessa mitata.
Tukkimisen seurausta en tiedä kun en ole kokeillut. Kuvittelisin kuitenkin että jotain ongelmia tulee, tosin eihän tuo hankala olisi kokeilla. Sopiva levy missä olisi kaksi reikää pultteja varten vaan "välilevyksi" tuonne pakosarjan ja EGR:n väliin.
Vaikutuksen päästöihin luulisin olevan melko pieni, sillä takaisinkierrätyksen tarkoitus on pienentää Nox päästöjä, ja niitä ei esim. katsastuksessa mitata.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa