Mulla on kakkoskoppanen 1.8 golffi. Ongelmana on että akku ei kestä startatessa kuin noin kymmenen kierrosta ja nekin niin hitaasti ettei lähde käyntiin. Akku on uusi (alta viikon vanha) 60Ah varta ja se paikallaan on ajettu korkeintaan 10km. Sama ongelma oli myös entisellä akulla joka oli 5kk vanha 62Ah hankook. Akku on otettu suoraan laturista ja annettu olla ulkona joku 6h että se jähtyy. Akunkengät on ollut irtaallaan joten auto ei voi purkaa akkua.
Sitten akunkengät paikalleen kymmenkunta laiskaa starttauskierrosta ja ei jaksa enään pyörittää. Pakkasta -6 astetta, että ei luulis tuossa lämpötilassa bensamoottorin olevan kovin jäykkä pyörittää vaikka ei ole ollut roikassa. Auto lähtee normaalisti todella helposti käyntiin. Eli voiko startissa olla joku vika että se ottaa niin tolkuttoman virran että se imaisee akun hetkessä tyhjäksi?
Startissa vikaa?
Valvoja: ffp jäsenet
Voihan starttikin toki olla epäkuntoinen, maajohdon liitosten puhdistamisella on vaan vuosien varrella saatu lukemattomia laiskoja startteja täyteen toimintakuntoon. Halvempi kokeilla ensin tämä konsti.
Miksi muuten akun pitäisi jäähtyä ennen auton käynnistämistä? Sisältä latauksesta tuotu +20-asteinen akku antaa paremmin virtaa kuin jäähtynyt akku.
Akku on otettu suoraan laturista ja annettu olla ulkona joku 6h että se jähtyy.
Miksi muuten akun pitäisi jäähtyä ennen auton käynnistämistä? Sisältä latauksesta tuotu +20-asteinen akku antaa paremmin virtaa kuin jäähtynyt akku.
eipä auttanu
Liitokset oon puhistanu jo aikasemmin, eikä auttanu vaikka laitoin apuvirtakaapelin vakiojohtojen kaveriksi suoraan akusta startille, akun jäähdyttämisessä on se idea että oon yrittäny saada aikaan realiolosuhteet kun auto ei ole nyt käytössä ja pitäis kohta ottaa käyttöön, niin varmasti lähtee nyt lämpimällä akulla käyntiin, mutta oon yrittäny testata käynnistyvyyttä kylmällä akulla, että josko sen sais sitten koulupäivän päätteeksikin tuntien seisomisen jälkeen parkkipaikalta käyntiin. Nyt kun testasin niin tuntu että akkua riittää kyllä pitkään starttaukseen, mutta startti pyörii vaan aivan tolkuttoman hitaasti.
startin hiilet
Minkäs pituset nuitten startin hiilien pitäs olla tai minkä pituset on vaihtokuntoset? Elikkä irrotin sen startin ja aattelin testata sitä irtaallaan. Kytkin ja ihmettelin kun ei pyöri. Sitten mittasin sen alta viikko sitten ladatun (ei käytetty sen jälkeen) lämpimässä olleen akun jännitteen niin näytti 10,8v. No mittasin sitten muutaman päivän myöhemmin ladatun 10 vuotta vanhan veneen akun joka on ollut viimiset 3 vuotta (ainaki) ollu ulkona kesää talvea lataamattomana ja näytti 12,8v ja sillä lähti pyörimään. On se kumma että 10 vuotta vanha pakkasessa raiskattu akku pitää paremmin virtaa kuin alta 2vk vanha. Pitää vissiin laittaa se akku kohta tuohon autoon. Ohjaako tuota solenoidia muuta kuin virtalukko vai onko sen ohjaukseen vielä erikseen rele? Kun olin kuuntelevinani että joku rele napsuttaa sillon kun starttaa ja startti juuri ja juuri pyörii
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”