Jarrutehostimen paineet katoaa päivän aikana

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

Jarrutehostimen paineet katoaa päivän aikana

ViestiKirjoittaja datamake » 21.1.2010 8:06

Kulkine on profiilin mukainen ESP:llä varustetuna.

Tilanne on yksinkertaisesti sellainen, että jarrut ovat OK muuten, mutta etenkin näin kovemmilla pakkasilla tuntuisi tehostajasta katoavan päivän aikana alipaine, kun auto ei käy. Tehostin toimii kuten pitää, kun moottorin käynnistää, eli pedaali painuu hieman pohjaan. Jarruissa ei ole ilmaa ja eihän se tähän ongelmaan vaikuttaisikaan.

Pedaali siis on kova ja voimaa joutuu käyttämään hillittömästi jarruvoiman saamiseksi ennen kuin auto käy, jos se on seissyt päivän pakkasessa. Tuostahan voi vetää päätelmän, että alipaine pääsee pois tehostajasta.

Itselle tulee mieleen se takaiskuventtiili siinä alipainepumpulta tulevassa letkussa, jos se ei toimisi aivan kunnolla. Saako sitä erikseen? Entä kuinkas tuo liitos tuohon jarrutehostajaan sen letkun osalta, eli miten tuo kiinnitys on toteutettu? Onko se letku siinä vain painamalla vai sisältyykö liitokseen joku lukitus? Ei viitsisi lähteä koittamaan irroittamista, kun ei tiedä miten se on siihen liitetty ts. rikkoa turhaan.

jozpen
-
Viestit: 39
Liittynyt: 20.10.2009 17:14

ViestiKirjoittaja jozpen » 21.1.2010 9:54

kuinkas monta autoa sulla on ollut joissa alipaineella toimiva jarrutehostin toimii auton ollessa sammuksissa? tai siis toimiihan se yleensä yhden tai kaksi painallusta heti sammuttamisen jälkeen. itse en ole vielä törmännyt autoon jossa jarrutehostin toimisi auton ollessa pitempään sammuksissa. tiedä sitten uudemmista kotteroista...

CrazyMaik
-
Viestit: 233
Liittynyt: 25.1.2008 13:25

ViestiKirjoittaja CrazyMaik » 21.1.2010 10:17

Ja mihin jarrutehostinta tarvii jos auo on paikallaan parkissa ja sammuksissa..?

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 21.1.2010 12:35

Emäntä siitä mainitsi, että jarrut eivät tahdo ottaa kiinni ennen käynnistymistä. Ts. auto lähtee valumaan naisen voimilla polkemalla, jos se on kaltevalla pinnalla (ellei kässäriä käytä ja kuka sitä 25 asteen pakkasella käyttää???). En ole havainnut tuota kesäkeleillä, vaan näillä talvikeleillä.

Jos se alipainejärjestelmä olisi tiivis, niin se tehostus riittäisi vielä pariin polkaisuun vielä iltapäivälläkin.

Jos joku on irroittanut sen alipaineletkun siitä tehostimesta, niin minulle riittäisi se tieto, miten se irtoaa ehjänä.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 21.1.2010 15:22

kuka sitä 25 asteen pakkasella käyttää???

Ne jotka haluaa että se toimii jatkossakin. Asiasta kukkaruukkuun, mä ainaki kattelisin ne jarrut ensin, koska toi tuntuu todella oudolta. Voihan siellä toki olla alipainevuoto, mutta kyllä sen auton silti paikallaan pitäisi pysyä ilman järjetöntä voimaa, auton pysäyttäminen vauhdista on asia erikseen.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 21.1.2010 17:00

Ei tarvi suuri alipainevuoto olla,niin käy juuri noin.Mullakin häviää Mersussa paineet johonkin ja tällöinhän tuota jarrua saa painaa ihan tosissaan,jos sillä pitoa pitäisi saada.

Itse painoin lääkeruiskulla jäähdytysnestettä oman variantin käsijarruvaijeriin.Nyt sitä uskaltaa käyttää.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 21.1.2010 18:52

Ei sinne mitään jäähdytysnesteitä kuulu laittaa, jossei oo muovipintainen vaijeri niin ATF on hyvä ja jos on muovipintainen niin ei mitään sinne, joka saattaa turvottaa sen.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 21.1.2010 20:04

Milläs hitolla se ATF pitää sen vaijerin sulana,jos siellä on vettä.

Erittäin toimiva konsti tuo jäähdytysneste.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 21.1.2010 21:03

Jos siellä on vettä, ni uus vaijeri tilalle.

kevinc
-
Viestit: 60
Liittynyt: 3.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja kevinc » 21.1.2010 22:16

Mulla on ainakin toiminu käsijarru siitä lähtien hyvin, jopa Kadetissa, kun aloin käyttää sitä jatkuvasti. 10 vuoteen ei ole jäätynyt päälle. Jopa pesun jälkeen talvella uskaltaa laittaa käppärin päälle, kun pesun jälkeen jarruttaa muutaman reippaan jarrutuksen niin että jarrut kuivaa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 21.1.2010 22:28

Viime kesänä tuli vaihdettua Motonetin tarjoamat vaijerit muun takajarrurempan yhteydessä ja hienosti uskaltaa parkkeerata käkkärin kanssa, vaikka täällä päin on ollut yli 20 raatia pakkasta jo jonkin aikaa. Pesun jälkeen toimii myös hienosti. Noita ei ole rasvattu mitenkään, koska joku viisaampani joskus sanoi, että on parempi olla työntämättä noihin mitään, mikä kerää likaa itseensä.

Elikkäs
-
Viestit: 35
Liittynyt: 24.2.2009 21:30

ViestiKirjoittaja Elikkäs » 21.1.2010 22:35

Minulla käsijarru ei ole jäätynyt koskaan kovilla pakkasilla, ongelmia on joskus ollut kun lämpötilat pyörii nollan seutuvilla pitkään ja sitten vähän pakastaa.
Käytöllä käsijarru pysyy kunnossa.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 22.1.2010 9:13

No en tiiä miten se kovalla pakkasella irtoaa ehjänä, mutta repäset kuitenkin poispäin tehostajasta niin se lähtee nippoineen päivineen pois. Ja takaisin menee painamalla. Mutta koko uus letku maksoi marmorilla noin 50€ ja siinä on kaikki mukana.

Mulla oli halki se letku aika pitkältä matkalta, välillä piti paineet ja välillä hävis maantievauhdista tehostus, oli naurussa pitelemistä.

Niin eli alipainepumpulta tehostajalle menevä letku kokonaisuudessaan maksoi sen melkein 50€


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa