K03 hukkaportin tangon säätöä(kö?)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

K03 hukkaportin tangon säätöä(kö?)

ViestiKirjoittaja mikama83 » 19.1.2010 17:19

Näkeekö sitä mistään onko tuota tankoa säädetty jälkeenpäin? tuossa mun autossa myyjän mukaan oli lastun jälkeen nostettu vielä lisää ahtopaineita ja ei tullu muuta keinoa mieleen ku toi tangon säätö. Ilmeisesti se ei oo kovin hyvä tapa noissa vehkeissä, mutta ei oo mitään hajua miten paljon sitä sitten säätää takaisin jos sinne tankoon on kajottu :/ moottorina AGU

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 19.1.2010 21:30

...
Viimeksi muokannut jaakko86, 22.1.2011 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

ViestiKirjoittaja mikama83 » 19.1.2010 21:37

täytyypäs kattoa huomenna jos pääsee lämpöseen talliin :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 19.1.2010 21:55

Yksi keino "nostaa" ahtopaineita lastun jälkeen vielä lisää, on vaihtaa N75-venttiili. Muutamia sellaisia venttiileitä on olemassa, jotka muuttavat hukkaportin ohjauksen aggressiivisemmaksi, toimivat pirun hienosti mm. juurikin tuossa kyseisessä AGU-moottorissa. Omassakin ex-Golfissa oli tuollainen "J" N75-vena Audi S2/200:sta ja voin kertoa kyllä, että ero vakioon N75-venaan oli kuin yöllä ja päivällä. :)

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

ViestiKirjoittaja mikama83 » 19.1.2010 22:14

mulla on ihan toi vakio "F" tuolla ja jo sen kanssa näyttäis olevan semmoset paineet että jo vähän arveluttaa miten kauan toi turbo kestää..eihän sitä autoa tietenkään pakko oo aina polkea ;-)

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 19.1.2010 22:51

Aika helppo todeta onko ruuvailtu mitään mihkään.
Ota n75:stä johto irti ja kato paljonko ahtaa sitten. Ei pitäs olla juur 0.4 enempää.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 19.1.2010 23:15

Ja eipä se tolla "J":llä ahda kuin maksimissaan 0,1-0,2bar enemmän huippuja. Muuttuu vaan se paineiden nousu ja paineiden kesto kierroksilla "hieman" erilaiseksi. :)

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

ViestiKirjoittaja mikama83 » 20.1.2010 12:17

kesällä muuten oli toi venttiilin johto irti ku oli ongelmia sen kanssa(meni vaihtoon) ja muistaakseni noin 0.3 oli paineet..tais olla joku myyntipuhe tuo paineiden nosto sitten :D..ja taitaa olla revon lastulle vielä normaaliarvoja jos kelin mukaan ahdot on 1.0-1.4bar? nouseeko "J" venalla nopeammin ahdot vai?:)

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 20.1.2010 17:07

...
Viimeksi muokannut jaakko86, 22.1.2011 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jhiut
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.7.2009 21:49

ViestiKirjoittaja Jhiut » 27.1.2010 19:58

Mak383 kirjoitti:
"Yksi keino "nostaa" ahtopaineita lastun jälkeen vielä lisää, on vaihtaa N75-venttiili. Muutamia sellaisia venttiileitä on olemassa, jotka muuttavat hukkaportin ohjauksen aggressiivisemmaksi, toimivat pirun hienosti mm. juurikin tuossa kyseisessä AGU-moottorissa. Omassakin ex-Golfissa oli tuollainen "J" N75-vena Audi S2/200:sta ja voin kertoa kyllä, että ero vakioon N75-venaan oli kuin yöllä ja päivällä. :)"

Mistä noita "J" N75venttiileitä saa tilattua ja onko sillä oikeasti eroa vakio N75 venttiiliin ahtojen suhteen?? Toimiiko hukkaportin ohjaus "J:llä" kuinka, onko kiihdytys repivää?? Käykö tuo AUM koneeseen?

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

ViestiKirjoittaja mikama83 » 29.1.2010 21:51

kysäse suoraan MAK383:selta jos et oo jo kysyny..mulla ei sen kummempaa tietoa mutta eikös noi käy jokaiseen 1.8T koneeseen :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 30.1.2010 0:29

"J" N75:n saa ostettua suoraan vaikkapa marmoritiskiltä tai sitten Slamitin pojilta. Varaosanumero kyseiselle osalle on seuraava: 034 906 283 J

Käytöksessä eron huomaa oikeastaan vasta 2500rpm jälkeen, jolloin ahdot nousee huomattavasti ripeämmin, kuin vakiolla N75:llä. Vakiolla venttiilillä ajaessa rupeaa ahdot myös tippumaan kierrosten mukana vääntöpiikin jälkeen rajusti rajoittajaa kohden, kun taan "J" vena pitää ahdot huomattavasti paremmin korkeille kierroksille (rajoittajalle) saakka.
Itsellä oli AGU-moottorisessa Golfissa tuo "J" venttiili ja täytyy kyllä sanoa, että sen asennuksen jälkeen ei paluuta takaisin vakioon venttiiliin enää ollut. Niin konkreettinen ero käytöksen aggressiivisuudessa siinä on.

Mitä oon noita jenkkien ja enkkujen foorumeita selaillut, niin siellä moni sanoo, että toimivuus on taattua ja oikeanlaista vain LASTUTETUSSA vaijerikaasullisissa laitteissa. Joidenkin sähkökaasullisten moottoreiden kanssa auto ei joko ole toiminut alkuunkaan kunnolla tai sitten eroa vakioon venttiiliin ei ole ollut edes mainittavasti. Lastuttamattomassa, vakiossa autossa ei eroa ole myöskään juuri nimeksikään. Toisaalta taas oon lukenut paljon kommentteja sähkökaasullisiin 1.8T koneisiinkin asennetuista "J" venttiileistä joilla on saatu vastaavanlainen ero tuohon turbon toimintaan, kuin vaijerikaasullisissakin vehkeissä. Edellytyksenä tietty, että autossa on viriohjelma. Itsellä ei ole tietoa, että mikä tuon toimimattomuuden joissain moottorityypeissä aiheuttaa (kenties osaamaton asentaja? ;), saatikka kokemusta asiasta sen enempää, mutta monihan näitä on tällä foorumilla mun jälkeenkin asennellut. Osa jopa ihan positiivisin lopputuloksin. Tarkoituksena olisi hommata jossain vaiheessa tuo J-venttiili ja kokeilla toimivuutta TT:ssä...

Tokihan jollain saattaa kutkutella takaraivossa tuo kysymys, että kun pieni pilleriturbo pistetään puhaltamaan väkisin lisää painetta, niin mitä se sitten tekee turbon kestoiälle..? Noh, sehän on varmasti fakta, ettei se sitä ainakaan lisää. Itsellä hajosi Golfista ahdin 193tkm kohdalla, tosin N75:llä ei ollut tuon hajoamisen kanssa mitään tekemistä. Turbo oli siiviltään ja laakereiltaan vielä hyvässä kunnossa, pakopesä oli vain aivan säpäleinä.

ps. Katsokaa sitten J-venttiiliä asentaessa, että se tulee oikein päin. Venttiilin runko-osa on toisinpäin, kuin 1.8T:n vakiossa venttiilissä, eli liitin osoittaa "väärään" suuntaan. Piuha ylettää paikalleen, kun vähän pingottaa. ;)

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

ViestiKirjoittaja mikama83 » 30.1.2010 10:03

kuulostaa kyllä hyvälle mutta tosiaan epäilyttää tuo turbon kesto sitten..mulla on 265tkm mittarissa niin pitää jo alkaa ihmettelemään että on vielä vedot kohdallaan. On tietenkin mahdollista että joskus on tuo ahdin vaihdettu mutta ei oo ainakaan huoltokirjassa tai kuiteissa mainittu..mutta jos hajoaa niin sitten ei auta kun vaihtaa :-)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 30.1.2010 13:24

Noh, 265tkm vakiolla K03 pillerillä (onko vielä lastutettu auto?) on jo hyvin. Monella hajonnut tosiaan noita vakioturboja jopa jo 150tkm kohdalla. Kestoltaan tuo on kyllä varmasti yksi huonoimmista ahtimista, mitä on ikinä tullut vastaan. No ok, joku aataminaikainen Garrett T03 on samoja luokkia.

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

ViestiKirjoittaja mikama83 » 30.1.2010 13:37

noin 120tkm ajan on ollu lastutettuna..ilmeisesti sitten pidetty huolta ja yritän kyllä itekkin välttää pitkiä vedätyksiä yms kun ei olis mitenkään varaa nyt uuteen turboon :(

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 30.1.2010 13:39

No en nyt tarkottanu, et ne kaikilta hajoaa tuossa 150tkm rajapyykin kohdalla. Jotkut ajellut yli 300 tuhattakin alkuperäisellä turbolla. Mut pääsääntöisestihän nuo on vaihtokunnossa siellä 200-250tkm lukemissa...

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

ViestiKirjoittaja mikama83 » 30.1.2010 13:48

joo ei tuossa oo mitään oireita että olis huonossa kunnossa mutta ilmeisesti ei paljon varottele jos joku halkeama tulee pakopesään tai hukkaportin kohdille..eikös sulle käyny golffissa juuri niin että halkes tuolta pakopesästä?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 30.1.2010 13:56

Joo, no kyllähän siinä oli halkeamia joka puolella. Mutta ratkaiseva halkeama taisi olla tuo, joka jumitti hukkaportin auki. Uuden turbon kun heitti paikalleen, niin oli kyllä aikamoinen ero. Se turbon puhti kun hiipuu pikkuhiljaa, niin ei sitä huomaa.

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

ViestiKirjoittaja mikama83 » 30.1.2010 14:00

hommasitko muuten ihan uuden turbon vai kunnostetun?..näkyy uudet olevan tonnin pintaan :/

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 30.1.2010 15:36

No "uuden" löysin. Eli uudesta autosta irti puretun, oikeasti 100% uudenveroisen. Ei ollut edes pakosiipi noessa tai pakopesä minkäänlaisessa ruosteessa vielä. Etsivä löytää... ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa